Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3795 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2021-744
Den 4. maj 2021
Rådsmøde (udenrigsanliggender
handel) den 20. maj 2021
SAMLENOTAT
1. WTO-reformer og forberedelse af den næste ministerkonference ...............................................2
2. Rådskonklusioner om handelspolitisk strategirevision ...............................................................4
3. EU’s handelsrelationer til USA
.....................................................................................................7
1
Rådsmøde nr. 3795 (udenrigsanliggender - handel) den 20. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender (handel) 20/5-21
2386595_0002.png
1. WTO-reformer og forberedelse af den næste ministerkonference
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
WTO’s nye generaldirektør Ngozi Okonjo-Iweala
fra Nigeria har kastet sig ud i reformdebatten i WTO og går
efter at opnå de første konkrete resultater på ministerkonferencen MC12 i december. EU har på sin side fremlagt
et omfattende WTO-reformpapir. Den store ubekendte for begge parter i øjeblikket er, hvorledes USA, der gene-
relt har erklæret sin støtte til samarbejde om WTO-reformer, mere specifikt vil tilrettelægge sin politik på områ-
det. Forventningerne til MC12 bør være beherskede. Vigtigst er det at nå forhandlingsresultater vedrørende miljø-
fjendtlige fiskerisubsidier og WTO’s bidrag til en mere retfærdig global adgang til COVID-19
vacciner.
2. Baggrund
WTO står ved en skillevej: Enten gøres der i de kommende år fremskridt med reformer inden
for alle sider af organisationens virke, dvs. forhandlinger af nye aftaler, tvistbilæggelse og admini-
stration af de eksisterende aftaler, eller også vil den gå i stå og miste yderligere terræn i formule-
ringen af international handelspolitik. Den nye generaldirektør, nigerianeren Ngozi Okonjo-
Iweala, tiltrådte sin stilling i februar, kort efter at Biden-administrationen kom til i USA. Fra
begge sider er nødvendigheden af reformer i WTO blevet understreget. I et anneks til sin nye
handelspolitiske strategi har EU på sin side fremlagt et omfattende reformforslag, der må ventes
at stemme godt overens med flere prioriteter hos WTO-generaldirektøren og USA.
EU’s reformforslag sigter på reform inden for alle WTO’s funktionsområder. Hvad angår
for-
handlinger af nye aftaler, foreslås det bl.a. at gøre plurilaterale aftaler, dvs. aftaler blandt et udsnit
af WTO’s medlemslande, til en integreret del af organisationens regelsæt. Det
vil i givet fald
styrke de bestræbelser EU og ligesindede p.t. gør sig for at modernisere regelsættet med aftaler
om den moderne økonomi, ikke mindst digital handel. Inden for tvistbilæggelsen lægger reform-
papiret op til et forlig med USA om reformer af WTO’s
appelorgan, og i forhold
til administra-
tion af eksisterende aftaler foreslås bl.a. styrkede krav til gennemsigtighed i og notifikation af na-
tionale tiltag til regulering af international handel. Endelig er der ambitiøse forslag om styrkelse
af grøn og fair handel inden for WTO og om
revision af WTO’s regler om subsidier og stats-
ejede virksomheder, så de bedre kan imødegå den kinesiske statskapitalisme.
Det er besluttet, at WTO’s næste ministerkonference (MC12) skal afholdes i Genève fra
den 30.
november-3. december i år. Efter to relativt vellykkede ministerkonferencer i 2013 og 2015 var
MC11 i Buenos Aires i december 2017 karakteriseret af stilstand og stor politisk uenighed mel-
lem især Trump-administrationen i USA og udviklingslandene anført af Indien og Sydafrika. I
tilgift til den påtrængende reformdagsorden har dette lagt et ekstra pres på generaldirektøren, EU
og ligesindede for at opnå konkrete resultater på ministerkonferencen i december.
