Europaudvalget 2020-21
Videokonference 23/3-21 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2021-696
Den 9. marts 2021
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 23. marts 2021
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25. - 26. marts 2021 (udkast til konklusioner) ...........2
2. Det Europæiske Semester ............................................................................................................4
3. Konferencen om Europas Fremtid ...............................................................................................7
1
Videokonference (almindelig anliggender - europaministre) den 23. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde alm. anl. 23/3-21
2352809_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25. - 26. marts 2021 (udkast til konklusioner)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. marts 2021 forventes udkastet til konklusioner for mødet i Det
Europæiske Råd den 25. - 26. marts 2021 at blive drøftet. Udkastet til konklusioner foreligger endnu ikke, og
dagsordenen for mødet er fortsat under overvejelse. Topmødet forventes på nuværende tidspunkt at fokusere på
COVID-19-koordination samt den økonomiske dagsorden med fokus på indre marked, industripolitik og
digitalisering.
Der forventes derudover en drøftelse af EU’s eksterne relationer med fokus på
situationen i det
østlige Middelhav samt EU’s relation til
Rusland.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 25.
26. marts 2021. I henhold til
forretningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige
anliggender) møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. marts 2021 forventes udkastet til konklusioner
for mødet i Det Europæiske Råd den 25. - 26. marts 2021 at blive drøftet. Udkastet til
konklusioner foreligger endnu ikke, og dagsordenen for mødet fortsat under overvejelse.
Topmødet forventes på nuværende tidspunkt at fokusere på COVID-19-koordination samt den
økonomiske dagsorden med fokus på indre marked, industripolitik og digitalisering. Der
forventes derudover en drøftelse af EU’s eksterne relationer med fokus på situationen i det
østlige Middelhav samt EU’s relation til Rusland.
COVID-19-koordination er indtil videre fast dagsordenspunkt på Det Europæiske Råds møder.
Punktet blev senest drøftet på videokonferencen for medlemmer af Det Europæiske Råd den 25.
- 26. februar, hvor stats- og regeringscheferne bl.a. adresserede vaccine-udrulning og produktion,
virusvarianter, certifikater og fri bevægelighed. Det forventes, at topmødet i marts igen vil
fokusere på vaccineudrulning, herunder også indsatsen for at øge produktionskapaciteten i
Europa. Der ventes også en drøftelse af fri bevægelighed og vaccinecertifikater, herunder
Kommissionens ventede forslag om et såkaldt
Digital Green Pass.
For så vidt angår den økonomiske dagsorden drøftede stats- og regeringscheferne senest det
indre marked, industripolitik og digitalisering på Det Europæiske Råd i oktober 2020. Det
fremgår af konklusioner herfra, at Det Europæiske Råd vil vende tilbage til drøftelsen på
topmødet i marts 2021, hvor Det Europæiske Råd også vil gøre status på arbejdet med
beskatning af den digitale økonomi. Der ventes en drøftelse i lyset af behovet for at styrke EU's
økonomiske genopretning gennem et styrket indre marked. Der ventes samtidig særligt et fokus
på den kommende revision af industristrategien i lyset af COVID-19-krisen og deraf et øget
fokus på at styrke EU's resiliens inden for kritiske teknologier og sektorer, herunder værnemidler
og vacciner i lyset af pandemien. Også det digitale område, herunder strategiske europæiske
hensyn, forventes at blive genstand for drøftelsen.
Under eksterne relationer forventes
en drøftelse af situationen i det østlige Middelhav samt EU’s
relation til Rusland. For så vidt angår det østlige Middelhav, vil der blive tale om en opfølgning
2
Videokonference (almindelig anliggender - europaministre) den 23. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde alm. anl. 23/3-21
2352809_0003.png
på Det Europæiske Råds drøftelse i december 2020 om EU’s samarbejde med Tyrkiet.
For så
vidt angår Rusland, forventes en strategisk drøftelse af
EU’s Ruslandspolitik.
Drøftelsen
forventes at afspejle EU’s aktuelt forværrede forhold til Rusland og den bekymrende
menneskerettighedssituation.
Det forventes, at andre emner tilføjes frem mod mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd den 25. - 26. marts 2021 ventes ikke i sig selv
at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at
mødet i Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner
eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne
vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til konklusioner, kendes andre landes holdninger ikke på
nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Der er tale om en vigtig drøftelse af udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd, som
finder sted få dage før mødets afholdelse. Fra dansk side vil man arbejde for at fremme danske
synspunkter i forhold til den kendte dagsorden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Videokonference (almindelig anliggender - europaministre) den 23. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde alm. anl. 23/3-21
2352809_0004.png
2. Det Europæiske Semester
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet ventes på rådsmødet (almindelige anliggender) at præsentere den årlige synteserapport om det
europæiske semester 2021 samt informere om det opdaterede roadmap for arbejdet med det europæiske semester i
2021 i lyset af COVID-19. Udkast til synteserapport foreligger endnu ikke. Rådet (almindelige anliggender)
forventes herudover at viderebringe anbefalinger til euroområdet som helhed til Det Europæiske Råd.
