Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3780 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi: UPN
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Sagsnummer
EKN
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE
6. december 2020
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 7. december 2020
Det har i forbindelse med forberedelsen af rådsmødet været det klare
indtryk, at man på rådsmødet den 7. december lagde op til en uformel
frokostdrøftelse af strategisk autonomi. Fredag den 4. december om af-
tenen fordelte Rådssekretariatet den endelige dagsorden, hvoraf punktet
fremgik til formel drøftelse. EU-repræsentationen tog følgende kontakt
til den fælles udenrigstjeneste for at gøre opmærksom på fejlen og få
dagsordenen revideret. Da dette ikke skete, blev udenrigsministeren søn-
dag den 6. december om aftenen orienteret og iværksatte udarbejdelsen
af nedenstående hasteforelæggelse for udvalget. Udenrigsministeren vil
under rådsmødet den 7. december udtrykke kritik over forløbet og un-
derstrege vigtigheden af at sikre klar og rettidig information, så centrale
parlamentariske forpligtelser kan overholdes.
Frokostdrøftelse: Strategisk autonomi
På rådsmødet forventes en generel drøftelse af
EU’s strategiske autono-
mi. Baggrunden er bl.a. rivaliseringen mellem stormagterne USA og Ki-
na, det øgede pres på det multilaterale system og den internationale re-
gelbaserede orden samt de sårbarheder, som COVID-19 pandemien har
udstillet i forhold til EU’s kritiske forsyningskæder og infrastruktur samt
globale værdikæder på særligt sundhedsområdet. Ifølge EU’s udenrigsre-
præsentant Borrell bør EU styrke sin evne til at handle selvstændigt glo-
balt og ud fra egne interesser og værdier. Begrebet strategisk autonomi er
ikke veldefineret og spænder over en række emner af bl.a. udenrigs-, sik-
kerheds- og handelspolitisk karakter.
På udenrigs- og sikkerhedsområdet har begrebet bl.a. været kædet sam-
men med forventningen om, at USA i stigende grad vil flytte sit fokus til
Asien, hvorfor EU i højere grad må tage ansvaret for sikkerheden i egne
nærområder. Der forventes at være bred konsensus blandt medlemslan-
dene om, at EU skal indtage en stærkere global rolle og i højere grad tage
Rådsmøde nr. 3780 (udenrigsanliggender) den 7. december 2020 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde udenrigsanliggender 7/12-20 vedr. pkt. om strategisk autonomi
2
vare for egen sikkerhed. Der må samtidig forventes fortsatte skillelinjer.
Hvor en række lande har været kritiske overfor selve begrebet strategisk
autonomi og især signalværdien over for USA, ikke mindst i forhold til
den indkommende amerikanske administration, har andre medlemslande
med forskellig tonalitet givet udtryk for et øget behov for, at EU bliver i
stand til at agere mere autonomt på den internationale scene.
Regeringen støtter målsætningen om et styrket EU, der aktivt forsvarer
vores værdier og interesser globalt og i højere grad tager vare på egen
sikkerhed under fuld respekt for de danske forbehold. Det transatlanti-
ske samarbejde er en hjørnesten i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik,
hvorfor en styrkelse af EU skal finde sted inden for rammerne af en
styrket transatlantiske alliance. Når EU tager større ansvar for egen sik-
kerhed, styrkes samtidig grundlaget for det transatlantiske samarbejde.
EU bør styrke sin stemme og sit lederskab i multilaterale fora, ikke
mindst for at sikre forsvaret af menneskerettighederne og vores fælles
værdier samt indsatsen for at hæve det globale klimaambitionsniveau.
EU bør indtage en ledende og koordinerende rolle i reformarbejdet af de
centrale multilaterale organisationer som eksempelvis verdenssundheds-
organisationen WHO og verdenshandelsorganisationen WTO. Med ud-
sigt til et fornyet multilateralt engagement fra USA vil regeringen også
her arbejde for tæt transatlantisk samarbejde.
På det handelspolitiske område har COVID-19 lagt pres på de globale
forsyningskæder og blotlagt europæisk afhængighed af enkelte markeder
for visse kritiske produkter. Det har sat fokus på, hvordan EU bedst
tackler sårbarhed og skaber større modstandsdygtighed i globale værdi-
og forsyningskæder til gavn for forbrugere og virksomheder. Kommissi-
onen har iværksat en opdatering af sin overordnede handelspolitiske stra-
tegi. Der lægges op til en fortsat åben og ambitiøs handelspolitik baseret
på et stærkt multilateralt engagement, men med et større fokus på at for-
svare europæiske interesser og imødegå handelspartneres misbrug af
EU’s åbenhed. Begrebet åben strategisk autonomi står centralt.
Regeringen er enig i behovet for større europæisk modstandsdygtighed.
EU skal kunne beskytte sig imod unfair handelspraksis på det globale og
på det indre marked, men det er afgørende, at indsatserne finder sted
inden for rammerne af en fortsat åben, fair og bæredygtig handelspolitik.
EU må ikke forfalde til protektionisme.
Jeppe Kofod