Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3798 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
2402852_0001.png
26. maj 2021
Telerådsmøde den 4. juni 2021
Samlenotat
1. Forslag til direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt
fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen og om ophævelse
af direktiv (EU) 2016/1148 (KOM (2020) 823 endelig)
Fejl!
Bogmærke er ikke defineret.
1. FORSLAG TIL DIREKTIV OM FORANSTALTNINGER TIL SIK-
RING AF ET HØJT FÆLLES CYBERSIKKERHEDSNIVEU I HELE
UNIONEN OG OM OPHÆVELE AF DIREKTIV (EU) 2016/1148
(KOM(2020) 823 ENDELIG)
Notatet er i sit indhold identisk med grund- og nærhedsnotatet, der blev
oversendt til Folketingets Europaudvalg d. 15. februar 2021.
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2020) 823 endelig
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen på den uformelle videokonference for tele-
ministre den 4. juni 2021 med henblik på formandsskabets præsenta-
tion af fremskridtsrapport.
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 16. december 2020
fremsat forslag til direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt
fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen og om ophævelse af di-
rektiv (EU) 2016/1148 (KOM(2020) 823 final). Forslaget er modtaget
i dansk sprogversion den 19. januar 2021.
Forslaget (NIS2) bygger på og ophæver direktiv (EU) 2016/1148 om
sikkerhed i net- og informationssystemer (NIS-direktivet), som er den
første EU-retsakt om cybersikkerhed og indeholder retlige foranstaltnin-
ger, der skal styrke det generelle cybersikkerhedsniveau i Unionen.
Kommissionen har fremsat NIS2 på baggrund af en omfattende evalue-
ring af NIS-direktivet gennemført i 2019 og 2020.
NIS2-forslaget tager fat på en række begrænsninger, der ifølge Kom-
missionen forhindrer NIS-direktivet i at indfri sit fulde potentiale. Forsla-
get indebærer derfor en væsentlig udvidelse af direktivets dækningsom-
råde med flere sektorer herunder den statslige administration. Alle ud-
bydere af tjenester inden for dækningsområdet omfattes af forslaget
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0002.png
(små virksomheder og mikrovirksomheder er som udgangspunkt undta-
get). Der lægges op til væsentligt øgede krav til registrering af alle om-
fattede udbydere, samt væsentligt flere krav til de kompetente myndig-
heders tilsyn med udbyderne og udvidede sanktionsmuligheder ved
brud på forpligtelserne vedrørende styring af cybersikkerhedsrisici og
rapportering. Endelig indebærer forslaget udvidede krav til nationale cy-
bersikkerhedsstrategier, krav om national cybersikkerhedskrisestyring,
samt flere opgaver til det nationale centrale kontaktpunkt.
Regeringen ser overordnet positivt på forslaget og ønsket om at højne
cybersikkerheden og trusselsbevidstheden - også i yderligere sektorer,
der ikke traditionelt arbejder med sikkerhed. Udvidelsen af anvendelses-
området, skærpede krav til risikostyring og rapportering samt det forud-
satte myndighedstilsyn må generelt forventes at styrke cyberrobusthe-
den, men det vurderes at være afgørende, at udvidelsen sker risikobase-
ret og proportionelt med respekt af sektoransvaret. Regeringen vil ar-
bejde for, at forslaget ikke medfører uforholdsmæssige økonomiske byr-
der for aktører, som ikke er direkte afhængige af net- og informationssy-
stemer, og at der arbejdes risikobaseret mhp. at balancere omkostnings-
niveau og merværdi. Endelig stillingtagen afventer en nærmere vurdering
af de økonomiske konsekvenser, ikke mindst for nye sektorer, der om-
fattes af direktivet.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
Forslaget kan ses som en videreførelse og udvidelse af bestemmelserne
i det nuværende NIS-direktiv fra 2016 (2016/1148 (KOM(2020) 823 fi-
nal).
Kommissionens konsekvensanalyse af det eksisterende NIS-direktiv kon-
kluderede, at direktivet banede vejen for en betydelig ændring i tilgangen
til cybersikkerhed både institutionelt og lovgivningsmæssigt i mange
medlemsstater, men at det også har vist sine begrænsninger. Den digi-
tale omstilling af samfundet (intensiveret af covid-19-krisen) har udvidet
trusselsbilledet og skabt nye udfordringer, som kræver tilpassede og in-
novative sikkerhedsløsninger. Antallet af cyberangreb stiger fortsat, og
der kommer stadig mere sofistikerede angreb fra en bred vifte af kilder i
og uden for EU. Anvendelsesområdet for direktivet er ikke tilstrækkeligt
klart, og medlemsstaterne har for vide skønsbeføjelser. Tilsyn og hånd-
hævelses vurderes at være ineffektiv, ligesom modenheden i forbindelse
med vurderingen af cybersikkerhedsrisici varierer for meget, og med-
lemsstaterne udveksler ikke systematisk oplysninger med hinanden.
Det er Kommissionens overordnede vurdering, at cybersikkerhed
og -modstandsdygtighed på tværs af EU ikke kan være effektiv, hvis man
2
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0003.png
vælger en uensartet tilgang i form af løsrevne initiativer i nationale og
regionale siloer.
NIS2 har til formål at styrke cyber sikkerheden og modstandsdygtighe-
den yderligere på en ensartet måde på tværs af medlemsstaterne, både
i bredden og i dybden. Samtidig indgår NIS2 som en del af en bredere
vifte af allerede eksisterende retlige instrumenter og af kommende initi-
ativer på EU-plan, der i fællesskab har til formål at øge offentlige og pri-
vate enheders modstandsdygtighed over for trusler og beredskabskapa-
citet inden for cybersikkerhed og beskyttelse af kritisk infrastruktur.
I forhold til fysisk sikkerhed supplerer forslaget Kommissionens forslag
om revision af direktiv om kritiske enheders modstandsdygtighed
(KOM(2020) 829 final)
1
, som NIS2-forslaget er nøje afstemt med. For-
slaget til direktiv om kritiske enheders modstandsdygtighed har til formål
at styrke kritiske enheders modstandsdygtighed over for fysiske trusler i
en lang række sektorer.
3. Formål og indhold
Kommissionen har den 16. december 2020 fremsat forslag til direktiv
om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i
hele Unionen og om ophævelse af direktiv (EU) 2016/1148 (KOM(2020)
823 final). Forslaget er bygget op om en række centrale politikområder,
som er indbyrdes forbundne og har til formål at højne cybersikkerheds-
niveauet i Unionen.
Genstand og anvendelsesområde (artikel 1 og artikel 2)
Direktivet indeholder a) forpligtelser om, at medlemsstaterne skal ved-
tage en national cybersikkerhedsstrategi, udpege kompetente natio-
nale myndigheder, centralt kontaktpunkt og CSIRT, b) bestemmelser
om, at medlemsstaterne skal fastsætte forpligtelser om risikostyring og
indberetning af cybersikkerhedshændelser for enheder, der benævnes
”væsentlige”, og c) bestemmelser om, at medlemsstaterne skal ud-
veksle af oplysninger om cybersikkerhedshændelser.
Direktivet finder anvendelse på offentlige og private ”væsentlige
enhe-
der”, der opererer inden for de sektorer, som er opført i bilag I (energi,
transport, bankvæsen, finansielle markedsinfrastrukturer, sundhed,
drikkevand, spildevand, digital infrastruktur, offentlig forvaltning og
rummet) og ”vigtige enheder”,
der opererer inden for de sektorer, der
er opført i bilag II (post- og kurertjenester, affaldshåndtering, fremstil-
ling, fremstilling og distribution af kemikalier, fødevareproduktion, -
1
Kommissionen fremsatte forslaget om direktiv om kritiske enheders modstandsdygtig-
hed (KOM (2020) 829 final) d. 16. december 2020. Forslaget er modtaget i dansk sprog-
version d. 9. februar 2021.
3
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0004.png
forarbejdning og -distribution, fremstillingsvirksomhed og digitale ud-
bydere).
Det foreslåede anvendelsesområde betyder samlet set både en udvi-
delse af direktivets anvendelsesområde i bredden, såvel som i dybden.
Således vil ikke kun nye sektorer indlemmes, men også langt flere virk-
somheder end i dag vil betegnes
væsentlige enheder,
som følge heraf.
Det hidtidige princip om særskilt udpegning af udbydere af væsentlige
tjenester i bestemte sektorer forlades, og der foreslås indført en højere
grad af harmonisering af sikkerheds- og rapporteringsforpligtelser.
Mikrovirksomheder og små enheder som omhandlet i Kommissionens
henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 er ikke omfattet af direktivets
anvendelsesområde, undtagen udbydere af elektroniske kommunikati-
onsnet eller offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjene-
ster, tillidstjenesteudbydere, topdomænenavneregistraturer, DNS-tje-
neste-udbyder og offentlig forvaltning samt visse andre enheder såsom
den eneste udbyder af en tjeneste i en medlemsstat. Derudover fore-
slås en mere lempelig ordning for efterfølgende tilsyn for de såkaldt
”vigtige enheder” end de ”væsentlige enheder”. Hensigten er at mini-
mere og afbalancere den byrde, der pålægges virksomheder og offent-
lige myndigheder.
