Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42
Offentligt
2279702_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. november 2020
J nr.
2020-4904
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. oktober 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 7 til L 42, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål 7
Vil ministeren redegøre for omkostningerne og de tekniske udfordringer i
forbindelse med de foreslåede regler om sms til 112, hvis vi går dansk enegang?
Svar
Jeg skal indledningsvist bemærke, at lovforslaget ikke pålægger krav om, at sms
skal kunne anvendes som alarmkommunikation, men åbner for muligheden, at der i
en bekendtgørelse kan fastlægges en sådan pligt.
Udvidelsen af tjenester, som kan anvendes til alarmkommunikation, er en naturlig
konsekvens af, at andre teknologier end taleopkald for mange er blevet en naturlig
og nødvendig kommunikationsform
ikke mindst for personer med handicap.
Hvad angår de tekniske udfordringer forbundet med anvendelsen af sms som
alarmkommunikation skyldes disse overordnet, at sms-mediet ikke har det samme
tekniske forudsætninger som taleopkald. Eksempelvis er den tekniske opbygning af
standarderne for sms ikke oprindeligt tiltænkt brugen af sms som
alarmkommunikation med de egenskaber, der stilles krav om i teledirektivet. Det
drejer sig primært om, at en alarm-sms skal kunne ledsages af præcise
stedbestemmelsesoplysninger om brugeren samt rutes direkte til den relevante
alarmcentral i Danmark.
Sidstnævnte problematik gør sig særligt gældende for udenlandske teleabonnenter
på besøg i Danmark og danske teleabonnenter på besøg i udlandet. I disse tilfælde
vil en alarm-sms, grundet den tekniske opsætning af SMS, først blive sendt til
telefonabonnentens hjemland for derefter at blive ført tilbage til alarmcentralen i det
land, hvor telefonabonnenten fysisk befinder sig.
Mit ministerium og jeg er bevidste om de tekniske udfordringer ved anvendelsen af
sms som alarmkommunikation, hvorfor der for øjeblikket pågår drøftelser mellem
branchen, beredskabsmyndighederne og Energistyrelsen om, hvordan disse
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 42 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om omkostningerne og de tekniske udfordringer i forbindelse med de foreslåede regler om sms til 112, hvis vi går dansk enegang, til klima-, energi- og forsyningsministeren
tekniske udfordringer løses bedst muligt, herunder hvorvidt implementering af de
grænseoverskridende dimensioner af sms til 112 skal afvente fælleseuropæiske
tekniske standarder implementeret af mobilbranchen og GSM Association
(international sammenslutning af mobiloperatører), hvilket vil indebære, at der
udelukkende implementeres en national løsning for nuværende. Det overvejes
således pt., om man med fordel kan afvente implementering af sms til 112 for
udenlandske telefonabonnenter, der befinder sig i Danmark samt danske
telefonabonnenter, der befinder sig i udlandet, indtil der foreligger
fælleseuropæiske tekniske standarder herfor.
Der er dermed endnu ikke udarbejdet nærmere regler om sms til 112.
Omkostninger forbundet med et fremtidigt krav om sms til 112 vil afhænge af de
tekniske løsninger, der i givet fald måtte blive valgt. Ved en fastsættelse af
nærmere regler om sms til 112 vil der blive taget særskilt stilling til finansieringen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2