Europaudvalget 2020-21
Videokonference 15-16/3-21 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
2345548_0001.png
NOTAT
Samlenotat til uformel videokonference for
EU’s
beskæftigelses- og socialministre den
15. marts 2021
J.nr. 2021 - 1356
CADI
1. Tid til at levere: Implementering af handlingsplanen for den europæiske søjle af
sociale rettigheder......................................................................................................2
2. Beskæftigelses- og socialpolitik i Det Europæiske Semester i lyset af de
nationale genopretningsplaner ...................................................................................5
3. Ligebehandling, anti-diskrimination og diversitet i EU ........................................8
Videokonference (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.-16. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre 15/3-21
1. Tid til at levere: Implementering af handlingsplanen for den europæiske
søjle af sociale rettigheder
- Politisk debat
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På videokonferencen forventes det, at
EU’s beskæftigelses-
og socialministre skal
afholde en politisk drøftelse med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse om en
handlingsplan for den europæiske søjle af sociale rettigheder, der ventes offentlig-
gjort den 4. marts 2021.
Drøftelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes, og vil tage medlemsstaternes indlæg til
efterretning.
2. Baggrund
Det portugisiske formandskab har planlagt en uformel højniveau-videokonference
for EU’s beskæftigelses-
og socialministre den 15. marts 2021. Videomødet er ble-
vet arrangeret, efter at det planlagte EPSCO-rådsmøde i Bruxelles på samme dato
er blevet aflyst som følge af covid-19.
Det portugisiske formandskabet har lagt op til en politisk drøftelse med udgangs-
punkt i den meddelelse om en handlingsplan for den europæiske søjle af sociale
rettigheder (fremover ”søjlen”), som Kommissionen
ventes at offentliggøre den 4.
marts 2021. Kommissionen har tidligere oplyst, at meddelelsen tager udgangspunkt
i den offentlige høring, der blev afsluttet i november 2020.
Søjlen er en interinstitutionel erklæring, der blev underskrevet af Rådet, Europa-
Parlamentet og Kommissionen på det sociale topmøde i Göteborg den 17. novem-
ber 2017. Søjlen består af 20 principper inden for kapitlerne I) Lige muligheder og
adgang til arbejdsmarkedet, II) retfærdige og rimelige arbejdsvilkår og III) social
beskyttelse og inklusion. Søjlen er ikke juridisk bindende og tilfører ikke EU nye
kompetencer.
3. Formål og indhold
På videokonferencen ventes
EU’s beskæftigelses-
og socialministre at skulle drøfte
medlemsstaternes syn på de forskellige elementer i Kommissionens meddelelse om
en handlingsplan for søjlen.
Den politiske debat ventes bl.a. at fokusere på, hvordan medlemslandene generelt
ser på søjlen i relation til genopretningen på beskæftigelses- og socialområdet efter
covid-19-krisen i medlemslandene. Samtidig må det forventes, at medlemslandene
2
Videokonference (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.-16. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre 15/3-21
vil fremhæve de områder, hvor de ser behov for øget fokus eller eventuelt nye initi-
ativer på EU-niveau eller i medlemslandene.
Forud for drøftelsen vil det portugisiske formandskab udsende en styringsnote, der
præciserer rammerne for den politiske debat.
Der skal ikke vedtages erklæringer eller tiltag i forbindelse med drøftelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er tale om uformelle drøftelser og udveksling af synspunkter. Mødet har ikke
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold har modtaget sagen til ori-
entering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene ventes at tage positivt imod drøftelsen blandt de europæiske be-
skæftigelses- og socialministre.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes, og vil tage medlemsstaternes indlæg til
efterretning.
Regeringen støtter søjlens grundlæggende formål om at sikre fremgang på beskæf-
tigelses-
og socialområdet på tværs af EU’s medlemslande, men finder samtidig, at
tiltag på EU-niveau ikke altid er den rigtige vej til at sikre dette. Medlemslandene,
regionerne, kommunerne, arbejdsmarkedets parter, virksomhederne og civilsam-
fundet spiller en afgørende rolle.
Det er derfor helt centralt for regeringen, at det videre arbejde med søjlen respekte-
rer kompetencefordelingen mellem Kommissionen og medlemslandene på beskæf-
tigelses- og socialområdet, og at nærhedsprincippet overholdes.