Nationale rammer for cybersikkerhed (artikel 5-11)
Medlemsstaterne skal vedtage en national cybersikkerhedsstrategi, der
definerer de strategiske mål og passende politiske og reguleringsmæs-
sige foranstaltninger med henblik på at opnå og opretholde et højt cy-
bersikkerhedsniveau.
Direktivet fastlægger også en ramme for koordineret indberetning af
sårbarheder og pålægger medlemsstaterne at udpege CSIRT'er, der
skal fungere som betroede formidlere og lette samspillet mellem de
underrettende enheder og producenter eller udbydere af IKT-produkter
og -tjenester. ENISA (EU's Agentur for Cybersikkerhed) skal udvikle og
vedligeholde et europæisk sårbarhedsregister for de konstaterede sår-
barheder.
Medlemsstaterne skal indføre nationale rammer for styring af cybersik-
kerhedskriser, bl.a. ved at udpege nationale kompetente myndigheder
med ansvar for håndteringen af væsentlige cybersikkerhedshændelser
og -kriser.
Medlemsstaterne skal også udpege en eller flere nationale kompetente
myndigheder inden for cybersikkerhed til at varetage tilsynsopgaverne
i henhold til dette direktiv og et nationalt centralt kontaktpunkt for cy-
bersikkerhed (SPOC) til at varetage en forbindelsesfunktion for at sikre
4
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0005.png
grænseoverskridende samarbejde mellem medlemsstaternes myndig-
heder. Medlemsstaterne skal også udpege CSIRT'er.
NIS2-forslaget viderefører og udbygger således NIS-direktivets
ramme: Der er allerede i dag i medfør af NIS etableret nationalt centralt
kontaktpunkt og CSIRT ved Center for Cybersikkerhed, ligesom de sek-
toransvarlige myndigheder er kompetente myndigheder med ansvar
for tilsynet med omfattede operatører og håndteringen af væsentlige
cybersikkerhedshændelser og -kriser inden for deres respektive an-
svarsområder.
Samarbejde (artikel 12-16)
Ved direktivet videreføres den samarbejdsgruppe, der skal støtte og
lette det strategiske samarbejde og udvekslingen af oplysninger mel-
lem medlemsstaterne og udvikle tillid. Der videreføres også det CSIRT-
netværk, der skal bidrage til udviklingen af tillid mellem medlemssta-
terne og fremme et hurtigt og effektivt operationelt samarbejde.
Med direktivet oprettes et europæisk netværk af cybersikkerhedsorga-
nisationer (EU-CyCLONe), der skal støtte den koordinerede håndtering
af væsentlige cybersikkerhedshændelser og -kriser og sikre regelmæs-
sig udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne og EU-instituti-
onerne.
ENISA skal i samarbejde med Kommissionen hvert andet år udsende
en rapport om cybersikkerhedssituationen i Unionen.
Kommissionen skal etablere et evalueringssystem, der giver mulighed
for regelmæssige
peer-evalueringer
af medlemsstaternes politikker for
cybersikkerhed.
Forpligtelser vedrørende risikostyring og rapportering i forbindelse med
cybersikkerhed (artikel 17-23)
I henhold til direktivet skal medlemsstaterne fastsætte bestemmelser
om, at ledelsesorganer i alle enheder, der er omfattet af anvendelses-
området, skal godkende de risikohåndteringsforanstaltninger vedrø-
rende cybersikkerhed, der træffes af de respektive enheder, og følge
specifik cybersikkerhedsrelateret uddannelse.
Medlemsstaterne skal sikre, at enheder inden for anvendelsesområdet
træffer passende og forholdsmæssige tekniske og organisatoriske for-
anstaltninger for at håndtere de cybersikkerhedsrisici, der er forbundet
med sikkerheden i net- og informationssystemer. De skal også sikre,
at enheder, både væsentlige og vigtige, underretter de nationale kom-
petente myndigheder eller CSIRT'erne om enhver cybersikkerheds-
5
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0006.png
hændelse, der har en væsentlig indvirkning på leveringen af den tjene-
ste, de udbyder. Som noget nyt, foreslås det også, at omfattede virk-
somheder skal indberette hændelser, som potentielt kunne have haft
væsentlige konsekvenser.
Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter med henblik på
at fastlægge mere detaljerede sikkerhedskrav samt i forbindelse med
indberetning af væsentlige hændelser. Kommissionen tillægges endvi-
dere beføjelser til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at
supplere sikkerhedskravene for at tage hensyn til nye cybertrusler, den
teknologiske udvikling eller sektorspecifikke særtræk.
Topdomænenavneregistraturer og enheder, der leverer domæne-
navnsregistreringstjenester for topdomænet, indsamler og vedligehol-
der nøjagtige og fuldstændige oplysninger om domænenavnsregistre-
ring samt offentliggør domæneregistreringsdata, som ikke er person-
oplysninger. Desuden er sådanne enheder forpligtet til at give lovlige
adgangssøgende effektiv adgang til registreringsdata.
Kompetence og registrering (artikel 24 og 25)
Som hovedregel anses væsentlige og vigtige enheder for at være under-
lagt jurisdiktionen i den medlemsstat, hvor de leverer deres tjenester.
Visse typer af enheder (udbydere af DNS-tjenester, topdomænenavne-
registraturer, udbydere af cloud computing-tjenester, udbydere af data-
centertjenester og udbydere af indholdsleveringsnetværk samt visse di-
gitale udbydere) anses dog som udgangspunkt for at være underlagt ju-
risdiktionen i den medlemsstat, hvor foranstaltninger til styring af cyber-
sikkerhedsrisici træffes.
Dette skal sikre, at sådanne enheder ikke stilles over for en lang række
forskellige retlige krav, eftersom de i særlig høj grad leverer tjeneste-
ydelser på tværs af grænserne. ENISA skal oprette og føre et register
over den sidstnævnte type enheder.
Udveksling af oplysninger (artikel 26 og 27)
Medlemsstaterne fastsætter regler, der gør det muligt for enheder at del-
tage i udveksling af cybersikkerhedsrelaterede oplysninger inden for ram-
merne af specifikke ordninger for udveksling af cybersikkerhedsoplysnin-
ger i overensstemmelse med artikel 101 i TEUF.
Desuden tillader medlemsstaterne enheder, der ikke er omfattet af dette
direktiv, frivilligt at foretage underretninger om væsentlige hændelser,
cybertrusler eller nærvedhændelser.
Tilsyn og håndhævelse (artikel 28-34)
6
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0007.png
De kompetente myndigheder skal føre tilsyn med de enheder, der er om-
fattet af direktivet, og navnlig sikre, at de overholder kravene til sikker-
hed og underretning om hændelser. Der skelnes mellem en forudgående
tilsynsordning for væsentlige enheder og en ordning for efterfølgende til-
syn med vigtige enheder, idet det senere kræves, at de kompetente myn-
digheder træffer foranstaltninger, når de får forelagt dokumentation for
eller tegn på, at en vigtig enhed ikke opfylder kravene til sikkerhed og
underretning om hændelser.
Direktivet pålægger også medlemsstaterne at sikre, at de kompetente
myndigheder har beføjelse til at pålægge eller anmode f.eks. domstolene
om pålæggelse af administrative bøder til væsentlige og vigtige enheder
og fastsætter visse maksimumsbøder. Det vil skulle afklares nærmere,
hvordan direktivets bestemmelser om at give kompetente myndigheder
beføjelse til at pålægge eller anmode om at pålægge administrative bø-
der, nærmere skal forstås.
Medlemsstaterne skal samarbejde og bistå hinanden efter behov, når en-
heder leverer tjenesteydelser i mere end én medlemsstat, eller når en
enheds hovedvirksomhed eller dens repræsentant er beliggende i en be-
stemt medlemsstat, mens dens net- og informationssystemer er belig-
gende i en eller flere andre medlemsstater.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Det er Europa-Parlamentets udvalg for industri, forskning og energi
(ITRE), der behandler forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at modstandsdygtigheden over for cy-
bertrusler i hele Unionen ikke er effektiv, hvis der gribes ind på en uens-
artet måde gennem nationale eller regionale siloer. NIS-direktivet afhjalp
til dels denne mangel ved at fastlægge en ramme for net- og informati-
onssystemernes sikkerhed på nationalt plan og EU-plan.
Ifølge Kommissionen har medlemsstaternes uens implementering peget
på, at den eksisterende NIS-direktiv er begrænset ift. at kunne indfri må-
let om et højt fælles cyber- og informationssikkerhedsniveau, herunder
som følge af det nuværende direktivs anvendelsesområde. Siden covid-
19-krisen er den europæiske økonomi desuden blevet endnu mere af-
hængig af net- og informationssystemer end nogensinde før, og sektorer
og tjenester er i stigende grad indbyrdes forbundne.
7
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0008.png
Kommissionen begrunder på den baggrund en EU-indsats, der går videre
end det nuværende NIS-direktivs foranstaltninger i: i) cybertruslen og
udfordringernes stadig mere grænseoverskridende karakter, ii) potentia-
let i Unionens indsats med hensyn til at forbedre og fremme effektive og
koordinerede nationale politikker og iii) bidraget fra samordnede og sa-
marbejdsbaserede politiske tiltag til effektiv beskyttelse af personoplys-
ninger og privatlivets fred.
