Europaudvalget 2020-21
Videokonference 9/11-20 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2020-12957
Den 27. oktober 2020
Uformel videokonference for
EU’s
handelsministre den 9. november 2020
SAMLENOTAT
. Status for EU’s handelspolitiske strategirevision og perspektiver for WTO
.................................................. 2
. EU’s handelsrelationer til Kina
...................................................................................................................... 5
. EU’s handelsrelationer til USA
....................................................................................................................... 7
1
Videokonference (udenrigsanliggender - handelsministre) den 9. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's handelsministre 9/11-20
2269455_0002.png
1.
Status for EU’s handelspolitiske strategirevision og perspektiver for WTO
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På videokonferencen ventes Kommissionen at orientere om arbejdet med en ny overordnet handelspolitisk strategi
for EU og om situationen i WTO. På denne baggrund ventes en bred
udveksling af synspunkter om EU’s
handelspolitiske tilgang i kølvandet på COVID-19, herunder handelspolitikkens bidrag til økonomisk
genopretning og i den forbindelse balancen mellem åbenhed og beskyttelse af sårbare sektorer.
2. Baggrund
Kommissionen indledte i foråret 2020 en revision af
EU’s
overordnede handelspolitiske
strategi. Strategirevisionen skal primært ses på baggrund af COVID-19’s
betydelige påvirkning
af europæisk økonomi og handel, men også det bredere aktuelle handelspolitiske klima med
amerikansk-kinesiske spændinger og krisen i WTO. Den ny strategi ventes præsenteret primo
2021.
Kommissionen lægger overordnet op til en fortsættelse af en åben og ambitiøs handelspolitik,
men med et større fokus på at forsvare europæiske interesser og imødegå handelspartneres
misbrug af EU’s åbenhed. Begrebet ”åben strategisk autonomi” står
i den forbindelse centralt.
Baggrunden er en konstatering af, at COVID-19 har lagt stort pres på globale forsyningskæder
og blotlagt europæisk afhængighed af enkelte markeder for kritiske produkter. Det har sat fokus
på, hvordan EU bedst tackler sårbarhed og skaber større modstandsdygtighed i globale værdi-
og forsyningskæder til gavn for forbrugere og virksomheder.
I den sammenhæng fremstår regelbaseret international handel mere nødvendig end nogensinde,
men WTO har vanskeligheder med at udfylde sin rolle. Appelorganet ophørte med at fungere i
december 2019 som følge af amerikansk blokering for udnævnelse af nye medlemmer, og
WTO-reformprocessen
er de facto på ”stand-by” trods en ihærdig
EU-indsats. Krisen berører
alle WTO’s tre dimensioner: Transparent
implementering af gældende regler, forhandling af nye
regler og bilæggelse af tvister. For EU er det hovedprioriteterne at få tvistbilæggelsesfunktionen
til at fungere igen og at modernisere WTO’s regelsæt, så organisationen
kan adressere unfair
handelspraksis og dermed kan forblive en relevant ramme for international handel.
Kommissionen har annonceret et nyt reformudspil, som eventuelt kan indarbejdes i den
kommende handelspolitiske strategi.
WTO’s 12. ministerkonference
skulle have fundet sted i Kasakhstan i juni 2020, men blev udsat
p.g.a. COVID-19. Det er endnu ikke fastlagt, hvor og hvornår ministerkonferencen i stedet kan
gennemføres. Processen med at finde en ny WTO generaldirektør efter Roberto Azevedo, som
i august uventet trådte tilbage, et år før tid, er i gang og ventes afsluttet i november 2020.
2
Videokonference (udenrigsanliggender - handelsministre) den 9. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's handelsministre 9/11-20
3. Formål og indhold
Rådet ventes på baggrund af en orientering fra Kommissionen at drøfte
EU’s
overordnede
handelspolitiske tilgang i kølvandet på COVID-19, herunder handelspolitikkens bidrag til
økonomisk genopretning, samt
EU’s rolle i
forhold til WTO-reform.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, EU’s
budget,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Der har ikke været foretaget høringer forud for drøftelsen. Handelspolitisk Specialudvalg er
løbende blevet orienteret om Kommissionens strategirevisionsarbejde og situationen i WTO.