2. Baggrund
Det portugisiske formandskab ventes på GAC den 23. marts 2021 at præsentere den årlige
synteserapport om det europæiske semester 2021 pba. Kommissionens årlige strategi for
bæredygtig vækst 2021 (Annual Sustainable Growth Strategy), som udgør startskuddet til det
europæiske semester. Processen er i år justeret i forhold til den vanlige cyklus som følge af
arbejdet med EU’s genopretningsfacilitet.
Vækststrategien for 2021 blev offentliggjort den 17. september 2020. Den skitserer de
overordnede økonomisk-politiske udfordringer i EU og opstiller en række prioriteter og
generelle politikanbefalinger for medlemslandene for det kommende år med fokus på
fremadrettet at sikre vækst og jobs. Procedurerne under semesteret er i 2021 midlertidigt tilpasset
arbejdet med EU’s genopretningsfacilitet. Det indebærer bl.a., at
Kommissionen ikke vil
fremlægge udkast til landespecifikke anbefalinger i 2021 for de lande, som vælger at indsende
genopretningsplaner: Kommissionens ventes dog fortsat at fremlægge en form for anbefalinger
vedrørende landenes finanspolitik.
Det opdaterede roadmap er inddelt i to faser: Første fase består af den tilpassede proces for
perioden op til mødet i Det Europæiske Råd den 25. - 26. marts 2021. Anden fase dækker den
efterfølgende periode frem til Det Europæiske Råd og ECOFIN i juni og juli, hvor
medlemslandene ventes at drøfte og godkende genopretningsplanerne samt vedtage anbefalinger
vedr. landenes finanspolitik. Medlemslandene skal indsende deres genopretningsplaner senest 30.
april 2021 til Kommissionen, hvorefter planerne
efter forslag fra Kommissionen
godkendes
af ECOFIN med kvalificeret flertal
1
.
3. Formål og indhold
Formandskabet vil sammenfatte drøftelserne af Kommissionens strategi for bæredygtig vækst for
2021 fra de forskellige rådsformationer i en synteserapport, som ventes forelagt for Rådet den
23. marts 2021. Synteserapporten indgår i grundlaget for drøftelserne i Det Europæiske Råd den
25.-26. marts 2020, hvor Det Europæiske Råd forventes at godkende de økonomisk-politiske
prioritetsområder i den årlige strategi for bæredygtig vækst. De fire prioritetsområder i
vækststrategien er bæredygtighed, produktivitet, social retfærdighed og makroøkonomisk
stabilitet. Udkast til formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke.
For uddybning henvises til seneste samlenotat om implementering af genopretningsfaciliteten oversendt til Folketingets Europaudvalg 3.
marts 2021 forud for ECOFIN 16. marts 2021.
1
4
Videokonference (almindelig anliggender - europaministre) den 23. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde alm. anl. 23/3-21
Derudover forventes formandskabet at informere om det opdaterede roadmap for det
europæiske semester, samt viderebringe anbefalinger for euroområdet som helhed til Det
Europæiske Råd.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Det europæiske semester og landenes implementering af national økonomisk politik, herunder
gennem nationale genopretningsplaner, vil kunne bidrage til en genopretning af de europæiske
økonomier.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke. Der forventes opbakning fra
medlemslandene til synteserapportens sammenfatning af drøftelserne i de omfattede
rådsformationer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventer at tage formandskabets synteserapport, der sammenfatter drøftelserne af
den årlige strategi for bæredygtig vækst for 2021 i en række forskellige rådsformationer, til
efterretning.
Fra dansk side støtter man generelt et effektivt europæisk semester, der fokuserer på at sikre
sunde europæiske økonomier med høj beskæftigelse, bæredygtig vækst og økonomiske
strukturer, der er stabile og robuste overfor svage konjunkturer og kriser, som især har store
konsekvenser for de svagest stillede grupper i samfundet. Fra dansk side støtter man derfor
prioriteringen af
produktivitet
og
makroøkonomisk stabilitet
i Kommissionens strategi for bæredygtig
vækst.
Fra dansk side støtter man samtidig stærkt et øget fokus på
bæredygtighed,
herunder
klimaudfordringer i det økonomiske samarbejde. Regeringen støtter derfor Kommissionens
fokus på
klimaudfordringer og de økonomiske aspekter heraf
i strategien for bæredygtig vækst og det
europæiske semester for 2021.
Regeringen ønsker også et økonomisk samarbejde i EU, der er socialt ansvarligt og fokuserer på
at fremme inklusiv vækst og beskæftigelse, der kommer alle borgere til gode. Regeringen kan
derfor generelt støtte Kommissionens prioritet om
social retfærdighed
i strategien for bæredygtig
vækst.