På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at nærheds-
princippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Implementeringen af det nugældende NIS-direktiv er gennemført via en
række love og bekendtgørelser inden for de nuværende involverede re-
spektive ministerområder. Implementeringen er sket efter sektoran-
svarsprincippet, hvorefter de sektoransvarlige myndigheder er kompe-
tente myndigheder i direktivets forstand og har implementeret direktivet
i relevant lovgivning på deres områder. Denne decentrale hjemlige im-
plementering har først og fremmest fokus på det eksisterende direktivs
forpligtelser for “operatører af væsentlige tjenester” og “udbydere af di-
gitale tjenester”. Begge begreber forlades med NIS2.
I det følgende opridses den nationale lovgivning iht. det nugældende di-
rektiv inden for de respektive ressortministerier.
Erhvervsministeriets område
Lov om net- og informationssikkerhed for domænenavnssystemer og
visse digitale tjenester
(LOV nr. 436 af 437 af 08/05/2018), stiller krav
om sikkerhed og underretningspligt for topdomænenavnsadministrato-
rer, DNS-tjenesteudbyder (DNS
Domænenavnesystem), udbydere af
onlinemarkedspladser, udbydere af onlinesøgemaskine og udbydere af
cloud computing-tjenester. Loven stiller desuden disse krav for den fi-
nansielle sektor.
Bekendtgørelse om sikkerhed i net- og informationssystemer af betyd-
ning for skibes sikkerhed og deres sejlads
(BEK nr. 46 af 16/01/2019)
fastsætter bestemmelser og stiller krav til maritime operatører om sik-
kerhed i net- og informationssystemer, som anvendes i leveringen af ma-
ritime tjenester.
Forsvarsministeriets område
Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væ-
sentlige internetudvekslingspunkter m.v.
(LOV nr. 437 af 08/05/2018)
stiller krav om sikkerhed og underretningspligt for internetudvekslings-
punkter (Internet Exchange Points
IXP), som alene er de udbydere, der
angår informationssikkerhed under Forsvarsministeriet.
8
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0009.png
Herudover skaber loven forudsætningerne for, at Center for Cybersikker-
hed kan varetage funktionerne som beredskabsenhed, der skal håndtere
it-sikkerhedshændelser (CSIRT), og som nationalt centralt kontaktpunkt.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriets område
Net- og informationssikkerhedsdirektivet
er inden for energisektoren
blevet implementeret ved § 85 c i lov om elforsyning og § 15 b i lov
om naturgasforsyning, hvor ministeren bemyndiges til at udstede
nærmere regler. Disse bemyndigelser er udmøntet i bekendtgørelse
nr. 820 af 14. august 2019 om it-beredskab i el- og naturgassekto-
rerne. NIS-direktivet er ligeledes implementeret i bekendtgørelse nr.
424 af 25. april 2018 om beredskab for oliesektoren.
Disse stiller krav om sikkerhed, beredskab og underretningspligt for
virksomheder med el-produktionsbevilling, virksomheder med netbevil-
ling, el- og naturgas-transmissionsoperatører, balanceansvarlige virk-
somheder, virksomheder som holder olieberedskabslagre i Danmark og
virksomheder som har naturgaslagre i Danmark.
Miljøministeriets område
Direktivet er implementeret på drikkevandsområdet med bkg. nr. 429
af 04/05/2018 om krav til sikkerheden i visse vandforsyningers net- og
informationssystemer.
Sundhedsministeriets område
Lov om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for
sundhedssektoren
(LOV nr. 440 af 08/05/2018) stiller krav om sikker-
hed og underretningspligt for operatører af væsentlige tjenester inden
for sundhedssektoren.
Bekendtgørelse om operatører af væsentlige tjenester
(BEK 458 af
09/05/2018) opstiller kriterier for identifikation af operatører af væ-
sentlige tjenester i sundhedssektoren og definerer krav til deres sik-
kerhedsforanstaltninger, registrering og underretningspligt.
Bekendt-
gørelse om delegation af opgaver fra sundhedsministeren til Sund-
hedsdatastyrelsen
(BEK 459 af 09/05/2018) delegerer NIS-opgaver til
Sundhedsdatastyrelsen, herunder bl.a. tilsyn med operatører af væ-
sentlige tjenester.
Transportministeriets område
Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren (Lov
nr. 441 af 8. maj 2018) samt bekendtgørelse om sikkerhed i net- og
9
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0010.png
informationssystemer
i
transportsektoren
(Bekendtgø-
relse nr. 1042 af 6. august 2018) implementerer det nuværende NIS-
direktiv i transportsektoren.
Derudover eksisterer der i sektoren EU-sektorlovgivning, som har til for-
mål at sikre et højt cybersikkerhedsniveau. En række nye cybersikker-
hedsregler inden for civil luftfart træder desuden i kraft i de kommende
år, herunder forordning (EU) nr. 2019/1583 inden for security-området
(i 2021), og i 2022 følger nye EU-regler inden for safety-området.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Implementering af direktivet vil kræve ændring i den ovennævnte lov-
givning i sektorerne, ligesom det vil skulle etableres lovhjemmel i nye
sektorer.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser samt er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. Disse kan ikke nærmere kvantifice-
res på nuværende tidspunkt. Fra dansk side udestår således en nær-
mere vurdering af de statsfinansielle konsekvenser samt de erhvervs-
økonomiske konsekvenser herunder administrative konsekvenser og
øvrige efterlevelseskonsekvenser, herunder særligt i de nye sektorer.
De administrative konsekvenser består i, at danske virksomheder i
forbindelse med implementeringen af direktivet i dansk ret vil blive
pålagt potentielt væsentlige administrative byrder. Det skyldes, at der
i direktivet sker en udvidelse af definitionen af væsentlige udbydere
og krav i forhold til i dag, hvilket betyder, at flere virksomheder frem-
adrettet vil blive omfattet af definitionen og de administrative krav
det medfører. De administrative byrder indebærer bl.a. tilsyn, regi-
strerings- og rapporteringsforpligtelser, idet virksomhederne skal ind-
berette hændelser, og evt. certificering.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan ikke nærmere
kvantificeres på nuværende tidspunkt.
Ifølge Kommissionen vil forslaget medføre visse overholdelses- og
håndhævelsesomkostninger for de relevante myndigheder i medlems-
staterne (anslået samlet stigning på ca. 20-30 % af ressourcerne). Kra-
vet til myndighederne om at føre et udfoldet tilsyn og øget kontrol med
enhederne omfattet af direktivet vil i sig selv indebære et væsentligt
forøget ressourceforbrug for de sektorer, som ikke fører et tilsyn med
net- og informationssikkerhed under den nuværende lovgivning.
10
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0011.png
Kommissionen anslår, at for de virksomheder, der vil være omfattet af
NIS2-forslaget, vil deres nuværende udgifter til sikkerhed til informati-
ons- og kommunikationsteknologi (IKT) skulle øges med 22 % i de før-
ste år efter indførelsen af NIS2-forslaget (dette vil være 12 % for virk-
somheder, der allerede er omfattet af det nuværende NIS-direktiv).
Små virksomheder og mikrovirksomheder er som udgangspunkt und-
taget fra NIS2-forslaget.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for cybersikkerheden
og trusselsbevidstheden og kunne reducere omkostningerne ved cy-
bersikkerhedshændelser.
Ifølge Kommissionen vil NIS2-forslaget medføre betydelige sikkerheds-
mæssige fordele takket være et bedre overblik over og interaktion med
centrale virksomheder, øget grænseoverskridende operationelt samar-
bejde samt gensidig bistand og peer-evalueringsmekanismer. Dette vil
føre til en generel forøgelse af cybersikkerhedskapaciteterne på tværs
af medlemsstaterne. Samtidig vil en styrkelse af sikkerhedsniveauet
tilskynde de involverede udbydere til at styrke deres cybersikkerheds-
kapaciteter og bidrage til en forbedring af udbydernes IKT-risikosty-
ring.
Ifølge Kommissionen vil den ovenfor beskrevne gennemsnitlige stig-
ning i udgifterne til IKT-sikkerhed medføre en forholdsmæssig fordel
ved sådanne investeringer, navnlig på grund af en betydelig reduktion
af omkostningerne ved cybersikkerhedshændelser (som af Kommissi-
onen anslås til 11,3 mia. EUR over 10 år).
8. Høring
Forslaget er sendt i høring d. 19. januar 2021 i specialudvalget for ci-
vilbeskyttelse, specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbru-
gerspørgsmål, specialudvalget for transport, skibsfartspolitisk special-
udvalg, specialudvalget for klima-, energi- og forsyningspolitik EU-
landbrugsudvalget (§2-udvalget), EU-fiskeriudvalget (§5-udvalget) og
Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-undervalg med frist d. 3. februar
2021. Der er modtaget hørringssvar fra Akademikerne, Danske Havne,
Danske Maritime, Dansk Industri, Dansk Standard, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Danske Rederier og Færgerederierne, Danske Re-
gioner, Dansk Erhverv / IT Branchen, Danske Statsbaner, Erhvervsflyv-
ningens Sammenslutning, Finans Danmark, Forsikring og Pension, In-
geniørforeningen (IDA), Kommunernes Landsforening, Landbrug & Fø-
devarer, Teleindustrien.