Der er imidlertid gode grunde til at have beherskede forventninger til MC12. For så vidt angår
deciderede reformer som f.eks. genetablering af WTO’s appelorgan på et revideret regelgrundlag
og revision af WTO’s subsidieregler, er det ikke realistisk at opnå resultater allerede i december i
år. MC13, forventeligt i 2023, vil være en mere realistisk tidshorisont. I december bør målet dels
være at få en god start på reformprocessen, dels at få færdigforhandlet den eneste multilaterale
aftale (dvs. aftale for alle WTO’s medlemmer) der i øjeblikket er under forhandling,
aftalen om
2
Rådsmøde nr. 3795 (udenrigsanliggender - handel) den 20. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender (handel) 20/5-21
forbud mod miljøfjendtlige fiskerisubsidier. Generaldirektøren stiler også på linje med EU og li-
gesindede lande efter en foreløbig politisk forståelse på MC12 vedrørende WTO’s bidrag til en
mere ligelig global adgang til COVID-19 vacciner
(kendt som ”Dr. Ngozis tredje vej”).
3. Formål og indhold
Drøftelsen vil tage udgangspunkt i EU’s reformpapir der er fordelt til WTO-sekretariatet
og
medlemslandene i Genève. Den store ubekendte i diskussionen på rådsmødet vil være, hvorledes
USA vil tilrettelægge sit bidrag til MC12-forberedelsen og reformdebatten. Det vil næppe stå
klart, førend Biden-administrationen har udnævnt en WTO-ambassadør, formentlig i maj-juni.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, EU’s budget, erhvervslivet,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i Rådet bred opbakning til, at EU fortsat skal fremme et stærkt og regelbaseret multilate-
ralt handelssystem samt spille en aktiv og central rolle i reform af WTO.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker stærkt op om det multilaterale handelssystem med WTO i centrum. Regerin-
gen støtter den ny generaldirektør, herunder hendes initiativ for lige global adgang til COVID-19
vacciner. Regeringen lægger vægt på et ambitiøst reformspor i WTO med opdatering af de fælles
handelsregler, således at disse i højere grad fremmer international handel, der er fri, fair og bære-
dygtig - sidstnævnte både i en klima-/miljømæssig og social forstand
og baseret på lige globale
konkurrencevilkår.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Situationen i WTO har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. no-
vember 2020.
3
Rådsmøde nr. 3795 (udenrigsanliggender - handel) den 20. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender (handel) 20/5-21
2386595_0004.png
2. Rådskonklusioner om handelspolitisk strategirevision
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet skal der drøftes og vedtages rådskonklusioner om
Kommissionens ny handelspolitiske strategi ”En
åben, bæredygtig og determineret handelspolitik” (februar 2021). Der er bred tilslutning i Rådet til strategiens
præmis om, at handelspolitikken skal bidrage til EU’s grønne og digitale omstilling og fremme europæiske
værdier
på globalt plan, men forskellige fortolkninger af begrebet (åben) strategisk autonomi og uenighed bl.a. om balancen
mellem åbne markeder og beskyttelse af følsomme sektorer og erhverv.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde i februar
2021 en ny handelspolitisk strategi for EU, ”Trade Po-
licy Review
– an Open, Strategic and Assertive Trade Policy”. EU’s handelsministre drøftede
strategien på uformel videokonference den 2. marts og ventes på rådsmødet den 20. maj at følge
op med drøftelse og godkendelse af rådskonklusioner.
Den ny strategi slår fast, at handelspolitikken skal bidrage til EU’s grønne og digitale omstilling
og økonomisk genopretning efter COVID-19. Udgangspunktet er en handelspolitisk tilgang, der
af Kommissionen betegnes som
”åben strategisk autonomi”, hvor EU på den ene side forbliver
åben for omverdenen og drager nytte af internationalt samarbejde og på den anden side
belært
både af de nylige erfaringer fra COVID-19 og de senere års bredere handelspolitiske udfordrin-
ger
bestræber sig på at styrke sin modstandsdygtighed og globalt træde mere i karakter bl.a. i
forhold til at beskytte sin økonomi imod unfair handelspraksis. I erkendelse af vigtigheden af
stærke og forpligtende fælles spilleregler fremhæver strategien WTO-reform som den væsentlig-
ste handelspolitiske prioritet for EU, og der præsenteres en række konkrete reformtiltag.