Erhvervs-, arbejdstager- og civilsamfundsorganisationer er blevet konsulteret om
EU’s
strategirevision ved møde i Forum for fair og bæredygtig handelspolitik den 7. september 2020.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i Rådet enighed om handelspolitikkens centrale bidrag til økonomisk genopretning efter
COVID-19 og tilslutning til en fortsat ambitiøs og regelbaseret europæisk handelspolitik,
omend forskellige holdninger til balancen mellem åbenhed og beskyttelse af sårbare sektorer.
Mens nogle medlemslande ønsker produktion af kritiske produkter hjemtaget til Europa,
foretrækker andre øget diversificering af forsyningskæder evt. suppleret med strategisk
lageropbygning for enkelte produkter. Der er i Rådet bred opbakning til, at EU fortsat skal
fremme et stærkt og regelbaseret multilateralt handelssystem samt spille en aktiv og central rolle
i reform of WTO.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker en ambitiøs, fair og bæredygtig europæisk handelspolitik baseret på åbne
markeder og et stærkt multilateralt engagement.
Der lægges vægt på, at EU’s ny
handelspolitiske
strategi adresserer de sårbarheder, COVID-19 har afdækket, samt den stigende unilateralisme
og unfair handelspraksis, der har vundet frem i de senere år. Regeringen finder, at
EU’s respons
på udfordringerne i forbindelse med COVID-19 skal tage udgangspunkt i faktiske sårbarheder
og ikke må føre til ny protektionisme. Diversificering af forsynings- og værdikæder ses generelt
som en bedre løsning end hjemtagning af produktion.
Hvad angår WTO, bakker regeringen i overensstemmelse med relevante folketingsvedtagelser,
herunder senest V83 af 3. juni 2013, stærkt op om det multilaterale handelssystem med WTO i
centrum som det bedste og mest effektive værn imod protektionisme.
3
Videokonference (udenrigsanliggender - handelsministre) den 9. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's handelsministre 9/11-20
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s strategirevision
har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Situationen i
WTO har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 28. februar samt
den 4. juni 2020.
4
Videokonference (udenrigsanliggender - handelsministre) den 9. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's handelsministre 9/11-20
2269455_0005.png
2. EU’s handelsrelationer til Kina
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for videokonferencen (udenrigsanliggender
handel) den 12. marts 2020.
Ændringer er markeret med streg i margin.
1. Resumé
På videokonferencen
ventes en orientering ved Kommissionen samt udveksling af synspunkter om EU’s
handelsrelationer til Kina, herunder om status i de bilaterale forhandlinger om en investeringsaftale.
2. Baggrund
Kina har stigende kommerciel og økonomisk betydning for EU og for Danmark. Til trods for
aftagende vækstrater de senere år ventes Kina at stå for 25 pct. af væksten i verdensøkonomien
frem mod 2030. Danmarks eksport til Kina er tredoblet siden 2005, og over 500 danske
virksomheder har etableret sig på det kinesiske marked. Samtidig oplever danske og europæiske
virksomheder stigende udfordringer i konkurrencen med kinesisk erhvervsliv
både i Kina og
på de globale markeder samt i det indre marked
i form af ulige markedsvilkår, mangelfuld
beskyttelse af intellektuelle rettigheder, statssubsidiering og tvungen teknologioverførsel.
Denne udvikling er afsæt for
EU’s
ændrede handelspolitiske tilgang over for Kina. EU har bl.a.
moderniseret sine defensive handelsinstrumenter i 2017 og er aktivt engageret i at reformere
WTO med henblik på at gøre organisationen bedre i stand til at håndtere unfair handelspraksis.
En fælles meddelelse fra Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste fra marts 2019
efterfølgende endosseret af stats- og regeringscheferne
fastslår behovet for at anlægge en
mere realistisk linje og anskue Kina både som samarbejdspartner, økonomisk konkurrent og
systemisk rival. EU ønsker derfor fortsat at styrke samarbejdet med Kina, men ud fra klart
definerede interesser og principper med henblik på ligevægt og gensidighed i de økonomiske
relationer.
