Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3799 - RIA Bilag 1
Offentligt
2402815_0001.png
26. maj 2021
Samlenotat vedrørende sager inden for Forsvarsministe-
riets ansvarsområde, der forventes behandlet på møde i
Rådet for retlige og indre anliggender den 7.-8. juni 2021
16. Forslag til direktiv om kritiske enheders mod-
standsdygtighed
(KOM (2020) 829 endelig)
= Fremskridtsrapport
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0002.png
16. FORSLAG TIL DIREKTIV OM KRITISKE ENHEDERS
MODSTANDSDYGTIGHED (KOM (2020) 829 ENDELIG)
26. maj 2021
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2020) 829 endelig
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for møde i Rådet for retlige og indre
anliggender d. 7.-8. juni 2021, med henblik på formandskabets
orientering om fremskridtsrapport.
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 16. december 2020
fremsat forslag til direktiv om kritiske enheders modstandsdygtighed
(KOM(2020) 829 final). Forslaget er modtaget i dansk sprogversion
den 9. februar 2021.
Forslaget (CER-direktivet) bygger på og ophæver det nuværende di-
rektiv 2008/114/EF af 8. december 2008 om europæisk kritisk infra-
struktur (ECI-direktivet). Kommissionen har fremsat forslaget bl.a. på
baggrund af en evaluering af ECI-direktivet, der bl.a. viste, at vilkå-
rene for arbejdet med kritisk infrastruktur har ændret sig væsentligt
siden 2008.
Forslaget udgør en betydelig ændring i forhold til ECI-direktivet, både
i forhold til dækningsområdet og i de forpligtelser, som pålægges
medlemsstaterne, og de enheder, der udpeges som kritiske.
CER-direktivet vil dække 10 sektorer: Energi, transport, bankvæsen,
finansmarkedsinfrastruktur, sundhed, drikkevand, spildevand, digital
infrastruktur, offentlig forvaltning og rummet. Medlemsstaterne vil
dertil bl.a. blive pålagt at udarbejde en national strategi for kritisk in-
frastruktur og udarbejde nationale risikovurderinger. Ud fra risikovur-
deringen skal medlemsstaterne identificere kritiske enheder (f.eks.
virksomheder eller offentlige myndigheder) bl.a. ved hjælp af EU-fæl-
les kriterier. Endeligt pålægges det de kritiske enheder at implemen-
tere visse tekniske og organisatoriske tiltag, som medlemsstaterne
gennem kompetente myndigheder skal føre tilsyn med. Kritiske enhe-
der af særlig europæisk betydning vil være underlagt specifikt tilsyn
fra Kommissionen.
Regeringen ser overordnet positivt på forslaget og ønsket om at højne
sikkerheden. Udvidelsen af direktivets dækningsområde, stærkere og
2
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0003.png
mere ensartede krav samt tilsynet hermed må forventes at styrke risi-
kobevidstheden og beredskabsplanlægningen hos de aktører, der dri-
ver kritisk infrastruktur. Regeringen ser endvidere positivt på, at for-
slaget lægger op til en risikobaseret tilgang, hvor de enkelte medlems-
stater ud fra egen national strategi og risikovurdering kan udpege de
enheder, der vurderes kritiske. Regeringen vil arbejde for, at forslaget
ikke medfører uforholdsmæssige økonomiske byrder for offentlige og
private aktører, og at der sikres proportionalitet mellem omkostnings-
niveau og merværdi.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
Arbejdet med kritisk infrastruktur i EU er i dag indrammet af EPCIP-
programmet fra 2006
1
og ECI-direktivet fra 2008
2
.
Kommissionen har
i 2019 evalueret ECI-direktivet og finder overordnet, at direktivet har
bidraget til øget opmærksomhed om beskyttelsen af kritisk infrastruk-
tur, men at direktivets begrænsede dækningsområde, uensartet imple-
mentering i medlemsstaterne samt at udviklingen i risikobilledet bety-
der, at det nuværende direktiv ikke længere er tidssvarende.
Kommissionen vurderer, at den forskelligartede implementering bl.a.
har som konsekvens, at sammenlignelige enheder (f.eks. virksomhe-
der) vurderes kritiske i nogle medlemsstater, men ikke i andre. Dette
skaber ifølge Kommissionen forstyrrelser i det indre marked og hindrin-
ger for de virksomheder, der opererer på tværs af flere medlemsstater.
Samtidig er risikobilledet ifølge Kommissionen blevet mere komplekst
og omfatter bl.a. naturkatastrofer, terror, statsstøttede hybride aktio-
ner, pandemier mv. Udfordringerne er i høj grad fælles på tværs af
medlemsstaterne, hvilket understøtter behovet for en mere ensartet
tilgang.
CER-forslaget har til formål at adressere de ovenstående problemstil-
linger og dermed øge modstandsdygtigheden hos kritiske enheder, der
er afgørende for opretholdelsen af vitale samfundsmæssige funktioner
eller økonomiske aktiviteter i EU's medlemsstater.
Forslaget afspejler prioriteterne i Kommissionens strategi for EU's sik-
kerhedsunion, der opfordrer til en revideret tilgang til modstandsdyg-
tighed i kritisk infrastruktur. Således skal tilgangen i højere grad af-
1
Meddelelse fra Kommissionen om et europæisk program for beskyttelse af kritisk infrastruktur
(KOM(2006) 786).
2
Rådets direktiv 2008/114/EF af 8. december 2008 om indkredsning og udpegning af europæisk
kritisk infrastruktur og vurdering af behovet for at beskytte den bedre.
3
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0004.png
spejle det nuværende og forventede fremtidige risikolandskab, den sta-
dig tættere indbyrdes afhængighed mellem forskellige sektorer og de
stadig mere indbyrdes afhængige relationer mellem fysiske og digitale
infrastrukturer.
