4. Hviderusland
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af
EU’s forhold til
og handlemuligheder over for Hviderusland i lyset af de seneste
udviklinger. Drøftelsen følger op på Det Europæiske Råd d. 1.-2. oktober
og på tilføjelsen af personer til EU’s
sanktionsliste. Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner på Hviderusland.
2. Baggrund
Det massive pres mod den hviderussiske befolkning, opposition og medier fortsætter. Voldelige
overgreb, arbitrære anholdelser og deportationer bruges systematisk af de hviderussiske
myndigheder for at kue befolkningens demonstrationsvillighed. På trods af intimideringen og
den reelle personlige risiko, fortsætter massedemonstrationerne. Der er fortsat ikke taget initiativ
til en reel national dialog, ligesom man ikke har taget imod tilbud om international mægling. Som
reaktion på fraværet af positive skridt fra det hviderussiske styre, iværksatte Danmark sammen
med 16 andre OSCE-lande den 17. september 2020 en uafhængig ekspertmission under den
såkaldte Moskva-mekanisme. Ekspertmissionen har til opgave at undersøge de talrige rapporter
om alvorlige menneskerettighedskrænkelser i Hviderusland. Hviderusland har afvist
ekspertmissionens indrejse til landet og missionen må derfor basere sin rapport på tilgængelig
information i tæt samarbejde med civilsamfundsrepræsentanter og internationale organisationer,
der befinder sig i Hviderusland.
Det Europæiske Råd vedtog den 2. oktober målrettede sanktioner mod 40 personer, der er blandt
de ansvarlige for valgfusk og voldelige overgreb mod den hviderussiske civilbefolkning.
Personerne tilføjes til
EU’s eksisterende sanktionsregime
mod Hviderusland.
I forlængelsen af vedtagelsen af sanktionerne har de hviderussiske myndigheder krævet, at Polens
og Litauens diplomatiske tilstedeværelse i Hviderusland reduceres fra hhv. 50 til 18 og fra 25 til
14 diplomater, herunder at de to landes ambassadører hjemsendes til konsultationer. .
På mødet forventes udenrigsministrene at drøfte det igangværende arbejde med at revurdere
EU’s forhold til Hviderusland.
Her lægges der op til, at EU nedskalerer det politiske og
økonomiske samarbejde med de hviderussiske statslige myndigheder, der i stedet kanaliseres
gennem den hviderussiske befolkning og civilsamfund. Herudover ventes en drøftelse af hvordan
EU reagerer på de hviderussiske myndigheders krav i forhold til den polske og litauiske
diplomatiske tilstedeværelse. Endeligt ventes det bl.a. på dansk foranledning drøftet, hvorvidt
præsident Lukasjenko og en række yderligere personer bør tilføjes sanktionslisten.
3. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse
af EU’s overordnede
handlemuligheder ift. Hviderusland, herunder
det økonomiske samarbejde med Hviderusland, reaktion på de hviderussiske myndigheders
krav til den polske og litauiske diplomatiske tilstedeværelse samt hvorvidt præsident Lukasjenko
bør tilføjes EU’s sanktionsliste.
1