Europaudvalget 2020-21
Videokonference 2/12-20 - RIA Bilag 1
Offentligt
2285037_0001.png
Dato:
19. november 2020
Kontor:
Internationalt kontor
Sagsbeh: Mikkel August von
Buchwald
Sagsnr.: 2020-3051-0049
Dok.:
1715870
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på den uformelle videokonference
mellem justitsministre den 2. december 2020
Side:
3-18
Punkt 1:
Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om, hvilken lov
der finder anvendelse med hensyn til
virkningerne for tredjepart ved over-
dragelse af fordringer
-
Præsentation fra formandskabet
Retlige aspekter af terrorbekæm-
pelse: Hadefuld tale online
-
Meningsudveksling
Retlige aspekter af terrorbekæm-
pelse: Rapport om støtte til terrorofre
-
Statusorientering
Retlige aspekter af terrorbekæm-
pelse: Digitalt samarbejde
-
Statusorientering
19-21
Punkt 2 a):
22-23
Punkt 2 b):
24-33
Punkt 2 c):
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
34-36
Punkt 2 d):
Retlige aspekter af terrorbekæm-
pelse: Konklusioner om den europæ-
iske arrestordre
-
Præsentation fra formandskabet
Retlige aspekter af terrorbekæm-
pelse: Kumulativ retsforfølgelse af
fremmedkrigere for centrale interna-
tionale forbrydelser og terrorrelate-
rede forbrydelser
-
Information fra formandskabet
Oprettelse af Den Europæiske An-
klagemyndighed (EPPO)
-
Statusorientering
Retlige aspekter af retsstatsprincip-
pet
-
Meningsudveksling
37-40
Punkt 2 e):
41-42
Punkt 3:
43-45
Punkt 4:
2
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne
for tredjepart ved overdragelse af fordringer
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i marginen.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
KOM (2018) 96 endelig
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 2. december 2020 med henblik på en præsentation fra formandska-
bet. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Kommissionen har den 12.
marts 2018 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tred-
jepart ved overdragelse af fordringer. Forslaget er fremsat som led i Kom-
missionens handlingsplan for etablering af en kapitalmarkedsunion. For-
slaget har til formål at fremme grænseoverskridende transaktioner af for-
dringer ved at øge retssikkerheden gennem fastsættelse af ens lovvalgsreg-
ler med hensyn til virkningerne for tredjemand ved overdragelse af fordrin-
ger. Med forslaget vil der blive skabt ens regler for, hvilken national lovgiv-
ning der skal regulere de ejendomsretlige aspekter i forhold til en fordring,
der er blevet overdraget på grænseoverskridende basis. Det gælder særligt
for konflikter i forhold til, om det er erhververen eller tredjemand, der har
ejendomsretten over en overdraget fordring, og hvem der har fortrinsret til
fordringen. Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet. Det foreliggende forslag giver ikke anled-
ning til at foretage ændringer i dansk lovgivning og har ikke statsfinansielle
konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øv-
rige medlemsstaters holdninger til forslaget. Regeringen kan umiddelbart
støtte forslaget, men vil arbejde for, at tvivlsspørgsmål afklares.
2. Baggrund
I september 2015 udsendte Kommissionen en handlingsplan for etablering
af en kapitalmarkedsunion (’CMU Action Plan’). Handlingsplanen indehol-
der de grundelementer, der efter Kommissionens opfattelse er nødvendige
for at etablere en velfungerende og integreret kapitalmarkedsunion senest i
2019. Det fremgår af handlingsplanen, at Kommissionen
for at fremme
grænseoverskridende investeringer
– vil ”foreslå ensartede regler, som med
3
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0004.png
juridisk sikkerhed fastslår, hvilken national lovgivning der skal gælde for
tredjepart ved overdragelsen af fordringer”.
Spørgsmålet om, hvilket lands regler der skal gælde for tredjemand ved
overdragelsen af fordringer, blev behandlet første gang i forbindelse med
Kommissionens forslag til Rom I-forordningen. Rom I-forordningen vedrø-
rer, hvilket lands regler der skal finde anvendelse på kontraktforhold på
grænseoverskridende basis. Kommissionens forslag til Rom I-forordningen
indeholdt en lovvalgsregel i forhold til virkningerne for tredjemand, men
denne blev ikke taget med i den endelige forordning. I artikel 27, stk. 2, i
Rom I-forordningen indførtes i stedet en bestemmelse, der pålægger Kom-
missionen at fremlægge en rapport om spørgsmålet, om nødvendigt ledsaget
af et forslag til ændring af forordningen.
Til dette formål
og som opfølgning på handlingsplanen
udgav Kommis-
sionen i september 2016 sin rapport om virkningerne for tredjemand ved
overdragelsen af fordringer. I rapporten konkluderes det, at ensartede lov-
valgsregler, der regulerer retsvirkningerne af overdragelserne over for tred-
jeparter samt spørgsmålene om rangorden mellem konkurrerende erhver-
vere eller mellem erhververe og andre rettighedshavere, vil styrke retssik-
kerheden og mindske de indbyggede praktiske problemer og sagsomkost-
ninger i forbindelse med de aktuelle forskelle mellem de forskellige med-
lemsstaters løsninger.
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 12. marts 2018 forslag til
Europa Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder an-
vendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart ved overdragelse af for-
dringer.
Forslaget har været behandlet på en række arbejdsgruppemøder. Der er fort-
sat uenighed om, hvordan reglerne om lovvalg med hensyn til virkningerne
for tredjeparter ved overdragelse af fordringer konkret skal udformes, her-
under for fordringer, der relaterer sig til finansielle instrumenter.
Det er forventningen, at det fremsatte forordningsforslag som følge af ar-
bejdsgruppens drøftelser vil blive ændret på en række områder, inden for-
handlingerne med Europa-Parlamentet indledes.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 81, stk. 2, litra
c, om etablering af et samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænse-
4
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0005.png
overskridende virkninger, herunder foranstaltninger der skal sikre forene-
lighed mellem medlemsstaternes regler om lovvalg. Forslaget skal behand-
les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294, dvs.
med Europa-Parlamentet som medlovgiver. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
I henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, der således ikke
vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forordningen vil dog alligevel kunne få betydning for personer og virksom-
heder mv., der er hjemmehørende i Danmark, og som bliver parter i over-
dragelser af fordringer med grænseoverskridende elementer, hvis der opstår
spørgsmål om virkningerne for tredjeparter. Det skyldes, at nationale dom-
stole vil lægge national ret til grund, når det skal besluttes, hvilket lands lov
der finder anvendelse. Hvis der anlægges sag ved en dansk domstol, vil de
danske domstole således anvende dansk ret (som ikke omfatter forordnin-
gen), når lovvalget skal fastslås. Hvis sagen anlægges ved tyske domstole,
vil de derimod anvende tysk ret (som omfatter forordningen). Det afgørende
for, om forordningen finder anvendelse i en konkret sag, er således, om der
anlægges sag ved en national domstol, der er beliggende i en medlemsstat,
hvor forordningen er gældende.
På rådsmødet den 6.-7. juni 2019 fremlagde det daværende rumænske for-
mandskab en fremskridtsrapport om forordningen, der konkluderede, at der
fortsat er behov for drøftelser på teknisk niveau. Det daværende formand-
skab konkluderede endvidere, at der burde foretages en analyse af de under
forhandlingerne rejste problemstillinger i relation til det finansielle marked.
Det daværende formandskab anmodede derfor Kommissionen om at fore-
tage en analyse heraf. Kommissionen har den 15. januar 2020 udarbejdet en
rapport, der vil være genstand for drøftelse på kommende arbejdsgruppe-
møder på embedsmandsniveau.
På de uformelle videokonferencer mellem justits- og indenrigsministre den
4. og 5. juni 2020 fremlagde det kroatiske formandskab et dokument med
emner, som formandskabet fandt relevant at drøfte på politisk niveau med
henblik på at sikre fremdrift i arbejdet med lovvalgsforordningen. Det da-
værende formandskab konkluderede, at der var opbakning fra medlemssta-
terne til, at forordningen ikke skal finde anvendelse med tilbagevirkende
5
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0006.png
kraft, samt at der arbejdes videre med behandling af et spørgsmål om nova-
tion, dvs. ændring af en eksisterende aftale, på arbejdsgruppemøder på em-
bedsmandsniveau.
På den kommende uformelle videokonference mellem justitsministre den 2.
december 2020 har det tyske formandskab lagt op til en præsentation fra
formandskabet om forordningen, som bl.a. må forventes at omhandle en
række uafklarede spørgsmål om forordningens anvendelsesområde, herun-
der for fordringer, der relaterer sig til finansielle instrumenter.
3. Formål og indhold
Følgende gennemgang er baseret på Kommissionens oprindelige forslag fra
marts 2018 samt udviklingen i de løbende forhandlinger på arbejdsgruppe-
niveau.