5
Videokonference (almindelig anliggender - europaministre) den 23. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde alm. anl. 23/3-21
Det er samtidig centralt for regeringen, at kompetencefordelingen mellem Kommissionen og
landene på social- og beskæftigelsesområdet fastholdes, og at nærhedsprincippet respekteres.
Ligeledes skal hensynet til medlemslandenes forskellige nationale arbejdsmarkeds- og
velfærdsmodeller og arbejdsmarkedets parter fuldt ud respekteres i det økonomiske samarbejde.
Regeringen noterer sig desuden de midlertidige justeringer af det europæiske semester for 2021.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Synteserapporten for 2021 og det opdaterede rodmap har ikke tidligere været forelagt for
Folketingets Europaudvalg.
Der henvises til samlenotat om Kommissionens årlige strategi for bæredygtig vækst 2021 og
udkast til anbefalinger for euroområdet som helhed for 2021 oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 28. oktober 2020 forud for GAC den 10. november 2020.
Der henvises til samlenotat om anbefalinger for euroområdet som helhed for 2021 oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 7. januar 2021 forud for ECOFIN den 19. januar 2021.
Der henvises til seneste samlenotat om implementering af genopretningsfaciliteten oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 3. marts 2021 forud for ECOFIN den 16. marts 2021.
6
Videokonference (almindelig anliggender - europaministre) den 23. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde alm. anl. 23/3-21
2352809_0007.png
3. Konferencen om Europas Fremtid
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Der er nu efter lang tids forhandlinger opnået enighed mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen om
en fælles erklæring om rammerne for Konferencen om Europas Fremtid. Erklæringen vil politisk bane vejen for,
at den praktiske planlægning af Konferencen kan gå i gang. Det vides ikke med sikkerhed, hvad der konkret vil
være fokus på under rådsmødet, men den foreløbige forventning er, at formandskabet kort vil gøre status i lyset af
enigheden om rammerne for Konferencen.
2. Baggrund
Kommissionsformand Ursula von der Leyen har givet løfte om afholdelse af en såkaldt
Konference om Europas Fremtid. Konferencen skulle have været lanceret i foråret 2020 men
blev udskudt som følge af COVID-19. Europa-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen
fremlagde deres respektive mandater for Konferencen sidste år, og de tre institutioner har siden
sommeren 2020 forhandlet om en fælles erklæring om rammerne for Konferencen.
Jf. særskilt orientering af Europaudvalget den 8. marts 2021 er der nu mellem institutionerne
opnået enighed om rammerne for Konferencen i en fælles erklæring, som bl.a. fastsætter
tidsrammen og strukturen for styringen af Konferencen.
Der udestår imidlertid fortsat en lang række detaljer om Konferencens nærmere organisering og
afvikling, som bestyrelsen vil skulle træffe beslutninger om, inden Konferencen officielt kan
indledes til maj.
3. Formål og indhold
På nuværende tidspunkt er det usikkert, hvad der konkret vil være fokus på under rådsmødet
(almindelige anliggender) den 23. marts 2021. Som udgangspunkt forventes formandskabet at
gøre status for den seneste udvikling i lyset af institutionernes enighed om den fælles erklæring
om rammerne for Konferencen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog i henholdsvis januar og juli 2020 resolutioner om sine ønsker og
forventninger til Konferencen. Parlamentet ønsker, at Konferencen beskæftiger sig med en bred
vifte af emner, herunder også institutionelle spørgsmål, blandt andet i relation til emner som
transnationale lister ved valg til Europa-Parlamentet og spidskandidater til posten som
kommissionsformand. Europa-Parlamentet har den 4. marts 2021 tilsluttet sig den fælles
erklæring om rammerne for Konferencen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7
Videokonference (almindelig anliggender - europaministre) den 23. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde alm. anl. 23/3-21
7. Konsekvenser
Tilrettelæggelsen af Konferencen om Europas Fremtid ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Konferencen kan munde
ud i målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser, såfremt de
følges op med konkrete forslag til beslutninger. Konsekvenserne af disse vil først kunne
vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vides endnu ikke konkret, hvad der skal ske på rådsmødet. Medlemslandene har godkendt
den fælles erklæring og ventes at tage formandskabets status til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning er, at fokus for Konferencen bør rettes mest muligt mod politisk indhold
og mod behovet for at levere konkrete, politiske resultater gennem EU-samarbejdet, herunder
inden for de strategiske prioriteter, som tidligere er vedtaget af Det Europæiske Råd, og inden
for eksisterende traktatmæssige rammer. Omvendt bør Konferencens fokus på institutionelle
spørgsmål begrænses. Derudover vil regeringen arbejde for at fremme horisontale målsætninger
så som en styrket rolle for nationale parlamenter
og øget åbenhed omkring EU’s
lovgivningsarbejde.
For regeringen er det samtidig en prioritet at sikre stærk inddragelse af borgerne og en stærk,
selvstændig rolle for de nationale parlamenter i Konferencen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. januar 2020, den 8. juli
2020, den 9. oktober 2020, den 21. januar 2021 og den 11. februar 2021.
8