Side1af3
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. oktober 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 31 (L 239 - § 7.
Finansministeriet) af 6. september 2021 stillet efter ønske fra
Torsten Schack Pedersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren give en redegørelse for forudsætningerne for CO
2
-kvote
prisstigningen?
Svar
Det er lagt til grund, at spørgeren ønsker en redegørelse for de forudsætninger,
der anvendes i fremskrivningen af CO
2
-kvoteprisen over tid, og at der dermed
ikke spørges ind til den faktiske stigning, der er sket i CO
2
-kvoteprisen, siden Fi-
nansministeriets seneste fremskrivning.
Fremskrivningen af CO
2
-kvoteprisen påvirkes af to faktorer: 1) den faktisk obser-
verede markedspris på CO
2
-kvoter og 2) beregningsmæssige forudsætninger, her-
under det afkastkrav, der lægges til grund for fremskrivningen af prisen over tid.
CO
2
-kvoteprisen opdateres tre gange årligt
–
i marts, juni og november - i forbin-
delse med Finansministeriets udgivelser af hhv. Økonomisk Redegørelse og Kon-
vergensprogram, Finanslovsforslag og Finanslov. Til fremskrivningen af CO
2
-kvo-
teprisen tager Finansministeriet udgangspunkt i den gennemsnitlige markedspris
for CO
2
-kvoter, for den senest observerede fulde måned. Ved fremskrivningen til
FFL22 i juni anvendtes således den gennemsnitlige observerede markedspris for
CO
2
-kvoter for maj måned.
CO
2
-kvoter kan købes og gemmes til senere brug eller med henblik på senere salg.
Derfor fungerer CO
2
-kvoter som et finansielt aktiv, som virksomhederne kan
købe og sælge afhængigt af deres forventninger til fremtidige kvotepriser i forhold
til de nuværende. En annoncering af en fremtidig stramning i antallet af kvoter får
således virksomhederne til at forvente højere kvotepriser i fremtiden, og det fører
til forøgede køb på annonceringstidspunktet, hvilket får prisen på kvoter til at
stige, som følge af annonceringen. På grund af denne grundlæggende mekanisme
fremskriver Finansministeriet udviklingen i kvoteprisen med udgangspunkt i pris-
fastsættelsen af et finansielt aktiv. Der tages udgangspunkt i et afkastkrav, der er
givet som summen af en risikofri rente tillagt et risikotillæg.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K