Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3793 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2021-738
Den 28. april 2021
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 11. maj 2021
SAMLENOTAT
1. Konferencen om Europas Fremtid ...............................................................................................2
2. Forberedelse af det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 25. maj 2021 (udkast til
kommenteret dagsorden) .................................................................................................................4
3. COVID-19 EU-koordination ........................................................................................................6
1
Rådsmøde nr. 3793 (almindelige anliggender) den 11. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 11/5-21
2383993_0002.png
1. Konferencen om Europas Fremtid
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat (rettelser er markeret ved streg i margen)
1. Resumé
Formanden for hhv. Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen underskrev en fælles erklæring om rammerne
for Konferencen om Europas Fremtid den 10. marts 2021. Dermed er vejen politisk banet for, at bestyrelsen med
ansvaret for den daglige tilrettelæggelse af Konferencen kan starte den praktiske planlægning. Det er endnu uvist,
hvad fokus vil være på rådsmødet (almindelige anliggender), men den foreløbige forventning er, at formandskabet
vil orientere om den seneste udvikling og de næste skridt efter den planlagte lancering af Konferencen den 9. maj.
2. Baggrund
Kommissionsformand Ursula von der Leyen har givet løfte om afholdelse af en såkaldt
Konference om Europas Fremtid. Konferencen skulle have været lanceret i foråret 2020 men
blev udskudt som følge af COVID-19. Europa-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen
fremlagde deres respektive mandater for Konferencen sidste år. Efter lang tids forhandlinger er
de tre institutioner blevet enige om en fælles erklæring om rammerne for Konferencen, som bl.a.
fastsætter tidsrammen og strukturen for styringen af Konferencen. Formanden for Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen underskrev erklæringen den 10. marts 2021, hvormed
vejen politisk er banet for, at den praktiske planlægning af Konferencen kan begynde.
Konferencen ventes officielt indledt den 9. maj 2021 med en delvis digital åbningsceremoni i
Strasbourg. Den nedsatte bestyrelse (”Executive Board”) med ansvaret for
den daglige ledelse af
Konferencen har indtil videre afholdt tre møder hhv. den 24. marts, 7. april og 22. april 2021.
Der udestår stadig et antal praktiske detaljer om Konferencens nærmere organisering.
Bestyrelsen har dog på nuværende tidspunkt vedtaget den foreløbige forretningsorden for
Konferencen og dens organer og tiltrådt Kommissionens centrale, digitale platform for
borgerdialoger, som blev officielt lanceret den 19. april 2021.
Danmark er gået forrest i et fælles indspil til Konferencen i form af et non-papir sammen med 11
andre medlemslande, som deler de danske ambitioner om, at Konferencen skal fokusere på at
fremme et effektivt EU, der leverer konkrete, politiske resultater til gavn for borgerne. Non-
papiret fastslår desuden, at Konferencen
bl.a. også bør have til formål at øge EU’s demokratiske
legitimitet, herunder gennem øget åbenhed om EU’s lovgivningsarbejde samt ved at overveje
muligheder for at styrke de nationale parlamenters rolle i EU’s daglige arbejde.
3. Formål og indhold
På nuværende tidspunkt er det endnu uvist, hvad der konkret vil være fokus på rådsmødet
(almindelige anliggender) den 11. maj 2021. Den foreløbige forventning er, at formandskabet vil
orientere om den seneste udvikling og de næste skridt efter den planlagte lancering af
Konferencen den 9. maj.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog i henholdsvis januar og juli 2020 resolutioner om sine ønsker og
forventninger til Konferencen. Parlamentet ønsker, at Konferencen beskæftiger sig med en bred
vifte af emner, herunder også institutionelle spørgsmål, blandt andet i relation til emner som
transnationale lister ved valg til Europa-Parlamentet og spidskandidater til posten som
2
Rådsmøde nr. 3793 (almindelige anliggender) den 11. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 11/5-21
2383993_0003.png
kommissionsformand. Europa-Parlamentet tilsluttede sig den 4. marts 2021 fælleserklæringen
om rammerne for Konferencen, som formanden for Rådet, Europa-Parlamentet og
Kommissionen underskrev den 10. marts 2021.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Tilrettelæggelsen af Konferencen om Europas Fremtid ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Konferencen kan munde
ud i målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser, såfremt de
følges op med konkrete forslag til beslutninger. Konsekvenserne af disse vil først kunne
vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Om end det endnu ikke vides konkret, hvad der vil være fokus på rådsmødet den 11. maj 2021,
ventes medlemslandene at tage formandskabets orientering til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning er, at fokus for Konferencen bør rettes mest muligt mod politisk indhold
og mod behovet for at levere konkrete, politiske resultater gennem EU-samarbejdet, herunder
inden for de strategiske prioriteter, som tidligere er vedtaget af Det Europæiske Råd, og inden
for eksisterende traktatmæssige rammer. Omvendt bør Konferencens fokus på institutionelle
spørgsmål begrænses. Derudover vil regeringen arbejde for at fremme horisontale målsætninger
så som en styrket rolle for nationale parlamenter og øget åbenhed omkring EU’s
lovgivningsarbejde.