For så vidt angår digital sikkerhed er forslaget til CER-direktivet afstemt
med det parallelt fremsatte
forslag til NIS2-direktiv
3
.
CER-direktivet
omhandler overordnet trusler, risici og sikkerhedstiltag i det fysiske do-
mæne, mens NIS2 har til formål at styrke sikkerheden og modstands-
dygtigheden på cybersikkerhedsområdet. De enheder, der defineres som
kritiske i CER-direktivet, vil ligeledes være omfattet af cyberrelaterede
sikkerhedskrav i medfør af NIS2-direktivet.
3. Formål og indhold
Kommissionen har den 16. december 2020 fremsat forslag til direktiv om
kritiske enheders modstandsdygtighed (KOM(2020) 829 final). Formålet
er overordnet at styrke modstandsdygtigheden for den kritiske infra-
struktur i medlemsstaterne.
Genstand, anvendelsesområde og definitioner (artikel 1-2)
I direktivet:
Fastsættes forpligtelser for medlemsstaterne til at træffe visse for-
anstaltninger med henblik på at sikre levering i det indre marked
af tjenester, der er væsentlige for opretholdelsen af vitale sam-
fundsmæssige funktioner eller økonomiske aktiviteter.
Fastsættes forpligtelser for kritiske enheder med henblik på at øge
deres modstandsdygtighed og forbedre deres evne til at levere
tjenester på det indre marked.
Fastsættes regler for tilsyn med og håndhævelse over for kritiske
enheder samt specifikt tilsyn med kritiske enheder, der anses for
at være af særlig europæisk betydning.
Med ”kritiske enheder” menes
en offentlig eller privat enhed, der ope-
rerer inden for 10 udvalgte sektorer (energi, transport, bankvæsen,
finansmarkedsinfrastruktur, sundhed, drikkevand, spildevand, digital
infrastruktur, offentlig forvaltning og rummet), og som er blevet iden-
tificeret
som ”kritisk” af en medlemsstat.
CER-direktivet indebærer dermed en væsentlig udvidelse i bredden i
forhold til det nuværende ECI-direktiv, hvor alene energi og transport
3
Kommissionen fremsatte forslaget om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikker-
hedsniveau i hele Unionen og om ophævelse af direktiv (EU) 2016/1148 (KOM(2020) 823 final)
(NIS2-direktivet) d. 16. december 2020. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion d. 19. januar
2021.
4
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0005.png
er omfattet. Samtidig udgør det en væsentlig udvidelse i forhold til an-
tallet af potentielt identificerbare enheder, idet der i ECI-direktivet kun
skulle identificeres infrastruktur, hvis forstyrrelse eller ødelæggelse
ville have betydelige grænseoverskridende virkninger i mindst to med-
lemsstater.
Det bemærkes dog, at enheder inden for bankvæsen, finansiel mar-
kedsinfrastruktur og digital infrastruktur ikke vil blive pålagt nye krav i
medfør af CER-direktivet, da disse enheder allerede er dækket af øvrig
EU-lovgivning,
jf. også opsummering af artikel 3-9 nedenfor.
Nationale rammer for kritiske enheders modstandsdygtighed (artikel 3-
9)
Medlemsstaterne skal vedtage en strategi for styrkelse af kritiske en-
heders modstandsdygtighed. Strategien skal bl.a. indeholde en beskri-
velse af strategiske mål og prioriteter i styrkelsen af kritiske enheders
modstandsdygtighed, en national risikovurdering, governancestruktur
mv. Strategien skal opdateres mindst hvert 4. år og skal meddeles
Kommissionen.
Medlemsstaterne skal udarbejde en liste over ”væsentlige tjenester”,
som er væsentlige for opretholden af vitale samfundsmæssige funktio-
ner eller økonomiske aktiviteter. Medlemsstaterne skal regelmæssigt
foretage en vurdering af alle relevante risici, der kan påvirke leveringen
af disse væsentlige tjenester, med henblik på efterfølgende at identifi-
cere de understøttende kritiske enheder.
Medlemsstaterne skal identificere kritiske enheder under de 10 sekto-
rer og underliggende sub-sektorer, og underrette dem om de forplig-
telser, det medfører. Identifikationen foretages ud fra den forudgående
risikovurdering af de væsentlige tjenester, og foretages endvidere ud
fra specifikke kriterier, bl.a. om en hændelse vil have
”betydelige for-
styrrende virkninger for leveringen af tjenesten, eller andre væsentlige
tjenester”.
Yderligere er der opsat en række kriterier, som medlemsstaterne som
minimum skal tage hensyn til, når det skal vurderes, hvorvidt en hæn-
delse har ”betydelig forstyrrende virkning.” Kriterierne omfatter bl.a.
de økonomiske, samfundsmæssige og sikkerhedsmæssige konsekven-
ser en given hændelse kan have, uden at der dog fastsættes specifikke
tærskelværdier.
Medlemsstaterne skal identificere enheder inden for sektorerne bank-
væsen, finansiel markedsinfrastruktur og digital infrastruktur, som kun
skal behandles som ”svarende til kritiske enheder” fremfor ”kritiske en-
heder”. Det skyldes, at enhederne inden
for disse sektorer vil være
5
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0006.png
omfattet af krav i medfør af anden EU-lovgivning. Dette indebærer, at
enhederne i regi af CER-direktivet kun indgår som en del af medlems-
staternes overordnede myndighedsarbejde med strategi, risikovurde-
ring og understøttelse mv., (artikel 3-9), men at enhederne dermed
ikke skal opfylde de krav, der stilles til kritiske enheder inden for de
øvrige 7 sektorer.