11
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
Generelle bemærkninger
Akademikerne (AC)
er generelt positive overfor tiltag, som kan
styrke niveauet for cybersikkerheden i Danmark og andre europæiske
lande, der jævnligt rammes af angreb fra forskellige typer aktører, så-
vel som data-læk grundet menneskelige fejl som følge af manglende
kompetencer eller opmærksomhed, idet at
AC
finder at dette har store
konsekvenser for de enkelte virksomheders økonomi, samfundets for-
syningssikkerhed, statens sikkerhed og almindelige borgeres tillid til et
stadigt mere digitalt samfund. Derfor er
AC
enige i formålet med for-
slaget, og er også enige i, at en stor del af indsatsen for et højere
sikkerhedsniveau sker på europæisk plan, dvs. i regi af EU.
AC
finder det positivt, at der grundet den stigende dataudveksling,
med forslaget sker en stramning i forhold til at udligne forskelle mel-
lem de europæiske lande, samt at alle lande løftes til et forsvarligt ni-
veau. Samtidig finder
AC
det fornuftigt, at stramninger sker med for-
ståelse for, hvad der kan lade sig gøre og hvilke tiltag der er mest ef-
fektive i forhold til, hvilke typer organisationer og virksomheder, der
stilles krav til.
AC
vurderer, at det derfor giver mening at stille andre
(og muligvis mindre) krav til mikrovirksomheder og start-ups end til
store virksomheder og offentlige organisationer, så kravene følger
proportionalitetsprincippet.
AC
bemærker, at et stigende cybersikkerhedsniveau må medføre om-
kostninger for virksomheder og offentlige organisationer, især på kort
sigt, og at en forbedring af sikkerhedsniveauet, ofte kræver en ind-
sats i forhold til håndhævelse af regler, kompetenceopbygning samt
en opgradering af forældede eller usikre it-systemer, der ikke er ud-
viklet med henblik på at yde sikkerhed mod fejl eller angreb.
AC
vur-
derer, at omkostningerne dog må forventes at blive opvejet af fordele
som færre omkostninger ved hackerangreb for de enkelte virksomhe-
der og organisationer, mere effektiv digitalisering i de europæiske
samfund generelt, mindre behov for krisehåndtering, en mere it-kom-
petent arbejdsstyrke og en større tryghed ved digitalisering hos bor-
gerne, når deres personlige data opbevares sikkert og beskyttet.
AC
finder, at særligt borgernes tryghed i forhold til datahåndteringen og
sikkerheden ved dette, er vigtig at holde fast i og styrke.
Danske Havne (DH)
støtter, at indsatsen mod cyberkriminalitet skal
tilpasses og styrkes for at sikre vigtig infrastruktur.
DH
bemærker
vigtigheden af, at de forpligtelser, som direktivet pålægger virksom-
heder (i dette tilfælde havne), der betragtes som vigtig infrastruktur,
er proportionale med truslen fra cyberkriminalitet, og at dette gælder
både i forhold til omkostningerne og den administrative byrde for
havnene.
12
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
DH
bemærker, at mindre virksomheder (mindre end 50 ansatte) ikke
er omfattet af kravene til cybersikkerhed, men at det dog er usikkert,
om det førnævnte også gælder for havne, idet at direktivet henviser
til havne som defineret i sikringsdirektivet, hvilket stort set dækker
alle danske erhvervshavne - også de meget små.
DH
ønsker derfor at
sikre, at størrelsen af havnene også tages i betragtning, da det alter-
nativt kan medføre store ekstraomkostninger for små havne.
DH
anfører vigtigheden af, at der foretages en cybersikkerhedsvurde-
ring, inden en havn er underlagt alle foranstaltningerne i direktivet.
DH
bemærker, at det ofte ikke er havnen som sådan, der driver al
kritisk infrastruktur i havnen, f.eks. containerterminaler og færgeter-
minaler, og derfor ikke havnen, der skal være genstand for foranstalt-
ningerne.
DH
foreslår derfor, at evalueringen af, om en havn skal
være underlagt reglerne i direktivet, foretages individuelt og af den
kompetente nationale myndighed. Den nationale myndighed bør fore-
tage en specifik risikovurdering af hver havn og på dette grundlag be-
slutte, om den skal være omfattet af kravene til kritisk infrastruktur i
direktivet, og at det også skal specificeres, hvilke dele af havnen (sy-
stemer osv.) der i så fald betragtes som kritisk infrastruktur.
DH
bemærker, at forslaget vil medføre store ekstraomkostninger til
implementering og vedligeholdelse, og foreslår på denne baggrund, at
der er mulighed for økonomisk støtte til de virksomheder / havne, der
er omfattet af kravene.
Danske Maritime (DM)
bemærker, at antallet og karakteren af cy-
berangreb er bekymrende, idet der kommer stadig mere sofistikerede
angreb fra en bred vifte af kilder i og uden for EU.
DM
lægger derfor
vægt på indgåelse af effektive internationale aftaler vedr. cybersik-
kerhed, og støtter op om foranstaltninger til sikring af et højt fælles
cybersikkerhedsniveau i hele EU.
Dansk Industri (DI)
bemærker, at hastigheden, som samfundet di-
gitaliseres i, og erfaringerne fra det eksisterende NIS-direktiv, retfær-
diggør det nye forslag, som et led i EU’s bestræbelser på at skabe den
nødvendige cybersikkerhed i unionen.
DI
henviser samtidig til de om-
fattende skadesvirkninger af hackerangreb og cyberkriminalitet, samt
COVID-19 pandemiens tydeliggørelse af digitaliseringens betydning
for samfundet, som eksempler på at digitalisering bør ske med et
nødvendigt fokus på cybersikkerhed.
DI
bifalder derfor Kommissio-
nens prioritering af cybersikkerhed, og finder det positivt, at forslaget
bygger på en ensartet tilgang blandt myndigheder, organisationer og
13
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
virksomheder i Europa, således at virksomhederne fremadrettet und-
går uens krav til cybersikkerhed i de forskellige EU-medlemslande.
DI
bemærker, at forslaget vil give de valgte kompetente myndighe-
der store beføjelser i forhold til at pålægge virksomheder efterlevelse
af forskellige krav til cybersikkerhed, og til at pålægge virksomhe-
derne administrative bøder på op til 10.000.000 EUR eller op til 2 %
af virksomhedens årsomsætning, alt efter hvad der er højest.
DI
vur-
derer, at selv om der i direktivforslaget er tale om en halvering af de
maksimale bødestørrelser i GDPR-regi, er der tale om potentielle
massive bøder til virksomheder, der ikke overholder forpligtelserne i
direktivet.
DI
sætter spørgsmålstegn ved om massive bødestørrelser er den rig-
tige vej at gå på et område som cybersikkerhed, der er styret af risi-
kovurderinger, og hvor passende tiltag er og skal være dynamiske for
at tilpasse sig det skiftende trusselsbillede og den teknologiske udvik-
ling, hvortil
DI
bemærker at sidstnævnte tillige er afspejlet i direkti-
vets overordnede formuleringer til virksomhedernes forpligtelser.
DI
bemærker yderligere, at de kompetente myndigheder gives mulig-
hed for at pålægge virksomhederne en række indgreb som led i tilsyn
og håndhævelse af direktivet. Samtidig ser
DI
en risiko for, at truslen
om massive bøder skaber frygt for at anvende data, at digitalisere og
at skabe værdi gennem digital nytænkning på samme måde, som
DI
har set, og fortsat ser, i kølvandet på implementeringen af GDPR.
DI
ser det som helt afgørende, at den nationale implementering af di-
rektivet sker med et klart udgangspunkt i proportionalitet og risiko-
vurderinger, og bemærker, at dialog og samarbejde giver erfarings-
mæssigt bedre resultater end krav og bøder, som risikerer at føre til
et større fokus på compliance, fremfor indtænkning af cybersikkerhed
i forretningen og en reel styrkelse af cybersikkerheden.
DI
bemærker, at Kommissionen foreslår, at NIS2 også kommer til at
omfatte
en række vigtige ”important” sektorer, herunder ”manufactu-
ring”, hvilket indebærer, at lovforslaget i modsætning til tidligere lov-
givning om infrastruktur også kommer til at omfatte f.eks. maskiner
og elektriske produkter i værdikæden.
DI
finder, at det er problema-
tisk, at det samme problem søges løst mange forskellige steder på
samme tid. DI er bekymret for, at det resulterer i, at samme produkt
pålægges flere forskellige og evt. modsatrettede krav; og så gerne, at
krav vedr. produkters cybersikkerhed, blev harmoniseret som anden
produktlovgivning.
14
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
DI
bemærker, at CSA ikke baserer sig på principperne bag NLF, og
finder det derfor ikke hensigtsmæssigt, at NIS2 refererer til brug af
standarder under CSA. Obligatorisk anvendelse af standarder udviklet
under CSA af 3. part, og dermed obligatorisk certificering, vil være et
brud med NLF og påfører virksomhederne unødvendige administrative
og økonomiske byrder.
DI
finder at det bør være muligt for virksom-
heder frit at vælge, hvordan de ønsker at opfylde de krav til cybersik-
kerhed, som deres produkter er underlagt, og i det omfang de ønsker
det, på frivillig basis, benytte de relevante standarder eller state-of
the art teknologier, der sikrer kravenes opfyldelse, idet at det er såle-
des for alle andre risici, og
DI
ikke ser nogen grund til at fravige dette
princip for cybersikkerhed.