3.1. Indledning
Kommissionens forordningsforslag fastsætter fælles lovvalgsregler for,
hvilken national lovgivning der skal regulere de ejendomsretlige aspekter
for tredjemand i forhold til en fordring, der er blevet overdraget på tværs af
grænserne.
Lovvalgsregler fastlægger, hvilket lands regler der skal anvendes i situatio-
ner med et grænseoverskridende element. Hvis der f.eks. opstår en retslig
konflikt mellem et dansk og et tysk selskab i forbindelse med en transaktion,
vil nationale domstole mv. skulle anvende lovvalgsregler til at afgøre, om
konflikten skal løses efter dansk eller tysk ret.
Der eksisterer allerede generelle EU-retlige lovvalgsregler. Det drejer sig
om Rom I-forordningen, der regulerer lovvalg i kontraktforhold, og om
Rom II-forordningen, der regulerer lovvalg i delikt, dvs. hvor parterne har
et krav mod hinanden uden for kontrakt
typisk et erstatningskrav.
Kommissionens forslag har til formål at klargøre retstilstanden og skabe
retssikkerhed ved at fastsætte ens lovvalgsregler i medlemslandene for virk-
ningen af overdragelse af fordringer i forhold til tredjemand. Denne forord-
ning adskiller sig således fra Rom I-forordningen, idet den regulerer forhold
mellem parter, der ikke har en aftale imellem sig.
Overdragelse af fordringer er en mekanisme, der bl.a. anvendes af virksom-
heder til at skaffe likviditet. Det kan f.eks. være gennem factoring, hvor
Virksomhed A overdrager (sælger) sine udestående fordringer på en række
6
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0007.png
skyldnere til Virksomhed B til gengæld for kontanter. Virksomhed B bliver
den nye kreditor, og fordringerne skal nu betales til Virksomhed B. Herud-
over kan det være gennem sikkerhedsstillelse, f.eks. hvor Virksomhed A
benytter gældsfordringer som sikkerhedsstillelse for en låneaftale med en
bank. Hvis Virksomhed A ikke kan betale lånet tilbage, kan banken hånd-
hæve gældsfordringerne. Det kan tilmed være gennem securitisering, hvor
overdrageren refinansierer en række fordringer
f.eks. kreditkorttilgodeha-
vender
ved at overdrage dem til en enhed, der udsteder værdipapirer på
kapitalmarkedet. Det modtagne provenu fra de underliggende fordringer an-
vendes til afbetaling på værdipapirerne.
Ifølge Kommissionen vil konflikter om ejendomsretten mellem erhververen
og tredjemand hovedsagligt kunne opstå i to situationer:
1) Hvor overdrageren har overdraget fordringen to gange. Konflikten op-
står, når begge erhververe herefter påberåber sig ejendomsretten til for-
dringen.
2) Hvis overdrageren bliver insolvent. Her kan konflikten opstå i mellem
erhververen og overdragerens kreditorer i forhold til, om kreditorerne
skal anerkende erhververens ejerskab over fordringen.
Lovvalgsreglerne skal fastlægge, hvilket lands regler der skal anvendes til
at afgøre konflikter mellem de to erhververe eller erhververen og overdra-
gerens kreditorer. Disse parter er i forordningens forstand ”tredjemænd”,
når det kommer til deres indbyrdes forhold, fordi de ikke har en aftale imel-
lem sig.
3.2. Anvendelsesområde og definitioner
Med de foreliggende kompromisforslag er det præciseret, at forordningen
skal finde anvendelse på frivillig overdragelse af fordringer og aftalebestemt
subrogation på det civil- og handelsretlige område i situationer, hvor der
skal foretages et lovvalg, dvs. hvor fordringen overdrages på tværs af græn-
serne.
Begrebet ”overdragelse” dækker ifølge forslaget både over en direkte over-
førsel af en fordring, overførsel af en fordring til sikkerhed og aftalebestemt
subrogation. Ved aftalebestemt subrogation forstås tredjemands ret til at
indtræde i fordringshaverens rettigheder over for skylderen, hvis tredjemand
har indfriet skylderens forpligtelser.
7
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Forslaget skal ikke finde anvendelse på spørgsmål vedrørende skat, told el-
ler på administrative anliggender.
Forslaget regulerer alene lovvalget med hensyn til virkningerne for tredje-
mand. Forslaget fastsætter således, hvilke nationale regler der skal fastslå
det juridiske ejerskab over fordringen, dvs. erhververens ret til at hævde sit
ejerskab over fordringen. Lovvalgsreglerne i forhold til det kontraktretlige
element af overdragelsen
særligt overdragerens og erhververens indbyrdes
forpligtelser
reguleres af Rom I-forordningen og Romkonventionen, se
pkt. 6.1.
En række overdragelser er undtaget fra forslagets anvendelsesområde. Det
gælder bl.a. overdragelser af fordringer, der udspringer af familieforhold og
overdragelser af fordringer, der udspringer af formueforholdet mellem æg-
tefæller.
Der er endnu ikke opnået enighed på arbejdsgruppemøderne om, hvilke ty-
per af overdragelser der skal undtages fra forordningens anvendelsesom-
råde, og hvilke definitioner der skal lægges til grund i forslaget. Særligt gi-
ver de finansielle begreber anledning til fortolkningsmæssig tvivl, da mange
af medlemsstaterne har forskellige definitioner på disse begreber i national
ret. Hertil kommer, at begreberne i vidt omfang er defineret i andre EU-
retsakter, og der skal opnås enighed om, hvorvidt man skal anvende disse
præeksisterende definitioner, og i tilfælde, hvor de adskiller sig fra hinan-
den, hvilke af definitionerne der foretrækkes. De endelige definitioner vil i
øvrigt afhænge af, hvilken hovedregel for lovvalg man vælger, samt hvilke
undtagelser, der knyttes hertil, se pkt. 3.3.
Et tema, der har været genstand for megen diskussion på arbejdsgruppemø-
derne, er, om debitors retsstilling påvirkes af forordningen. En række med-
lemsstater er af den opfattelse, at forslaget kan føre til usikkerhed omkring
bl.a., hvem debitor kan betale med frigørende virkning til, hvis flere parter
har erhververet samme fordring.
Da det, som forordningen regulerer, er det indbyrdes
ikke aftaleregulerede
forhold mellem to tredjemænd, har Kommissionen fastholdt, at debitors
retsstilling ikke påvirkes af forslaget. Danmark er enig i denne forståelse.
Debitors forhold til en tredjemand, som har erhververet fordringen fra den
oprindelige kreditor, følger af en aftale og er derfor omfattet af Rom I-for-
ordningen, der vedrører lovvalg i kontraktforhold. Hvis den oprindelige kre-
ditor har overdraget fordringen til to tredjemænd, vil det indbyrdes forhold
8
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0009.png
mellem de to tredjemænd derimod være omfattet af lovvalgsreglerne i for-
slaget, idet disse to parter ikke har en aftale imellem sig.
3.3. Ensartede regler
Forordningsforslaget har universel anvendelse. Det betyder, at medlemslan-
dene er forpligtet til at anvende lovvalgsreglerne, selvom disse henviser til
lovgivningen i et land, der ikke er en medlemsstat.
Forordningsforslaget fastsætter en hovedregel for, hvilket lands lovgivning
der skal regulere virkningerne af overdragelsen af en fordring i forhold til
tredjemand. Hovedreglen kan kun fraviges i få, afgrænsede tilfælde.
Med de foreliggende kompromisforslag er der foreslået en hovedregel,
hvorefter det er loven i det land, hvor overdrageren har sit sædvanlige op-
holdssted på tidspunktet for overdragelseskontraktens afslutning, der skal
regulere virkningen for tredjemand.
Hvis overdrageren har skiftet sædvanligt opholdssted mellem to overdragel-
ser af samme fordring, kan reglen medføre, at overdragelserne reguleres af
to forskellige landes lovgivning, som kan være forskellige i forhold til, hvem
af de to erhververe der har fortrinsret til fordringen. I de tilfælde foreslås
fortrinsretten reguleret af loven i det land, hvor overdrageren har sit op-
holdssted på det tidspunkt, hvor en af de to overdragelser første gang får
virkning for tredjemand. Dvs. hvor overdrageren har opholdssted på det
tidspunkt, hvor en af erhververne først opfylder de krav, som den nationale
lovgivning stiller til, at overdragelsen får virkning over for tredjemand.
Med de foreliggende kompromisforslag er der lagt op til, at hovedreglen
fraviges i en række nærmere bestemte tilfælde, bl.a. hvis fordringen, der
overdrages, udspringer af kontanter eller et finansielt instrument eller kon-
trakt. Der er endnu ikke opnået enighed på arbejdsgruppemøderne om, i
hvilke tilfælde hovedreglen skal fraviges, herunder i forhold til en række
finansielle instrumenter.
Et finansielt instrument kan eksempelvis være aktier og andre værdipapirer
samt derivater, hvis værdi er afledt af prisudviklingen på et andet produkt.
