Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42
Offentligt
2276342_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. november 2020
J nr.
2020-4904
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. oktober 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 5 til L42, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål 5
Hvad er ministerens holdning til følgende forslag:
I mastelovens § 14 a, stk. 4, tilføjes, at adgang til opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde på fysisk infrastruktur og gadeinventar SKAL
ske efter gæsteprincippet, når det stilles til rådighed af offentlige myndigheder? Der
er i vejloven (§ 77) og privatvejloven (§ 70) hjemmel til, at man efter
”gæsteprincippet” kan lægge f.eks.
teleledninger ned i jorden
uden vederlag
men med tilladelse fra vejejeren. Med forslaget sikres det, at man også kan
anvende dette princip over jorden. Efter dette princip skal man som "gæst" på
arealet betale omkostningerne forbundet med en evt. flytning, såfremt ejeren skal
anvende arealet til et andet formål, eller hvis der skal iværksættes nødvendige
arbejder på arealet.
Svar
Det følger af den foreslåede bestemmelse i telelovens § 60 a, at offentlige
myndigheder kan indgå aftaler på markedsvilkår om udlejning af arealer til digital
infrastruktur. Denne bestemmelse omfatter også opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde på fysisk infrastruktur og gadeinventar, der
kontrolleres af offentlige myndigheder. Herudover følger det af statsstøttereglerne,
at offentlige myndigheders udlejning af arealer skal følge markedsøkonomiske
principper. Det indebærer, at offentlige myndigheder skal foretage udlejning på
samme måde, som en privat udlejer med de samme forudsætninger ville gøre det
inden for lovens rammer.
For så vidt angår opsætning af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde i eller
på offentlige vejarealer i vejlovgivningens forstand gælder der nogle særlige regler i
vejlovgivningen. Vejlovgivningen vurderes udtømmende at regulere retsforholdet
mellem en vejmyndighed og en udbyder af elektroniske kommunikationsnet for så
vidt angår dennes råden over vejarealet. Dette er præciseret i lovforslaget.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 42 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, at adgang til opsætning af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde på fysisk infrastruktur og gadeinventar skal ske efter gæsteprincippet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Telelovens § 60 a finder således ikke anvendelse på vejarealer i vejlovgivningens
forstand, da vejarealer ikke på tilsvarende måde som andre arealer kan være
genstand for udlejning.
Jeg er ikke afvisende over for muligheden for, at trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde vil kunne opsættes på fysisk infrastruktur og gadeinventar, der
kontrolleres af offentlige myndigheder, på vilkår om gæsteprincip, såfremt det er
foreneligt med kravet om, at offentlige myndigheder kan indgå aftaler på
markedsvilkår og i øvrigt foreneligt med statsstøttereglerne. Det er imidlertid
uafklaret, hvorvidt dette er tilfældet. Jeg har derfor bedt Energistyrelsen om at
undersøge dette spørgsmål i 2021.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2