DI
bemærker, at i det omfang virksomhederne anvender harmonise-
rede standarder, opnås fri bevægelighed indenfor EU. I det omfang,
at lovgiverne mener, at produktgruppen skal inddrage 3.part i deres
risikovurdering og overensstemmelsesvurdering, inddrages 3.part.
Ikke med henblik på certificering, men med henblik på at færdiggøre
overensstemmelseserklæringen og påføre produktet dets CE-mærk-
ning.
Dansk Standard (DS)
stiller sig generelt positivt overfor udspillet fra
Kommissionen, og finder ligeledes at direktivudkastet overordnet fint
løser de udfordringer, der er påpeget i evalueringen af det nuværende
direktiv.
Dansk Vand- og Spildevandsforenings (DANVA)
mener overord-
net set, at der skal være de lovgivningsmæssige rammer, der sikrer og
understøtter, at danske virksomheder arbejder effektivt med informa-
tions- og cybersikkerhed
udfra en risikobaseret tilgang.
DANVA
fin-
der, at udkastet til direktiv vil være med til at forbedre rammerne for
informations- og cybersikkerhedsarbejdet i forsyningsselskaberne.
DANVA
bemærker, at der ikke er angivet nogle vandforsyninger på
NIS-bekendtgørelsens bilagsliste og, at der i praksis ikke er nogen dan-
ske erfaringer med NIS-direktivet.
DANVA
understreger, at informati-
ons- og cybersikkerhedsindsatsen skal være passende og proportional
i forhold til risikosituationen og omkostningerne.
DANVA
bemærker det typisk vil være vandselskaber af en vis stør-
relse, der bliver omfattet.
DANVA
bemærker hertil, at denne form for
arbejde kræver stor viden og mange ressourcer.
DANVA
anfører, at
der er behov for yderligere uddybning af anvendelsesområdet, da det
ikke er velbeskrevet, om en række micro- og små vandselskaber kan
blive omfattet i visse situationer.
15
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
DANVA
finder, at det er afgørende, at der etableres et frugtbart og
velfungerende, dialogbaseret samarbejde mellem regulator, myndig-
heder og selskaberne, og at samarbejdet bør tage udgangspunkt i sel-
skabernes informations- og cybersikkerhedssituation.
DANVA
byder
det tværsektorielle samarbejde velkommen og opfordrer generelt til vi-
dendeling, udsendelse af advarsler og operationel information.
DANVA
bemærker, at tvangsindgreb kun bør anvendes, hvis mindre
indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet
står i rimeligt forhold til formålet med indgrebet.
DANVA
bemærker,
at der er behov for yderligere afklaring af hvilke omkostninger
direkte
som indirekte
direktivet vil afstedkomme for vandselskaberne.
Danske Rederier og Færgerederierne (DRFR)
ser ikke behov for
en større revision af direktivet for sektoren, idet
DRFR
finder, at det
eksisterende NIS-direktiv ((EU) 2016/1148) har opfyldt sit formål med
hensyn til søtransport.
DRFR
bemærker hertil, at der på skibsfartsom-
rådet er lex specialis og derfor ikke behov for at der stilles forøgede
krav til shipping og logistik virksomheder i forbindelse med NIS2.
DRFR
finder, at forslaget synes at foreslå en mere central tilgang både
nationalt og på EU-plan.
DRFR
understreger her den danske decentrale
tilgang til cybersikkerhed, baseret på sektoransvarsprincippet, som
DRFR
støtter.
DRFR
støtter fuldt ud, at små- og mikrovirksomheder er undtaget fra
forslaget.
DRFR
bemærker samtidigt, at det er vigtigt, at øvrige virk-
somheder ikke automatisk bliver en del af direktivet. Dette skal i stedet
bero på at den ansvarlige sektormyndighed i medlemsstaterne identi-
ficere omfattede virksomheder.
DRFR
bemærker, at de foreslåede tekniske og organisatoriske foran-
stalt-ninger kan være meget omfattende og dyre for en virksomhed
eller enhed at gennemføre, hvorfor der skal gives tilstrækkelig tid til
implementering.
Danske Regioner (DKR)
er enige i direktivets grundlæggende præ-
mis; at øge cybersikkerheden på tværs af EU og ensrette krav til ope-
ratører i de samfundskritiske sektorer.
DKR
finder det positivt, at der i
forslaget er indarbejdet et større fokus på og sammenhæng med de
europæiske databeskyttelsesregler, så det bliver mere entydigt i prak-
sis.
DKR
bemærker forslagets muligheder for håndhævelsesforanstaltnin-
ger, sanktioner og administrative bøder ved manglende efterlevelse af
direktivet.
DKR
anbefaler, at man ser på hvilke virkemidler, der er de
16
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
mest hensigtsmæssige til at fremme formålet.
DKR
bemærker, at en
fælles udvikling kræver en vis åbenhed om fejl og mangler, og at bøder
kan modvirke den mekanisme.
DKR
konstaterer, at direktivet beskriver, at pålagte tilsyns- og hånd-
hævelsesforanstaltninger skal have en ”afskrækkende virkning”.
DKR
bemærker, at det afviger markant fra den samarbejdsorienterede til-
gang de danske sundhedsmyndigheder har lagt op til frem til nu.
DKR
anbefaler, at det gøres let og risikofrit at indberette cybertrusler og
hændelser frem for, at aktørerne risikerer strengere tilsyn og pålagte
foranstaltninger med ”afskrækkende virkning”.
DKR
bemærker, at der ikke er en tydelig sammenhæng mellem formå-
let om at styrke cybersikkerheden og de hændelser, der skal underret-
tes om.
DKR
finder, at det er utydeligt, hvornår en hændelse er så
væsentlig, at den skal indberettes.
DKR
anbefaler, at der som mini-
mum udformes supplerende beskrivelser, der tydeliggør og konkretise-
rer hvilke hændelser, der skal underrettes om.
DKR
bemærker, at for-
slaget rummer mange nye opgaver med deraf et stort afledt ressour-
cetræk.
DKR
bemærker hertil, at der er behov for at vurdere de sam-
lede konsekvenser af forslaget.
Dansk Erhverv / IT-Branchen (DEIT)
støtter til fulde hensigten bag
NIS2. Virksomheder kan lide meget store økonomiske tab i tilfælde af
it-sikkerhedshændelser, som det er sket for flere markante danske
virksomheder i de seneste år. Desuden er der store samfundsmæssige
risici forbundet med angreb på særligt de kritiske samfundssektorer.
DEIT
har i regi af den nuværende NIS-ramme været involveret i ned-
sættelsen af en decentral cyber- og informationssikkerhedsenhed
(DCIS) i telesektoren.
DEIT
bemærker hertil, nedsættelse og drift af
en DCIS er en betydelig ressourcekrævende opgave for de berørte virk-
somheder, organisationer og myndigheder. Til gengæld giver samar-
bejdet en række sikkerhedsmæssige fordele i form af nyttig udveksling
af viden og mulighed for hurtigere reaktioner på trusler.
DEIT
bemærker de i Kommissionens konsekvensanalyse angivne
øgede omkostninger for nuværende og fremtidige omfattede virksom-
heder, samt de øgede offentlige udgifter.
DEIT
bemærker hertil de af
Kommissionen skønnede besparelser.
DEIT
opsummerer i forlængelse
heraf, at det afgørende er, at indsatsen målrettes de virksomheder, der
i kraft af deres størrelse og rolle i samfundet, har tilstrækkelig betyd-
ning til, at omkostningerne står i proportion til udfordringernes karak-
ter.
17
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
Danske Statsbaner (DSB)
vurderer generelt, at direktivforslaget in-
deholder mange gode aspekter i forhold til styrkede krav til risikosty-
ring, mere samarbejde og løbende opfølgning. DSB ser dog samtidigt
aspekter i forslaget, som kan have den effekt, at der skabes meget stor
fokus på compliance og formel rapportering og derved mindre fokus på
den operationelle tekniske styring af cybersikkerhedsrisici.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
bemærker, at der i
konsekvensanalysen konkluderes, at den foretrukne løsningsmodel er
løsningsmodel 3 (systemiske og strukturelle ændringer af NIS-ram-
men).
ES
kan støtte løsning 3, som den fremgår af konsekvensanaly-
sens konklusion, men har herudover ikke yderligere bemærkninger.
Finans Danmark (FD)
finder det positivt, at Kommissionen fastholder
fokus på et højt sikkerhedsniveau for de europæiske samfundskritiske
funktioner og digitale infrastrukturer.
FD
finder det positivt, at Kom-
missionens forslag udvider anvendelsesområdet ved at tilføje nye sek-
torer baseret på deres kritiske indflydelse på økonomien og samfundet.
FD
finder det videre positivt, at der indføres et klart størrelsesloft -
hvilket betyder, at alle mellemstore og store virksomheder i udvalgte
sektorer vil blive omfattet.
FD
bemærker, at det er vigtigt, at det er
entydigt, hvem der er omfattet.
FD
bemærker, at den eksisterende NIS-rammes sondring mellem ope-
ratører af væsentlige tjenester og udbydere af digitale tjenester fjer-
nes, til fordel for en klassifikation på baggrund af betydning i hhv. væ-
sentlige og vigtige kategorier med den konsekvens, at de underkastes
forskellige tilsynsordninger.