Et derivat kan f.eks. være en option, der giver ret til at sælge en aktie til en
bestemt pris. Optionens værdi afhænger af aktiens prisudvikling.
9
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
I forlængelse heraf bemærkes, at en finansiel kontrakt er en aftale mellem
parter, som fastsætter en række nærmere vilkår ved handel af et finansielt
instrument, som ovenfor nævnt eksempelvis kan være en derivatkontrakt.
Forslaget giver også mulighed for, at overdrageren og erhververen kan fo-
retage et lovvalg ved securitisering og derved fravige hovedreglen. Ved se-
curitisering kan parterne vælge, at den lov, der finder anvendelse på den
overdragne fordring, skal regulere virkningerne for tredjemand. Lovvalget
er således begrænset. Lovvalget skal fremgå udtrykkeligt af overdragelse-
saftalen eller en særskilt aftale. Spørgsmål om aftalens gyldighed reguleres
af den valgte lov.
Den Europæiske Centralbank har foreslået, at der medtages en lovvalgsregel
i forhold til virkningerne for tredjemand for gældsfordringer, der er stillet
som finansiel sikkerhed i medfør af Collateral-direktivet, idet der er ikke
findes sådanne lovvalgsregler i dette direktiv. En imødekommelse af dette
forslag vil indebære, at ændringen ikke vil blive implementeret i de natio-
nale regler, der gennemfører Collateral-direktivet, hvilket kan skabe usik-
kerhed om retstilstanden. Det kan være problematisk, fordi den foreslåede
forordning er omfattet af retsforbeholdet og således ikke vil være gældende
i dansk ret, mens Collateral-direktivet ikke er omfattet af retsforbeholdet og
implementeret i lov om kapitalmarkeder.
På grund af muligheden for at foretage et lovvalg kan den situation opstå,
hvor to overdragelser af samme fordring fører til, at forskellige nationale
regler skal finde anvendelse. Situationen kan f.eks. opstå i det tilfælde, hvor
en fordring både er overdraget i forbindelse med factoring eller sikkerheds-
stillelse og lovvalget dermed reguleres af hovedreglen i stk. 1 (overdrage-
rens land) og i forbindelse med securitisering, hvor parterne har fortaget et
lovvalg (loven, der finder anvendelse på fordringen). I sådanne situationer,
skal den lov finde anvendelse, hvorefter overdragelsen først fik virkning
over for tredjemand.
Den pågældende nationale lov skal regulere, hvordan virkningerne af over-
dragelsen af en fordring sikres over for tredjemand. Det kan f.eks. være, at
ejerskabet skal registreres, eller at erhververen skal underrette skyldner om
overdragelsen, før denne er gyldig over for tredjemand. Herudover skal den
nationale lov regulere, hvordan det fastslås, om erhververen har fortrinsret
til fordringen. Det kan bl.a. være i forhold til en anden, der også har erhver-
vet fordringen, eller overdragerens kreditorer.
10
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0011.png
3.4. Andre bestemmelser
Forordningsforslaget giver mulighed for, at man i visse tilfælde kan anvende
domstolslandets lov, i stedet for den lov der følger af forordningsforslaget.
Domstolslandets lov er loven i det land, hvor den domstol, der skal foretage
lovvalget, er beliggende.
Ifølge forslaget kan forordningen ikke begrænse anvendelsen af overord-
nede ufravigelige bestemmelser i domstolslandets lov. Overholdelsen af be-
stemmelserne skal anses for at være afgørende for beskyttelsen af offentlige
interesser. Ifølge forslaget kan det f.eks. være en ufravigelig pligt til at regi-
strere overdragelsen af fordringen i et offentligt register.
Herudover kan domstolslandets lov anvendes, hvis det er åbenbart uforene-
ligt med landets grundlæggende retsprincipper at anvende det andets lands
lov. Undtagelsen kendes som ”ordre public”.
Når det er fastlagt, hvilken national lov der skal anvendes, skal alle gæl-
dende regler i den pågældende stat anvendes undtagen lovvalgsregler.
Forslaget berører ikke andre EU-regler, der fastsætter lovvalgregler med
hensyn til virkningerne for tredjemand ved overdragelsen af en fordring, jf.
pkt. 6.2. Forslaget berører heller ikke anvendelsen af internationale konven-
tioner, som en eller flere medlemsstater er parter i på tidspunktet for forord-
ningsforslagets vedtagelse. Hvis en international konvention fastsætter lov-
valgsregler med hensyn til virkningen for tredjemand, kan medlemsstaterne
således stadigvæk følge konventionens regler. Imellem medlemsstaterne
skal forordningen dog have forrang for konventioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forordningsforslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal vedtages med Europa-
Parlamentet som medlovgiver.
Europa-Parlamentet har vedtaget en betænkning om forslaget den 13. fe-
bruar 2019. I betænkningen foreslås en række ændringer til forslaget, her-
under at det eksplicit skal fremgå af art. 1, stk. 1, afsnit 1, at forordningen
ikke finder anvendelse for debitors forhold til tredjemand, der har overdra-
get fordringen. Dette er i tråd med Danmarks forståelse af forordningens
anvendelsesområde, jf. pkt. 3.2.
11
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0012.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at der på nuværende tidspunkt eksisterer
en retsusikkerhed på området og forbundet dermed en juridisk risiko, fordi
medlemsstaterne har forskellige materielle regler om virkningen for
tredjemand ved overdragelse af fordringer. Kommissionen finder ikke, at
medlemstaterne selv kan fjerne den juridiske risiko og hindringerne for
grænseoverskridende overdragelser af fordringer på tilfredsstillende vis. En
indsats på EU-plan er nødvendig for at sikre, at samme lovvalgsregler finder
anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjemand ved overdragelsen
af fordringer overalt i EU, uanset hvilken medlemsstats domstole eller
myndigheder der træffer afgørelse i en tvist om ejendomsretten til en
overdraget fordring.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
6.1. Romkonventionen
Romkonventionen fra 1980 regulerer, hvilket lands lov der finder anven-
delse på kontraktretlige forpligtelser med et grænseoverskridende element.
Konventionen er inkorporeret i dansk lov ved kontraktkonventionsloven.
Udgangspunktet i Romkonventionen er, at parterne selv kan aftale, hvilket
lands lov der skal finde anvendelse for deres kontrakt, jf. konventionens ar-
tikel 3.
Hvis parterne ikke foretager et lovvalg, bestemmer artikel 4, stk. 1, at aftalen
skal reguleres af loven i det land, som aftalen har sin nærmeste tilknytning
til. Der gælder en formodning for, at aftalen har sin nærmeste tilknytning til
det land, hvor den person, der skal præstere den for aftalen karakteristiske
ydelse, har sin bopæl eller sit hovedsæde. I en salgssituation vil det f.eks.
typisk være sælgerens hjemland. Formodningsreglen kan dog fraviges.
I artikel 5 og 6 er der særlige beskyttelsesregler for forbrugeraftaler og in-
dividuelle arbejdsaftaler.
I relation til overdragelse af fordringer regulerer Romkonventionen, hvilket
lands lov der skal finde anvendelse på selve overdragelsesaftalen. Det fast-
sættes således, hvilket lands lov der skal regulere parternes indbyrdes for-
pligtelser. Ifølge konventionens artikel 12, stk. 1, finder konventionens al-
mindelige bestemmelser anvendelse. Dvs. at erhververen og overdrageren
12
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0013.png
kan foretage et lovvalg, eller at hovedreglen i artikel 4 med tilhørende und-
tagelser finder anvendelse.
Konventionen regulerer endvidere lovvalget i forholdet mellem erhververen
af fordringen og fordringens skyldner. Det kan være spørgsmål om, hvorvidt
fordringen må overdrages, hvorvidt overdragelsen har virkning over for
skyldner, og om hvorvidt skyldneren er blevet frigjort for sine forpligtelser
ifølge fordringen. Den relevante lov i den forbindelse er den lov, der finder
anvendelse på den overdragne fordring.
Retten til subrogation, dvs. tredjemands ret til at indtræde i kreditors ret-
tigheder over for skyldneren, når tredjemand har indfriet fordringen, regu-
leres af den lov, der finder anvendelse på tredjemands forpligtelse til at ind-
fri fordringen, jf. konventionens artikel 13.
I forhold til overdragelse af fordringer og subrogation regulerer Romkon-
ventionen således alene lovvalget for forholdet mellem overdrageren og er-
hververen og mellem erhververen og skyldneren. Romkonventionen regu-
lerer ikke forholdet til tredjemand.
I 2008 vedtog Rådet og Parlamentet forordning nr. 593/2008 om lovvalgs-
regler for kontraktretlige forpligtelser (Rom I). Formålet med Rom I-forord-
ningen var at erstatte Romkonventionen. På grund af retsforbeholdet finder
Rom I-forordningen ikke anvendelse i Danmark. Romkonventionen gælder
således fortsat mellem Danmark og de øvrige EU-lande, hvis der anlægges
sag i Danmark. Rom I-forordningen finder anvendelse i de øvrige medlems-
stater. Overordnet set foreskriver Rom I-forordningen de samme lovvalgs-
regler vedrørende overdragelse af fordringer som Romkonventionen med
den undtagelse, at aftalebestemt subrogation reguleres på samme måde som
overdragelse af en fordring og dermed ikke er underlagt en særlig lovvalgs-
regel. Rom I-forordningen regulerer heller ikke forholdet til virkningerne
for tredjemand.
