Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3777 - miljø Bilag 5
Offentligt
2262523_0001.png
Supplerende samlenotat for miljørådsmødet den 23. oktober 2020
Date
13.oktober 2020
EU’s opdaterede NDC
Nyt notat
1. Resumé
Under Parisaftalen fra 2015 er alle parter forpligtede til løbende at indsende såkaldte
klimabidrag (Nationally Determined Contributions
– NDC’er). I 2018 i forbindelse med
den 24. partskonference under FN’s klimakonvention (COP24)
blev der vedtaget en
række retningslinjer for at øge klarhed, gennemsigtighed og forståelse af parternes
ofte forskelligartede
NDC’er
(benævnt
”information
to facilitate clarity,transparency
and understanding” eller ICTU).
I henhold til disse nye retningslinjer har det tyske EU-formandskab udarbejdet et ud-
kast til en teknisk
opdatering af EU’s
nuværende klimabidrag (mindst 40 pct. reduk-
tion i 2030), således at den indeholdte information bringes på linje med de nye ICTU-
retningslinjer. I udkastet tages der ikke stilling til den igangværende politiske drøf-
telse om den mulige opjustering af
EU’s klimamål for
2030. Udkastet beskriver alene
omfanget af det nuværende klimabidrag samt angiver den eksisterende regulering,
der skal sikre, at EU samlet når målet. Udkastet indeholder en række pladsholdere
og kantede parenteser, som vil skulle udfyldes, når der foreligger en politisk aftale
om et opjusteret klimamål for 2030.
Regeringen hilser det foreløbige udkast velkomment. Regeringen ønsker, at EU skal
indlevere et opdateret
og opjusteret
klimabidrag til UNFCCC i 2020 på linje med
de nye retningslinjer. Det forberedende arbejde på teknisk niveau fremmer en hurtig
og smidig proces for færdiggørelse og vedtagelse af opdateringen, når en politisk
beslutning om 2030-målet tages.
Sagen er foreløbigt sat på dagsordenen for miljørådsmødet den 23. oktober 2020 til
politisk drøftelse og evt. godkendelse.
2. Baggrund
Det blev i forbindelse med den 24. partskonference under FN’s klimakonvention
(COP24) i 2018 vedtaget en række retningslinjer for at øge klarhed, gennemsigtig-
hed og forståelse af parternes ofte forskelligartede NDC’er (Nationally Determined
Contributions). Retningslinjerne benævnes ”information to facilitate clarity,transpa-
rency and understanding” eller ICTU.
Samtidig besluttede parterne at sende en kraf-
tig opfordring til, at retningslinjerne skulle anvendes i forbindelse med parternes gen-
bekræftelse, opdatering eller indsendelse af nye NDC’er i 2020.
Det tyske EU formandskab har udarbejdet et udkast til opdatering af EU's NDC med
udgangspunkt i ICTU-retningslinjerne.
Page 1/3
Rådsmøde nr. 3777 (miljø) den 23. oktober 2020 - Bilag 5: Supplerende samlenotat og skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde 23/10-20 - miljø (klimadelen)
2262523_0002.png
Sagen er foreløbigt sat på dagsordenen for miljørådsmødet den 23. oktober 2020 til
politisk drøftelse og evt. godkendelse. Sagen forventes dog taget af dagsordenen,
hvis der ikke inden rådsmødet landes en politisk aftale om et opjusteret klimamål for
2030.
3. Formål og indhold
Opdateringen af EU’s NDC sker med henblik på
at indsende et opdateret klimabidrag
fra EU i 2020.
Det fremsatte udkast indeholder alene en teknisk opdatering ift.
EU’s
eksisterende
klimamål for 2030 om mindst 40 pct. reduktion i udledninger ift. 1990-niveau. Udka-
stet indeholder desuden en række
placeholders
og kantede parenteser, som vil
skulle udfyldes, når der foreligger en politisk aftale om, hvorvidt
EU’s klimamål
skal
opjusteres. Denne proces kører separat.
Udkastet indeholder en teknisk beskrivelse af fastsættelsen af EU’s
klimabidrag,
om-
fanget af denne, de politiske og reguleringsmæssige tiltag, der er taget siden ratifi-
ceringen af Parisaftalen, herunder fordelt på sektorer, samt en detaljeret oversigt,
der specifikt er relateret til ICTU-retningslinjerne.
Selve udkastet omhandler følgende:
En introduktion og information om vedtagne EU-tiltag, dvs. processen for fast-
sættelse af EU’s nuværende klimabidrag samt beslutningen om EU’s klimaneu-
tralitetsmål.
Det Europæiske Råds beslutninger relateret til genopretningen efter COVID19
og fastlæggelsen af EU’s
budget for 2021-27, herunder også henvisninger til
etableringen af fonden for retfærdig omstilling, der skal fremme mulighederne
for at opnå klimaneutralitetsmålet for 2050.
At
Storbritanniens udtrædelse af EU vil betyde, at EU’s klimabidrag efter 2020
vil omfatte EU og 27 medlemsstater.
En beskrivelse af de EU-tiltag, der er taget siden ratificeringen af Parisaftalen i
2016 for at sikre, at EU lever op til sit klimabidrag, dvs. opdateringer af relevant
EU regulering relateret til EU's kvotehandelssystem, de ikke-kvotebelagte sek-
torer, LULUCF, at flytrafikken internt i EØS er dækket via kvotehandelssyste-
met, men også af andre internationale regler under ICAO, at der er fastsat krav
til energieffektivitet og vedvarende energi, indført et forvaltningssystem for
energiunionen, fastsat krav til reduktioner af udledninger fra transportsektoren
og nye biler solgt efter 2021 samt indført tiltag inden for affaldssektoren og re-
guleringen af kølemidler (f-gasser).
Pladsholder til et nyt overordnet
mål i EU’s klimabidrag samt henvisning
til, at
denne opdatering erstatter EU's tidligere klimabidrag.
Information
om klarhed, gennemsigtighed og forståelse af EU’s klimabidrag.
I skemaform beskrives desuden de politiske og tekniske tiltag, som EU har foretaget
i relation til opdaterede relevante reguleringer, der skal sikre, at EU samlet når de
Page 2/3
Rådsmøde nr. 3777 (miljø) den 23. oktober 2020 - Bilag 5: Supplerende samlenotat og skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde 23/10-20 - miljø (klimadelen)
2262523_0003.png
opstillede mål. Her beskrives omfanget af det nuværende 2030-mål i forhold til sek-
torer mv., beskrivelser af sektorvise reguleringer, tidsrammer for implementeringen
af fastsatte regler og mål, beskrivelse af processerne til at fastsætte mål, politikker
og regler samt metoder til overvågning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkaster har ingen konsekvenser for dansk ret
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Udkastet medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Udkastet medfører i sig selv ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Udkastet har i sig selv ikke betydning for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning
blandt EU’s medlemsstater
om de tekniske elementer i
det opdaterede NDC, og at EU helst skal indsende sin NDC inden udgangen af 2020.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser udkastet velkomment. Regeringen støtter, at EU indleverer et op-
dateret
og opjusteret
klimabidrag til UNFCCC i 2020, men lægger samtidig stor
vægt på, at EU’s opjusterede klimamål for 2030 indgår i NDC’en.
Det forberedende
arbejde på teknisk niveau fremmer en hurtig og smidig proces for færdiggørelse af
opdateringen, når en politisk beslutning om 2030-målet foreligger, således at vedta-
gelse af den endelige opdatering samt indsendelse til UNFCCC kan ske i 2020.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 7. oktober 2020
til orientering.
Page 3/3