Europaudvalget 2020-21
Videokonference 18/1-21 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2021-554
Den 12. januar 2021
Uformel videokonference for europaministre den 18. januar 2021
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det portugisiske formandskabs prioriteter .........................................................2
2. Covid-19 EU-koordination............................................................................................................4
3. Konferencen om Europas fremtid ................................................................................................6
1
Videokonference (almindelige anliggender) den 18. januar 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 18/1-21
2317092_0002.png
1. Præsentation af det portugisiske formandskabs prioriteter
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Portugal overtog den 1. januar 2021 det roterende formandskab for Rådet. Der forventes på den uformelle
videokonference for europaministre en præsentation af formandskabets prioriteter. Formandskabet arbejder ud fra
mottoet ’Tid til at levere: En fair, grøn og digital genopretning’.
2. Baggrund
Portugal overtog det roterende EU-formandskab den 1. januar 2021. Det portugisiske
formandskab ventes på den uformelle videokonference for europaministre at præsentere sine
prioriteter for arbejdet i Rådet under det portugisiske formandskab.
3. Formål og indhold
Det portugisiske formandskabsprogram er udformet under mottoet
’Tid
til at levere: En fair,
grøn og digital genopretning’. Det portugisiske formandskab har tre overordnede
hovedprioriteter:
1. Genopretning båret af den klimamæssige og digitale omstilling
Med ikrafttrædelsen af EU’s nye flerårige budget for 2021-2027
er formandskabets førsteprioritet
genopretning i lyset af COVID-19-situationen. Der vil være fokus på implementering af
genopretningsfaciliteten (RRF) herunder de nationale genopretningsplaner samt på en
strømlining med klima- og bæredygtighedsmålene, den teknologiske omstilling og den digitale
økonomi.
2. Implementering af den europæiske søjle for sociale rettigheder. Formandskabet ser den sociale
søjle som en hjørnesten i at sikre en socialt retfærdig klimamæssig og digital omstilling.
Formandskabet ønsker at afholde et socialt topmøde i maj med fokus på bl.a. beskæftigelse,
social sikring og forhandlingen af direktivet for en europæisk mindsteløn. Derudover ønsker man
at styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne på sundhedsområdet samt at sætte fokus på EU’s
globale rolle inden for sundhed.
3. Styrkelse af Europas strategiske autonomi. Formandskabet vil arbejde for at fremme
EU’s
strategiske autonomi gennem et fokus på udviklingen af en dynamisk industripolitik, der skal
styrke europæiske værdikæder, SMV’er
og forskning og innovation. Samtidig skal EU fastholde
sit åbne engagement med omverden, multilateralt såvel som bilateralt med vægt på
naboskabslandene, Afrika, Indien og hele det transatlantiske område. EU skal tage en ledende
international rolle inden for klima og digital omstilling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
2
Videokonference (almindelige anliggender) den 18. januar 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 18/1-21
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af formandskabsprogrammet ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til eventuelle konsekvenser i
forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande forventes at tage formandskabsprogrammet til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage punktet til efterretning, idet der konkret vil blive taget stilling til
enkelte forslag, når de fremlægges.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Videokonference (almindelige anliggender) den 18. januar 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 18/1-21
2317092_0004.png
2. Covid-19 EU-koordination
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
den uformelle videokonference for EU’s europaministre
den 18. januar 2021 ventes en drøftelse om Covid-19
situationen i Europa. Der er endnu ikke kommunikeret om konkret indhold for drøftelsen, men følgende emner
ventes berørt:
1) Udrulningen af Covid-19 vaccinationerne i medlemslandene.
2) Mulighederne for øgning af mængden af vacciner i EU (yderligere indkøb og produktionskapacitet).
3)
Kommunikationen om EU’s vaccinestrategi, inkl. behovet for at adressere bekymringer ang. COVID-19-
vaccinen.
Regeringen støtter koordination af indsatsen mod COVID-19 i medlemslandene. Det er vigtigt for regeringen, at
medlemslandene har råderum til at træffe de nødvendige politiske og sundhedsmæssige beslutninger, herunder at
fastsættelse af de konkrete indsatser mod COVID-19 fortsat sker i medlemslandene.
2. Baggrund
COVID-19-koordination i EU-regi
har løbende været drøftet i 2020 blandt EU’s stats-
og
regeringschefer, i Rådet for generelle anliggender såvel som blandt sundhedsministrene m.v.
Emnet vil ligeledes være genstand for en drøftelse i forbindelse med den uformelle
videokonference blandt stats- og regeringscheferne d. 21. januar 2021.
3. Formål og indhold
Drøftelserne på
den uformelle videokonference for EU’s europaministre
forventes at tage
udgangspunkt i status for udrulningen af vaccinationer i medlemsstaterne, herunder hvilke
udfordringer og flaskehalse, man har haft i de enkelte lande.
Der forventes et særligt fokus på drøftelser om behovet for udvidelse af vaccineproduktion og
kapacitet, samt behovet for at fremskynde vaccineleverancer og undgå forsinkelser.