6.2. Lov om kapitalmarkeder
Lov om kapitalmarkeder regulerer, hvilken lovgivning der skal gælde ved
behandlingen af rettigheder og forpligtelser i forbindelse med insolvensbe-
handling af en deltager i et værdipapirafviklingssystem eller et registreret
betalingssystem. Det følger af § 174 i lov om kapitalmarkeder, at hvis der
indledes insolvensbehandling mod en deltager i et system, skal de rettighe-
der og forpligtelser, der følger af eller har forbindelse med den pågældendes
13
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0014.png
deltagelse i systemet, fastlægges efter den lovgivning, som systemet er un-
derlagt.
Hvis en tysk bank deltager i det værdipapirafviklingssystem, som drives af
VP Securities A/S, skal bankens rettigheder og forpligtelser derfor fastlæg-
ges efter dansk ret, da VP Securities A/S’ system følger dansk ret.
Der er tale om en gennemførelse af en særlig lovvalgsregel, som følger af
Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 98/26/EF om endelig afregning i be-
talingssystemer og værdipapirafviklingssystemer.
Lov om kapitalmarkeder indeholder også en lovvalgsregel i § 210. Denne
regel gælder for værdipapirer, der er registreret på en konto hos en mellem-
mand f.eks. en bank. Også her er der tale om en gennemførelse af direktiv-
regler, idet Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/47/EF om aftaler
om finansiel sikkerhedsstillelse fastsætter regler for det tingsretlige lovvalg.
Reglen foreskriver, at det er lovgivningen i det land, hvor værdipapirkon-
toen føres, der er afgørende f.eks. for, hvilken sikringsakt der er påkrævet
for at opnå beskyttelse mod tredjemand.
Haagerkonventionen om lovvalg ved visse rettigheder over værdipapirer,
der opbevares af en mellemmand, fastsætter lovvalgsregler, der også er ba-
seret på princippet om, at lovvalget følger af loven i det land, hvor den rele-
vante værdipapirkonto føres. Haagerkonventionen er ikke ratificeret af no-
gen lande, siden den blev færdigforhandlet i 2002. Hvis EU tager initiativ
til at ratificere konventionen, kan den gennemføres i lov om kapitalmarke-
der.
6.3. Dansk international privatret
det tingsretlige lovvalg
Ud over de under pkt. 5.2 nævnte regler er der ikke i Danmark fastsat lov-
valgsregler for virkningen for tredjemand ved overdragelse af fordringer.
Lovvalget reguleres af dansk international privatret. I Danmark reguleres
lovvalget i forhold til ejendomsretten til en fordring af ulovbestemte prin-
cipper om det tingsretlige lovvalg.
I den juridiske teori er der bred enighed om, at udgangspunktet for det tings-
retlige lovvalg er, at tingsretlige konflikter skal afgøres efter loven på det
sted, hvor tingen befinder sig (princippet om lex rei sitae). Der er tilmed
14
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0015.png
enighed om, at dette udgangspunkt finder anvendelse for løsøre og negoti-
able (omsættelige) fordringer. Disse aktiver har en fysisk eksistens, og deres
beliggenhed kan derfor fastlægges.
I forhold til dematerialiserede værdipapirer er der i teorien uenighed om,
hvorvidt registreringsstedet skal være afgørende for lovvalget, eller om ud-
gangspunktet om ”tingens” beliggenhedssted stadig gælder, herunder om
disse to steder er sammenfaldende.
Billedet er mere kompliceret for simple fordringer, der ikke er registrerings-
pligtige. Disse aktiver har ikke en fysisk eksistens, og det kan derfor van-
skeligt påstås, at de er beliggende noget sted. Dele af teorien antager, at lov-
valget skal afgøres efter fordringens skyldners hjemsted. Andre dele anta-
ger, at overdragerens lov må være afgørende. Den sidste opfattelse har støtte
i en enkelt afgørelse afsagt af Vestre Landsret den 26. april 1990. Retstillin-
gen på området er således uklar.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark deltager som nævnt ikke i vedtagelsen af forordningsforslaget, der
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 81, stk. 2, litra c, jf. pkt. 1 ovenfor.
Forordningsforslaget vil derfor ikke have lovgivningsmæssige konsekven-
ser for Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og ret-
ligt samarbejde den 19. april 2018.
Forordningsforslaget har i perioden fra den 16. april 2018 til den 14. maj
2018 været i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Antenne-, satellit- og kabel-tv-bran-
chens fællesorganisation, Autobrancens Handels- og Industriforening,
15
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Brancheforum Digitale Medier, Branchen ForbrugerElektronik, Boxer TV
ApS, Canal Digital Danmark A/S, Coop amba, Copenhagen Business
School (Juridisk Institut), Dagligvareleverandørerne, Danmarks Automobil-
forhandler Forening, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk De-
tail, Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk Eksportforening, Dansk Fjern-
varme, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Organisation af Detailhandelskæ-
der, Dansk Rejsebureau Forening, Dansk Varefakta Nævn, Danske Advo-
kater, Danske Mediers Forum, Danske Medier, Danske Reklamebureauers
brancheforening, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Boghandlerforening, Den Danske Dommerfor-
ening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Dong Energy,
Energitilsynet, Finans Danmark, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Forbrugerklagenævnet, Forenede Danske Antenneanlæg, Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen for Dansk Internethandel
(FDIH), Forlæggerforeningen, Helsebranchens Leverandørforening, HMN
Naturgas, Håndværksrådet, IT-branchen, Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landbrug & Fødeva-
rer, Magasinpressens udgiverforening, Optikerforeningen, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden i Grønland, Sikkerhedsbranchen, Syddansk Universitet
(Juridisk Institut), TDC A/S, Telia Stofa A/S, Telekommunikationsindu-
strien, Telenor A/S, TV2/Danmark A/S, TV3 A/S, VP Securities AS, Aal-
borg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), og
3 (Hi3G Denmark ApS).
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra Advokatrådet og Finans
Danmark.
De indkomne høringssvar, der blev oversendt den 7. juni 2018, er generelt
positivt stillet over for forordningsforslaget og de bagvedliggende formål.
Af konkrete opmærksomhedspunkter mv., som høringsparterne pegede på,
kan fremhæves følgende:
- Forordningsforslaget kan få en væsentlig betydning for dansk er-
hvervsliv, fordi danske virksomheder kan blive part i en overdra-
gelse af en fordring med et grænseoverskridende element, hvor der
opstår spørgsmål om virkningerne for tredjeparter. Hvis der anlæg-
ges sag ved en domstol i et land, hvor forordningen er gældende, vil
forordningen dermed kunne finde anvendelse.
16
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
-
Visse punkter i forordningsforslaget ønskes præciseret, herunder ho-
vedreglen i art. 4, stk. 1, og definitionen af begrebet ”overdragelse”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man umiddelbart støtte, at lovvalgsreglerne for virknin-
gerne for tredjemand ved overdragelse af fordringer fastsættes i en forord-
ning. Det vil medvirke til at sikre, at lovvalgsreglerne reguleres samlet i ho-
risontale retsakter. Hermed kan sektorspecifik regulering af lovvalgsregler i
videst muligt omfang undgås, hvilket er medvirkende til at skabe en klar
retstilstand. Det anses imidlertid for positivt, at anvendelsen af eksisterende
særlige lovvalgsregler på det finansielle område ikke berøres af forordnin-
gen. Forordningen vil skabe sikkerhed om, hvilke lovvalgsregler andre EU-
medlemslande skal anvende i forhold til virkningerne for tredjemand ved
overdragelse af fordringer med et grænseoverskridende element (det be-
mærkes, at Irland i medfør af protokol 21 kan vælge, om de vil omfattes af
forordningen).
Fra dansk side kan man således overordnet støtte forslaget.
Forordningsforslaget giver dog anledning til tvivl på en række væsentlige
punkter, hvilket drøftelserne på arbejdsgruppemøderne har været præget af.
Dette gælder særligt i forhold til formuleringen af undtagelserne til hoved-
reglen i art. 4, stk. 1. Det gælder endvidere for definitionerne af forordnin-
gens finansielle kernebegreber. Det er regeringens holdning, at forordnings-
teksten skal være så præcis som muligt, således at fortolkningsproblemer
minimeres. Derfor er det væsentligt, at der anvendes utvetydige definitioner
gerne definitioner, der allerede kendes fra andre relevante EU-retsakter
således at der skabes størst mulig klarhed og dermed sikkerhed for dansk
erhvervsliv. I denne forbindelse er det imidlertid også vigtigt, at allerede
gældende lovvalgsregler inden for EU ikke berøres af forslaget, således at
der ikke skabes tvivl om retstilstanden. Regeringen arbejder for, at teksten
bliver så klar som muligt, og at tvivlsspørgsmål bliver afklaret.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der blev den 24. april 2018 oversendt grund- og nærhedsnotat om forslaget
til Folketingets Europaudvalg.
