Europaudvalget 2020-21
Videokonference 11-12/3-21 - RIA Bilag 2
Offentligt
2340658_0001.png
Samlenotat vedrørende de sager inden for Udlændinge og integrationsministeriets an-
svarsområde, der forventes behandlet på den uformelle videokonference for
EU’s
ju-
stits- og indenrigsministre den 11.-12. marts 2021
EU’s
Migrations- og asylpagt. S. 2
KOM dokument foreligger ikke
= Statusdrøftelse og det videre forløb
1
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021 - Bilag 2: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justits- og indenrigsministre 11-12/3-21 (integrationsdelen)
2340658_0002.png
EU’s migrations-
og asylpagt
KOM dokument foreligger ikke
= Statusdrøftelse og det videre forløb
Revideret notat. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Der forventes på det uformelle videokonference
for EU’s justits-
og indenrigsministre den 11.-
12. marts 2021at
være et punkt til politisk drøftelse vedrørende EU’s migrations-
og asylpagt.
Formandskabet forventes at fremlægge en status over, hvor langt man er nået i forhandlin-
gerne, herunder hvor der må anses at være opnået enighed, og hvor der stadig udestår for-
handlinger. Formandskabet forventes at fremhæve den eksterne dimension, hvor der er over-
ordnet enighed om anvendelsen af
en ”whole of migratory routes”-tilgang
samt anvendelsen
af skræddersyede partnerskaber i forbindelse med kapacitetsopbygningsindsatser. Drøftelserne
forventes også at have fokus på metoden i forbindelse med styrkelsen af EU's og medlemssta-
ternes koordinering af indsatserne. I lyset af den fortsatte skepsis i forhold til omfordelings-
spørgsmålet forventes formandskabet at trække drøftelserne i retning af mulighederne for en
simulationsøvelse for at få et bedre grundlag for at vurdere betydningen af screening og græn-
seprocedurer i forhold til solidaritetsmekanismen. Sagen giver ikke i sig selv anledning til at
redegøre for lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Den 23. september 2020 præsenterede Kommissionen et forslag til en europæisk migrations-
og asylpagt. På det ekstraordinære rådsmøde den 13. november 2020 fandt den første politiske
drøftelse sted. Den tog udgangspunkt i et første udkast til et politisk forståelsespapir udarbejdet
af det tyske formandskab om, hvordan Rådet forestiller sig, at man kan nå til et forhandlings-
resultat i relation til Kommissionens udspil. På rådsmødet i december 2020 fremlagde for-
mandsskabet en fremskridtsrapport, som opsummerede Rådets drøftelser henover efteråret.
Fremskridtsrapporten blev overordnet godt modtaget af medlemsstaterne. Dog blev det også
fremhævet af mange medlemsstater, at der stadig var lang vej til at nå til enighed om især
spørgsmålene om solidaritet og grænseprocedurer.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet om EU’s migrations og asylpagt forventes at være en nærmere drøftelse
af den eksterne dimension og spørgsmålet om solidaritet. Det forventes, at det portugisiske for-
mandskab vil aflægge en status, hvor fremskridt i forhold til de drøftelser, der har været siden
overtagelsen af formandskabet, fremhæves. Det forventes yderligere, at formandskabet vil stille
en række spørgsmål til medlemsstaterne for at sætte rammen for de videre politiske drøftelser.
Side
2/5
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021 - Bilag 2: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justits- og indenrigsministre 11-12/3-21 (integrationsdelen)
2340658_0003.png
Det forventes, at fokus for drøftelserne blandt andet vil være den eksterne dimension, dels for
at fastlægge, hvor langt man er nået i forhandlingerne, dels for at lede op til det fælles RIA/FAC
møde, der afholdes den 15. marts, og som forventes at omhandle koordinationsaspekter i for-
hold til den eksterne dimension. Forhandlingerne har indtil nu afdækket en bred enighed om
vigtigheden af den eksterne dimension af migrations- og asylpagten som afgørende for at gøre
op med den irregulære migration til Europa. Der er således enighed om en ”whole
of migratory
routes” tilgang og nødvendigheden af hurtigst muligt at etablere skræddersyede migrationspart-
nerskaber med tredjelande med henblik på at bekæmpe irregulær migration og menneskesmug-
ling samt adressere grundlæggende årsager til migration. Der er ligeledes enighed om, at part-
nerskaberne bør dække en bred vifte af aktiviteter, herunder kapacitetsopbygning og anden
støtte inden for asyl og migrationshåndtering, grænsehåndtering, udsendelse samt kapacitets-
opbygning til at kunne håndtere eftersøgnings- og redningsaktioner. Formandskabet forventes
også at inkludere behovet for at fremme lovlige migrationsveje. Det forventes, at formandska-
bet vil betone behovet for koordinering mellem medlemsstaterne og EU's institutioner, og at
der skabes en fælles forståelse for metode og tilgang til migrationspartnerskaberne. I den for-
bindelse er monitorering af de vigtigste migrationsruter, samarbejde med de vigtigste lande på
ruten og kapacitets- og behovsanalyser områder, der forventes nærmere drøftet. Desuden for-
ventes vigtigheden af en stærk finansiel ramme også at blive fremhævet. Dette skal også ses i
lyset af, at der i december 2020 blev indgået en foreløbig aftale om en forordning om oprettelse
af Instrumentet for Naboskab, Udviklingssamarbejde og Internationalt Samarbejde (NDICI) in-
den for rammerne af den flerårige finansielle ramme (FFR) 2021-2027. I denne aftale opstilles
et indikativt mål om 10 % allokering til migrationsrelaterede foranstaltninger.