FD
anbefaler, at der her sigtes mod en dif-
ferentiering baseret på et proportionalitetsprincip, således at relevante
krav målrettes den faktiske risiko.
FD
finder det positivt, at forslaget
styrker sikkerhedskrav ved at indføre krav om en risikostyringstilgang.
FD
bemærker, at der oprettes et antal nye organer (f.eks. Den fælles
cyberenhed).
FD
bemærker hertil, at det er vigtigt at undgå overlap-
pende ansvar, især mellem nationale organer og overnationale orga-
ner.
FD
anbefaler, at der er fokus på ikke at skabe et meget komplekst,
fragmenteret og besværligt rapporterings-økosystem.
FD
bemærker
bestemmelserne vedrørende IKT-certificering og finder, at det både er
positivt og proportionalt, at det er leverandøren, der skal sikre, at sik-
kerheden er på plads gennem en certificeringsordning.
FD
bemærker, at finanssektoren i tillæg til NIS2 også forventes omfat-
tet af DORA (”Digital Operational Resilience Act”), der bliver en Lex
specialis for finansielle institutioner/finansmarkedets infrastruktur.
FD
finder det afgørende, at der i den forbindelse undgås dobbeltregulering
eller skabes usikkerhed.
FD
bemærker videre, at der i direktivet om
18
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
kritiske enheders modstandsdygtighed henvises til cyber- og ikke-cy-
bermodstandsdygtighed.
FD
finder det også afgørende, at der også i
denne forbindelse undgås dobbeltregulering eller skabes usikkerhed.
FD
bemærker, at finanssektoren er underlagt en række rapporterings-
krav på cybersikkerhedsområdet, og forventes i fremtiden at blive un-
derlagt flere rapporteringskrav.
FD
anbefaler, at rapporteringskrav i
videst muligt omfang harmoniseres.
Forsikring og Pension (F&P)
giver stor opbakning til en mere foku-
seret indsats, der bidrager til at øge modstandsdygtigheden over for
cyberangreb i den finansielle sektor i EU og Danmark.
F&P
bemærker
at cybersikkerhedsdagsordenen i forvejen er højt prioriteret i den
danske forsikrings- og pensionsbranche, hvor der er tæt koordinering
og videndeling.
F&P
har i efteråret 2020 givet høringssvar på EU’s lovforslag til ”Digi-
tal Operationel Resilience Act (DORA)”, som kommer til at regulere
den finansielle branche.
F&P
foreslår derfor, at det bliver tydeliggjort i selve lovteksten i NIS-
direktivet (og ikke kun i præamblen pkt. 13), at direktivet ikke gæl-
der for forsikrings- og pensionsbranchen, så der fremadrettet ikke er
tvivl om, hvilke krav finansielle virksomheder skal efterleve.
Ingeniørforeningen IDA (IDA)
er overordnet positiv overfor direk-
tivet. Som årsag anføres fokus på et styrket niveau af cybersikkerhed
i Danmark og andre europæiske lande, der jævnligt rammes af cybe-
rangreb så vel som datalæk grundet menneskelige fejl som følge af
manglende kompetencer eller opmærksomhed.
IDA
vurderer at cyberangreb og datalæk har store konsekvenser for
de enkelte virksomheders økonomi, samfundets forsyningssikkerhed,
statens sikkerhed og almindelige borgeres tillid til et stadigt mere
digitalt samfund.
IDA
anfører, at manglende cybersikkerhed kan være meget lokalt og
angreb eller fejl kan ramme meget specifikt, imens digitaliseringen
generelt er international og udveksling af data flyder konstant mellem
EU-landene.
IDA
er derfor varm fortaler for, at en stor del af indsat-
sen for et højere sikkerhedsniveau sker på europæisk plan, dvs. i regi
af EU.
IDA
angiver vigtigheden af, at forskelle mellem de europæiske
lande udlignes og løftes til et forsvarligt niveau, og finder det fornuf-
tigt at stramningerne sker ved at stille differentierede krav til ex. hhv.
19
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
store organisationer og hhv. mikrovirksomheder, baseret på forståel-
sen af, hvad der kan lade sig gøre, og hvilke tiltag som er mest effek-
tive, i forhold til den pågældende organisation.
Samtidig finder
IDA,
at de på kort sigt højnede omkostninger for of-
fentlige organisationer og virksomheder, til at etablere et stigende cy-
bersikkerhedsniveau, må forventes at blive opvejet af fordele, så som
færre omkostninger ved hackerangreb; mere effektiv digitalisering i
de europæiske samfund generelt; mindre behov for krisehåndtering;
en mere it-kompetent arbejdsstyrke; og en større tryghed ved digita-
lisering hos borgerne, når deres personlige data opbevares sikkert og
beskyttet.
Kommunernes Landsforening (KL)
finder, at der er mange gode
initiativer i direktivet, som kan medvirke til fælles tiltag på cybersik-
kerhedsområdet. Generelt finder KL, at der er behov for koordinering
med de krav der følger af GDPR ift. både risikovurderinger, fastsættelse
af krav til udveksling af oplysninger og håndtering af udfordringer med
manglende overholdelse.
Landbrug & Fødevarer (LF)
bemærker, at Fødevareklyngen har
mange virksomheder med få ansatte.
LF
finder det derfor positivt og
proportionelt, at små virksomheder og mikrovirksomheder vil blive
undtaget fra NIS-rammens anvendelsesområde.
LF
bemærker den af
Kommissionen anslåede forøgelse af omkostninger på 22 % i de første
år efter indførelsen af den nye NIS-ramme.
LF
finder, at dette er upro-
portionalt og en markant erhvervsøkonomisk konsekvens.
LF
bemærker overholdelses- og håndhævelsesomkostninger for de re-
levante myndigheder i medlemsstaterne, og den af Kommisionen an-
slåedesamlede stigning på ca. 20-30 % af ressourcerne.
LF
udtrykker
bekymring for den øgede omkostningsbyrde for de relevante myndig-
heder.
LF
bemærker, at hvis omkostningerne tilvejebringes via gebyrfinansie-
ring, vil virksomheder, der er omfattet af NIS-rammen, pålægges en
dobbeltbyrde.
LF
bemærker hertil, at en asymmetrisk finansiering og
håndhævelse kan skævvride konkurrencen på det indre marked.
LF
bemærker i forlængelse heraf, at en uligevægtig pålægning af admini-
strative bøder kan bidrage skævt til konkurrencesituation, hvilket især
er vigtigt med en bøderamme på op til 2 % af den samlede globale
årsomsætning i en virksomhed.
TeleIndustrien (TI)
finder regeringens og KOMs fastholdte fokus på
den digitale infrastrukturs samfundskritiske funktion, positivt, og de-
ler de førnævntes vurdering af, at økonomisk genoprejsning som
20
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
følge af COVID-19 krisen, i høj grad afhænger af en velfungerende og
sikker teleinfrastruktur.
TI
bemærker, at der i direktivet er meget eksplicit krav om, at der
skal føres tilsyn, og at der skal være stærke muligheder for anven-
delse af sanktioner fra den kompetente myndighed. Der nævnes bl.a.,
at den kompetente myndighed skal have mulighed for: onsite/offsite
audit med stikprøver, regelmæssige tilsyn, tilsyn baseret på risikovur-
deringer eller risikorelateret tilgængelig information, sikkerhedsscan-
ninger m.m.
TI
appellerer til, at disse beføjelser anvendes med om-
tanke, samt at der vil være et fokus på, at der ikke sker en konkur-
renceforvirring. Historisk har myndighederne på teleområdet ikke an-
vendt de sanktionsmuligheder, de har haft, men i stedet fokuseret på
dialog og samarbejde, hvilket
TI
anbefaler, at lovgivningen fortsat vil
give plads til.
Specifikke bemærkninger
Genstand og anvendelsesområde
Artikel 1-2)
KL
bemærker, at kommunerne er pålagt ved lov at risiko-
vurdere på kommunale behandlingsaktiviteter. Muligheden for, at der
lægges nye metoder og rapporteringsforpligtigelser fra centralt hold
ned over kommunerne er stor, og vil betyde yderligere omkostninger
til ressourcer og håndtering af formelle krav til nye centrale risikovur-
deringer og dobbelt rapportering.
Artikel 1-2)
TI
hilser det foreslåede anvendelsesområde velkomment,
herunder forpligtelser om, at medlemsstaterne skal vedtage en natio-
nal
cybersikkerhedsstrategi, om risikostyring og rapportering vedrørende
cybersikkerhed samt vedrørende udveksling af cybersikkerhedsoplys-
ninger, hvor
TI
ikke forudser væsentlige ændringer i forhold til
dansk praksis på teleområdet.
Artikel 2)
DEIT
kan i forlængelse af proportionalitetsprincippet støtte
afgrænsningen, hvor direktivet
med visse undtagelser
ikke finder
anvendelse på enheder, der betragtes som mikrovirksomheder eller
små virksomheder.
Nationale rammer for cybersikkerhed
Artikel 5-11)
TI
bemærker, at såfremt samlingspunktet for CSIRT-ar-
bejdet skulle blive Center for Cybersikkerhed, ser
TI
gerne, at der
grundlæggende sker en opdeling således, at den/de myndighed(er)
21
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
eller enhed(er), som skal facilitere videndeling, udveksling af oplys-
ninger, risikostyring og rapportering om fx cybersikkerhedshændel-
ser, ikke er den/de samme myndighed(er), som også skal føre tilsyn,
audits m.m., og som kan udstede sanktioner.