17
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0018.png
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 29. maj
2020 forud for de uformelle videokonferencer mellem justits- og indenrigs-
ministre den 4. og 5. juni 2020.
18
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Dagsordenspunkt 2: Retlige aspekter af terrorbekæmpelse: a) Hade-
fuld tale online
Nyt notat
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 2. december 2020 med henblik på en meningsudveksling. Kommis-
sionen har hadefuld tale som prioritetsområde i dets arbejdsprogram, og
hadtale har den seneste tid fået fornyet opmærksomhed i Frankrig. Sagen
er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er
ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har bl.a. hadefuld tale som prioritetsområde i dets arbejds-
program for 2021, og Frankrig har interesseret sig for bekæmpelse af had-
tale, som har fået fornyet opmærksomhed i landet bl.a. på grund af det nylige
drab på læreren, Samuel Paty, i Paris. Kommissionen har tidligere oplyst, at
der vil blive udarbejdet et lovgivningsforslag, Digital Services Act (DSA),
der skal modernisere og præcisere online platformes ansvarsbetingelser for
ulovligt indhold. Kommissionen har meldt ud, at de med DSA ikke ønsker
at adressere skadeligt indhold, men alene ulovligt indhold. Da det varierer
blandt medlemslandene, hvorvidt hadtale er ulovligt, står det endnu uklart,
hvorvidt hadtale vil blive adresseret i DSA. Kommissionen har endvidere
oplyst, at skadeligt indhold online bl.a. vil blive adresseret i den kommende
Democracy Action Plan, ligesom man vil engagere sig med sociale medie-
platforme for at se på problematikken.
Kommissionen har i juli 2020 desuden præsenteret en ny strategi for EU’s
sikkerhedsunion, som udstikker de overordnede prioriteter for EU’s interne
sikkerhed for 2020-2025. Strategien indeholder en række bredspektrede og
tværgående initiativer og lovgivningsmæssige tiltag til bekæmpelse af bl.a.
terrorisme og organiseret kriminalitet. Der lægges i strategien bl.a. op til, at
der skal tages yderligere skridt til at bekæmpe ulovligt indhold på nettet,
herunder en hurtig afslutning af forhandlingerne vedrørende forslaget om
terrorrelateret indhold online.
19
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
3. Formål og indhold
Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvad drøftelsen på den uformelle vi-
deokonference mellem justitsministre den 2. december 2020 nærmere kom-
mer til at handle om. På den uformelle videokonference for justitsministre
den 9. oktober 2020 var der en drøftelse af bekæmpelsen af antisemitisme
og hadtale, hvor direktøren for EU's Agentur for Grundlæggende Rettighe-
der (FRA) deltog. Direktøren for FRA nævnte i den forbindelse, at der er en
udbredt mangel på indsamling af data vedrørende antisemitisme og hadefuld
tale i medlemslandene, og at der er stor variation i, hvordan det tilgængelige
data fortolkes, hvilket gør det svært at have et sammenligningsgrundlag på
tværs af medlemslandene. Flere medlemslande bemærkede i den forbin-
delse, at der er behov for at definere, hvad hadefuld tale er, og at man bør se
nærmere på, hvordan man kan bruge kunstig intelligens til at opspore had-
fulde og antisemitiske udtalelser på internettet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring om sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til det styrkede fokus på
bekæmpelse af hadefuld tale, herunder antisemitisme. Derfor forventes det
også, at landene vil se positivt på Kommissionens fokus på dette område.
Frankrig har især gjort sig til forkæmper for, at DSA ikke alene skal adres-
sere ulovligt indhold, men også skadeligt indhold og særligt hadtale. Der er
dog ikke mange medlemsstater, der bakker op herom.
10. Regeringens generelle holdning
Hadtale og antisemitisme er et fokusområde for Kommissionen. Dette fokus
kan den danske regering støtte op om.
20
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Emnet har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse
med drøftelser vedrørende antisemitisme og hadefuld tale på den uformelle
videokonference for justitsministre den 9. oktober 2020.
21
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Dagsordenspunkt 2: Retlige aspekter af terrorbekæmpelse: b) For-
mandskabsrapport om støtte til terrorofre
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 2. december 2020 med henblik på præsentation fra formandsskabet
af en rapport om støtte til terrorofre. Sagen er ikke omfattet af retsforbehol-
det. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har hverken
lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Man kan fra dansk side
generelt støtte op om øget fokus på en styrket indsats for samarbejde om
støtte til ofre for terrorisme.
2. Baggrund
Det forventes, at formandskabet på den uformelle videokonference for
justitsministre den 2. december 2020 vil præsentere sin rapport med konklu-
sioner på overvejelser om støtte til ofre for terrorisme.
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt nærmere informationer om,
hvad rapporten vil indeholde. Det formodes dog, at den vil indeholde en
række konklusioner på overvejelser om bl.a. etablering af nationale kontakt-
punkter til brug for støtte til ofre for terrorisme.
Drøftelserne om nationale kontaktpunkter baserer sig primært på Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/541 af 15. marts 2017om be-
kæmpelse af terrorisme, som er omfattet af retsforbeholdet.
Formålet med de nationale kontaktpunkter er at give information til ofre for
terrorisme om deres rettigheder, herunder til offererstatning og krisehjælp.
Funktionen med de nationale kontaktpunkter skal i øvrigt være at skabe di-
rekte kontakt til andre landes kontaktpunkter, således at der hurtigt og let
kan etableres kontakt til offerets bopælsland, hvis dette er et andet end op-
holdslandet.
22
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0023.png
3. Formål og indhold
Der lægges op til præsentation af formandskabets konklusioner. Det nær-
mere indhold af konklusionerne er på nuværende tidspunkt uvist.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til et styrket samarbejde
om rettigheder for ofre for terrorisme.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Fra dansk side ser man generelt positivt på arbejdet om at sikre bedre ret-
tigheder for ofre for terrorisme, herunder bedre informationsudveksling
mellem medlemsstaterne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
23
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0024.png
Dagsordenspunkt 2: Retlige aspekter af terrorbekæmpelse: c) Digitalt
samarbejde
Nyt notat.
Sagen er delvist omfattet af retsforbeholdet.
KOM (2018) 225 endelig
KOM (2018) 226 endelig
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 2. december 2020 med henblik på en statusopdatering vedrørende
forordningsforslag om europæiske editions- og sikringskendelser om elek-
tronisk bevismateriale i straffesager, direktivforslag om harmoniserede reg-
ler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af
bevismateriale i straffesager samt
studiet
om digital strafferet fra Kommis-
sionen. Sagen er delvist omfattet af retsforbeholdet. Direktivforslaget for-
ventes at nødvendiggøre ændringer i dansk lovgivning. Sagen vurderes at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det forventes, at man fra
dansk side kan tage statusorienteringen til efterretning.
2. Baggrund
E-bevispakken
Kommissionen fremsatte den 17. april 2018 en lovgivningspakke bestående
af a) et forordningsforslag om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale i straffesager samt b) et direktivforslag om har-
moniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på
indsamling af bevismateriale i straffesager.
De to forslag supplerer de eksisterende EU-regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater samt den europæiske efterforskningsken-
delse. Danmark deltager ikke i sidstnævnte på grund af retsforbeholdet.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1. I
henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, og forordningen
vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
24
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0025.png
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 53 og 62. Direk-
tivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet, og Danmark deltager derfor
i en kommende vedtagelse af det foreliggende direktivforslag, der således
vil være bindende for og finde anvendelse i Danmark. Begge forslag skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser har indgået i arbej-
det med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a. omfatter spørgsmål vedrø-
rende kryptering og e-beviser. Emnet har siden været drøftet på en række
rådsmøder siden 2015.
Rådet vedtog en generel indstilling til den samlede e-bevispakke i forbin-
delse med rådsmødet den 7.-8. marts 2019. Forhandlinger med Europa-Par-
lamentet har siden afventet Parlamentets ordførerrapport, der på grund af
COVID-19-pandemien endnu ikke er afgivet.
Studie om digital strafferet
Kommissionen igangsatte i juli 2019 et studie med henblik på at afdække
mulige behov inden for EU i relation til effektiv efterforskning af grænse-
overskridende straffesager, herunder undersøge mulige tekniske redskaber
til at styrke informationsudveksling.
Studiet blev igangsat på en opfordring fra Eurojust, da det var vurderingen,
at der var et behov for at styrke informationsudveksling i forbindelse med
grænseoverskridende straffesager i EU.
Studiet og den endelige rapport blev afsluttet i juni 2020.