EU og Kina har siden 2013 forhandlet en bilateral investeringsaftale, som både skal omfatte
gensidig øget markedsadgang for investeringer samt investeringsbeskyttelse. Der blev udvekslet
reviderede markedsadgangstilbud i december 2019. Forhandlingerne er asymmetriske i den
forstand, at EU stiller krav om, at aftalen skal medvirke til at rette op på ulige markedsvilkår på
det kinesiske marked. Parterne formulerede sidste år en fælles ambition om at afslutte
forhandlingerne i år. Virtuelle topmøder mellem EU og Kina den 22. juni og den 14. september
har givet politisk momentum til forhandlingerne, hvor der i de seneste måneder er gjort
betydelige fremskridt. Der er dog fortsat væsentlige udeståender. EU forhandler ikke med Kina
om en bredere handelsaftale.
3. Formål og indhold
Rådet ventes på baggrund af en orientering fra Kommissionen at drøfte status i handels- og
investeringsrelationerne med Kina, herunder i de bilaterale forhandlinger om en ambitiøs
investeringsaftale.
5
Videokonference (udenrigsanliggender - handelsministre) den 9. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's handelsministre 9/11-20
2269455_0006.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning. Den skærpede
handelspolitiske tilgang til Kina kan på et senere tidspunkt evt. føre til nye EU-initiativer, som
kan give anledning til ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien. Den skærpede
handelspolitiske tilgang til Kina kan på et senere tidspunkt evt. føre til nye EU-initiativer, som
kan medføre konsekvenser for samfundsøkonomien, EU’s
budget, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Der har ikke været foretaget høringer forud for drøftelsen. Handelspolitisk Specialudvalg er
løbende blevet orienteret om udviklingen i det handelspolitiske forhold mellem EU og Kina.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i Rådet bred opbakning til, at EU skal anlægge en mere realistisk handelspolitisk tilgang
til Kina i lyset af den stigende konkurrencemæssige udfordring fra landet. Der er derimod ikke
fuld enighed om, hvordan EU på konkret plan bedst håndterer situationen. I forhold til
forhandlingerne om en investeringsaftale foretrækker flere medlemsstater dog substans frem
for hastighed i forhandlingerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen
støtter linjen i EU’s fællesmeddelelse fra marts 2019 om Kina som en uomgængelig
samarbejds- og forhandlingspartner, en økonomisk konkurrent og en strategisk rival.
Regeringen lægger desuden vægt på, at EU skal arbejde for konkrete fremskridt, der holder
Kina fast på tidligere løfter om indrømmelser, herunder bl.a. i forhold til forhandlingerne om
en ambitiøs bilateral EU/Kina-investeringsaftale. Målet er en aftale, som bidrager til at rette op
på asymmetrien mellem parterne i forhold til markedsadgang og konkurrencevilkår.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Status for EU’s handelsrelationer
til Kina blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 28.
februar 2020.
6
Videokonference (udenrigsanliggender - handelsministre) den 9. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's handelsministre 9/11-20
2269455_0007.png
3. EU’s handelsrelationer til USA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På videokonferencen
ventes en orientering ved Kommissionen samt udveksling af synspunkter om EU’s
fremtidige handelsrelationer til USA efter det amerikanske præsidentvalg den 3. november.
2. Baggrund
Det handelspolitiske forhold mellem EU og USA har været anstrengt, siden USA i juni 2018
påførte told på europæisk stål og aluminium og truede med ekstratold på biler og bildele fra
EU. Efter EU’s rebalancering i form af told på amerikanske varer i juni 2018,
afværgedes en
yderligere eskalering af handelskonflikten med fælleserklæringen fra præsident Trump og
daværende kommissionsformand Juncker i juli 2018, som satte rammen for en transatlantisk
dialog om tættere handelssamarbejde.
Trods bestræbelser fra bl.a. kommissionsformand von der Leyen på at skabe nyt momentum
har denne dialog kun ført til begrænsede fremskridt. Dels har USA ønsket landbrug inddraget i
forhandlingerne, hvilket EU’s forhandlingsdirektiv eksplicit har udelukket, og dels har USA's
fortsatte trusler om straftold samt iværksættelse af flere undersøgelser begrundet i national
sikkerhed (af bl.a. import af elektriske stålprodukter og mobile kraner fra EU) vanskeliggjort
konstruktiv dialog. Herudover har Airbus/Boeing-tvistbilæggelsessagerne præget det bilaterale
forhold, særligt siden WTO-afgørelsen i oktober 2019 gav USA ret til at indføre told på op til
7,5 mia. USD på europæiske varer som kompensation for WTO-stridig statsstøtte til Airbus.
