Europaudvalget 2020-21
Videokonference 2-3/12-20 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
2283900_0001.png
NOTAT
Samlenotat til uformel videokonference for
EU’s
beskæftigelses- og socialministre den 3.
december 2020
J.nr. 2020 - 8524
CADI
1. Nye arbejdsformer
menneskecentret arbejde: Sikring af ordentlige
arbejdsforhold og social sikring i platformsøkonomien ............................................2
2. Implementering af Kommissionens ligestillingsstrategi for 2020-2025 for at
sikre en ligestillet arbejdsmarkedsdeltagelse for kvinder og mænd ..........................4
Videokonference (beskæftigelse m.v.) den 2. - 3. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for beskæftigelses- og socialministre 3/12-20
1. Nye arbejdsformer
menneskecentret arbejde: Sikring af ordentlige ar-
bejdsforhold og social sikring i platformsøkonomien
- Politisk debat
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På videokonferencen forventes EU’s beskæftigelses-
og socialministre at drøfte,
hvordan ordentlige arbejdsforhold og social sikring i platformsøkonomien sikres.
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkono-
miske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes, og vil tage medlemsstaternes indlæg til
efterretning.
2. Baggrund
Det tyske formandskab har planlagt en uformel højniveau-videokonference for
EU’s beskæftigelses-
og socialministre den 3. december 2020.
3. Formål og indhold
Kommissionen har i sit arbejdsprogram for 2021 oplyst, at Kommissionen vil frem-
sætte et lovgivningsinitiativ til sikring af anstændige arbejdsforhold og ret til social
sikring for de personer, der tilbyder ydelser på platforme. Kommissionen har til-
kendegivet, at man først vil præsentere en konsekvensanalyse i 1. kvartal 2021 og
senere det egentlige forslag i 4. kvartal 2021.
Det tyske formandskab har taget initiativ til en politisk debat, der skal føde ind til
Kommissionens initiativ.
Forud for drøftelsen vil det tyske formandskab udsende en styringsnote, der præci-
serer rammerne for den politiske debat.
Der skal ikke vedtages erklæringer eller tiltag i forbindelse med drøftelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
2
Videokonference (beskæftigelse m.v.) den 2. - 3. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for beskæftigelses- og socialministre 3/12-20
Der er tale om uformelle drøftelser og udveksling af synspunkter. Mødet har ikke
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold har modtaget sagen til ori-
entering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene ventes at tage positivt imod drøftelsen blandt de europæiske be-
skæftigelses- og socialministre.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for drøftelsens afholdelse og vil tage medlemsstaternes
indlæg til efterretning.
Under drøftelsen forventer regeringen bl.a. at lægge vægt på følgende forhold:
Regeringen bakker op om at sikre ordentlige forhold og ret til social sikring for
personer i platformsøkonomien.
Det er helt centralt, at arbejdsmarkedets parter tager del i denne drøftelse både
på nationalt niveau og på EU-niveau.
Eventuelle lovgivningsmæssige initiativer fra Kommissionen skal respektere de
forskellige arbejdsmarkedsmodeller i EU og sikre arbejdsmarkedets parters au-
tonomi.
Regeringen er i overensstemmelse med arbejdsmarkedets parter i Danmark
imod forslag om at introducere en tredje gruppe af personer, der hverken er løn-
modtagere eller selvstændige.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Videokonference (beskæftigelse m.v.) den 2. - 3. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for beskæftigelses- og socialministre 3/12-20
2. Implementering af Kommissionens ligestillingsstrategi for 2020-2025 for at
sikre en ligestillet arbejdsmarkedsdeltagelse for kvinder og mænd
- Politisk debat
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Formandskabet har planlagt en politisk debat om implementeringen af Kommissio-
nens ligestillingsstrategi for 2020-2025. Drøftelsen ventes at have fokus på køns-
forskelle og diskrimination på arbejdsmarkedet.
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkono-
miske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes, og vil tage medlemsstaternes indlæg til
efterretning.
2. Baggrund
Formandskabet ønsker en politisk debat af implementeringen af Kommissionens
ligestillingsstrategi for 2020-2025 med fokus på ligestilling på arbejdsmarkedet.
EU Kommissionen præsenterede den 5. marts 2020 en ny ligestillingsstrategi for
2020-2025. Det er den første ligestillingsstrategi siden 2015. Strategien er bygget
op over tre søjler:
1.
Free (- Being free from violence and stereotypes);
Fokus på bl.a. køns-
baseret vold, kønsstereotyper, prostitution, omskæring af kvinder, digital
vold og kunstig intelligens.
2.
Thrive (- Thriving in a gender-equal economy);
Fokus på bl.a. økono-
misk ligestilling, pension og fordeling af omsorgsforpligtigelser.
3.
Lead (- Leading equally throughout society);
Fokus på bl.a. kønsbalance
i bestyrelser, ledelse og politik.
3. Formål og indhold
Formandskabet lægger op til en bred politisk drøftelse om kønsforskelle og diskri-
mination på arbejdsmarkedet, herunder den ulige fordeling af ubetalt pleje- og om-
sorgsarbejde samt strategiens udgangspunkt om at ”women
and men, girls and
boys, in all their diversity, are equal”.
Under drøftelsen kan medlemslandene dele erfaringer om tiltag, der har til formål
at sikre lige deltagelse for kvinder og mænd på arbejdsmarkedet. Drøftelserne har
således i høj grad karakter af erfaringsudveksling mellem medlemslandene.
Forud for drøftelsen vil det tyske formandskab udsende en styringsnote, der præci-
serer rammerne for den politiske debat.
4
Videokonference (beskæftigelse m.v.) den 2. - 3. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for beskæftigelses- og socialministre 3/12-20
Der skal ikke vedtages erklæringer eller tiltag i forbindelse med drøftelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er tale om uformelle drøftelser og udveksling af synspunkter. Mødet har ikke
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold har modtaget sagen til ori-
entering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene ventes at tage positivt imod drøftelsen.
Enkelte medlemslande har siden vedtagelsen af strategien modsat sig, at der henvi-
ses til strategien i EU-dokumenter. Det skyldes, at der i strategien henvises til
”women
and men, girls and boys, in all their diversity, are equal”.
Landene opfat-
ter dette som en måde for Kommissionen at sætte fokus på LGBTI-personer, og de
har ikke ønsket at inkludere referencer til strategien i vedtagelsesdokumenter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for at drøfte, hvordan man kan styrke imple-
menteringen af ligestillingsstrategien med henblik på at styrke kvinders og mænds
lige muligheder på arbejdsmarkedet og i pleje og omsorg.
Regeringen deler opfattelsen af, at ligestilling på arbejdsmarkedet bør fremmes og
støtter udvekslingen af erfaringer om udfordringer og tiltag i forbindelse med lige
deltagelse for kvinder og mænd på arbejdsmarkedet. Regeringen forventer en bred
politisk debat, når orlovsdirektivet skal gennemføres, herunder om hvordan man
bedst understøtter, at kvinder og mænd tager del i omsorgsforpligtelser.
Regeringen har fokus på både at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd og
på at fremme LGBTI-personers lige muligheder. Regeringen støtter derfor, at
Kommissionens primære fokus i ligestillingsstrategien er på ligestilling mellem
kvinder og mænd, og at den også adresserer inklusion af LGBTI-personer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Videokonference (beskæftigelse m.v.) den 2. - 3. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for beskæftigelses- og socialministre 3/12-20
Der er oversendt grundnotat om EU’s ligestillingsstrategi til Folketingets Euro-
paudvalg den 31. marts 2020.
6