Europaudvalget 2020-21
Videokonference 30/11-1/12 - uddannelse m.v. Bilag 7
Offentligt
2287490_0001.png
Departementet
Afdelingen for Analyse og
Rådgivning
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Skriftlig forelæggelse af hhv. rådshenstilling om erhvervsuddannel-
ser og rådskonklusioner om digital uddannelse
De to dokumenter skulle have været vedtaget på ministerrådsmødet for
uddannelse den 30. november 2020, som pga. corona-situationen nu
afholdes som uformel videokonference. De vedtages i stedet via skriftlig
procedure. Der henvises til samlenotatet, som er oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg den 23. november 2020 (pkt. 4 og pkt. 5 i samleno-
tat). Begge sager forelægges til orientering.
4. Vedtagelse af rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bære-
dygtig konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtig-
hed
Covid-19-krisen og den medfølgende økonomiske krise, som også har
ramt de praktiske dele af erhvervsuddannelserne hårdt, har medført et
behov og en mulighed i mange lande for at gentænke erhvervsuddannel-
sessystemerne.
Kommissionen fremlagde sit forslag til rådshenstilling om erhvervsud-
dannelser den 1. juli 2020. Formålet med rådshenstillingen er således at
modernisere EU’s politik på erhvervsuddannelsesområdet, så unge og
voksne europæiske arbejdstagere får de færdigheder og kompetencer, der
er nødvendige på et omskifteligt arbejdsmarked, som undergår både en
grøn og en digital omstilling. Rådshenstillingen skal derfor ses som en
inspiration til at styrke erhvervsuddannelsessystemerne i medlemsstater-
ne. Endvidere skal forslaget integrere de bevaringsværdige dele af råds-
henstillingerne fra 2009 om EQAVET (den europæiske referenceramme
for kvalitetssikring af erhvervsuddannelserne) og ECVET (det europæi-
ske meritoverførselssystem for erhvervsuddannelse), som samtidig der-
med ophæves. En vedtagelse af forslaget til rådshenstilling vil ikke få
konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet, statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
16. november 2020
Sags nr.:20/22391
Videokonference (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 30. november - 1. december 2020 - Bilag 7: Skriftlig forlæggelse vedr. uformelle videokonference 30/11-20 - ungdom og uddannelse - pkt. 4 og 5
Regeringen støtter vedtagelsen af rådshenstillingen. Regeringen er enig i
vigtigheden af at have attraktive erhvervsuddannelser af høj kvalitet. I
Danmark er færdiguddannede elever og studerende fra erhvervsuddan-
nelserne kompetente til at opnå ansættelse på arbejdsmarkedet og til at
indgå i en dynamisk faglig, økonomisk og social udvikling på arbejds-
markedet og i samfundet. Erhvervsuddannelserne i Danmark er baseret
på et aktivt samarbejde med arbejdsmarkedets parter og andre relevante
aktører, og uddannelserne har et væsentligt internationalt element, hvor-
for forslaget til rådshenstilling i høj grad svarer til situationen i Danmark.
Et kendetegn for erhvervsuddannelserne er, at de har en tæt tilknytning
til de nationale arbejdsmarkeder, hvor vi i Danmark lægger vægt på ud-
viklingen af en helhedsmæssig faglighed, der sikrer kompetencer på højt
niveau, som ikke er individualiserede, men kan skræddersys til de enkelte
brancher, og som sikrer en arbejdsmarkedsmæssig fleksibilitet. Det er
derfor positivt, at det understreges flere steder i rådshenstillingen, at den
er ikke-bindende og skal implementeres under hensyntagen til nationale
omstændigheder, prioriteter og karakteristika.
Endvidere fremgår det nu af forslaget, at udviklingen af europæiske ker-
neprofiler skal ske i tæt samarbejde med medlemsstaterne og relevante
interessenter, hvilket forventes at betyde, at initiativet ikke fører til en
større grad af europæisk harmonisering på uddannelsesområdet. Hertil
bemærkes, at tilrettelæggelsen af erhvervsuddannelser er national kompe-
tence.
5. Vedtagelse af rådskonklusioner om digital uddannelse i Europas
videnssamfund
Rådskonklusionerne udgør Ministerrådets svar på Kommissionens opda-
terede handlingsplan for digital uddannelse for 2021-2027, som blev of-
fentliggjort den 30. september 2020.
I rådskonklusionerne bemærkes det, at Covid 19-pandemiens nedluknin-
ger af skoler og uddannelsesinstitutioner og overgangen til fjernunder-
visning afdækkede en række udfordringer for medlemsstaternes uddan-
nelsessystemer
i varierende grad
i forhold til digitale kompetencer og
tilgang til udstyr. I rådskonklusionerne opfordres medlemsstaterne bl.a.
til at fremme indarbejdelsen af digitale uddannelsesteknologier og tileg-
nelsen af digitale kompetencer for at styrke undervisning og læring inden
for alle typer og niveauer af uddannelse, til at forbedre læreres, undervi-
seres og andet pædagogisk personales digitale kompetencer, til at fremme
inklusionen af alle elever og studerende og derved bygge bro over sociale
uligheder og det digitale skel. Kommissionen opfordres bl.a. til at sikre
en koordineret tilgang til digital uddannelse inden for Kommissionen og
iværksætte sammen med medlemsstaterne og relevante interessenter en
strategisk refleksionsproces om de understøttende faktorer for succesrig
digital uddannelse og til at understøtte medlemsstaterne i den igangvæ-
rende digitale omstilling inden for uddannelse.
2
Videokonference (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 30. november - 1. december 2020 - Bilag 7: Skriftlig forlæggelse vedr. uformelle videokonference 30/11-20 - ungdom og uddannelse - pkt. 4 og 5
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen lægger
vægt på at styrke teknologiforståelsen og digitale kompetencer hos dan-
ske børn, unge og voksne og forbedre brugen af it i undervisningen på
alle uddannelsesniveauer. Endvidere støtter regeringen op om udveksling
af erfaringer med digital undervisning i forlængelse af Covid-19.
3