Europaudvalget 2020-21
Videokonference 30/10-20 - sundhedsministre Bilag 1
Offentligt
2266178_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPRHW
Koordineret med:
Sagsnr.: 2014317
Dok. nr.: 1430100
Dato: 28-09-2020
Samlenotat
vedrørende
uformel videokonference for EU’s
sundhedsministre den 30. oktober 2020
1.
Rådsko klusio er o EU’s rolle i e styrkelse af WHO
-
Udveksling af synspunkter
Uformel videokonference sundhedsministre den 30. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's sundhedsministre 30/10-20
2266178_0002.png
1.
Rådskonklusioner om EU’s rolle i en styrelse af WHO
- Udveksling af synspunkter
NYT NOTAT
1. Resume
Det tyske formandskab har indkaldt til uformel videokonference for EU's sundhedsministre
den 30. oktober 2020
ed he blik på e drøftelse af EU’s rolle i arbejdet ed e styrkelse
af WHO / WHO reform.
Formandskabet har forelagt udkast til rådskonklusioner, som skal drøftes ved mødet med
henblik på efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure. Udkastet til rådskonklusioner
fokuserer overord et på de udfordri ger, WHO står overfor, EU’s rolle i refor arbejdet sa t
konkrete forslag til reformtiltag.
Sagen skal ses i sammenhæng med den igangværende evaluering af den WHO-ledede
internationale håndtering af COVID-19-pandemien og
i lyset af USA’s ulige ud eldelse af
WHO. Overvejelserne om mulige reformtiltag i WHO befinder sig fortsat i en tidlig fase.
Regeringen støtter formandsskabets udkast til rådskonklusioner, herunder at EU skal
fortsætte med at indtage en ledende, koordinerende, inkluderende og proaktiv rolle i den
kommende reformproces. Regeringen støtter også de konkrete forslag til reformtiltag, som
er fremhævet i rådskonklusionerne, herunder bl.a. forslag om et opdateret system for
varsling og erklæring af internationale sundhedskriser, større gennemsigtighed i
medlemslandenes efterlevelse af de internationale sundhedsregulativer (IHR) samt en
styrkelse af WHO’s or ative rolle.
2. Baggrund
Formandskabet har taget initiativ til en uformel videokonference for EU's
sundhedsministre,
so skal da e ra
e for e drøftelse af EU’s rolle og overord ede
prioriteter i en fremtidig reform af WHO. Emnet blev også drøftet ved et uformelt møde for
sundhedsministrene i EU den 2. oktober 2020, jf. samlenotat for dette møde.
For a dska ets i itiativ skal ses i lyset af de de at o WHO’s rolle i de i ter atio ale
håndtering af sundhedskriser, som har taget fart i forbindelse med COVID-19-pandemien,
men som også tidligere har været rejst i forbindelse med Ebola-krisen i 2014-2015.
USA’s ulige ud eldelse af WHO er e d u e afgøre de faktor for, at spørgs ålet o
WHO’s fremtidige
rolle netop nu er aktuelt. Det er vigtigt at holde USA inden for det
multilaterale samarbejde. Et WHO uden USA vil have negative konsekvenser ikke bare for
organisationen, men for den globale indsats mod COVID-19 og på sundhedsområdet
generelt. Derfor er det vigtigt, at EU arbejder for en konstruktiv inddragelse af USA i
reformarbejdet.
På den baggrund tog EU i foråret 2020 initiativ til at foreslå en resolution om den globale
håndtering af COVID-
9 u der WHO’s ledelse ed he lik på at ska e op
akning til en
evaluering
af
indsatsen.
Resolutionen,
som
blev
vedtaget
ved
Verde ssu dhedsforsa li ge i aj
, opfordrer WHO’s ge eraldirektør til at
igangsætte et trinvis proces for en uafhængig og dybdegående evaluering af den WHO-
ledede internationale håndtering af COVID-19. Evalueringen skal danne grundlag for
anbefalinger til en styrkelse af den globale kapacitet til håndtering af pandemier og
heru der til e styrkelse af WHO’s i dsats.
Side 2
Uformel videokonference sundhedsministre den 30. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's sundhedsministre 30/10-20
Evalueringen skal udføres af tre evalueringsgrupper: Independent Panel for Preparedness
and Pandemic Response (IPPR), International Health Regulations (IHR) Review Committee
og Independent Oversight and Advisory Committee (IOAC) for the WHO Health
Emergencies (WHE) Programme.
