Retsudvalget 2020-21
L 223
Offentligt
2394269_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
17. maj 2021
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Anne Cathrine Toftemann
Bæk
Sagsnr.: 2021-0037-0120
Dok.:
1969407
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 223) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af købeloven og lov om markedsføring. (Ændring af reglerne om
forbrugerkøb som følge af implementering af varedirektivet og direktivet
om digitalt indhold) (L 223), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 223 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om præsentationen fra Landbrug & Fødevarer, SEGES og Landsudvalget for Hestes foretræde for udvalget den 6. maj 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af købeloven og
lov om markedsføring. (Ændring af reglerne om forbrugerkøb som
følge af implementering af varedirektivet og direktivet om digitalt ind-
hold) (L 223) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/5-21
fra Den
Danske Dyrlægeforening om manglende grundlag for at und-
tage køb af levende dyr fra købelovens regler om forbrugerkøb,
jf. L 223 -
bilag 3?”
Svar:
Køb og salg af levende dyr er efter gældende ret omfattet af købelovens
regler om forbrugerkøb. Det betyder, at f.eks. formodningsreglen finder an-
vendelse. Varedirektivet (771/2019/EU) giver mulighed for at undtage afta-
ler om køb af levende dyr fra direktivets anvendelsesområde i forbindelse
med gennemførelsen af direktivet. Det lovforberedende udvalg har overve-
jet, om muligheden skal anvendes.
Udvalget fandt på baggrund af en række modtagne udtalelser fra interessen-
ter ikke, at der var grundlag for helt at undtage køb af levende dyr fra købe-
lovens regler om forbrugerkøb.
Af udtalelserne fremgår bl.a., at flere af købelovens regler om forbrugerkøb,
herunder særligt formodningsreglen, giver anledning til problemer ved køb
af levende dyr. Omvendt fremgår det, at det kan forringe dyrevelfærden,
hvis sådanne køb undtages helt fra forbrugerkøbsreglerne. Udvalget fore-
slog på den baggrund, at formodningsperioden skulle fastsættes til seks må-
neder ved køb af levende dyr (i stedet for et år, som ellers følger af varedi-
rektivet).
Jeg er enig i udvalgets overvejelser og i, at køb af levende dyr ikke bør und-
tages helt fra købelovens regler om forbrugerkøb af hensyn til forbrugerbe-
skyttelsen.
I forbindelse med høringen over udvalgets lovudkast tilkendegav Landsud-
valget for Heste og SEGES Heste, Landbrug & Fødevarer, Dansk Galop,
Dansk Ride Forbund, Dansk Travsports Centralforbund, Hestens Værn og
TEKNIQ Arbejdsgiverne, at køb af levende dyr bør undtages fra reglerne
om forbrugerkøb. Organisationerne pegede navnlig på de særlige forhold,
der gør sig gældende ved køb af heste.
Side 2/3
L 223 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om præsentationen fra Landbrug & Fødevarer, SEGES og Landsudvalget for Hestes foretræde for udvalget den 6. maj 2021, til justitsministeren
I forbindelse med høringen over udvalgets lovudkast tilkendegav Den Dan-
ske Dyrlægeforening, at foreningen så med stor tilfredshed på, at udvalget
ikke fandt grundlag for helt at undtage køb af levende dyr fra købelovens
regler om forbrugerkøb og kunne tilslutte sig udvalgsflertallets forslag om
formodningsperioden.
Den Danske Dyrlægeforening og Landbrug & Fødevarer samt SEGES og
Landsudvalget for Heste havde foretræde for Retsudvalget den 6. maj 2021.
Det fremgår bl.a. af materialet til brug for og som opfølgning på dette, at
Den Danske Dyrlægeforening er stærkt bekymret for, at det fremsatte lov-
forslag undtager køb af levende heste fra reglerne om forbrugerkøb og er
uenig i lovforslagets bemærkninger herom. Omvendt anfører Landbrug &
Fødevarer, SEGES og Landsudvalget for Heste, at det fremsatte lovforslag
er en god løsning, som hestesektoren bredt bakker op om.
Jeg har noteret mig disse udtalelser og finder bl.a. på den baggrund, at der
ved køb af levende heste gør sig helt særlige forhold gældende. Ved sådanne
køb foretager en autoriseret dyrelæge sædvanligvis en undersøgelse af he-
sten, ligesom købsaftalen ofte vil være reguleret af branchens standardkon-
trakter, der sikrer, at køber og sælger har drøftet og afklaret relevante for-
hold. Handel med heste foregår ofte i et meget specialiseret og professiona-
liseret miljø, hvorfor styrkeforholdet i sådanne handler er anderledes end i
traditionelle forbrugerkøb.
Disse særlige forhold begrunder efter min opfattelse, at køb af levende heste
ikke fremover bør være omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb, selv
om betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Side 3/3