Derudover skal hensynet til EU-landenes forskellige nationale arbejdsmarkeds- og
velfærdsmodeller og arbejdsmarkedets parter fuldt ud respekteres.
3
Videokonference (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.-16. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre 15/3-21
Det er i den forbindelse vigtigt at fastholde, at søjlen ikke er juridisk bindende, og
at det af den grund vil kræve separat lovgivning, hvis søjlens principper skal om-
sættes til regulering på EU-niveau.
Regeringen finder desuden, at der er vedtaget meget EU-regulering på beskæftigel-
ses- og socialområdet de seneste år, og at der nu er behov for øget fokus på imple-
mentering og håndhævelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
Videokonference (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.-16. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre 15/3-21
2. Beskæftigelses- og socialpolitik i Det Europæiske Semester i lyset af de nati-
onale genopretningsplaner
- Udveksling af synspunkter
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På videokonferencen forventes det, at
EU’s beskæftigelses-
og socialministre skal
drøfte de beskæftigelsesmæssige og sociale aspekter af Det Europæiske Semester
bl.a. med fokus på de nationale genopretningsplaner, der skal indleveres til Eu-
ropa-Kommissionen senere på året.
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkono-
miske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes, og vil tage medlemsstaternes indlæg til
efterretning.
2. Baggrund
Som led i det Det Europæiske Semester følges udviklingen inden for beskæftigelse
og sociale forhold i EU. I 2021 tilpasses semestret arbejdet med EU’s genopret-
ningsfacilitet
(”Recovery and Resilience Facility”).
Med
Kommissionens årlige strategi for bæredygtig vækst for 2021
(ASGS), der blev
offentliggjort den 17. september 2020, har Kommissionen valgt at fastholde priori-
teterne for det økonomiske samarbejde fra 2020. Kommissionen har således fastlagt
følgende prioriteter for det økonomiske samarbejde i 2021:
1) Bæredygtighed
2) Produktivitet
3) Social retfærdighed
4) Makroøkonomisk stabilitet.
Særligt relevant for EPSCO-rådsformationen er prioriteten om social retfærdighed.
Her understreger Kommissionen, at genopretningen og den grønne og digitale om-
stilling skal være inklusiv og bidrage til at styrke den sociale samhørighed og social
retfærdighed. Genopretningsfaciliteten skal bl.a. bidrage til at håndtere strukturelle,
sociale udfordringer, som er blevet forstærket af covid-19-pandemien.
Genopretningsplaner
Genopretningsfaciliteten udmøntes gennem de nationale genopretningsplaner (”Re-
covery and Resilience Plans”), der som hovedregel skal indleveres til Europa-
Kommissionen senest den 30. april 2021. Finansministeriet er ansvarlig for at udar-
bejde den danske genopretningsplan
5
Videokonference (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.-16. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre 15/3-21
I planerne angiver medlemslandene de tiltag (reformer og investeringer), som den
finansielle assistance fra genopretningsfaciliteten (direkte støtte og lån) skal bruges
til at finansiere.
Genopretningsplanerne skal bl.a. bidrage til at adressere landespecifikke anbefalin-
ger som led i semestret, den grønne og digitale omstilling samt til at understøtte
vækst, arbejdspladser og økonomisk robusthed i tråd med prioriteterne fra
ASGS’en.
Når genopretningsplanerne formelt er afleveret, vil de efterfølgende skulle vurderes
af Kommissionen og efter forslag fra Kommissionen godkendes af Rådet med kva-
lificeret flertal. Udbetalinger fra genopretningsfaciliteten vil ske i takt med, at lan-
dene opnår milepæle og målsætninger for reformer og investeringer, som er fastlagt
i deres respektive genopretningsplaner. Kommissionen træffer beslutning om de
enkelte udbetalinger efter høring af EU’s økonomiske og finansielle komité (EFC).
3. Formål og indhold
I lyset af tilpasningerne af semestret i 2021 har det portugisiske formandskab plan-
lagt en politisk debat, der giver EPSCO-Rådet mulighed for at drøfte de beskæfti-
gelsesmæssige og sociale aspekter af Det Europæiske Semester i 2021, herunder de
nationale genopretningsplaner.