Artikel 6)
DEIT
bemærker, at det i lyset af sikkerhedstruslernes græn-
seoverskridende karakter er
relevant, at de nationale CSIRT’er samar-
bejder på tværs af grænser i CSIRT-netværket, og at lade ENISA ud-
vikle og vedligeholde et europæisk sårbarhedsregister. I forbindelse
med offentliggørelser om sårbarheder, er det dog afgørende, at der i
videst muligt omfang tages hensyn til beskyttelse af oplysninger, der
deles af de i berørte virksomheder, herunder i særlig grad oplysninger,
der kan have betydning for virksomhedens konkurrencesituation.
Artikel 6)
TI
bemærker, at udviklingen og vedligehold af et europæisk
sårbarhedsregister i regi af ENISA findesumiddelbart positiv.
Artikel 7)
DEIT
bemærker, at i forbindelse med vedtagelse af en nati-
onal cybersikkerhedshændelses- og kriseberedskabsplan bør NIS2
sikre, at det i højst mulig grad er muligt at bygge videre på de værdi-
fulde indsatser, der allerede er iværksat for de kritiske samfundssekto-
rer.
Artikel 10)
DEIT
bemærker, at CSIRT’ere pålægges en række omfat-
tende opgaver.
DEIT
konstaterer hertil, at det ikke begrundes, hvorfor
denne opgave bør udføres af en offentlig aktør frem for private cyber-
sikkerhedsvirksomheder.
Samarbejde
Artikel 12)
TI
finder kravet om et konkret arbejdsprogram for de for-
anstaltninger, der skal iværksættes for at nå mål og opgaver, i med-
før af stk. 5, afgørende for fremdrift af en sådan tværnational samar-
bejdsgruppe.TI bemærker, for så vidt hvad angår de foreslåede be-
stemmelser om samarbejde, herunder om et europæisk netværk af
cybersikkerhedsorganisationer, at disse synes at være et naturligt
næste skridt og noget, som er naturligt koordineret af de nationale
CSIRT’er.
Forpligtelser vedrørende risikostyring og rapportering i forbin-
delse med cybersikkerhed
Artikel 17-19)
DSB
bemærker at der med artiklerne stilles nye krav til
virksomhederne om metoder, proces og kompetenceniveau på områ-
det.
DSB
bemærker, at det betyder, at eksisterende praksis skal æn-
22
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
dres, hvilket kan medføre yderligere omkostninger. For at opnå en ge-
vinst ved en mere aktiv involvering af myndighederne på dette område
kræver det, at der oparbejdes et vist kompetenceniveau inden for cy-
bersikkerhedsrisici.
Artikel 17-23)
TI
bemærker, i medfør af de foreslåede forpligtelser
vedrørende risikostyring og rapportering i forbindelse med cybersik-
kerhed,
at de foreslåede bestemmelser om, at ledelsesorganer i alle enheder,
der er omfattet af anvendelsesområdet, skal godkende de risikohånd-
teringsforanstaltninger vedrørende cybersikkerhed, der træffes af de
respektive enheder, og følge specifik cybersikkerhedsrelateret uddan-
nelse, er proportionale og naturlige.
Artikel 18)
DEIT
bemærker, at medlemsstaterne skal sikre, at de be-
rørte enheder foretager en lang række omfattende foranstaltninger (jf.
stk. 2). Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter med hen-
blik på at fastlægge de tekniske og metodiske specifikationer for de i
stk. 2 omhandlede elementer og tillægges beføjelser til at vedtage de-
legerede retsakter med henblik på at supplere de elementer, der er
fastsat i stk. 2, for at tage hensyn til nye cybertrusler, den teknologiske
udvikling eller sektor-specifikke særtræk.
DEIT
bemærker, at det nær-
mere bør præciseres, hvad det er for tekniske og metodiske specifika-
tioner, der kan vedtages ved gennemførelsesretsakter, og
DEIT
be-
mærker i forlængelse heraf, at beføjelsen til at supplere elementerne,
der er fastsat i stk. 2 forekommer temmelig bred, hvorfor
DEIT
ønsker
en nærmere præcisering og begrænsning af beføjelsen.
Artikel 20)
DEIT
bemærker, at der er vigtigt, at indrapporterende en-
heder ikke risikerer, at der deles oplysninger, der kan skade virksom-
hedens konkurrenceposition. Det er væsentligt for at sikre virksomhe-
dernes muligheder og fortsatte tillid i forbindelse med deling af oplys-
ninger om sikkerhedshændelser.
DEIT
understreger, at stk. 6, om-
handlende, at de myndighederne skal tage vare på den digitale tjene-
steudbyders sikkerhed og kommercielle interesser samt fortrolig be-
handling af de afgivne oplysninger, er yderst vigtig for virksomhederne.
DEIT
bemærker, at såfremt en kompetent myndighed eller CSIRT kræ-
ver, at offentligheden bliver informeret om en hændelse, bør deling af
konkrete informationer ske i tæt konsultation med den berørte enhed
for at forhindre deling af forretningskritiske oplysninger.
Artikel 20)
DSB
bemærker, at definitionen af hændelser inkluderer
kommercielle tab og, at der efter
DSB’s
vurdering ikke er gradueret i
forhold til væsentlighed.
DSB
foreslår, at ”væsentlige” økonomiske tab
tilføjes i artikel 20.
23
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
DSB
bemærker videre, at hændelsesinformation skal tilgå CSIRT uden
unødig forsinkelse, og senest 24 timer efter at virksomheden har fået
kendskab til denne.
DSB
anfører, at håndteringen af cyberhændelser
kræver særlige kompetencer og ressourcer, og at det er
DSB’s
forstå-
else, at kravet indebærer, at
DSB
etablerer et 24/7 stående beredskab.
DSB
bemærker, at en sådan udvidelse vil betyde en væsentlig omkost-
ning for
DSB
i forhold til det eksisterende niveau.
DSB
finder i den
forbindelse positivt, at medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om,
at den pågældende enhed i behørigt begrundede tilfælde og efter aftale
med de kompetente myndigheder eller CSIRT'en kan fravige de fast-
satte frister.
Artikel 20)
DANVA
bemærker, at fristerne for, hvornår hændelser skal
afrapporteres, bør genovervejes. Fx om fristen for rapporter efter en
måned er praktisk mulig og fornuftig.
Artikel 20)
DI
opfordrer til, at rapporteringsforpligtelserne sker med
et minimum af administrative byrder for virksomhederne, der i forve-
jen pålægges at indrapportere på andre områder som f. eks. i regi af
GDPR. Videreudvikling af den fælles indberetningsløsning som oprin-
deligt tænkt, så en enkelt virksomhedsindberetning dækker flere ind-
rapporteringskrav og opfordringer, vil være positivt. Samtidig bør den
nationale implementering sikre, at virksomhedernes både frivillige og
påkrævede indrapportering automatisk undtages aktindsigt, som det
allerede er indført i visse tilfælde ved indberetninger til Center for Cy-
bersikkerhed. Endelig ser
DI
det som naturligt, at der også indføjes et
krav til myndighederne om rapportering af viden tilbage til virksom-
hederne.
Artikel 21)
DSB
bemærker, at der introduceres yderligere certifice-
ringsordninger/attester inden for cybersikkerhed.
DSB
foreslår, at nye
ordninger ses i kontekst af allerede eksisterende foranstaltninger og
kontrolmekanismer, så effekten optimeres i forhold til de ekstra om-
kostninger, der pålægges virksomheden.
Artikel 21)
TI
bemærker, at det er såvel positivt som proportionalt, at
det er leverandøren, der skal sikre, at sikkerheden er på plads gen-
nem en IKT-certificeringsordning.
TI
anbefaler, at der arbejdes for
fælles standarder på tværs af EU’s medlemslande.
Artikel 21)
DI
bemærker, at der i Danmark i 2021 lanceres en mærk-
ningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig data-anvendelse
d-mær-
ket - der fra starten er tænkt til at bidrage til en europæisk mærk-
nings-ordning baseret på de danske erfaringer. Regeringen bør opfor-
dre Kommissionen til at se i den danske mærkningsordnings retning i
forhold til at anbefale en passende europæisk mærkningsordning, der
24
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
kan understøtte, at en virksomhed lever op til direktivets forplig-tel-
ser om et passende cybersikkerhedsniveau.
Artikel 21)
DI
bemærker, at det danske mærkningsordningsprojekt,
som
DI
er en af parterne bag, vil etablere en mærkningsordning for
tillid til dataanvendelse, der både handler om it-sikkerhed, personda-
tabeskyttelse og om anvendelse af ny teknologi som kunstig intelli-
gens.
DI
finder, at der ikke skal etableres flere mærkningsordninger
for tillid til dataanvendelsen med hvert sit forskellige fokus; it-sikker-
hed, privatlivsbeskyttelse, kunstig intelligens, Internet of Things osv,
samt at førnævnte er en selvstændig pointe i lyset af, at Kommissio-
nen også taler om mærkningsordningen på andre digitale områder.
Udveksling af oplysninger
Artikel 26-27)
TI
bemærker overordnet, at der ses en udfordring i at
sikre vidensdeling, hvis samme myndighed eller enhed samtidig skal
føre tilsynet.