3. Formål og indhold
Rådet ventes
at drøfte og godkende rådskonklusioner om EU’s ny handelspolitiske strategi.
I udkastet til konklusioner lægges op til at hilse den ny strategi velkommen og udtrykke støtte til,
at handelspolitikken skal bidrage til at skabe jobs og nye muligheder for europæisk erhvervsliv,
understøtte den økonomiske genopretning efter COVID-19,
fremme EU’s grønne og digitale
omstilling,
sætte rammerne for en mere bæredygtig og retfærdig globalisering og styrke EU’s mu-
lighed for at forfølge sine interesser og håndhæve sine rettigheder. Kommissionens model for
åben strategisk autonomi på det handelspolitiske område anerkendes.
Desuden fremhæves EU’s
fortsat aktive støtte til et åbent regelbaseret multilateralt handelssystem centreret omkring WTO,
herunder til WTO-reform og forberedelse af MC12-ministerkonferencen i december 2021. Ud-
nævnelsen af Dr. Ngozi Okonjo-Iweala som ny WTO-generaldirektør hilses velkommen. Ift. bæ-
redygtighedsdagsorden fremhæves handelspolitikkens bidrag til bekæmpelse af klimaforandring
og miljømæssig nedslidning, beskyttelse af biodiversitet, styrkelse af arbejdstagerrettigheder og
fremme af cirkulær økonomi. Ligeledes understreges vigtigheden af håndhævelse af bæredygtig-
hedsforpligtelserne i EU’s handelsaftaler, idet der henvises til den kommende gennemgang af
Kommissionens 15-punktsplan om bæredygtighed i handelspolitikken.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4
Rådsmøde nr. 3795 (udenrigsanliggender - handel) den 20. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender (handel) 20/5-21
2386595_0005.png
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, EU’s
budget, er-
hvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring. Repræsentanter for danske erhvervs-, arbejdstager- og civil-
samfundsorganisationer blev konsulteret om strategirevisionen ved møde i Forum for fair og bæ-
redygtig handelspolitik den 7. september 2020, hvor en højtstående repræsentant for Kommissio-
nen orienterede om processen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den ny strategi er overordnet set blevet vel modtaget i Rådet, hvilket afspejles i forhandlingerne
om rådskonklusioner. Der er blandt medlemsstaterne fuld tilslutning til en fortsat ambitiøs og
regelbaseret europæisk handelspolitik med en aktiv rolle for EU ifm. WTO-reform, ligesom der
er bred enighed om handelspolitikkens centrale bidrag til økonomisk genopretning efter CO-
VID-19
og til EU’s
grønne og digitale omstilling og til. Samtidig har nogle lande udtrykt en vis
bekymring for, at handelspolitikken risikerer
at blive ”overlæsset” med politiske målsætninger,
som kan gøre det svært at indgå handelsaftaler. Der er bred opbakning i Rådet til strategiens un-
derliggende tankegang om, at EU skal forblive åben og samtidig styrke sin modstandsdygtighed
og beskytte sig mod unfair konkurrence, men forskellige holdninger til balancen mellem de for-
skellige hensyn.