Drøftelsen forventes bl.a. at dreje sig om, hvordan semestret og monitoreringen af
den beskæftigelsesmæssige og sociale situation i medlemslandene kan understøtte
en socialt retfærdig genopretning af økonomien efter covid-19. Det forventes, at
der vil være tale om en tværgående drøftelse af semestret og ikke en drøftelse af de
enkelte medlemslandenes genopretningsplaner.
Formandskabet vil udsende en styringsnote, der præciserer rammerne for den poli-
tiske debat, forud for videokonferencen.
Der skal ikke vedtages erklæringer eller tiltag i forbindelse med drøftelsen, ligesom
drøftelsen heller ikke vil være bindende fsva. indholdet af genopretningsplanerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er tale om uformelle drøftelser og udveksling af synspunkter. Mødet har ikke
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
6
Videokonference (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.-16. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre 15/3-21
8. Høring
Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold har modtaget sagen til ori-
entering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene ventes at tage positivt imod drøftelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for drøftelsens afholdelse og vil tage medlemsstaternes
indlæg til efterretning.
Regeringen finder det generelt relevant at følge udviklingen i EU inden for beskæf-
tigelse og social forhold gennem Det Europæiske Semester. Regeringen ser positivt
på Kommissionens valg af social retfærdighed som en af prioriteterne for semestret
og støtter et økonomiske samarbejde i EU, der er socialt ansvarligt og fokuserer på
at fremme inklusiv vækst og beskæftigelse som led i genopretningen.
Regeringen finder, at arbejdet med genopretningsplanerne kan bidrage til effektiv
gennemførsel af tiltag og reformer inden for bl.a. beskæftigelses- og socialområdet,
i det omfang, som medlemslandene vælger at fokusere på det i deres planer.
Samtidigt er det centralt for regeringen, at det økonomiske samarbejde i EU over-
holder nærhedsprincippet og er i overensstemmelse med kompetencefordelingen
mellem Kommissionen og medlemslandene på social- og beskæftigelsesområdet. I
den forbindelse skal det økonomiske samarbejde i EU ske i fuld respekt for ar-
bejdsmarkedets parter og de forskellige nationale arbejdsmarkeds- og velfærdsmo-
deller.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
Videokonference (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.-16. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre 15/3-21
3. Ligebehandling, anti-diskrimination og diversitet i EU
- Politisk debat
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
EU’s beskæftigelses-,
social- og ligestillingsministre ventes at skulle drøfte, hvor-
dan medlemslandene kan sætte rammen for en ’union of equality’, herunder bl.a.
ligestillingsstrategien, racismestrategien, romastrategien, LGBTIQ-strategien og
anti-diskriminationsdirektivet.
Drøftelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes, og vil tage medlemsstaternes indlæg til
efterretning.
2. Baggrund
Det portugisiske formandskab har planlagt en uformel højniveau-videokonference
den 15. marts 2022 i stedet for det planlagte EPSCO-rådsmøde.
3. Formål og indhold
Det portugisiske EU-formandskab har planlagt en
politisk drøftelse blandt EU’s be-
skæftigelses- og socialministre, hvor det forventes, at medlemslandene skal drøfte
rammen for en ’union of equality’, herunder ligestillingsstrategien, racismestrate-
gien, romastrategien, LGBTIQ-strategien og anti-diskriminationsdirektivet. Der
skal ikke vedtages erklæringer eller tiltag i forbindelse med drøftelsen.
Forud for drøftelsen vil det portugisiske formandskab udsende en styringsnote, der
præciserer rammerne for den politiske debat.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er tale om uformelle drøftelser og udveksling af synspunkter. Mødet har ikke
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
8
Videokonference (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.-16. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre 15/3-21
Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold har modtaget sagen til ori-
entering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene ventes at tage positivt imod drøftelsen blandt de europæiske be-
skæftigelses-, social- og ligestillingsministre.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter tiltag til at fremme ligestilling i EU og medlemslandene og støt-
ter udvekslingen af gode erfaringer. Regeringen støtter indsatsen mod diskrimina-
tion med henblik på at fremme ligestilling på tværs af EU, herunder at drøfte hvor-
dan de forskellige diskriminationsområder spiller sammen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9