Skatteudvalget 2020-21
L 221
Offentligt
2401117_0001.png
25. maj 2021
J.nr. 2020 - 9251
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 221 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til
og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 29 af 20. maj 2021.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/5-21 fra British American Tobacco og Philip Morris International om lovforslagets bestemmelser om forbud mod opbevaring af varer efter 4 uger, til skatteministeren
2401117_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. maj 2021 fra British American To-
bacco og Philip Morris International, jf. L 221
bilag 6.
Svar
British American Tobacco og Philip Morris International foreslår i deres henvendelse af
19. maj 2021 til Skatteudvalget, at forbuddet mod opbevaring af cigaretter og røgtobak 4
måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft, enten fjernes helt eller forlænges, jf.
SAU L 221
bilag 6. Tobaksproducenterne henviser i den forbindelse bl.a. til, at det logi-
stisk ikke kan garanteres, at alle varer kan returneres til den autoriserede oplagshaver in-
den for 4 uger.
Hertil bemærkes:
Indledningsvis bemærkes, at British American Tobacco og Philip Morris International i
deres henvendelse synes at forudsætte, at der sælges cigaretter med ”gammel” afgift helt
frem til, at
forbuddet mod salg af cigaretter og røgtobak med ”gamle” stempelmærker
træder i kraft, som er 3 måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft.
Jeg har allerede i mit svar på spørgsmål 5 til L 221 (2020/21) redegjort for bl.a. forbuddet
mod opbevaring af cigaretter og røgtobak 4 måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt
i kraft, herunder hensynene bag fastsættelse af fristen til 4 måneder. Jeg henviser derfor til
mit svar på spørgsmål 5 til L 221 (2020/21).
Jeg vil dog gerne understrege, at det i høj grad op til den enkelte tobaksproducent og -for-
handler at vælge, hvorvidt de vil tilpasse deres virksomhed med henblik på, at så få varer
som muligt skal sendes retur, eller hvorvidt de vil undlade at tilpasse deres produktion
med risiko for, at en større mængde tobaksvarer vil skulle sendes retur. Tilpasses produk-
tionen må det forventes at mindske antallet af varer, der skal sendes retur og dermed det
logistiske
arbejde forbundet med returnering af varer med ”gamle” stempelmærker.
Fra selve afgiftsforhøjelsen træder i kraft den 1. januar 2022, har virksomhederne såle-
des 3 henholdsvis 4 måneder til, at forbuddet mod salg og forbuddet mod opbevaring
af tobaksvarer med
”gamle”
stempelmærker træder i kraft.
Afgiftsforhøjelsen træder som nævnt i kraft den 1. januar 2022, og fra dette tidspunkt
er det muligt at sende varer med nye stempelmærker på markedet. Udnyttes denne mu-
lighed, vil virksomhederne således have god mulighed for at tilpasse salget, således at
der ikke skal returneres varer (eller kun returneres et mindre antal) med
”gamle”
stem-
pelmærker til den autoriserede oplagshaver, inden forbuddet mod opbevaring 4 måne-
der efter den 1. januar 2022 træder i kraft.
Hertil kommer, at virksomhederne - hvis lovforslaget vedtages som planlagt af Folke-
tinget
har ca. 10 måneder fra lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2021, indtil tobaks-
varer med
”gamle”
stempelmærker skal være sendt retur fra grossister og detailhand-
lere mv. til en autoriseret oplagshaver.
Side 2 af 3
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/5-21 fra British American Tobacco og Philip Morris International om lovforslagets bestemmelser om forbud mod opbevaring af varer efter 4 uger, til skatteministeren
2401117_0003.png
Jeg ser derfor ingen grund til at fjerne eller forlænge fristen for, hvornår tobaksvarer
skal være returneret til oplagshaver, idet jeg, som også nævnt i mit svar på L 221,
spørgsmål 5, vejer hensynet til Skatteforvaltningens kontrol og ønsket om at fjerne bil-
lige tobaksvarer fra markedet hurtigst muligt tungere.
Side 3 af 3