Dette viser sig bl.a. i uenighed om, hvorvidt EU’s handelspolitik skal forankres i
en målsætning om strategisk autonomi eller, som fremhævet af Kommissionen i den ny strategi,
åben strategisk autonomi. På bæredygtighedsområdet er der enighed om at arbejde for et højt
ambitionsniveau i EU’s handels-
og investeringsaftaler baseret på parternes eksisterende multila-
terale forpligtelser. Der ses forskellige holdninger til, hvordan respekt for Parisaftalen konkret
kan integreres i handelsaftaler.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter rådskonklusioner, der afspejler dens målsætning om en ambitiøs, fair og bære-
dygtig handelspolitik baseret på åbne markeder, regelbaseret samarbejde og et stærkt multilateralt
engagement. . Ift. bæredygtighed prioriteres såvel de grønne dimensioner (klima og miljø) som de
sociale (arbejdstagerrettigheder). Der lægges vægt på, at handelspolitikken på linje med andre po-
litikområder bidrager til EU’s grønne og digitale omstilling, herunder sikrer at europæiske virk-
somheder kan drage fordel af internationale digitale regler, og til økonomisk genopretning post-
COVID-19. I den forbindelse anses det for væsentligt at forholde sig til de afhængigheder i for-
syningskæderne for kritiske kapaciteter, herunder særligt for sundhedsprodukter, som COVID-
19 har afdækket. Regeringen støtter en styrket håndhævelsesindsats for at sikre, at eksterne han-
delspartnere ikke udnytter EU’s åbenhed,
men lægger samtidig vægt på, at EU ikke må opgive sin
traditionelt åbne og samarbejdsorienterede tilgang og lukke sig om sig selv. I den sammenhæng
tillægges det handelspolitiske samarbejde med USA særligt stor betydning. Begrebet åben strate-
gisk autonomi som defineret af Kommissionen i den ny handelspolitiske strategi ses at levere en
god og velegnet ramme for regeringens prioriteter på det handelspolitiske område.
5
Rådsmøde nr. 3795 (udenrigsanliggender - handel) den 20. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender (handel) 20/5-21
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Processen om strategirevision blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for handelsmini-
strenes uformelle videokonference den 9. november 2020. Udvalget blev orienteret om den ny
handelspolitiske strategi ”En åben, bæredygtig og determineret handelspolitik” forud for
han-
delsministrenes uformelle videokonference den 2. marts 2021.
6
Rådsmøde nr. 3795 (udenrigsanliggender - handel) den 20. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender (handel) 20/5-21
2386595_0007.png
3. EU’s handelsrelationer til USA
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet ventes en orientering ved Kommissionen fulgt af en drøftelse af
EU’s
fremtidige handelsrelationer til
USA og samarbejdsmulighederne med den nye Biden administration.
2. Baggrund
Præsident Bidens tiltrædelse som ny amerikansk præsident har skabt nyt momentum i den trans-
atlantiske dialog om et tættere handelssamarbejde mellem EU og USA.
Den nye amerikanske administration har tilkendegivet politisk vilje til tættere samarbejde og for-
nyet engagement med alliancepartnere, herunder ikke mindst EU, også på det handelspolitiske
område. Biden-administrationens handelspolitiske prioriteter omfatter fair og ordentlige løn- og
arbejdsvilkår, integration af klima- og miljøhensyn i handelspolitikken, en fælles tilgang til Kina
sammen med allierede, særligt i forhold til tvangsarbejde og unfair handelspraksis, foruden re-
form af WTO samt, sidst men ikke mindst, økonomisk genopretning efter Covid-19.
De nye amerikanske prioriteter stemmer godt overens med regeringens prioriteter om at fremme
en ambitiøs, fair og bæredygtig handelspolitik i EU baseret på åbne markeder med fokus på øko-
nomisk genopretning, grøn og digital omstilling, beskyttelse af arbejdstagerrettigheder, miljø og
klima, imødegåelse af protektionisme og unfair handelspraksis samt et stærkt og aktivt engage-
ment i WTO. Overordnet deles regeringens prioriteter i vid udstrækning af de øvrige medlems-
lande i EU, og sammen med den ændrede amerikanske tilgang til samarbejde og alliancedannelse
er der derfor god grund til at forvente et mere konstruktivt transatlantisk forhold i fremtiden.