Medlemsstaterne skal udpege en eller flere kompetente myndigheder,
der er ansvarlige for implementeringen af direktivet på nationalt plan.
Det er væsentligt, at de udpegede kompetente myndigheder skal sam-
arbejde med de kompetente myndigheder, der er udpeget i medfør af
NIS2-direktivet. Dertil skal der udpeges et centralt kontaktpunkt, der
forestår det grænseoverskridende samarbejde. Kontaktpunktet skal li-
geledes forelægge regelmæssig rapport til Kommissionen om hændel-
sesaktivitet.
Endelig skal medlemsstaterne yde støtte til de enheder, der er udpeget
som kritiske, f.eks. ved at udgive vejledningsmateriale, støtte tilrette-
læggelse af øvelser, indføre videndelingsværktøjer mv.
Kritiske enheders modstandsdygtighed (artikel 10-13)
De enheder, som medlemsstaterne udpeger som kritiske, skal mindst
hvert fjerde år foretage egne risikovurderinger på grundlag af bl.a. den
nationale risikovurdering. Risikovurderingerne skal også tage højde for
andre sektorers eventuelle afhængigheder, herunder også i nabostater
og tredjelande i relevant omfang. Medlemsstaterne skal sikre, at de kri-
tiske enheder på den baggrund beskriver og implementerer passende og
forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger.
Foranstaltningerne skal bl.a. omfatte forebyggelse af hændelser, fysisk
sikring, krisestyringsprocedurer, genopretningsprocedurer, sikkerheds-
styring af medarbejdere mv.
Kommissionen gives beføjelse til at vedtage delegerede retsakter og gen-
nemførselsretsakter, der om nødvendigt præciserer disse foranstaltnin-
ger.
Medlemsstaterne kan anmode Kommissionen om at gennemføre rådgi-
vende missioner til kritiske enheder i forbindelse med opfyldelsen af deres
forpligtelser.
Medlemsstaterne skal sikre, at de kritiske enheder kan indgive anmod-
ninger om baggrundskontrol af personer, der tilhører specifikke katego-
rier af deres personale, og at disse anmodninger hurtigt vurderes af de
relevante myndigheder.
6
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0007.png
Medlemsstaterne skal sikre, at de kritiske enheder underetter den kom-
petente myndighed om hændelser, der i væsentlig grad forstyrrer eller
har potentiale til i væsentlig grad at forstyrre deres aktiviteter. Via det
centrale nationale kontaktpunkt skal denne underretning videregives til
andre berørte medlemsstater, hvis hændelsen har grænseoverskri-
dende virkninger.
Specifikt tilsyn med kritiske enheder af særlig europæisk betydning (ar-
tikel 14-15)
Visse kritiske enheder vil blive defineret som af ”særlig europæisk betyd-
ning”, såfremt de leverer væsentlige tjenester til eller i mere end en tred-
jedel af medlemsstaterne. Medlemsstaterne skal sikre, at de enheder, der
udpeges som kritiske, selv melder til de nationale kompetente myndig-
heder, såfremt de leverer væsentlige tjenester til eller i mere end en
tredjedel af medlemsstaterne. Herefter meddeler medlemsstaten dette
videre til Kommissionen, der efterfølgende underretter enheden om, at
denne betragtes som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning.
Disse enheder vil være underlagt et skærpet tilsyn, hvor Kommissionen
bl.a. kan anmode om at få udleveret risikovurderingen og implemente-
ringsplanen for de tekniske og organisatoriske foranstaltninger, og gen-
nemføre rådgivende missioner for at vurdere disse foranstaltninger.
Kommissionen kan på den baggrund meddele synspunkter om, hvorvidt
enheden opfylder sine forpligtelser, og hvilke foranstaltninger der kan
træffes for at forbedre enhedens modstandsdygtighed.
Samarbejde og rapportering (artikel 16-17)
Der nedsættes en ”gruppe for kritiske enheders modstandsdygtighed”,
bestående af repræsentanter fra medlemsstaterne og med Kommissio-
nen som formand. Gruppen nedsættes som ekspertgruppe under Kom-
missionen og skal bl.a. bistå Kommissionen i at understøtte medlemssta-
ternes implementering af direktivet, fx identificere
best practice
i forhold
til strategiformulering mv.
Tilsyn og håndhævelse (artikel 18-19)
Medlemsstaterne skal sikre, at de kompetente myndigheder har befø-
jelser og midler til at sikre gennemførelsen og håndhævelsen af direk-
tivet. Det indebærer bl.a., at myndighederne skal kunne foretage in-
spektioner og gennemføre eller kræve revisioner af de kritiske enheder.
Medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser om sanktioner for over-
trædelser og træffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de
gennemføres. Bestemmelserne skal meddeles Kommissionen.
7
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0008.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(art. 294, TEUF) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Det er Europa-Parlamentets udvalg for Borgernes Rettigheder og Retlige
og Indre Anliggende (LIBE), der behandler forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at en fælles lovgivningsmæssig ramme er be-
rettiget i betragtning af den indbyrdes afhængighed og grænseoverskri-
dende karakter af de væsentlige tjenester, som kritisk infrastruktur un-
derstøtter. En afbrydelse hos en operatør, der leverer tjenester i flere
medlemsstater, kan således få paneuropæiske konsekvenser, hvilket
kræver handling på EU-plan.
Kommissionen vurderer endvidere, at forskellige nationale regler har di-
rekte negativ indvirkning på det indre markeds funktion. Kommissionens
konsekvensanalyse har i forlængelse heraf vist, at mange medlemsstater
og interessenter i erhvervslivet har udtrykt behov for en mere fælles og
koordineret europæisk tilgang.