Endelig forventes formandskabet at afgive en status for forhandlingerne omkring solidaritets-
bestemmelserne i pagten, hvor der stadig er betydelig uenighed. Det forventes, at formandska-
bet vil opfordre Kommissionen til hurtigst muligt at præsentere en simulationsøvelse, som kan
give medlemsstaterne en bedre forståelse af de mulige konsekvenser i tilfælde af, at en med-
lemsstat bliver udsat for migrationspres. Det forventes, at simulationsøvelsen vil opstille et
komplet scenarie, hvor screeningprocedurer, grænseprocedurer og solidaritetsbidrag skal an-
vendes for at gøre øvelsen så realistisk som muligt. Det forventes også, at formandskabet vil
lægge op til, at kataloget over mulige solidaritetstiltag udvides for på den måde at samle flertal
for solidaritetsbestemmelserne i pagten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side
3/5
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021 - Bilag 2: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justits- og indenrigsministre 11-12/3-21 (integrationsdelen)
2340658_0004.png
7. Konsekvenser
Drøftelsen af den eksterne dimension af migrations- og asylpagten vil ikke i sig selv have lov-
givningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har i september 2020 været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS), inden Kommissionens forslag til migrations- og asylpagten var præsenteret.
SPAIS er igen blevet forelagt sagen den 27. oktober 2020 og den 13. november 2020. Sagen
har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS) den 22. fe-
bruar 2021.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt enighed blandt medlemsstaterne
om en ”whole of migratory routes” tilgang, og
at løsninger på den eksterne dimension er afgørende for at lette presset på EU's asyl og migra-
tionssystem. Nye finansielle redskaber såsom NDICI instrumentet ventes at blive modtaget po-
sitivt af alle medlemsstaterne.
Balancen mellem ansvar og solidaritet medlemsstaterne imellem forventes fortsat at være en
stor udfordring at nå til enighed om. Det forventes, at frontlinjestaterne ligesom på linje med
tidligere forhandlinger vil kræve en klar ramme for, hvorledes medlemsstaterne skal udvise
solidaritet over for andre medlemsstater, der er udsat for migrationspres - også set i lyset af de
betydelige omkostninger, som den praktiske implementering af forslagene om screening- og
grænseprocedurer forventes at indebære. Ligeledes forventer en anden gruppe af medlemssta-
ter, særligt de østeuropæiske lande, at der ikke kan indgå tvungen omfordeling eller tilbagesen-
delsessponsorater med tilknyttet eventuel pligt til omfordeling, men alene tvungen, men fleksi-
bel solidaritet.
Dog ses forhandlingsrummet ikke at være udtømt, idet en simulationsøvelse samt en udvidelse
af kataloget over solidaritetsbidrag kunne bidrage til, at medlemsstaterne kan nå til enighed om
en solidaritetsmekanisme, der sikrer, at frontlinjestaterne anser, at de får den nødvendige bi-
stand samtidig med, at der ikke indføres en tvungen omfordelingsmekanisme.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for Kommissionens udspil og mange af de elementer,
der indgår i pagten. Den mere helhedsorienterede tilgang til migration og asyl er vigtig for at
styrke effektiviteten af systemet, herunder styrkelsen af de ydre grænser i form af screening-
og hasteprocedurer ved grænserne samt en række nye initiativer på udsendelsesområdet. Desu-
den er det positivt, at der er fokus på den eksterne dimension, herunder det styrkede samarbejde
med oprindelses- og transitlande. Disse tanker flugter i høj grad med regeringens ambition om
et retfærdigt og humant asylsystem. Pagten ses dog ikke at gøre afgørende op med den incita-
Side
4/5
Videokonference (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021 - Bilag 2: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s justits- og indenrigsministre 11-12/3-21 (integrationsdelen)
2340658_0005.png
mentsstruktur og den industri af menneskesmuglere, der bidrager til Europas migrationsudfor-
dringer. Således er regeringens helt centrale ambition om etableringen af en ordning for over-
førsel af asylansøgere til asylsagsbehandling til et land uden for EU ikke indeholdt i Kommis-
sionens forslag til en migrations- og asylpagt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 1. oktober 2020 til orien-
tering. Sagen har desuden været forelagt i skriftlig forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
den 12. november 2020 til orientering.
Endelig har sagen været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. december
2020.
Side
5/5