WHO’s estyrelse gjorde status på evalueringen
den 6.
oktober 2020 og vil gøre det igen i januar 2021.
Efter Verdenssundhedsforsamlingen i maj har flere WHO-medlemslande delt deres
foreløbige overvejelser om kommende reformtiltag i forskellige non-papers. Der er således
allerede en debat i gang om mulige løsninger, som blandt andet fokuserer på, at
forventningerne til WHO ikke stemmer overens med organisationens handlemuligheder. De
ko krete i dspil o fatter la dt a det forslag til æ dri ger af WHO’s gover a estruktur
samt forslag om forøgelse af medlemslandenes økonomiske bidrag til WHO.
Den første indledende drøftelse i sundhedsministerkredsen fandt sted den 2. oktober 2020.
Det blev her konkluderet, at multilateralt samarbejde er afgørende for håndteringen af
internationale sundhedskriser, at WHO skal styrkes, og at EU bør fastlægge en overordnet
fælles linje med henblik på at kunne spille en ledende og koordinerende rolle i reform-
arbejdet. Et flertal var desuden enige i, at der er en uoverensstemmelse mellem
forventninger til WHO og organisationen kapacitet.
Arbejdet med evalueringen af den WHO-ledede internationale håndtering af COVID-19 blev
også drøftet på ekstraordinært bestyrelsesmøde i WHO den 5.-6. oktober 2020. Der var her
bred enighed om vigtigheden af at sikre upartiskhed, objektivitet og gennemsigtighed i
evalueringsgruppernes arbejde, samt at medlemsstaterne bør inddrages løbende. EU
understregede i et fælles indlæg, at evalueringsgrupperne ikke skal være bange for at
rapportere om ubehagelige sandheder og komme med ambitiøse anbefalinger, samt at EU
vil stille sig i spidsen for en koordineret indsats i reformarbejdet.
3. Formål og indhold
Formandskabet har forelagt et udkast til rådskonklusioner, som skal drøftes på den
uformelle videokonference for EU's sundhedsministre med henblik på efterfølgende
vedtagelse i skriftlig procedure.
I det foreliggende udkast til rådskonklusioner fokuseres der overordnet på de udfordringer,
WHO står overfor, EU’s fre tidige rolle i refor ar ejdet
samt konkrete forslag til
reformtiltag.
Det fremhæves, at
EU støtter WHO’s a dat so lede de og koordi ere de aktør i glo al
sundhed, og at der er behov for at adressere organisationens udfordringer med særlig vægt
på transparens, synergier, bæredygtig finansiering og ansvarlighed samt konkrete
udfordringer i forbindelse med håndteringen af den nuværende pandemi, herunder særligt
uoverensstemmelsen mellem WHO-medlemsstaternes forventninger til WHO og
organisationens reelle kapacitet.
Der lægges op til, at EU med afsæt i princippet om multilateralisme generelt fortsætter med
at indtage en ledende rolle i global sundhed. Derudover at EU påtager sig en koordinerende,
proaktiv og ledende rolle i en inkluderende proces, der skal bidrage til at styrke den globale
sundhedssikkerhed og WHO som organisation. Arbejdet skal særligt have fokus på
organisationens kapacitet til at håndtere sundhedskriser, på at omsætte
evalueringsgruppernes anbefalinger til konkrete indsatser samt at støtte medlemsstaterne
i at styrke deres nationale sundhedssystemer.
Side 3
Uformel videokonference sundhedsministre den 30. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's sundhedsministre 30/10-20
Konklusionerne lægger op til, at EU arbejder videre med en række forslag til reformtiltag:
1) Revision af mekanisme for erklæring af sundhedskrise:
Et forslag om en opdatering af mekanisme til at erklære en international
sundhedskrise,
e såkaldt ”Pu li Health E erge y of I ter ational
Concern
(PHEIC). Herunder at mekanismen skal gøre det muligt at erklære forskellige
iveauer af ”alar ”, ekse pelvis ge e et trafiklyssyste , so
åde ska er
transparens og forbedrer kommunikationen i forbindelse med sundhedstrusler.