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i, at en fælles europæisk
regulering vedrørende kritisk infrastruktur er berettiget, givet de stigende
indbyrdes afhængigheder og fælles udfordringer, som præger området.
Regeringen lægger i sin vurdering af overholdelsen af nærhedsprincippet
vægt på, at det overordnede ansvar for at udpege kritiske enheder og
sikre rette foranstaltninger for deres modstandsdygtighed fortsat påhviler
medlemsstaterne, herunder også i forhold til de kritiske enheder, der
måtte vurderes af særlig europæisk betydning. Regeringen noterer sig i
forlængelse heraf, at der i direktivet lægges op til en risikobaseret tilgang,
der efterlader plads til at implementere direktivet under hensyntagen til
nationale og sektorspecifikke forhold.
På det foreliggende grundlag er det derfor regeringens vurdering, at nær-
hedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ansvaret for beskyttelse af kritisk infrastruktur i Danmark følger af sek-
toransvarsprincippet, jf. beredskabslovens § 24: ”De enkelte ministre
skal hver inden for deres område planlægge for opretholdelse og videre-
førelse af samfundets funktioner i tilfælde af større ulykker og katastrofer
(…)”
8
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0009.png
Ministerierne skal sørge for, at den nødvendige lovgivning, bekendtgørel-
ser mv. tilvejebringes i ressortlovgivningen. Beredskabskrav til operatø-
rer findes således i en række ressortspecifikke love og bekendtgørelser,
herunder fx:
Elforsyningslovens § 85b og § 85c
Naturgasforsyningslovens § 15a og § 15b
Olieberedskabsloven § 16
Sundhedslovens §§ 210-211
Det bemærkes, at begrebet ”kritisk infrastruktur” indgår som en særligt
følsom sektor i udkast til lovforslag om investeringsscreening. Det føl-
ger heraf, at udenlandske investeringer mv. i virksomheder inden for
kritisk infrastruktur kræver forhåndstilladelse. Det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslagets § 6, at kritisk infrastruktur defineres som:
”Infrastruktur –
herunder faciliteter, systemer, processer, netværk,
teknologier aktiver samt serviceydelser - som er nødvendige for at
opretholde eller genoprette samfundsvigtige funktioner.”
Baseret på nationale og internationale erfaringer, herunder særligt tid-
ligere arbejde fra Beredskabsstyrelsen, er følgende 15 sektorer/områ-
der defineret som samfundsvigtige: Energi, informations- og kommu-
nikationsteknologi (IKT), transport, beredskab og civilbeskyttelse,
sundhed, sociale forhold, drikkevand og fødevarer, spildevand og re-
novation, finans og økonomi, uddannelse og forskning, meteorologi,
forsvar samt efterretnings- og sikkerhedstjeneste, udenrigstjeneste,
myndighedsudøvelse generelt samt tværgående krisestyring.
Alle sektorer, som CER-direktivet dækker over, på nær rumfart, er in-
kluderet i den danske tilgang. CER-direktivets tilgang og definition af
kritisk infrastruktur samt sektorafgrænsning er således overordnet
sammenlignelig med den danske.
Det bemærkes, at der aktuelt pågår en tværministeriel kortlægning af
kritisk infrastruktur i Danmark. Med erfaringerne fra denne kortlægning
vurderes myndighederne efterfølgende at have et godt udgangspunkt
for kortlægningen af kritiske enheder ud fra CER-direktivets retnings-
linjer. Kortlægningsarbejdet og arbejdet med investeringsscreenings-
loven færdiggøres i 2021, mens CER-direktivet forventeligt først skal
være endeligt implementeret fire år efter vedtagelsen.
7. Konsekvenser
9
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0010.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Implementering af direktivet i dansk ret vil have lovgivningsmæssige
konsekvenser, da der bl.a. skal indføres nye krav til operatører af kri-
tisk infrastruktur i Danmark, udpeges et centralt kontaktpunkt mv.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at implementeringen af direktivet ge-
nerelt gennemføres sektorvist for hvert af de involverede ministerom-
råder med forbehold for en eventuel horisontal gennemførelse af dele
af direktivet, såfremt det vurderes at give økonomisk og lovgivnings-
mæssigt merværdi. Dette vil dels stemme overens med hidtidig
dansk praksis,
jf. sektoransvarsprincippet beskrevet ovenfor,
og end-
videre flugte med implementeringen af det nuværende NIS-direktiv
og forventede implementering af det kommende NIS2-direktiv. I for-
længelse heraf vurderes det hensigtsmæssigt, at de sektoransvarlige
myndigheder bliver de kompetente myndigheder i direktivets for-
stand.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser samt er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. Disse kan ikke nærmere kvantifice-
res på nuværende tidspunkt. Fra dansk side udestår således en nær-
mere vurdering af de statsfinansielle konsekvenser samt de erhvervs-
økonomiske konsekvenser herunder administrative konsekvenser og
øvrige efterlevelseskonsekvenser, herunder særligt i de nye sektorer.
Kommissionen vurderer, at de statsfinansielle konsekvenser særligt vil
stamme fra udviklingen af nationale strategier, risikovurderinger samt
identifikationen af og tilsynet med de kritiske enheder. Kommissionen
vurderer dog, at medlemsstaterne bør kunne trække på erfaringer med
lignende arbejde i regi af det nuværende NIS-direktiv.