Et første positivt resultat af den transatlantiske dialog kom den 21. august 2020 med
fælleserklæringen fra daværende handelskommissær Hogan og USA's handelsrepræsentant
Lighthizer om gensidige toldnedsættelser på et mindre antal varer (bl.a. hummere fra USA og
krystalglas fra EU). Selv om den økonomiske effekt er beskeden, udgør de forudsete
toldnedsættelser et positivt politisk skridt, som viser, at handelssamarbejde over Atlanten er
muligt.
På kort sigt er en forhandlet løsning af Airbus/Boeing-tvisterne centralt for EU. WTO har den
13. oktober offentliggjort, at EU er berettiget til at pålægge amerikanske varer told for op til
3,99 mia. USD som kompensation for den amerikanske WTO-stridige statsstøtte til Boeing. Fra
EU’s side lægges vægt på åbenhed og politisk
vilje til at opnå en forhandlet løsning, undgå
eskalering samt håndhævelse af EU’s
rettigheder. Et forslag fra Kommissionen til
gennemførelsesretsakt med henblik på at iværksætte balancerede foranstaltninger, som afspejler
de amerikanske Airbus-foranstaltninger, ventes vedtaget i Udvalget for Handelsbarrierer i
begyndelsen af november.
Herudover vil EU generelt forsøge at engagere USA i et samarbejde om centrale
handelspolitiske udfordringer, særligt i forhold til modernisering af WTO’s regelsæt, så
organisationen bliver bedre i stand til at håndtere især unfair kinesisk handelspraksis.
7
Videokonference (udenrigsanliggender - handelsministre) den 9. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's handelsministre 9/11-20
EU’s muligheder for at engagere USA ventes at være større, hvis Biden vinder præsidentvalget.
Uanset udfaldet af det amerikanske præsidentvalg vil handelspolitikken og behovet for
transatlantisk samarbejde imidlertid fortsat stå centralt på den bilaterale dagsorden.
3. Formål og indhold
Handelskommissær Dombrovskis forventes på videokonferencen at give en generel orientering
om det handelspolitiske forhold mellem EU og USA
ikke mindst i perspektiv af det
amerikanske præsidentvalg den 3. november. Herudover ventes en status for Kommissionens
dialog med USA om Airbus/Boeing-sagerne
og en politisk drøftelse af EU’s tilgang til
iværksættelse af EU’s foranstaltninger i fravær
af en forhandlet løsning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for drøftelsen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant for drøftelsen.
7. Konsekvenser
Drøftelsen ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Airbus/Boeing-sagerne har imidlertid konsekvenser for dansk eksport og import på grund af
toldforhøjelserne i USA og EU.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s
medlemslande forventes generelt at støtte Kommissionens tilgang om at søge dialog, være
forhandlingsvillig og pragmatisk i tilgangen til USA samt forsat at forsøge at engagere USA i et
transatlantisk handelspolitisk samarbejde.
Medlemslandene forventes at støtte Kommissionens overordnede tilgang i Airbus/Boeing-
sagerne, der baserer sig på fortsatte bestræbelser for en forhandlet løsning, undgå eskalering
samt håndhævelse af EU's rettigheder. Kommissionen har lagt op til en hurtig iværksættelse af
EU’s
legitime foranstaltninger, hvilket støttes af enkelte medlemslande, mens en række
medlemslande ønsker at udsætte en iværksættelse indtil efter det amerikanske præsidentvalg for
at undgå, at en iværksættelse af
EU’s
modforanstaltninger eventuelt kunne påvirke valget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at EU indgår konstruktivt i handelspolitiske forhandlinger med USA efter
det amerikanske præsidentvalg. Det er i dansk interesse at fastholde en åben dialog om
forbedring af handelsforholdet med en ny amerikansk administration. Samtidig må EU være
8
Videokonference (udenrigsanliggender - handelsministre) den 9. november 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's handelsministre 9/11-20
rede til at håndhæve sine rettigheder og beskytte egne økonomiske interesser
ikke mindst i
tilfælde af, at USA tager skridt til yderligere toldforhøjelser på europæiske varer i Airbus-sagen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Problemstillinger vedrørende
EU’s handelsrelationer til USA har tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg til
orientering, senest den 28. februar 2020.
9