2) Klar skelnen mellem handels- og rejserestriktioner i IHR:
Et forslag om at adskille rejse- og handelsrestriktioner i det internationale
sundhedsregulativ (International Health Regulations, IHR), herunder at skelne
mellem transport af personer og varer for at undgå unødvendig påvirkning af
landenes økonomier.
3) Større gennemsigtighed med national efterlevelse af IHR og bedre rapportering:
Et forslag om øget fokus på WHO-medlemslandenes implementering af IHR,
herunder et bedre rapporteringssystem fra medlemslandene til WHO samt en
mekanisme til periodisk evaluering af efterlevelsen.
4) Evaluering af positive og negative effekter af implementerede tiltag
Et forslag om evaluering af negative og positive effekter af implementerede
aktiviteter under håndteringen af COVID-19 samt en undersøgelse af områder,
hvor der mangler viden for at vurdere nødvendige guidende værktøjer på
landeniveau.
5)
Styrkelse af WHO’s or ative rolle:
Et forslag om styrkelse
af WHO’s kapa itet so ret i gsvise de orga . Heru der
la dt a det overvejelser o e styrkelse af det såkaldte Chief S ie tist’s Offi e,
samt videreudvikling af WHO-Akademiet.
6)
Styrkelse
af WHO’s sa arbejde ed alle
relevante aktører:
Et forslag om en øget indsats
fra WHO’s side
for at skabe synergier i forbindelse
med håndteringen af internationale sundhedskriser med alle relevante aktører
samt at støtte de mest sårbare.
7)
Styrkelse af samarbejde mellem organisationer ift. zoonoser:
Et forslag om at styrke samarbejdet mellem WHO, the Food and Agriculture
Organization of the United Nations (FAO), World Organisation for Animal Health
OIE og UN E viro e t Progra
e UNEP for at u derstøtte e ”O e Health”-
tilgang til zoonoser, dvs. sygdomme som overføres fra dyr til mennesker.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant idet der ikke er fremsat konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant idet der ikke er fremsat konkrete forslag.
Side 4
Uformel videokonference sundhedsministre den 30. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's sundhedsministre 30/10-20
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være opbakning til rådskonklusionerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en styrket multilateral sundhedsarkitektur og et styrket WHO, ikke
mindst i lyset af det nuværende udbrud af COVID-19. Dette afspejles blandt andet i
regeringens forslag om en fordobling af Danmarks frivillige bidrag til WHO og Danmarks
ka didatur til WHO’s estyrelse fra
.
Danmark har sammen med de øvrige EU-lande arbejdet for, at der skulle gennemføres en
uafhængig evaluering af den internationale håndtering af COVID-19 ledet af WHO, som
kan danne grundlag for anbefalinger til en styrkelse af den fremtidige indsats.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at reformprocessen bidrager til at skabe en bedre
ala e elle forve t i ger til WHO’s i dsats i krisesituatio er og orga isatio e s
ha dle uligheder. Regeri ge vil ar ejde for, at WHO’s eredska og eka is er til
håndtering af sundhedskriser styrkes samtidig med, at WHO fortsat kan varetage og
udvikle sine øvrige kerneopgaver.
Regeringen støtter formandskabets udkast til rådskonklusioner, herunder at de
understreger behovet for multilateralt samarbejde og et styrket WHO. Regeringen er enig
i, at EU skal fortsætte med at indtage en ledende, koordinerende og proaktiv rolle i en
refor pro es, der søger at styrke de glo ale su dhedssikkerhed og WHO’s kapa itet til
at håndtere sundhedskriser, at oversætte anbefalinger til konkrete indsatser samt at
støtte medlemsstaterne i at styrke deres nationale sundhedssystemer, herunder i de mest
udsatte lande.
Regeringen støtter de reformtiltag, som fremhæves i konklusionerne, herunder at der
sættes fokus på at forbedre varslings- og rapporteringssystemer i forbindelse med
internationale sundhedskriser, at der iværksættes en mere systematisk opfølgning i
forhold til landenes nationale kapacitet til håndtering af kriser gennem efterlevelse af IHR,
samt et styrket internationalt samarbejde om sygdomme, der overføres fra dyr til
mennesker.
Endelig finder regeringen det positivt, at der med konklusionerne lægges op til, at EU vil
samarbejde med andre medlemsstater i WHO for at finde relevante løsninger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i forbindelse
ed ufor el videoko fere e for EU’s su dheds i istre de . okto er
.
Side 5