Det vurderes, at direktivforslaget medfører administrative konsekven-
ser for dansk erhvervsliv. Det skyldes bl.a., at de kritiske enheder
skal træffe passende og forholdsmæssige tekniske og organisatoriske
foranstaltninger for at sikre deres modstandsdygtighed og sikre, at
disse foranstaltninger er beskrevet i en plan for modstandsdygtighed
eller i et eller flere tilsvarende dokumenter jf. artikel 10 og 11. Disse
planer vil potentielt skulle fremvises/leveres til myndigheder mini-
mum hvert fjerde år som led i myndighedernes tilsynsforpligtelse, li-
gesom de kritiske enheder vil blive pålagt underretningsforpligtelser
bl.a. i forbindelse med sikkerhedshændelser. Endelig følger ekstra
krav til europæisk kritisk infrastruktur.
De administrative konsekvenser vil forventeligt være særligt gældende
for mellemstore og store virksomheder, idet Kommissionen vurderer,
10
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0011.png
at relativt få SMV’er vil blive udpeget som
kritiske enheder af de nati-
onale myndigheder. Omvendt forventes de administrative og økonomi-
ske konsekvenser mindre for de sektorer, der allerede er underlagt krav
på området, herunder fx el-, naturgas- og oliesektorerne.
De ovenstående forhold kan ikke kvantificeres nærmere på nuværende
tidspunkt. Det er endnu ukendt hvor mange virksomheder i Danmark,
der vil blive udpeget som kritiske enheder og dermed skal leve op til
kravene, samt om der vil være virksomheder, som vil kunne falde un-
der definitionen på og kravene til europæisk kritisk infrastruktur.
Kommissionen vurderer dog overordnet, at økonomien i det indre mar-
ked generelt vil blive positivt påvirket af direktivet, bl.a. fordi risikoen
for afbrydelser i væsentlige tjenester vil blive mindre, hvilket mindsker
omkostninger forbundet med sikkerhedshændelser og øger den økono-
miske stabilitet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for modstandsdygtig-
heden i den kritiske infrastruktur og dermed overordnet indebære en sik-
kerhedsmæssig gevinst.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring d. 9. februar 2021 i specialudvalget for ci-
vilbeskyttelse, specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbru-
gerspørgsmål, specialudvalget for transport, skibsfartspolitisk special-
udvalg og specialudvalget for klima-, energi- og forsyningspolitik med
frist d. 18. februar 2021. Der er modtaget svar fra PostNord, Dansk
Vand- og Spildevandsforening, 3F, DI Transport / Dansk Luftfart, DSB,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Danske Rederier, Dansk Er-
hverv, Danske Havne og Danske Vandværker.
Generelle bemærkninger
PostNord
bemærker, at den fysiske befordringspligt
og dermed den
befordringspligtige virksomhed
bør defineres som kritisk enhed, da
fysisk brevdistribution selv i moderne tider er afgørende for visse be-
folkningsgrupper og i tilfælde af systemnedbrud eneste alternativ for
kommunikation fra myndigheder til borgere, mellem virksomheder
samt mellem borgerne.
PostNord
bemærker videre, at denne infrastruktur forudsætter sam-
arbejde og integration mellem EU’s medlemslande. På baggrund af den
11
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
aktuelle nedlukning af fysiske butikker, bør det overvejes om befor-
dringspligt af pakker bør opretholdes eller alene overlades til markeds-
kræfterne.
Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA)
kan overordnet
støtte direktivforslaget.
DANVA
mener principielt, at der skal være lov-
givningsmæssige rammer, der sikrer og understøtter, at danske forsy-
ninger arbejder effektivt med modstandsdygtighed/resiliens ud fra en
risikobaseret tilgang.
DANVA
vurderer, at direktivet vil bidrage til at
forbedre rammerne for dette arbejde på vand- og spildevandsforsy-
ningsområdet.
DANVA
finder det vigtigt, at forsyningerne ikke underlægges dobbelt-
regulering som følge af allerede eksisterende nationale eller EU-retlige
krav.
DANVA
fremhæver, at det fortsat skal være muligt at anvende
nationale eller internationale tekniske retningslinjer eller standarder.
DANVA
konstaterer, at flere forsyninger servicerer inden for flere om-
råder (energi, gas, vand, spildevand mv.), og finder det væsentligt, at
der er et samspil mellem retningslinjerne for de forskellige forsynings-
arter.
DANVA
finder, at medlemsstaterne skal tilvejebringe de økonomiske
og juridiske rammer, der kan sikre, at vand- og spildevandforsyningen
fortsat kan leveres til en overkommelig pris. Der vil være behov for en
analyse af de omkostninger, som direktivet vil afstedkomme for de for-
syninger, der udpeges som kritiske enheder, og det bør drøftes på na-
tionalt niveau, hvordan en fair finansiering kan etableres. De forsynin-
ger, der bliver udpeget som kritiske enheder, bør kompenseres økono-
misk, så regningen ikke ender hos forbrugerne.
DANVA
finder, at nationale tilskud i den forbindelse ikke skal betragtes
som ulovlige.
3F Transport
støtter intentionen bag og formålet med forslaget, her-
under at der sigtes til en bedre fælles europæisk sikring og beskyttelse
af kritisk infrastruktur.
DI Transport
og
Dansk Luftfart
støtter direktivforslaget og bemær-
ker, at der er god grund til at indtænke kritisk infrastruktur i en bredere
kontekst, og at den valgte løsningsmodel i den henseende synes pro-
portional.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
støtter forslaget.
ES
foreslår, at den del af transportsektoren, der vedrører luftfart, udvides
12
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
til at omfatte lufttrafik generelt, herunder også forretnings- og privat-
ejede fly.
ES
konstaterer, at det i det nuværende forslag kun er luft-
fartsselskaber, der er omfattet.
Danske Rederier
konstaterer, at de danske rederier som en del af
transportsektoren i dag er omfattet af ECI-direktivet og er forstående
over for nødvendigheden af at ændre tilgangen til en bredere sikring af
kritiske enheders modstandsdygtighed.