For regeringen er det samtidig en prioritet at sikre stærk inddragelse af borgerne og en stærk,
selvstændig rolle for de nationale parlamenter i Konferencen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. januar 2020, den 8. juli
2020, den 9. oktober 2020, den 21. januar 2021, den 11. februar 2021, den 19. marts 2021 og 15.
april 2021.
3
Rådsmøde nr. 3793 (almindelige anliggender) den 11. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 11/5-21
2383993_0004.png
2. Forberedelse af det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 25. maj 2021
(udkast til kommenteret dagsorden)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 11. maj 2021 forventes udkastet til kommenteret dagsorden for det
ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 25. maj 2021 at blive præsenteret og drøftet. Udkastet til
kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke, og dagsordenen for mødet i Det Europæiske Råd er fortsat under
overvejelse. På nuværende tidspunkt forventes Det Europæiske Råd at fokusere på COVID-19-koordination,
klima samt EU’s relationer til Rusland.
2. Baggrund
Der afholdes ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 25. maj 2021. I henhold til
forretningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige
anliggender) møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 11. maj 2021 forventes udkastet til kommenteret
dagsorden for det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 25. maj 2021 at blive
præsenteret og drøftet. Udkastet til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke, og
dagsordenen for mødet i Det Europæiske Råd er fortsat under overvejelse. På nuværende
tidspunkt forventes Det Europæiske Råd at fokusere på COVID-19-koordination, klima samt
EU’s relationer til Rusland.
COVID-19-koordination er fortsat et fast punkt på Det Europæiske Råds dagsorden og blev
senest drøftet på det Europæiske Råd den 25. marts 2021. Det står endnu ikke klart, hvilket
fokus drøftelserne i maj vil have, men den epidemiologiske situation i medlemslandene, herunder
udrulningen af vacciner i de enkelte lande, EU-indkøb af vacciner og indsatsen for at styrke
produktionskapaciteten i EU, det digitale grønne certifikat, donation af vacciner til tredjelande
samt rådshenstillingen om rejserestriktioner over for tredjelande vil kunne komme til drøftelse.
Klima blev senest drøftet på Det Europæiske Råd den 10.
11. december, hvor stats- og
regeringscheferne nåede til enighed om at opjustere
EU’s
drivhusgasreduktionsmål til mindst 55
procent i 2030 ift. 1990. Det fremgår af konklusionerne herfra, at Det Europæiske Råd vil vende
tilbage til sagen og vedtage yderligere retningslinjer for, hvordan målet på mindst 55 procent
opnås før Kommissionen fremlægger sin pakke med lovgivning, der skal implementere målet. På
det ekstraordinære Europæiske Råd den 25. maj forventes derfor en opfølgende drøftelse om
udmøntningen af EU’s
2030 klimamål
med fokus på fremtiden for byrdefordelingsaftalen for
reduktion af drivhusgasudledningerne fra de ikke-kvotebelagte sektorer.
Det Europæiske Råd vil desuden drøfte
EU’s
relationer til Rusland.
Det kan forventes, at andre emner kan tilføjes frem mod mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4
Rådsmøde nr. 3793 (almindelige anliggender) den 11. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 11/5-21
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd
den 25. maj 2021 ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller
konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete
retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser.
Konsekvenserne af disse vil først kunne vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes
holdninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets præsentation af udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3793 (almindelige anliggender) den 11. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 11/5-21
2383993_0006.png
3. COVID-19 EU-koordination
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 11. maj 2021 ventes en drøftelse af COVID-19-situationen i
Europa. Der er endnu ikke kommunikeret om konkret indhold for drøftelsen. Det ventes, at det portugisiske
formandskab og Europa-Kommissionen vil give en overordnet beskrivelse af den epidemiologiske situation og
status for vaccineudrulningen i EU. Der forventes desuden en drøftelse af tiltag, der skal udvide
vaccineproduktionskapaciteten, samt arbejdet med de digitale grønne certifikater og EU’s fælles
vaccinedelingsmekanisme. Endvidere ventes en drøftelse af rådshenstillingen om rejserestriktioner over for
tredjelande.
Regeringen støtter koordination af indsatsen mod COVID-19 i medlemslandene. Det er vigtigt for regeringen, at
medlemslandene har råderum til at træffe de nødvendige politiske og sundhedsmæssige beslutninger, herunder at
fastsættelse af de konkrete indsatser mod COVID-19 fortsat sker i medlemslandene. Regeringen støtter arbejdet
med en fælles EU-tilgang til udvikling og anvendelse af de digitale grønne certifikater og med en genforhandling af
rådshenstillingen om de ydre grænser. Regeringen støtter arbejdet med at etablere en fælles EU-
vaccinedelingsmekanisme.