I rapporten angives en række anbefalinger til at styrke informationsudveks-
ling i forbindelse med grænseoverskridende straffesager i EU.
For det første anbefales det, at der sikres en sikker kanal til udveksling af
meddelelser, information og elektroniske beviser på tværs af grænser på en
sikker måde.
For det andet angives det, at det er påkrævet, at der er et kommunikations-
værktøj, der muliggør sikker elektronisk udveksling af anmodninger om ret-
ligt samarbejde mv.
25
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
For det tredje anbefales en konstruktionsændring af Eurojusts sagsbehand-
lingssystem (CMS), så det fungerer korrekt og imødekommer brugernes be-
hov.
For det fjerde anbefales, at der opsættes en JIT-samarbejdsplatform til at
oprette, planlægge og koordinere JIT-operationer, hvilket skal gøre det let-
tere at kommunikerer og foretage elektronisk deling af store mængder in-
formation og beviser mellem JIT-partnere.
JIT står for ”Joint Investigation
Teams” og henviser til et redskab mellem nationale
efterforskningsagentu-
rer, som kan anvendes, når der er behov for at bekæmpe grænseoverskri-
dende kriminalitet.
For det femte anbefales det, at det i højere grad bliver muligt at udveksle
data
mellem EU’s agenturer og EU-organer.
For det sjette anbefales det, at der kigges nærmere på en mulighed for at
foretage krydstjek mellem sager, der undersøges i andre medlemsstater eller
af
EU’s
agenturer og EU-organer for derigennem at kunne identificere even-
tuelle forbindelser mellem en medlemsstats egne sager og en anden med-
lemsstats sager.
For det syvende anbefales det, at der ses på en løsning til at håndtere større
elektroniske filer for derved at styrke den elektroniske kommunikation mel-
lem medlemsstaterne.
3. Formål og indhold
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 2. december 2020 med henblik på en statusorientering vedrørende
forordningsforslaget om europæiske editions- og sikringskendelser om elek-
tronisk bevismateriale i straffesager, direktivforslaget om harmoniserede
regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af
bevismateriale i straffesager samt Kommissionens studie om digital straffe-
ret.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at forordningsforslaget om europæiske editi-
ons- og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager og
26
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0027.png
direktivforslag om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsen-
tanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
For så vidt angår studiet om digital strafferet er spørgsmålet om nærheds-
princippet ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
E-bevispakken
Danmark har
med enkelte undtagelser
ikke gennemført særlig lovgiv-
ning om gensidig retshjælp i straffesager. Det antages imidlertid med støtte
i retspraksis, at udenlandske begæringer om efterforskningsskridt i Dan-
mark kan imødekommes, uanset om fremsættelsen og behandlingen af rets-
anmodninger er reguleret i en aftale, der finder anvendelse mellem Danmark
og den anmodende stat. De relevante efterforskningsskridt gennemføres i
givet fald på grundlag af en analog anvendelse af de relevante bestemmelser
i retsplejeloven, idet en udenlandsk anmodning om efterforskning, herunder
ransagning, beslaglæggelse samt edition, kan imødekommes, hvis det på-
gældende efterforskningsskridt kunne gennemføres i forbindelse med en til-
svarende national strafferetlig efterforskning.
Lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union indeholder endvidere en række særlige regler og procedurer for rets-
hjælp til andre medlemsstater for så vidt angår fuldbyrdelse af visse straffe-
retlige afgørelser.
Princippet i reglerne om gensidig retshjælp er, at anmodninger om retshjælp
fremsendes mellem de relevante myndigheder i medlemsstaterne.
Der findes ikke regler om fremsendelse af kendelser om udlevering af be-
vismateriale i straffesager direkte til en tjenesteudbyder på tværs af lande-
grænserne.
Forordningsforslaget om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale i straffesager supplerer således de eksisterende
regler om retligt samarbejde, herunder konventionen om gensidig retshjælp
i straffesager mellem Den Europæiske Unions medlemsstater.
Der findes ikke i dansk ret regler om tjenesteudbyderes udpegning af en
retlig repræsentant med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesa-
ger.
27
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0028.png
Er der tale om et efterforskningsskridt i Danmark, som foretages af dansk
politi, f.eks. editionskendelse til en dansk tjenesteudbyder, vil der kunne ret-
tes direkte henvendelse til den danske tjenesteudbyder.
Studie om digital strafferet
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
E-bevispakken
Forordningsforslaget er som nævnt fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82,
stk. 1. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forordningsforslaget,
ligesom forslaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark.
Forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller
øvrige konsekvenser for Danmark. Det bemærkes imidlertid, at forordnings-
forslaget skal ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte direktivforslag,
som ikke er omfattet af retsforbeholdet, hvorfor det umiddelbart vurderes,
at en vedtagelse af forordningsforslaget sammenholdt med en vedtagelse af
det samtidigt fremsatte direktivforslag vil have konsekvenser for Danmark,
herunder for erhvervslivet. Danmarks stilling i relation til forordningsfor-
slaget vil blive nærmere afdækket i samarbejde med Kommissionen i lyset
af Danmarks tilknytning til direktivforslaget. De mulige konsekvenser af
forordningsforslaget vil på baggrund af resultatet af denne undersøgelse
kunne fastlægges nærmere.
Det vurderes, at en vedtagelse af direktivforslaget vil medføre behov for
tilpasning af dansk lovgivning.
Det vurderes endvidere, at en vedtagelse af direktivforslaget vil have kon-
sekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser vil være forbundet med, at
danske virksomheder, der er omfattet af direktivet, skal udpege en retlig re-
præsentant, der skal være bosiddende eller etableret i en anden medlemsstat
end Danmark og besvare anmodninger fra andre medlemsstaters retslige
myndigheder vedrørende udlevering af bevismateriale i straffesager. De
nærmere økonomiske konsekvenser for erhvervslivet vil skulle afklares
nærmere i forbindelse med gennemførelsen af direktivet i dansk ret.
Studie om digital strafferet
28
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0029.png
Sagen har ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller øvrige konsekvenser
for Danmark.
8. Høring
E-bevispakken
Forordningsforslaget om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale i straffesager har været sendt i høring hos føl-
gende myndigheder og organisationer mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettighe-
der, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigs-
advokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for Men-
neskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Domstols-
styrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til for-
slaget.
IT-Politisk forening, Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv og Advokatrådet
har afgivet høringssvar med bemærkninger til forslaget.
IT-Politisk forening har bl.a. anført, at det er et grundlæggende problem ved
forordningsforslaget, at det giver myndigheder mulighed for at operere di-
rekte i andre EU-lande ved at udstede bindende editionskendelser til tjene-
steudbydere uden at involvere myndighederne i modtagerlandet. Med for-
ordningsforslaget overlades det dermed til private tjenesteudbydere at værne
om borgernes retssikkerhed og grundlæggende rettigheder.
Dansk Erhverv har bl.a. anført, at der på tværs af grænser er behov for en ny
måde at behandle og fremskaffe elektronisk bevismateriale i straffesager
forudsat at det ikke går ud over tjenesteudbyderes mulighed for at beskytte
29
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
brugernes data. Imidlertid ses der med bekymring på den situation, at Dan-
mark står uden for de retslige instrumenter introduceret i forordningsforsla-
get. På den baggrund opfordrer Dansk Erhverv bl.a. til en analyse af even-
tuelle modstridende forpligtelser samt en mulig justering af dansk lovgiv-
ning med henblik på at sikre overensstemmelse med forordningen. Er-
hvervsstyrelsen har vurderet, at en vedtagelse af forordningsforslaget sam-
menholdt med en vedtagelse af direktivforslaget kan medføre administrative
byrder for erhvervslivet.
Direktivforslag om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsen-
tanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager har været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettighe-
der, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigs-
advokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for Men-
neskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Domstols-
styrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til for-
slagene.
IT-Politisk forening, Erhvervsstyrelsen og Dansk Erhverv har afgivet hø-
ringssvar med bemærkninger til begge forslag.
IT-Politisk forening har bl.a. anført, at direktivforslaget kan medføre en kon-
kurrencemæssig ulempe for danske tjenesteudbydere, da de modsat tjene-
steudbydere i andre EU-lande ikke nødvendigvis kan nøjes med at udpege
en retlig repræsentant i deres hjemland. Det bør efter dansk ret sikres, at en
dansk tjenesteudbyder kan udlevere de nødvendige oplysninger om danske
borgere til en retlig repræsentant uden for Danmark
med henblik på, at den
retlige repræsentant kan efterleve en europæisk editionskendelse.
30
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0031.png
Dansk Erhverv har bl.a. anført, at der på tværs af grænser er behov for en ny
måde at behandle og fremskaffe elektronisk bevismateriale i straffesager.
Dog bemærkes det, at konsekvenserne af retsforbeholdet bør undersøges
både for danske virksomheder og globale virksomheders tilskyndelse til at
slå sig ned med hovedsæde i Danmark.