Danske Rederier
finder det vigtigt, at der ikke med CER-direktivet
indføres yderligere krav til foranstaltninger for søtransportsektoren og
havneterminaler, der bidrager til unødige administrative byrder eller
udfordrer transportkædernes effektivitet.
Danske Rederier
bemærker
i den forbindelse, at de kritiske enheder i søfartssektoren vil være om-
fattet af forordning nr. 725/2004, der bygger på international lovgiv-
ning vedtaget af den Internationale Søfartsorganisation (IMO).
Danske Rederier
konstaterer, at danske havne og havneterminaler
samt danske skibe ikke er kategoriseret som kritiske enheder efter den
nuværende regulering.
Danske Rederier
ønsker, at den nuværende
praksis fastholdes, så medlemsstaterne fortsat identificerer kritiske en-
heder baseret på en national risikovurdering.
Danske Rederier
ønsker
en fortsættelse af det nuværende myndighedssamarbejde og ser ingen
hindringer for dette i CER-direktivet.
Dansk Erhverv
er positivt indstillet overfor forslaget og støtter, at der
kommer fokus på den vigtige problemstilling, som bl.a. COVID-19-pan-
demien har aktualiseret, og at EU ruster sig til eventuelle fremtidige
katastrofer, der potentielt kan påvirke vitale samfundsmæssige funkti-
oner eller økonomiske aktiviteter negativt.
Dansk Erhverv
finder, at en fornyet tilgang, der i højere grad afspejler
det nuværende og forventede fremtidige risikolandskab, den stadig
tættere indbyrdes afhængighed mellem forskellige sektorer og de sta-
dig mere indbyrdes afhængige relationer mellem fysiske og digitale in-
frastrukturer, kan fremme kritiske enheders modstandsdygtighed.
Dansk Erhverv
konstaterer, at operatører ofte opererer som en del af
et stadig mere sammenkoblet net af tjenester og infrastrukturer og le-
verer væsentlige tjenester i mere end én medlemsstat. En harmonise-
ret tilgang
til reguleringen vil sikre en overordnet EU-ramme, som bedre end for-
skellige nationale tiltag styrker modstandsdygtigheden og sikrer leve-
ringen af væsentlige tjenester i EU.
13
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
Dansk Erhverv
finder, at reguleringen grundlæggende bør facilitere,
at enheder, som ikke er tilstrækkeligt udstyret til at håndtere nuvæ-
rende og forventede fremtidige risici for deres drift mv., sættes i stand
til at forbedre deres modstandsdygtighed.
Dansk Erhverv
finder det vigtigt, at dobbeltregulering undgås, hvor
der allerede findes sektorspecifik regulering. Ligeledes er det vigtigt, at
kravene til kritiske enheder om at træffe passende og forholdsmæssige
tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre deres mod-
standsdygtighed i alle tilfælde er proportionale og ikke pålægger unø-
dige økonomiske byrder.
Danske Havne (DH)
støtter, at indsatsen for at beskytte vigtig infra-
struktur (herunder havne) tilpasses og styrkes via en målrettet vurde-
ring af alle relevante naturlige og menneskeskabte risici, der kan på-
virke leveringen af væsentlige tjenester, herunder bl.a. ulykker, natur-
katastrofer mv.
DH
støtter endvidere, at medlemsstaterne kan identificere kritiske en-
heder ved hjælp af fælles kriterier på grundlag af en national risikovur-
dering.
DH
finder det i den forbindelse vigtigt, når medlemsstaterne udpeger
de kritiske enheder, at det vurderes, om omkostningerne og den admi-
nistrative byrde for fx havnene er proportionale med truslen. Den na-
tionale myndighed bør foretage en specifik risikovurdering af hver havn
og på dette grundlag beslutte, om den skal være omfattet som kritisk
infrastruktur i direktivet. Det skal også specificeres, hvilke dele af fx
havnen, der i så fald betragtes som kritisk infrastruktur. Det er vigtigt
at inddrage virksomheder/havne i arbejdet, da de kan bidrage til at
udpege den kritiske infrastruktur.
DH
bemærker, at danske erhvervshavne er i forvejen underlagt store
sikkerhedsforanstaltninger, herunder krav om at udarbejde sårbar-
hedsvurderinger og sikringsplaner. Dertil kommer det kommende
NIS2-direktiv, der også omfatter havne.
DH
kan frygte, at hvis havnene skal bruge store ressourcer på imple-
mentering af dette direktiv såvel som NIS2-direktivet, kan det i sidste
ende betyde ulig konkurrence til fordel for landtransport. Dette vil i
sidste ende også være til skade for klimaet.
DH
finder, at det kan være forbundet med store omkostninger for de
aktører, der udpeges som kritiske enheder, og at det i den forbindelse
er vigtigt, at direktivet koordineres med øvrige indsatser, så den admi-
nistrative byrde mindskes mest muligt.
DH
foreslår, at der er mulighed
14
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0015.png
for økonomisk- og faglig støtte til de virksomheder/havne, der omfattes
af kravene.
Danske Vandværker (DV)
er enige i behovet for nationale strategier,
der skal sikre kritiske enheders modstandsdygtighed overfor for cybe-
rangreb, terrorhandlinger mv., baseret på regelmæssige vurderinger af
relevante risici og med opdatering hvert fjerde år.
DV
finder det væ-
sentligt, at risikovurderingen foretages under hensyntagen til af-
hængigheder mellem sektorer, herunder f.eks. energi, transport, drik-
kevand og spildevand, bankvæsen, digital infrastruktur mv. Konkret er
vandforsyning meget afhængig af fx elforsyningen.
DV
finder, at direktivet vil forbedre mulighederne for, at arbejdet med
at sikre modstandsdygtighed også bliver gennemført for vandforsynin-
gerne.