2. Baggrund
COVID-19 EU-koordination har i EU-regi løbende været drøftet i 2020 og 2021 ved møder i
Det Europæiske Råd, de uformelle videokonferencer blandt EU’s stats-
og regeringschefer, i
Rådet for generelle anliggender og blandt sundhedsministrene m.v.
3. Formål og indhold
Drøftelserne ventes at tage udgangspunkt i status for COVID-19-situationen i EU med fokus på
den generelle sundhedssituation, herunder udbredelsen af de nye virusmutationer og de
udfordringer, som de giver i forhold til smittesituationen generelt og vaccinationsindsatsen. Der
ventes en drøftelse af igangsatte indsatser for at fremskynde produktionen og leveringen af
vacciner, herunder Europa-Kommissionens nedsatte taskforce ledet af kommissær Thierry
Breton. Taskforcen arbejder på at udvide den europæiske produktionskapacitet af vacciner
gennem offentligt-privat samarbejde. De fremtidige leverancer af vacciner i 2022 og 2023 og de
forhandlinger, der pågår med BioNTech-Pfizer om en tredje kontrakt for levering af 1,8 mia.
vaccinedoser i perioden 2022-2023, ventes også drøftet.
Endvidere ventes en drøftelse af arbejdet med de digitale grønne certifikater. Kommissionen
præsenterede den. 17. marts 2021 forslag til en forordning om et digitalt grønt certifikat, der
dokumenterer vaccination, test og tidligere smitte. Der lægges i forslaget op til en EU-fælles
platform, som skal sikre gensidig anerkendelse i EU til rejseformål. Forslaget indebærer, at
indehavere af certifikatet som udgangspunkt vil få lettere ved at rejse inden for EU. Folketingets
Europaudvalg bakkede den 6. april 2021 op om regeringens linje i forhandlingerne, og Rådet gav
den 14. april 2021 formandskabet mandat til at indlede forhandlingerne med Europa-
Parlamentet. Det er ambitionen, at forordningen vedtages og træder i kraft ultimo juni 2021.
6
Rådsmøde nr. 3793 (almindelige anliggender) den 11. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 11/5-21
Der ventes endvidere en drøftelse af rådshenstillingen om rejserestriktioner over for tredjelande.
Et fokuspunkt i drøftelserne vil være, hvordan udbredelsen af nye bekymrende virusvarianter i
tredjelande kan overvåges og kortlægges samt betydning heraf for åbning af EU’s ydre grænser.
Til sidst ventes der en fortsættelse
af drøftelserne om arbejdet med oprettelse af EU’s fælles
vaccinedelingsmekanisme, der skal styrke EU’s globale indsats mod COVID-19-pandemien.
Vaccinedelingsmekanismen skal konkret medvirke til at koordinere og håndtere EU-
medlemslandenes donation og/eller gensalg af vacciner til tredjelande. Mekanismen vil i første
omgang have fokus på det vestlige Balkan, de sydlige og østlige naboskabslande samt Afrika.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning fra medlemslandene til en mere koordineret tilgang til COVID-19.
Samtidig er der et generelt ønske om at fastholde den nationale kompetence til at fastsætte egne
regler for indsatser. Der er bred opbakning til en hurtig vedtagelse af det digitale grønne certifikat
og den kommende genforhandling af rådshenstillingen om EU’s ydre grænser samt arbejdet med
EU’s vaccinedelingsmekanisme og de tiltag, der skal udvide
vaccineproduktionskapaciteten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt en tættere koordination af COVID-19-indsatsen i medlemslandene
herunder en koordineret tilgang til vaccinationsstrategier med fokus på indkøb af yderligere
vacciner baseret på mRNA-teknologi, til bekæmpelse af COVID-19. Det er vigtigt for
regeringen, at medlemslandene har råderum og fleksibilitet til at træffe de nødvendige politiske
og sundhedsmæssige beslutninger, herunder at fastsættelse af de konkrete indsatser mod
COVID-19 fortsat sker i medlemslandene. Regeringen støtter arbejdet med en fælles EU-tilgang
til udvikling og anvendelse af de digitale grønne certifikater. Regeringen har presset på og støtter
genforhandling af rådshenstillingen om EU’s ydre grænser,
idet det understreges, at tilgangen
fortsat skal baseres på kriterier og frivillighed. Regeringen støtter arbejdet med at etablere en
fælles EU-vaccinedelingsmekanisme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
COVID-19-EU-koordination har i regi af Rådet for generelle anliggender tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg den 18. september 2020, 9. oktober 2020, 15. januar 2021 og 15. april
2021 til orientering.
7