Bilateralt er der allerede opnået et positivt resultat med aftalen om midlertidig gensidig suspen-
sion af kompensationstolden i Airbus/Boeing-tvisterne i fire måneder med virkning fra 11. marts
til 11. juli, mens EU og USA søger at opnå enighed om en permanent aftale. Både den amerikan-
ske straftold på stål og aluminium fra bl.a. EU, som blev indført under Trump i juni 2018, og
EU's rebalancerende modforanstaltninger er imidlertid fortsat i kraft. Kommissionen har i fe-
bruar desuden foreslået den amerikanske administration at suspendere den amerikanske told på
stål og aluminiums samt EU's modforanstaltninger i seks måneder, indtil videre dog uden resul-
tat.
Både EU og USA er enige om, at tidspunktet pt. ikke er det rette til at genoptage bilaterale for-
handlinger om en bredere handels- og investeringsaftale. Andre handelspolitiske udfordringer
trænger sig mere på. Foruden genopretningen af verdenshandelen efter Covid-19 gælder det sær-
ligt reform af WTO og håndteringen af Kina. I forbindelse med offentliggørelsen af den nye
handelspolitiske strategi i februar har Kommissionen præsenteret sine overvejelser om WTO-
reformer, særligt med henblik på at få tvistbilæggelsesfunktionen til at fungere igen og at moder-
nisere WTO’s regelsæt, så organisationen kan adressere unfair handelspraksis og dermed kan for-
blive en relevant ramme for international handel. I marts har Kommissionen (DG Trade) bl.a.
foreslået, at EU sammen med USA skulle stå i spidsen for et nyt plurilateralt initiativ i WTO om
7
Rådsmøde nr. 3795 (udenrigsanliggender - handel) den 20. maj 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender (handel) 20/5-21
at udvikle nye regler om ”konkurrencemæssig neutralitet”, særligt vedr. industrisubsidier, stats-
ejede virksomheder og tvungen teknologioverførsel, i forlængelse af det trilaterale arbejde mel-
lem EU, USA og Japan, der blev iværksat under Trump-administrationen.
Kommissionen er løbende i kontakt med den amerikanske administration, herunder den nye
handelsrepræsentant (USTR), Katherine Tai, som blev godkendt af Senatet 17. marts. Klare ud-
spil og svar fra amerikansk side på Kommissionens forslag ventes først for alvor, når den ameri-
kanske administration kommer helt på plads i den kommende tid.
3. Formål og indhold
Kommissionen ventes på rådsmødet at give en orientering om det aktuelle handelspolitiske for-
hold mellem EU og USA og samarbejdsmuligheder med den nye Biden-administration.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for drøftelsen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant for drøftelsen.
7. Konsekvenser
Drøftelsen ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Aftaler
om fjernelse af told på amerikanske og europæiske varer har konsekvenser for dansk eksport og
import.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s
medlemslande forventes generelt at støtte Kommissionens tilgang om at udnytte de forbed-
rede muligheder for dialog og samarbejde til at engagere USA i et tættere transatlantisk handels-
politisk partnerskab. I sagerne om told, herunder Airbus/Boeing-tvisterne, forventes medlems-
landene at støtte Kommissionens overordnede tilgang om at søge forhandlede løsninger, undgå
eskalering og samtidig håndhæve EU's rettigheder.
10. Regeringens generelle holdning
USA er en helt central alliancepartner for Danmark på det handelspolitiske område. Regeringen
støtter, at EU indgår konstruktivt i handelspolitiske forhandlinger med USA om at sikre et stærkt
strategisk transatlantisk partnerskab med USA, som samtidig kan bidrage til at fremme en ambi-
tiøs, fair og bæredygtig europæisk handelspolitik baseret på åbne markeder, regelbaseret samar-
bejde og et stærkt multilateralt engagement.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Problemstillinger vedrørende EU’s handelsrelationer til USA har tidligere været forelagt
Folketin-
gets Europaudvalg til orientering, senest den 9. november 2020.
8