DV
vurderer i den forbindelse, at der er behov for, at også vand-
forsyning bliver udpeget som kritisk infrastruktur.
DV
finder det afgørende, at EU udarbejder en vejledning med fokus på
samspillet mellem nærværende direktivforslag og NIS2-forslaget. Der
vil være vandforsyninger, der udpeges efter NIS2-retningslinjer, og
som på nogle punkter også skal forholde sig til kravene i direktivet om
kritiske enheders modstandsdygtighed. Der er derfor risiko for dobbelt-
arbejde og unødvendigt bureaukrati.
DV
finder det vigtigt, at der i direktivet tages tilstrækkeligt hensyn til
den særlige struktur, der er i vandforsyningen i Danmark. De fleste af
DV’s medlemmer er vandforsyninger med kun få ansatte og med en
relativt lav leverance pr. forsyning. Foranstaltninger bør derfor være
proportionale med mulige effekter af hændelser, og direktivet bør der-
for sikre en tilstrækkelig dialog imellem myndigheder og vandforsynin-
ger ved fastlæggelsen af krav, herunder sikre at allerede eksisterende
krav ikke gentages, men suppleres af det ny direktivs krav.
DV
bemærker, at mindre vandforsyninger har en begrænset økonomisk
og administrativ kapacitet, og finder, at der er behov for en tilkendegi-
velse af, at de enkelte medlemslande bør fastlægge finansieringen af
tiltag under hensyntagen til den økonomiske og administrative kapaci-
tet hos de enkelte vandforsyninger.
Specifikke bemærkninger
Artikel 1:
DANVA
bemærker, at artikel 1, litra a kan læses således, at kritiske
enheder skal levere en service i det indre marked, for at være omfattet
15
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
af direktivet.
DANVA
har ikke kendskab til, at der er danske forsynin-
ger eller danske forbrugere, der forsyner henholdsvis bliver forsynet på
tværs af landegrænser.
DANVA
finder det bydende nødvendigt, at EU udarbejder vejlednings-
materiale, der har fokus på samspillet mellem nærværende direktiv og
forslaget til NIS2-direktiv.
Artikel 3:
DANVA
støtter, at den nationale strategi opdateres hvert fjerde år, og
finder det i den forbindelse centralt, at der er fokus på rolle- og an-
svarsbeskrivelse.
Artikel 4:
DANVA
støtter, at der ved risikovurderingen tager højde for risici, der
stammer fra afhængigheder mellem sektorer.
DANVA
bemærker, at
vand- og spildevandsforsyningen blandt andet afhænger af el-sektoren.
Artikel 5:
DANVA
finder det hensigtsmæssigt, at identifikationen af kritiske en-
heder jf. artikel 5 foretages ud fra en risikovurdering, og at den natio-
nale myndighed har dialog med den potentielle kritiske enhed for der-
med at sikre fælles forståelse for den udførte risikovurdering og de
konkrete hensyn til proportionalitetsprincippet.
Artikel 8:
DH
finder det væsentligt, at de ressourcer der nævnes i artikel 8 stk.
4 fordeles ligeligt mellem de relevante myndigheder, således at de er i
stand til at løfte deres opgaver i medfør af direktivet, uden at det går
ud over deres øvrige ansvarsopgaver og forpligtelser. For havnene be-
tyder det bl.a., at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Søfartsstyrelsen,
Politi og Forsvaret også får tildelt de rette ressourcer for udførelsen af
opgaven.
Artikel 9:
DANVA
påskønner, at det eksplicit angives i artikel 9, at medlemssta-
terne skal understøtte de kritiske enheder, og at det i den forbindelse
er væsentligt, at der sikres rettidig rådgivning om de krav, der følger
af direktivets artikel 10 og 11.
DSB
finder i forhold til artikel 9, at det i direktivet bør adresseres, hvor-
dan de kritiske enheder forsvarligt skal opbevare og håndtere potentielt
forretnings- og personfølsomme oplysninger fra andre kritiske enheder.
Artikel 10:
16
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
DSB
finder i forhold til artikel 10, at det generelt bør tilsigtes, at de
kritiske enheders arbejde med risikovurderinger optimeres i videst mu-
ligt omfang, således at dobbeltarbejde begrænses.
DSB
anbefaler kon-
kret, at kritiske enheder, som opererer inden for samme sektor, koor-
dinerer arbejdet med risikovurderinger og risikorapporteringer.
Artikel 11:
DSB
finder, at der er behov for en præcisering af, hvad der forstås ved
”passende og forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstalt-
ninger”.
DSB
bemærker, at for en virksomhed som DSB, med mange
fysiske lokationer og medarbejdere fordelt på et stort geografisk om-
råde, vil der potentielt være tale om betydelige investeringer til imple-
mentering af foranstaltninger til at modstå og/eller reducere risikoen
utilsigtede hændelser.
DSB
finder derfor behov for fastlæggelse af
f.eks. minimumskrav.
DH
finder det vigtigt, at der i forhold til artikel 11 etableres en tilstræk-
kelig fælles pulje i EU-regi, målrettet infrastruktur af særlig europæisk
betydning, der kan understøtte forebyggelse før og genopretning efter
hændelser.
Artikel 12:
3F Transport
finder behov for bedre belysning af, hvilken betydning
myndigheders baggrundskontrol af personale vil have for arbejdstager-
rettigheder og arbejdstagerbeskyttelse.
3F Transport
bemærker, at
artiklen indebærer en risiko for, at myndighederne som led i tilbage-
meldingen til arbejdsgiverne leverer for store mængder informationer,
som utilsigtet vil kunne anvendes af arbejdsgiver til at frasortere an-
satte.