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at en vedtagelse af direktivforslaget sam-
menholdt med en vedtagelse af det fremsatte forordningsforslag kan med-
føre væsentlige administrative byrder for erhvervslivet.
Studie om digital strafferet
Der er ikke foretaget høring om sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
E-bevispakken
Fra dansk side er man umiddelbart overordnet positivt indstillet over for
forordningsforslaget om europæiske editions- og sikringskendelser om elek-
tronisk bevismateriale i straffesager, der har til formål at lette det retlige
samarbejde i straffesager.
Det bemærkes dog, at Danmark, som følge af retsforbeholdet, ikke vil del-
tage i en kommende vedtagelse af forordningsforslaget, som derfor ikke vil
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Som følge af det samtidigt fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet
af retsforbeholdet, vil forslagene dog medføre visse konsekvenser for Dan-
mark, jf. pkt. 7. Derfor vil man fra dansk side fortsat være opmærksom på,
hvilken betydning forslaget vil have for Danmark, herunder for danske myn-
digheder, forbrugere og tjenesteudbydere samt for det fremtidige samar-
bejde med de øvrige medlemsstater.
Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for direktivforslag
om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med hen-
blik på indsamling af bevismateriale i straffesager, der har til formål at lette
det retlige samarbejde i straffesager og at reducere hindringer for tjeneste-
udbydernes frie udveksling af tjenesteydelser i EU.
31
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0032.png
Danmark er således positivt indstillet over for, at direktivet indebærer, at
danske virksomheder omfattet af direktivet, der udbyder tjenesteydelser i
andre medlemsstater, fremadrettet ikke vil blive mødt med forskellige krav
vedrørende udpegning af retlige repræsentanter i de forskellige medlems-
stater. Der vil f.eks. ikke fremadrettet kunne stilles krav om, at danske virk-
somheder udpeger repræsentanter i alle de medlemsstater, hvori virksomhe-
derne udbyder tjenesteydelser.
Direktivforslaget vil imidlertid medføre visse konsekvenser for Danmark,
jf. pkt. 7. Fra dansk side har der under forhandlingerne været lagt vægt på,
hvilken betydning forordnings- og direktivforslaget vil have for Danmark,
herunder for danske myndigheder, forbrugere og tjenesteudbydere, samt for
det fremtidige samarbejde med de øvrige medlemsstater, herunder særligt
set i lyset af, at forordningsforslaget om europæiske editions- og sikrings-
kendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager ikke finder anven-
delse for eller i Danmark.
Kommissionen har i den forbindelse uformelt over for Danmark tilkendegi-
vet, at kendelser efter forordningen som udgangspunkt
på samme måde
som for tjenesteydere fra lande uden for EU
tillige vil omfatte bevismate-
riale, der er lagret i Danmark. Det indebærer imidlertid samtidig, at en re-
præsentant for en dansk tjenesteudbyder omfattet af direktivet, der udbyder
tjenester i et andet EU-land end Danmark, vil have de samme rettigheder
som repræsentanter for tjenesteydere fra lande uden for EU i forhold til
håndteringen af editions- og sikringskendelser efter forordningen, herunder
forordningens regler om håndtering af de situationer, hvor der måtte gælde
særlige nationale regler for udlevering af bevismateriale.
Studie om digital strafferet
Fra dansk side er man generelt positiv over for studiet om digital strafferet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forordningsforslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaud-
valg på mødet den 30. november 2018 forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 6.-7. december 2018.
Direktivforslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på
mødet den 1. marts 2019 med henblik på forhandlingsoplæg forud for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. marts 2019.
32
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Studiet om digital strafferet er ikke tidligere blevet forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg.
33
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Dagsordenspunkt 2: Retlige aspekter af terrorbekæmpelse: d) Konklu-
sioner om den europæiske arrestordre
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 2. december 2020 med henblik på en drøftelse af rådskonklusioner
om håndteringen af sager om den europæiske arrestordre. Det tyske for-
mandskab har på baggrund af en virtuel konference om den europæiske ar-
restordre i september 2020 udarbejdet et foreløbigt udkast til rådskonklusi-
oner om imødekommelse af aktuelle udfordringer i sager om udlevering i
henhold til den europæiske arrestordre. Rådskonklusionerne er ikke omfat-
tet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Det tyske formandskab afholdt i september 2020 en virtuel konference, hvor
eksperter fra EU-medlemsstaterne og fra EU-institutioner drøftede aktuelle
udfordringer i sager om udlevering i henhold til den europæiske arrestordre.
Der var i den forbindelse drøftelser om udfordringer i forbindelse med fæng-
selsforhold, princippet om retsstaten, proceduren for udstedelse og fuldbyr-
delse af den europæiske arrestordre og om udlevering af bl.a. EU-borgere
til tredjelande. På baggrund af drøftelserne udarbejdede det tyske formand-
skab et diskussionspapir, som efterfølgende blev behandlet i en EU-arbejds-
gruppe i oktober 2020. Efter tilbagemelding fra EU-medlemsstaternes re-
præsentanter i arbejdsgruppen blev der udarbejdet et udkast til rådskonklu-
sioner, som er blevet drøftet på arbejdsgruppen ultimo oktober 2020. På
baggrund af drøftelserne har det tyske formandskab revideret udkastet, som
er blevet behandlet i arbejdsgruppen 10. november 2020.
Udkastet til rådskonklusioner omhandler følgende punkter:
a) Forbedring af de nationale implementeringer og den praktiske anvendelse
af rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre.
b) Støtte fuldbyrdende myndigheder i behandlingen af vurderinger om
grundlæggende rettigheder.
34
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0035.png
c) Adressering af visse aspekter af proceduren i udstedelsesstaten og fuld-
byrdelsesstaten.
d) Håndtering af anmodninger om udlevering af EU-borgere til tredjelande.
e) Styrke procedurerne for udlevering i henhold til den europæiske arrestor-
dre i krisetider.
Konklusionerne fokuserer først og fremmest på, hvor der er praktiske ud-
fordringer i samarbejdet, og hvordan udfordringerne foreslås imødekom-
met. Der er ikke i rådskonklusionerne lagt op til, at der skal ændres på det
retlige grundlag for udlevering mellem EU-medlemsstaterne.
3. Formål og indhold
Det tyske formandskab lægger op til, at det endelige udkast til rådskonklu-
sioner drøftes på rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses umiddelbart generelt at være opbakning til rådskonklusionerne.
35
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
10. Regeringens generelle holdning
Rådskonklusionerne foreligger på nuværende tidspunkt ikke i en endelig
udgave, men regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for de tiltag,
som rådskonklusionerne lægger op til.
Regeringen bakker op om et øget fokus på at imødekomme de praktiske
udfordringer, der eksisterer i sager om udlevering i henhold til den europæ-
iske arrestordre.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
36
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Dagsordenspunkt 2: Retlige aspekter af terrorbekæmpelse: e) Kumu-
lativ retsforfølgelse af fremmedkrigere for centrale internationale for-
brydelser og terrorrelaterede forbrydelser
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference mellem justits-
ministre den 2. december 2020 med henblik på en orientering fra formand-
skabet. Orienteringen ventes at udgøre en opfølgning på drøftelserne i Ko-
ordinationsudvalget vedrørende Politisamarbejde og Retligt Samarbejde i
Straffesager (CATS) den 12. november 2020, hvor en repræsentant fra
Genocide Network under Eurojust præsenterede Eurojusts rapport fra maj
2020 om kumulativ retsforfølgelse af fremmedkrigere for centrale interna-
tionale forbrydelser og terrorrelaterede forbrydelser. Rapporten konklude-
rer, at kombineret retsforfølgning af terrorhandlinger og centrale interna-
tionale forbrydelser sikrer, at gerningsmændene drages fuldstændigt til an-
svar for deres gerninger, at der udmåles strengere straffe, og at ofrene ydes
retfærdighed. Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om
nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har ikke lovgivningsmæssige el-
ler økonomiske konsekvenser. Fra dansk side kan rapportens konklusioner
støttes og orienteringen fra formandskabet tages til efterretning. Det er re-
geringens holdning, at fremmedkrigere er uønskede i Danmark, og at de bør
retsforfølges dér, hvor deres handlinger er begået. Derfor arbejder regerin-
gen sammen med andre lande på at styrke mulighederne for lokal retsfor-
følgelse.
2. Baggrund
I maj 2020 udgav Eurojust rapporten ’Kumulativ
retsforfølgning af frem-
medkrigere for centrale internationale forbrydelser og terrorrelaterede lov-
overtrædelser’.
Rapporten konkluderer, at kombineret retsforfølgning af ter-
rorhandlinger og centrale internationale forbrydelser sikrer, at gernings-
mændene drages fuldstændigt til ansvar for deres gerninger, at der udmåles
strengere straffe, og at ofrene ydes retfærdighed.