Det forventes, at Tyskland og det nye portugisiske EU-formandskab orienterer om planerne for
at øge Pfizer/BioNTech’s produktionskapacitet på grundlag af ibrugtagelsen af
produktionsanlæg i Marburg i den tyske delstat Hessen. Ifølge den tyske sundhedsminister Jens
Spahn vil BioNTech, hvis alt falder på plads, fra februar kunne udvide sin kapacitet og producere
op mod 250 mio. vacciner i første halvdel af 2021.
Formandskabet ventes at orientere om status for Kommissionens drøftelser med de
medicinalvirksomheder, der er omfattet af EU’s indkøbsaftale, herunder de nyligt afsluttede
forhandlinger med Pfizer/BioNTech, som har resulteret i indkøb af yderligere 300 mio. doser
(oveni den eksisterende aftale på ligeledes 300 mio. doser). De nye doser ventes leveret i
begyndelsen af andet kvartal af 2021.
Endvidere ventes drøftelser om og udveksling af erfaringer med kommunikationen
om EU’s
vaccinestrategi, inkl. behovet for at adressere bekymringer ang. COVID-19-vaccinen.
4
Videokonference (almindelige anliggender) den 18. januar 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 18/1-21
Det kan endvidere forventes, at spørgsmålet om en fælles tilgang til et elektronisk
vaccinationscertifikat (Immunitetspas) vil komme op. Emnet har tidligere været rejst af flere
medlemslande som et element til sikring af den frie bevægelighed mellem landene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er generelt opbakning fra medlemslandene til en mere koordineret tilgang til COVID-19.
Samtidig er der et generelt ønske om fortsat autonomi for medlemslandene til at fastsætte egne
regler om indsatser.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt en tættere koordination af COVID-19-indsatsen i medlemslandene,
herunder en koordineret tilgang til vaccinationsstrategier og ibrugtagning af vacciner til
bekæmpelse af COVID-19. Det er vigtigt for regeringen, at medlemslandene har råderum og
fleksibilitet til at træffe de nødvendige politiske og sundhedsmæssige beslutninger, herunder at
fastsættelse af de konkrete indsatser mod COVID-19 fortsat sker i medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Spørgsmålet om vaccineudrulning i EU har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg. COVID-19 EU-koordination har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 18. september og den 9. oktober 2020 til orientering.
5
Videokonference (almindelige anliggender) den 18. januar 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 18/1-21
2317092_0006.png
3. Konferencen om Europas fremtid
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat
rettelser er markeret i marginen
1. Resumé
På den
uformelle videokonference for EU’s europaministre
forventes formandskabet kort at gøre status for
forhandlingerne med Europa-Parlamentet og Kommissionen om en fælles erklæring vedrørende rammerne for
konferencen om Europas fremtid. Der forventes ikke nogen drøftelse.
2. Baggrund
Kommissionsformand Ursula von der Leyen har givet løfte om afholdelse af en såkaldt
konference om Europas fremtid. Konferencen skulle have været lanceret i foråret 2020 men blev
udskudt som følge af COVID-19. Europa-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen har hver
fremlagt deres mandater for konferencen, og de tre institutioner har siden sommeren 2020
forhandlet en fælles erklæring om rammerne for konferencen. På den uformelle videokonference
for EU’s europaministre
forventes formandskabet at gøre kort status på forhandlingerne med
Europa-Parlamentet og Kommissionen om den fælles erklæring. Der forventes ikke nogen
drøftelse herom. Det er på nuværende tidspunkt ikke forventningen, at der inden rådsmødet vil
være væsentligt nyt i forhandlingerne.
3. Formål og indhold
På nuværende tidspunkt er det forventningen, at formandskabet kort vil give en status på
forhandlingerne om den fælles erklæring mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen
om rammerne for konferencen om Europas fremtid. Der forventes ikke nogen drøftelse herom.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog i henholdsvis januar og juli 2020 resolutioner om sine ønsker og
forventninger til konferencen. Parlamentet ønsker, at konferencen beskæftiger sig med en bred
vifte af emner, herunder også institutionelle spørgsmål, blandt andet i relation til emner som
transnationale lister ved valg til Europa-Parlamentet og spidskandidater til posten som
kommissionsformand.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Tilrettelæggelsen af konferencen om Europas fremtid ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at konferencen kan munde ud
i målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser, såfremt de
følges op med konkrete forslag til beslutninger. Konsekvenserne af disse vil først kunne
vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
6
Videokonference (almindelige anliggender) den 18. januar 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 18/1-21
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil tage formandskabets status til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning er, at fokus for konferencen bør rettes mest mulig mod politisk indhold og
mod behovet for at levere konkrete, politiske resultater gennem EU-samarbejdet, herunder inden
for de strategiske prioriteter, som tidligere er vedtaget af Det Europæiske Råd og inden for
eksisterende traktatmæssige rammer. Omvendt bør konferencens fokus på institutionelle
spørgsmål begrænses. Derudover vil regeringen arbejde for at fremme horisontale målsætninger
så som en styrket rolle for nationale parlamenter og øget åbenhed omkring EU’s
lovgivningsarbejde.
For regeringen er det samtidig en prioritet at sikre stærk inddragelse af borgerne og en stærk,
selvstændig rolle for de nationale parlamenter i konferencen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. januar, den 8. juli 2020 og
den 9. oktober 2020.
7