Finansudvalget 2020-21
L 239
Offentligt
2454771_0001.png
Side1af3
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. oktober 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 31 (L 239 - § 7.
Finansministeriet) af 6. september 2021 stillet efter ønske fra
Torsten Schack Pedersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren give en redegørelse for forudsætningerne for CO
2
-kvote
prisstigningen?
Svar
Det er lagt til grund, at spørgeren ønsker en redegørelse for de forudsætninger,
der anvendes i fremskrivningen af CO
2
-kvoteprisen over tid, og at der dermed
ikke spørges ind til den faktiske stigning, der er sket i CO
2
-kvoteprisen, siden Fi-
nansministeriets seneste fremskrivning.
Fremskrivningen af CO
2
-kvoteprisen påvirkes af to faktorer: 1) den faktisk obser-
verede markedspris på CO
2
-kvoter og 2) beregningsmæssige forudsætninger, her-
under det afkastkrav, der lægges til grund for fremskrivningen af prisen over tid.
CO
2
-kvoteprisen opdateres tre gange årligt
i marts, juni og november - i forbin-
delse med Finansministeriets udgivelser af hhv. Økonomisk Redegørelse og Kon-
vergensprogram, Finanslovsforslag og Finanslov. Til fremskrivningen af CO
2
-kvo-
teprisen tager Finansministeriet udgangspunkt i den gennemsnitlige markedspris
for CO
2
-kvoter, for den senest observerede fulde måned. Ved fremskrivningen til
FFL22 i juni anvendtes således den gennemsnitlige observerede markedspris for
CO
2
-kvoter for maj måned.
CO
2
-kvoter kan købes og gemmes til senere brug eller med henblik på senere salg.
Derfor fungerer CO
2
-kvoter som et finansielt aktiv, som virksomhederne kan
købe og sælge afhængigt af deres forventninger til fremtidige kvotepriser i forhold
til de nuværende. En annoncering af en fremtidig stramning i antallet af kvoter får
således virksomhederne til at forvente højere kvotepriser i fremtiden, og det fører
til forøgede køb på annonceringstidspunktet, hvilket får prisen på kvoter til at
stige, som følge af annonceringen. På grund af denne grundlæggende mekanisme
fremskriver Finansministeriet udviklingen i kvoteprisen med udgangspunkt i pris-
fastsættelsen af et finansielt aktiv. Der tages udgangspunkt i et afkastkrav, der er
givet som summen af en risikofri rente tillagt et risikotillæg.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm., om ministeren vil redegøre for forudsætningerne for CO2-kvoteprisstigningen, til finansministeren
2454771_0002.png
Side 2 af 3
Den risikofrie del af renten tager udgangspunkt i den observerede spotpris for 10-
årige tyske statsobligationer på fremskrivningstidspunktet. Hidtil er den risikofrie
rente ikke blevet fremskrevet, men holdt fast over fremskrivningsperioden. I for-
bindelse med den seneste fremskrivning af CO
2
-kvoteprisen er der foretaget en
teknisk ændring i beregningsforudsætningerne således, at denne risikofrie rente nu
tillades at variere hen over fremskrivningsperioden. I junifremskrivningen, er den
risikofrie rente således blevet fremskrevet med samme stigning, som kan observe-
res i renten på 10-årige danske statsobligationer (fra Finansministeriets fremskriv-
ninger) som en bedste approksimation for den forventede udvikling over tid.
Risikotillægget i afkastkravet er angivet som den langsigtede risikopræmie på aktier
ift. statsobligationer
som også anvendes i andre sammenhænge i Finansministe-
riets regnemodeller
tillagt et yderligere tillæg på 0,5 pct. point for at afspejle så-
kaldt reguleringsmæssig og mellemstatslig usikkerhed, der vurderes at være gæl-
dende på markedet for CO
2
-kvoter. Risikotillægget er ikke ændret i perioden.
Det kan fremhæves, at den ændrede metode til fremskrivningen af kvoteprisen be-
tyder, at kvoteprisen nu stiger mere over tid, end det var tilfældet med den gamle
metode. Dette er illustreret i figuren nedenfor.
Figur 1
CO
2
-prisen ved ny- og gammel fremskrivningsmetode
Kilde: Finansministeriet
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm., om ministeren vil redegøre for forudsætningerne for CO2-kvoteprisstigningen, til finansministeren
Side 3 af 3
Finansminister