37
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Det følger af rapporten, at kumulativ retsforfølgelse af fremmedkrigere in-
debærer, at fremmedkrigere både retsforfølges for terrorrelaterede lovover-
trædelser og for centrale internationale forbrydelser, f.eks. krigsforbrydel-
ser, forbrydelser mod menneskeheden og folkedrab. Rapporten lægger vægt
på, at retspraksis i EU-medlemsstaterne viser, at det er muligt at retsforfølge
fremmedkrigere kumulativt og dermed drage dem til ansvar for både krigs-
forbrydelser, forbrydelser mod menneskeheden, folkedrab og samtidig ter-
rorrelaterede lovovertrædelser.
Derudover fremhæves det i rapporten, at der siden ISIS’ fald er blevet flere
beviser og oplysninger tilgængelige. For at sikre beviser til brug for straffe-
sager kan nationalstaterne samarbejde med forskellige aktører, herunder an-
dre stater, FN-organer og civilsamfundet, ligesom der kan indhentes efter-
retninger fra åbne kilder og sociale medieplatforme. Ud over internationalt
samarbejde kræver den retlige reaktion over for fremmedkrigere også et om-
fattende samarbejde på nationalt plan. Endelig følger det af rapporten, at
Genocide Network, Eurojust og Europol i høj grad kan understøtte dette
samarbejde.
Rapporten blev præsenteret på en uformel videokonference i Koordinations-
udvalget vedrørende Politisamarbejde og Retligt Samarbejde i Straffesager
(CATS) den 12. november 2020. Der var blandt medlemslandene generelt
opbakning til rapportens konklusioner, og det blev i den forbindelse frem-
hævet, at spørgsmålet om effektiv retsforfølgning af fremmedkrigere er
yderligere aktualiseret af, at ISIS har mistet terræn i Syrien og Irak. Det
kommende portugisiske formandskab tilkendegav at ville arbejde videre
med den retlige håndtering af fremmedkrigere.
3. Formål og indhold
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference mellem justits-
ministre den 2. december 2020 med henblik på en orientering fra formand-
skabet.
Det forventes, at Eurojusts rapport fra maj 2020 om kumulativ retsforfølg-
ning af fremmedkrigere for centrale internationale forbrydelser of terrorre-
laterede lovovertrædelser vil blive præsenteret. Der er ikke lagt op til en
egentlig drøftelse, men det er muligt, at også andre spørgsmål vedrørende
fremmedkrigere vil blive bragt op i den forbindelse, f.eks. Eurojusts og Eu-
ropols arbejde med at styrke anvendelsen og udvekslingen af beviser ind-
samlet i konfliktzoner, spørgsmålet om evakuering af børn og deres mødre
38
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0039.png
i lejre i det nordøstlige Syrien samt muligheden for retsforfølgelse af frem-
medkrigere lokalt i regionen eller ved en international domstol.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke under den uformelle videokonference mellem justitsministre
lagt op til en egentlig drøftelse af retsforfølgning af fremmedkrigere. De
hidtidige erfaringer viser, at det er vanskeligt at nå til en fælles europæisk
konsensus om fremmedkrigerspørgsmål. Dette skyldes bl.a., at der er for-
skellige nationale tilgange, og at der hos flere lande er præference for at
håndtere fremmedkrigerspørgsmålet nationalt og kun indgå i bilaterale drøf-
telser herom.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan rapportens konklusioner støttes og orienteringen fra for-
mandskabet tages til efterretning.
Det er regeringens holdning, at fremmedkrigere er uønskede i Danmark, og
at de bør retsforfølges dér, hvor deres handlinger er begået. Derfor arbejder
39
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
regeringen sammen med andre lande på at styrke mulighederne for lokal
retsforfølgelse.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
40
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0041.png
Dagsordenspunkt 3: Oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i marginen
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 2. december 2020 med henblik på en status over gennemførelsen af
forordningen om Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO). Sagen er
omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke re-
levant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser. Det forventes, at man fra dansk side kan tage statusorienteringen til
efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte i juli 2013 med hjemmel i TEUF artikel 86 et for-
ordningsforslag om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO). Forordningen blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 12.-13. oktober 2017. Det er på nuværende tidspunkt alene 22
medlemsstater, som deltager i samarbejdet om EPPO som led i et såkaldt
forstærket samarbejde.
Forordningen er omfattet af retsforbeholdet, hvilket indebærer, at den ikke
er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Der er løbende gjort status på implementeringen af EPPO på RIA-rådsmø-
derne, hvor spørgsmålet om fremdrift i implementeringen og udpegelsen af
en europæisk chefanklager har været tilbagevendende punkter. På rådsmø-
det den 7.-8. oktober 2019 blev den nye europæiske chefanklager, Laura
Codruţa Kövesi (Rumænien),
udpeget.
Senest blev der under den uformelle videokonference mellem justitsministre
den 9. oktober 2020 gjort status over implementeringen af EPPO.
3. Formål og indhold
Oprettelsen af EPPO har til formål at styrke beskyttelsen af EU’s finansielle
interesser mod strafbare handlinger.
41
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0042.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen er vedtaget med hjemmel i TEUF artikel 86 og er således om-
fattet af retsforbeholdet. Sagen har derfor ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har af samme årsag ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for Politimæssigt og Retligt
samarbejde den 18. februar 2020
forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 12.- 13. marts ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark deler målsætningen om at sikre bedst mulig beskyttelse af EU’s
finansielle midler. Derfor vil man fra dansk side være opmærksom på at
sikre grundlaget for et effektivt samarbejde mellem den danske anklage-
myndighed og EPPO.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for de uformelle videokonferencer mellem justits- og indenrigsmini-
stre den 8.-9. oktober 2020.
42
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
Dagsordenspunkt 4: Retlige aspekter af retsstatsprincippet
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 2. december 2020 med henblik på information og meningsudveks-
ling. Som led i styrkelse af retsstatsprincippets overholdelse i EU har Kom-
missionen besluttet at udarbejde en årlig rapport om udviklingen af rets-
statsprincippet i medlemslandene. Den første rapport blev offentliggjort i
september 2020 og forventes at være genstand for en generel drøftelse på
den uformelle videokonference. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke
relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser. Fra dansk side støtter man generelt Kommissionens indsats for at
øge monitorering af retsstatsforholdene i medlemsstaterne.
2. Baggrund
Som led i indsatsen for at styrke retsstatsprincippet i EU’s medlemslande
lagde EU-Kommissionen i en meddelelse fra juni 2019 op til, at Kommissi-
onen på årlig basis skulle udarbejde en retsstatsrapport. Formålet med rap-
porten er at monitorere efterlevelsen af retsstatsprincippet på tværs af EU’s
medlemslande for bedre rettidigt at kunne identificere problematiske ten-
denser og dermed forebygge, at de udvikler sig til deciderede problemer.
Forslaget fik bred opbakning blandt medlemslandene.
Den første årlige retsstatsrapport blev offentliggjort den 30. september 2020
og redegør for retsstatsforholdene på tværs af EU samt i de enkelte med-
lemsstater. Rapporten baserer sig på skriftlige bidrag fra samtlige medlems-
lande samt på anerkendte kilder, herunder Venedig-Kommissionen og
GRECO.
Drøftelser af rapporten er en del af den årlige dialog om retsstatsprincippet.
Det tyske formandskab har lagt op til, at der i GAC-regi afholdes en årlig
horisontal drøftelse af retsstatssituationen på tværs af EU og landespecifikke
drøftelser med afsæt i de landespecifikke kapitler i rapporten. Danmark var
sammen med Belgien, Bulgarien, Tjekkiet og Estland
genstand for en
sådan landespecifik drøftelse den 17. november 2020.
43
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
2285037_0044.png
Drøftelsen på den uformelle videokonference for justitsministre, der supple-
rer drøftelserne i GAC-regi, forventes at have en generel og orienterende
karakter.
3. Formål og indhold
Sagen er på dagsordenen som et informationspunkt med efterfølgende me-
ningsudveksling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater, herunder Danmark, har løbende udtrykt støtte til
Kommissionens øgede monitorering af retsstatsforholdene på tværs af EU
og i de enkelte medlemsstater.
Enkelte lande har modsat været mere kritiske over for Kommissionens
øgede monitorering.
44
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 2. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justitsministre 2/12-20
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op til EU’s
grundlæggende værdier, herunder demokrati og retsstatsprincippet. Efterle-
velse af retsstatsprincippet er afgørende for både legitimiteten og effektivi-
teten af samarbejdet mellem EU’s medlemsstater.
Regeringen bakker derfor varmt op om Kommissionens initiativ om løbende
at monitorere og drøfte efterlevelsen af retsstatsprincipperne. Retsstatsrap-
porten forventes at kunne blive et nyttigt redskab til at identificere mulige,
negative tendenser og til rettidigt at forebygge, at de udvikler sig til decide-
rede problemer, som det efterfølgende er vanskeligt at rette op på. Regerin-
gen finder samtidig, at retsstatsrapporten er et nyttigt supplement til artikel
7-procedurerne, EU-domstolens virke og den kommende retsstatsmeka-
nisme.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingest Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
45