Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 8902
Doknr.
356464
Dato
14-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 til L 91 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren svare på, hvad det har af omkostningsmæssige konsekvenser, hvis
henholdsvis ændringsforslag nr. 1 og 5 om mulighed for, at privatpersoner uden et
CVR-nummer kan ansætte en borger med et socialt frikort vedtages, og hvis ændrings-
forslag nr. 3 og 4 om fordobling af den skattefri indkomst på det sociale frikort i 2021
og 2022 vedtages? Der henvises til 2. udkast til betænkning over lovforslaget.”
Svar:
Det er ikke muligt inden for den tidsmæssige ramme at udarbejde en præcis omkost-
ningsberegning af ændringsforslagene om hhv. muligheden for, at privatpersoner
uden et CVR-nummer kan ansætte en borger med et socialt frikort og forslaget om
fordobling af skattefri indkomst på det sociale frikort.
Forslaget om at hæve loftet for skattefri indkomst på det sociale frikort til 40.000 kr.
vil forventes at medføre, at den gennemsigtlige udbetalte løn på et socialt frikort vil
stige. Som angivet i svar til spørgsmål 7 kan det fremhæves, at hvis det lægges til
grund, at ændringer vil øge den gennemsnitlige udbetalte løn under det sociale frikort
med 50 pct., så vurderes udgifterne forbundet med skattemæssigt mindre provenu
ikke at kunne holdes inden for en ramme på 1 mio. kr. Dertil kommer øgede udgifter
forbundet med mindre modregning i offentlig ydelser, som med betydelig usikkerhed
skønnes at udgøre ca. 2 mio. kr., hvis samme antagelse lægges til grund.
Forslaget om, at privatpersoner uden et CVR-nummer kan ansætte en borger med et
socialt frikort, er ikke en simpel øvelse og kræver, at det nærmere afklares, hvordan
ændringen kan håndteres hensigtsmæssigt i forhold til snitfladerne til f.eks. lovgivning
på beskæftigelsesområdet og skatteområdet. Samtidig skal der, jf. svar på spørgsmål
7, findes en løsning på, hvordan indtægt på baggrund af et socialt frikort kan registre-
res, når ansættelsen er ved privatpersoner. It-understøttelsen af det sociale frikort er i
dag udarbejdet med udgangspunkt i, at arbejdsgivere skal have et CVR-nummer for at
kunne tilgå it-løsningen, Socialtfrikort.dk, som de skal anvende til at indberette frijob-
berens lønindtægt til kommunen. Forslaget indebærer dermed, at der vil skulle foreta-
ges større justeringer i it-løsningen, hvilket der vil være udgifter forbundet med. Det
vil desuden ikke være muligt at have en justering af it-løsningen klar til at kunne træde
i kraft 1. januar 2021.
Jeg vil således gøre opmærksom på, at ændringsforslag nr. 3 og nr. 4 om fordobling af
den skattefri indkomst på det sociale frikort i 2021 og 2022 forventes at medføre ud-