Europaudvalget 2020-21
Videokonference 30/11-1/12 - uddannelse m.v. Bilag 5
Offentligt
2284550_0001.png
Notat
16. november 2020
Til Folketingets Europaudvalg
Skriftlig forelæggelse af udkast til konklusioner og resolution
på kultur-, medie- og idrætsområdet til skriftlig vedtagelse
under det tyske EU-formandskab
På grund af COVID-19-situationen afholder det tyske EU-formandskab den 1. de-
cember 2020 en uformel videokonference for kultur- og medieministre (om formid-
dagen) og en uformel videokonference for sportsministre (om eftermiddagen). De to
uformelle videomøder erstatter kultur- og sportsdelen af det rådsmøde, som ellers
skulle have været afviklet den 30. november
1. december 2020.
Der lægges op til uformelle drøftelser på begge videokonferencer. Det betyder, at
der ikke vil blive truffet formelle beslutninger. Det betyder ligeledes, at de sager,
som formandskabet havde regnet med skulle vedtages på et rådsmøde, i stedet vil
blive vedtaget i skriftlig procedure. Formandskabet har lagt op til, at den skriftlige
vedtagelse vil ske inden afholdelsen af de uformelle videokonferencer den 1. de-
cember 2020.
På den baggrund følger hermed først en orientering om de to sager om kultur og
medier, som formanskabet foreslår vedtaget i skriftlig procedure. Herefter følger en
orientering om de to idrætssager, som ligeledes foreslås vedtaget skriftligt.
Det gælder for alle fire sager til skriftlig vedtagelse, at de er til orientering.
Kultur og medier
Ad udkast til rådskonklusioner om sikring af et frit og pluralistisk mediesystem
Det tyske formandskab har fremlagt rådskonklusioner om sikring af frie og plura-
listiske medier.
Konklusionerne tager afsæt i, at der er behov for et bæredygtigt, pluralistisk og
troværdigt mediesystem i en digital medievirkelighed, hvor mediesektoren bl.a. er
udfordret af konkurrencen fra online distributionsplatforme.
Det gælder både konkurrencen i forhold til brugerne og annonceindtægter. Samti-
dig peges på, at der er brug for pålidelig information og kvalitetsindhold.
Der henvises i konklusionerne til, at dette er særligt relevant i krisetider som den
aktuelle Covid-19-pandemi.
Pandemien har forstærket sårbarheden af mediesektoren i EU som følge af
sam-
menbruddet af dens vigtigste kilder til annonceindtægter. Og
samtidig er efter-
spørgslen efter pålidelig information og indhold steget væsentligt.
Jour. nr. 20/02989-32
Videokonference (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 30. november - 1. december 2020 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådskonklusioner og resolution på kultur- og sportsområdet
2284550_0002.png
I konklusionerne opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til at iværksætte og
overveje tiltag, der kan fremme et bæredygtigt, pluralistisk og troværdigt mediesy-
stem.
Regeringen støtter konklusionernes ambitioner om at fremme et frit og pluralistisk
mediesystem. Dette fokus ligger i forlængelse af nuværende og kommende nationa-
le indsatser og overvejelser. Det er vigtigt, at der løbende fokuseres på vigtigheden
af at sikre pluralisme i mediebilledet.
Bl.a. skal der sikres stærke lokale og regionale medier og et styrket public service-
tilbud. Det vil være en vigtig prioritet for regeringen under de kommende medie-
forhandlinger.
Det skal understreges, at regeringen lægger vægt på, at sikring af mediepluralisme
primært er national kompetence.
Regeringen lægger også vægt på, at rådskonklusionerne ikke foregriber forhand-
lingerne om kommende EU-lovgivning for digitale tjenester.
Her ses frem til at modtage Kommissionens forslag til den kommende Digital Ser-
vices Act, der bl.a. forventes at præcisere ansvarsforholdene for online platforme.
Ad udkast til rådskonklusioner om kønsligestilling på kulturområdet
Formandskabet har endvidere fremlagt rådskonklusioner om kønsligestilling på
kulturområdet, som regeringen kan støtte.
Selv om ligestilling mellem kønnene er et grundlæggende princip i EU, er man ikke
nået i mål med kønsligestillingen.
Ulighed mellem kønnene og seksuelle krænkelser er udfordringer, der desværre
også gør sig gældende i kultursektoren. Det har eksemplerne fra den aktuelle
hjemlige debat om sexisme vist.
