Europaudvalget 2020-21
Videokonference 20/11-20 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
2278511_0001.png
Rådsmøde (udenrigsanliggender - forsvar) den 20. november 2020
Samlenotat
1. Permanent Struktureret Samarbejde (PESCO) og Det Strategisk Kompas
1
1. PERMANENT STRUKTURERET SAMARBEJDE (PESCO) OG STRATEGISK KOM-
PAS
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender - forsvar) ventes den 20. november 2020 på videokonferen-
ce at drøfte udviklingen i det permanent strukturerede samarbejde på forsvarsområdet
(PESCO). Samtidig vil der på mødet være fokus på udviklingen af det strategiske kom-
pas, herunder udkast til trusselsanalysen som vil ligge til grund for kompassets udvik-
ling frem mod kompassets forventede vedtagelse i 2022. Derudover vil Rådet drøfte
aktuelle anliggender. Mødet afholdes som en uformel videokonference grundet udviklin-
gen i COVID19-pandemien i Europa, hvilket indebærer, at evt. vedtagelse af rådskon-
klusioner om PESCOs strategiske revision vil ske efterfølgende møde via skriftlig proce-
dure. Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i PESCO-
samarbejdet.
2. Baggrund
På den uformelle videokonference forventes dels et fokus på den strategiske revision af
det permanent strukturerede samarbejde på forsvarsområdet (PESCO). Det forventes at
revisionen godkendes med rådskonklusioner i margin af mødet i skriftlig procedure.
Den strategiske revision af PESCO-samarbejdet skal sætte retningen for næste fase
(2021-2025) af PESCO-samarbejdet, som er et samarbejde på forsvarsområdet i EU.
Siden samarbejdet blev iværksat i 2017, har man konkret vedtaget 20 juridisk bindende
forpligtelser, der knytter sig til PESCO-samarbejdet. Derudover er der igangsat 47
PESCO-projekter om udvikling af fælles forsvarskapaciteter.
I næste fase for PESCO-samarbejdet vil der overordnet være fokus på at sikre, at de
deltagende lande implementerer de allerede vedtagne forpligtelser og projekter inden
for de eksisterende rammer. Dette skal bl.a. ske ved at optimere på incitamenter og
proceduremæssige aspekter, herunder bl.a. afrapportering på de nationale implemente-
ringsplaner (NIP) som de deltagende lande skal fremlægge for implementeringen de
juridiske forpligtelser samt processerne for udvikling af PESCO projekter.
Side 1 af 3
Videokonference for EU's forsvarsministre den 20. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference forsvarsministre 20/11-20
En vigtig milepæl i samarbejdet er for nyligt opnået med indgåelsen af en aftale om
spørgsmålet om betingelserne for tredjelandes deltagelse i PESCO-projekter. Spørgsmå-
let har været et centralt udestående i PESCO-samarbejdet. Efter at forhandlingerne i en
lang periode har været fastlåst, har det tyske formandskab formået at lande et kom-
promis som blev vedtaget d. 5. November 2020. Danmark deltager ikke i PESCO-
samarbejdet som følge af forsvarsforbeholdet.
Derudover forventes der at være fokus på det strategiske
kompas for retningen af EU’s
forsvars- og sikkerhedspolitiske samarbejde. Kompasset forventes at blive et politisk
dokument, som har til formål at skabe konkrete handlingsspor for de politiske ambitio-
ner i EU’s globale strategi fra 2016. Kompasset forventes
at kunne sætte retning inden
for områder som krisehåndtering, modstandsdygtighed, kapacitetsudvikling samt
EU’s
partnerskaber. Der sigtes på at kompasset kan vedtages i 2022.
Første produkt i kompassets udvikling er en trusselsanalyse, udviklet af
EU’s efterret-
ningscenter (INTCEN) på baggrund af input fra EU medlemsstaternes efterretningstje-
nester. EU’s medlemsstater har modtaget udkast til trusselsanalysen forud for mødet,
som dog ikke kan gennemgås i deltaljer i nærværende notat grundet dokumentets klas-
sifikationsgrad. På baggrund af trusselsanalysen forventes Rådet at drøfte trusselsbille-
det i Europa med forbehold for den begrænsede mulighed for at dele oplysninger givet
klassifikationsgraden på videokonference. Analysen er et efterretningsprodukt og skal
ikke godkendes af Rådet, men alene lægges til grund for kompassets videre udvikling,
herunder forventede kommende strategiske drøftelser.
3. Formål og indhold
Der forventes at mødet vil fokusere på at drøfte udviklingen i det permanent strukture-
rede samarbejde på forsvarsområdet (PESCO). Samtidig vil der være fokus på det stra-
tegiske kompas, herunder udkast til trusselsanalysen som vil ligge til grund for kompas-
sets udvikling frem mod kompassets forventede vedtagelse i 2022. Derudover vil Rådet
drøfte aktuelle anliggender. Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Dan-
mark ikke i PESCO-samarbejdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekven-
ser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesni-
veauet. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i finansieringen af mili-
tære aktiviteter i EU-regi.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Side 2 af 3
Videokonference for EU's forsvarsministre den 20. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference forsvarsministre 20/11-20
9. Forhandlingssituationen
Der er blandt EU’s medlemslande generel opbakning til at opretholde momentum i ud-
viklingen af EU’s forsvars og
sikkerhedspolitiske samarbejde, herunder også det Perma-
nent Struktureret Samarbejde. Det forventes at den strategiske revision af samarbejdet
kan godkendes i margin af mødet ved skriftlig procedure. Samtidig er der opnået afkla-
ring i forhold til det tidligere fastlåste spørgsmål om betingelserne for tredjelandes del-
tagelse i PESCO-projekter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at Europa skal løfte et større ansvar på det forsvars- og sikkerheds-
politiske område. Regeringen støtter endvidere et tættere samarbejde mellem NATO og
EU, og ser positivt på at andre EU-lande ønsker at styrke forsvarssamarbejdet inden for
EU-rammen i fuld kompatibilitet med NATO. Regeringen vil arbejde for at sikre, at Dan-
mark får maksimalt nytte af de gode samarbejds- og handlemuligheder vi allerede har.
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i aktiviteter, der har hjemmel i
de bestemmelser, der er angivet i forbeholdsprotokollen, og som har indvirkning på for-
svarsområdet, herunder PESCO-samarbejdet
samt EU’s militære CSDP operationer og
missioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Side 3 af 3