3F Transport
opfordrer til, at de i artikel 12 beskrevne forslag
underkastes en juridisk konsekvensanalyse med fokus på, hvorvidt ar-
tiklen
utilsigtet kan bruges som ”sorteringsmekanisme” i forhold til an-
satte.
Artikel 13:
DSB
finder, at artikel 13 med fordel kan udvides, så der stilles krav
om, at de kritiske enheder skal indberette til myndighederne, om de i
det forløbne år har afholdt beredskabsøvelser, og hvem der har delta-
get i øvelserne. Endvidere kan der stilles krav om, at de kritiske enhe-
der skal indberette, at de har foretaget en test af deres kommunikati-
onskanaler i det forløbne år. Gennemførelse af beredskabsøvelser samt
regelmæssig test af kommunikationsudstyr vil kunne højne de kritiske
enheders modstandsdygtighed mod kritiske hændelser.
Artikel 14:
DSB
finder i forhold til artikel 14 og 15, at der er behov for en afklaring
eller præcisering af, hvorvidt en kritisk enhed, der samarbejder med
17
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0018.png
en kritisk enhed med særlig europæisk betydning, vil kunne blive på-
lagt delvist eller udvidet tilsynspligt (som konsekvens af samarbejdet).
Øvrige:
DH
bemærker, at det af betragtningerne til direktivforslaget fremgår,
at eksisterende data/vurderinger, der foretages efter andre EU-regler,
skal udnyttes.
DH
finder det af stor vigtighed, at der bliver en så enkel
overførsel af relevante data- og vurderinger som muligt, hvor alle med-
lemsstaters myndigheder samler deres informationer/vurderinger i
samme skabelon.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den indledende gennemgang af forslaget er endnu ikke afslut-
tet på rådsarbejdsgruppeniveau. De fleste lande vurderes over-
ordnet positivt indstillet overfor direktivets grundlæggende for-
mål, men de indledende drøftelser viser, at der er behov for af-
klaring af en række centrale punkter. Det gælder bl.a. spørgs-
mål om overlap til øvrig lovgivning, krav til medlemsstaternes
afrapportering til Kommissionen samt Kommissionens beføjel-
ser til implementere henholdsvis delegerede retsakter og gen-
nemførselsretsakter.
Det er forventningen, at den indledende gennemgang afsluttes
med det nuværende portugisiske formandskab, og at det kom-
mende slovenske formandskab herefter vil opstarte dialog om
konkrete ændringsforslag til direktivet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen betragter beskyttelsen af kritisk infrastruktur som en høj
sikkerhedspolitisk prioritet. Regeringen vurderer, at stigende tværsek-
torielle og tværstatslige afhængigheder kombineret med et tiltagende
komplekst risikobillede kalder på europæisk samarbejde.
Regeringen arbejder generelt for at styrke samfundets resiliens, og for-
slaget flugter i høj grad med regeringens syn på beskyttelse af kritisk
infrastruktur.
Regeringen hilser på den baggrund Kommissionens forslag om en styr-
kelse af modstandsdygtigheden i kritiske enheder velkommen, idet re-
geringen betoner den nationale kompetence på området, og at det ge-
nerelt skal tilstræbes at begrænse økonomiske og administrative byr-
der.
Regeringen vurderer, at udvidelsen af antallet af sektorer, stærkere og
mere ensartede krav både nationalt og på virksomhedsplan samt en
skærpet tilsynsforpligtelse må forventes at styrke sikkerheden og mod-
standsdygtigheden hos de aktører, der driver kritisk infrastruktur.
18
Rådsmøde nr. 3799 (retlige og indre anliggender) 7.-8. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 7-8/6-21 (forsvarsdelen)
2402815_0019.png
Regeringen finder det meget vigtigt, at forslaget lægger op til en risi-
kobaseret tilgang, hvori der lægges vægt på medlemsstaternes natio-
nale kompetence, idet de enkelte medlemsstater ud fra egen national
strategi og risikovurdering skal udpege de enheder, der vurderes kriti-
ske.
Det er ikke klart for regeringen, hvad der specifikt ligger i forslagets
bestemmelser om gennemførselsretsakter, og regeringen ser et behov
for præcisering og afgrænsning af bestemmelserne.
Regeringen finder det i forlængelse heraf meget vigtigt, at direktivet
generelt kan implementeres efter sektoransvarsprincippet, og at der
tages hensyn til allerede eksisterende regulering og krav i sektorerne.
Samtidig tages der forbehold for en eventuel horisontal gennemførelse
af dele af direktivet, såfremt det vurderes at give økonomisk og lovgiv-
ningsmæssig merværdi.
Regeringen mener, at omkostningerne ved at styrke modstandsdygtig-
heden i kritiske enheder skal stå mål med gevinsterne herved for både
offentlige og private aktører. Regeringen vil derfor arbejde for, at for-
slaget ikke medfører uforholdsmæssige økonomiske byrder for staten
og erhvervslivet, og at der sikres proportionalitet mellem omkostnings-
niveau og merværdi. I den forbindelse finder regeringen det vigtigt, at
direktivet fortsat tænkes tæt sammen med forslag til NIS2-direktiv,
således at de implementeringsmæssige konsekvenser er mindst mulige
for både den offentlige og private sektor. Regeringens endelige stilling-
tagen afventer en nærmere vurdering af de statsfinansielle og er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Sektoren for digital infrastruktur er ikke omfattet af alle forslagets be-
stemmelser, idet en række forhold allerede er omfattet af NIS2-forsla-
get. Det fremgår dog ikke klart, hvilke bestemmelser digital infrastruk-
tur er omfattet af samt behovet herfor. Regeringen ser derfor behov
for at få en afklaring på disse forhold.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt til orientering den 4. marts 2021.
19