TI
ønsker i denne sammenhæng, at videndelingen skal
foregå i begge retninger: myndigheder skal pålægges at dele viden
med aktørerne på samme måde, som aktørerne skal dele viden med
myndighederne.
Artikel 26)
DSB
bemærker, at det fremgår, at virksomheder kan ud-
veksle relevante cybersikkerhedsoplysninger.
DSB
bemærker, at der
kan være tale om yderst forretningskritiske oplysninger, hvorfor
DSB
opfordrer til, at der lægges stor vægt på fortrolighed, herunder at der
kun indsamles absolut nødvendig information.
Artikel 27)
TI
bemærker, at der er behov for klart at definere, hvad
der karakteriseres som en ”væsentlig hændelse” på europæisk ni-
veau.
Tilsyn og håndhævelse
Artikel 28)
TI
bemærker, at henvisningen til fælles standarder på sår-
barhedshåndteringsområdet, herunder håndhævelse af artikel 18, 20
og 22, af
TI
findes væsentlig for at sikre samordnet praksis. Hvis
dette tilstræbes, bør disse fælles standarder, når de er kendt og ved-
taget, ligeledes implementeres i dansk retstilling i form af udmøntning
i bekendtgørelsen.
Artikel 29-30)
TI
bemærker umiddelbart forundring over skellet mel-
lem ”væsentlige enheder” og ”vigtige enheder”, i medfør af tilsyn og
håndhævelse af sådanne.
25
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
Artikel 29-30)
DI
opfordrer til, at der samarbejdes med leverandører
indenfor it-sikkerhed, og at markedet dermed inddrages i implemen-
teringen af kontrol og tilsyns-regimet, så virksomheder bl.a. i videst
mulig udstrækning kan anvende deres eksisterende it-sikkerhedsleve-
randør, som de har tillid til, til f.eks. sikkerhedsscanninger og anden
kontrol og dokumentation.
Artikel 28-33)
DSB
bemærker, at der er tale om skærpede og udvidede
beføjelser for medlemslandenes tilsyn og håndhævelse.
DSB
foreslår,
at nye ordninger ses i kontekst af allerede eksisterende foranstaltnin-
ger og kontrolmekanismer, så effekten optimeres i forhold til de ekstra
omkostninger, der pålægges virksomheden.
DSB
bemærker yderli-
gere, at der foreslås udvidede muligheder for at pålægge bøder samt
andre sanktioner.
DSB
bemærker hertil, at det kan skabe konkurren-
cefordele mellem virksomheder (f.eks. offentlige contra private virk-
somheder eller mellem virksomheder i forskellige lande).
Artikel 29-31)
KL
bemærker, at bøder ikke er hensigtsmæssige i for-
hold til offentlige myndigheder, herunder landets kommuner, og, at de
øvrige foranstaltninger både vil være tilstrækkelige og langt mere ef-
fektive. KL bemærker i forlængelse heraf, at en kommune skal skære i
den service, som kommunen leverer, på fx skoler eller i ældreplejen,
hvis en kommune pålægges en meget stor bøde.
Artikel 31)
DEIT
bemærker, at overtrædelser af forpligtelserne i artikel
18 eller artikel 20 er administrative bøder på maksimalt mindst 10 mio.
EUR eller op til 2 pct. af den samlede globale årsomsætning i den virk-
somhed, som den væsentlige eller vigtige enhed tilhører i det foregå-
ende regnskabsår, alt efter hvad der er højest.
DEIT
bemærker hertil,
at bødeniveauet er meget højt samt, at berørte virksomheder ofte vil
lide et økonomisk tab som følge af fx driftsforstyrrelser, manglende
mulighed for afsætning eller tab af omdømme. I det lys konstaterer
DEIT,
at bødeniveauet på op til 10 mio. EUR eller 2 pct. af årsomsæt-
ningen forekommer ude af proportion.
Artikel 31)
DRFR
bemærker ift. administrative bøder, at det foreslåede
niveau er fuldstændigt uacceptabelt.
DRFR
bemærker hertil, at en ad-
ministrativ bøde vil være en dobbeltstraf for en virksomhed som er
blevet udsat for en kriminel handling i form af et cyberangreb.
DRFR
bemærker, at en bøde sandsynligvis ikke vil være motiverende for de-
ling af information og viden om et potentielt cyberangreb.
Øvrigt
Betragtning 38)
DS
foreslår,
på baggrund af betragtning 28, hvor
internationale standarder bruges til at give et eksempel, hvor der kan
26
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0027.png
findes vejledninger til at opnå formålet med direktivet
at der henvises
direkte til standarden ISO/IEC 27005, da denne giver en internationalt
anerkendt vejledning til styring af ”risiko”.
DS
bemærker, at henvis-
ningen til vejledningen vil give et fælles udgangspunkt for en definition
på tværs af medlemslandene.
Betragtning 40)
DS
foreslår,
på baggrund af betragtning 28, hvor
internationale standarder bruges til at give et eksempel, hvor der kan
findes vejledninger til at opnå formålet med direktivet
at der henvises
direkte til standarden ISO/IEC 27002, da denne giver en internationalt
anerkendt vejledning til relevante informationssikkerhedsforanstaltnin-
ger.
DS
bemærker, at henvisningen til vejledningen vil give et fælles
udgangspunkt for en definition på tværs af medlemslandene.
Bilag 7)
DSB
bemærker, de af Kommissionen anslåede udgiftsstignin-
ger til overholdelses- og håndhævelsesaktiviteter. DSB bemærker, at
ud fra erfaringer fra andre sektorer vil et øget kontrolpres fra myndig-
hederne resultere i en øget omkostningsbyrde hos virksomhederne til
at besvare og håndtere disse kontrolaktiviteter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om
andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Cybertruslen er en alvorlig trussel mod EU og Danmark. Regeringen
ser med dyb alvor på, hvordan cyberangreb rammer virksomheder,
myndigheder og demokratier med økonomiske og politiske konse-
kvenser til følge. Regeringen anerkender, at udviklingen i cybertrus-
lerne sammenholdt med vores udbyggede digitale infrastruktur bety-
der, at cyberangreb har gode forudsætninger for at sprede sig i og på
tværs af sektorer. I Danmark er truslen fra både cyberkriminalitet og
cyberspionage meget høj. Derfor er cybersikkerhed en høj prioritet for
regeringen.
Regeringen hilser på den baggrund Kommissionens forslag velkom-
men og ser positivt på ønsket om at højne cybersikkerheden og trus-
selsbevidstheden - også i yderligere sektorer, der ikke traditionelt ar-
bejder med sikkerhed.
Regeringen arbejder generelt for at styrke samfundets resiliens, og
forslaget flugter i høj grad med regeringens syn på beskyttelse af kri-
tisk infrastruktur. Regeringen er enig i, at forslaget styrker mod-
standsdygtigheden ved at bidrage til et mere komplet og opdateret si-
tuationsbillede. Regeringen støtter i forlængelse heraf fokus på øget
27
Rådsmøde nr. 3798 (transport, telekommunikation og energi) den 3.-4. juni 2021 - Bilag 4: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 4/6-21 (forsvarsdelen)
2402852_0028.png
samarbejde og vidensdeling, herunder udviklingen af et europæisk
sårbarhedsregister.
Regeringen finder det samtidig meget vigtigt, at NIS-direktivet ikke
medfører uforholdsmæssige eller unødige økonomiske byrder for ak-
tører, som fra dansk side ikke er samfundsmæssigt eller økonomisk
vigtige eller direkte afhængige af net- og informationssystemer, og at
der tages hensyn til allerede eksisterende regulering og krav i sekto-
rerne.
Regeringen finder det således meget vigtigt, at Danmark i lighed med
det nuværende NIS-direktiv kan implementere NIS2 efter sektoran-
svarsprincippet.
Regeringen finder det meget vigtigt, at en eventuel udvidelse af NIS-
direktivets dækningsområde i bredden og dybden sker med udgangs-
punkt i en risikobaseret tilgang, der sikrer proportionalitet i forhold til
de cybersikkerhedskrav, som stilles i direktivet. Regeringen vil ar-
bejde for at begrænse unødige administrative byrder. Regeringens
endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de statslige
og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for, at forslaget medfører
en betydelig harmonisering på tværs af EU mht. hvilke virksomheder, der
er omfattet af direktivet. Imidlertid indebærer forslagets lave grænse for,
hvilke virksomheder der er omfattet, en risiko for at virksomheder, som
ikke er samfundsmæssigt eller økonomisk vigtige, kan blive omfattet. Re-
geringen vil derfor arbejde for en mere målrettet og risikobaseret regu-
lering.
Det er ikke klart for Regeringen, hvad der specifikt ligger i forslagets
bestemmelser om gennemførselsretsakter, og regeringen ser et behov
for præcisering og afgrænsning af bestemmelserne.
Der arbejdes i øjeblikket på at udforme en ny national strategi for cyber-
og informationssikkerhed til afløsning af den gældende, som udløber i
2021. En ny strategi forventes at træde i kraft før et nyt NIS-direktiv er
færdigforhandlet og skal implementeres i dansk lovgivning. Regeringen
vil naturligvis bestræbe sig på overensstemmelse med dækningsområde
og krav i den nationale strategi og de forventede krav som følger af et
nyt NIS-direktiv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret d. 29. april 2021.
28