Debatten har også tydeligt illustreret, at kønsligestilling og et opgør mod sexisme
ikke noget, der kan ske fra den ene dag til den anden.
Samtidig ligger der på kulturområdet muligheder for at gøre noget ved uligheden
bl.a. ved at give rum for debat, deltagelse og engagement.
Det er formentlig ikke er tilfældigt, at startskuddet til #metoo-bølgen og den hjem-
lige sexismedebat kom fra kultur- og medieverdenen. Debatten bredte sig derefter
til andre områder af samfundet.
Der er forskelle mellem landene i EU, når det gælder ulighed og seksuelle kræn-
kelser. Men problemerne er der i alle lande, og det er noget, som man også i Dan-
mark skal arbejde og gøre op med. Det er ikke en problemstilling, man kun kan
lovgive sig ud af, men det er nødvendigt at trække på en bred vifte af håndtag.
Side 2
Videokonference (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 30. november - 1. december 2020 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådskonklusioner og resolution på kultur- og sportsområdet
2284550_0003.png
Rådskonklusionerne fremlægger bud på forskellige indsatser for at fremme ligestil-
lingen på kulturområdet
fra ændring af værdier og kønsstereotyper til positiv
diskrimination af kvindelige kunstnere og indsamling af data om forskelle mellem
kønnene.
Fra dansk side skal der ses nærmere på de forskellige bud, og i EU-regi er der lagt
op til at gøre status i 2022 over de enkelte landes erfaringer.
Sport
Ad udkast til resolution om en EU-arbejdsplan for sport 2021-2024
Formandskabet har, for så vidt angår idræt, fremlagt en resolution om en ny EU-
arbejdsplan på sportsområdet for perioden 2021-2024.
I resolutionen fremhæves tre temaer, som skal være ramme for samarbejde og ko-
ordinering på sportsområdet.
Temaerne er:
1) Sportens integritet
navnlig antidoping og kampen mod matchfixing.
2) Sportens økonomiske og bæredygtige dimension
navnlig innovation og
lisering i sport.
3) Fokus på bæredygtig sport.
digita-
Regeringen ser positivt på det foreliggende udkast til resolution, da det skaber en
ramme for EU-samarbejdet på sportsområdet med temaer, der er i god tråd med
regeringens idrætspolitiske prioriteter.
Særligt temaet om bekæmpelse af doping og matchfixing flugter godt med de dan-
ske prioriteringer i EU-samarbejdet, og regeringen ser gerne en meget ambitiøs
arbejdsplan på matchfixingområdet.
Ad udkast til konklusioner om tværsektorielt samarbejde om at fremme sport, fysisk
aktivitet og social sammenhængskraft
Afslutningsvis kan nævnes, at formandskabet har fremlagt konklusioner, der om-
handler et tværsektorielt samarbejde om at fremme sport, fysisk aktivitet og social
sammenhængskraft.
Konklusionerne fremhæver, at sport og fysisk udfoldelse gavner sundheden, social
sammenhængskraft og velvære på tværs af generationer.
Samtidig kan idræt og fysisk udfoldelse også gøre sin del for at imødegå klimaud-
fordringerne ved, at f.eks. cykling og gang i højere grad bliver benyttet til trans-
port.
På den måde er sport og fysisk bevægelse for den enkelte generelt også i samfun-
dets interesse.
Side 3
Videokonference (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 30. november - 1. december 2020 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådskonklusioner og resolution på kultur- og sportsområdet
Man kan sætte spørgsmålstegn ved, om det er relevant for EU at beskæftige sig
med idræt og fysisk udfoldelse, som er områder, der hører under de enkelte landes
kompetence.
Konklusionsudkastet harmonerer imidlertid med regeringens linje. F.eks. er der
opfordring til at udforske mulighederne for en koordinering på tværs af sektorer
mellem myndigheder og f.eks. frivillige foreninger om at engagere borgere til at
deltage i sport og fysisk udfoldelse
og på den måde fremme en sund livsstil og
social inklusion.
Samlet set er det regeringens holdning, at konklusionsudkastet kan skabe mer-
værdi på europæisk plan særligt med hensyn til erfaringsudveksling i brugen af en
tværsektoriel tilgang.
Da udkastet desuden vurderes at have et passende niveau af opfordringer og vej-
ledning til medlemslandene og Kommissionen, kan regeringen støtte konklusio-
nerne.
Side 4