Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3804 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2021-863
Den 7. juni 2021
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 21. juni 2021
SAMLENOTAT
1. Belarus...........................................................................................................................................2
2. Irak ................................................................................................................................................4
3. Latinamerika og Caribien .............................................................................................................6
1
Rådsmøde nr. 3804 (udenrigsanliggender) den 21. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/6-21
2412631_0002.png
1. Belarus
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Belarus i lyset af den fortsat omfattende repression i landet, samt den
ulovlige tvangslanding af et Ryanair fly den 23. maj 2021. Drøftelsen vil være en mulighed for at gøre status for
implementeringen af konklusionerne vedtaget på det Europæiske Råd den 24. maj om en hurtig og substantiel
reaktion, samt for at sende et budskab om fortsat støtte til en demokratisk transition i Belarus, opgøret med
straffriheden, samt opfordring til løsladelse af alle politiske fanger.
2. Baggrund
Den 23. maj 2021 tvang belarusiske myndigheder et europæiskejet Ryanair fly, der på vej fra
Athen til Vilnius befandt sig i belarusisk luftrum, til at nødlande i Minsk under påskud af en falsk
bombetrussel fra Hamas. Her blev den unge oppositionsjournalist Roman Protasevich anholdt.
Det Europæiske Råd besluttede den 24. maj, at EU skulle arbejde for et forbud mod belarusiske
flyvninger over EU-luftrum, et forbud mod belarusiske landinger i EU's lufthavne, samt snarlig
vedtagelse af yderligere sanktioner mod det belarusiske regime.
I opfølgning på Rådsbeslutningen vedtog EU medlemslandene fredag den 4. juni en udvidelse af
det eksisterende sanktionsregime mod Belarus i form af et flyve- og landingsforbud mod
belarusiske fly i EU. I tillæg arbejdes der i EU for vedtagelse af yderligere sanktioner relateret til
flyepisoden. Der er ikke belarusiske flyruter til Danmark, og SAS meddelte i umiddelbar
forlængelse af episoden, at man vil undgå det belarusiske luftrum i overensstemmelse med det
europæiske luftfartsikkerhedsagenturs anbefaling. FN’s Internationale Organisation for Civil
Luftfart ventes at komme med en vurdering af episoden senest 25. juni 2021. EU's juridiske
tjeneste har vurderet episoden som værende i strid med Folkeretten.
Herudover ventes en fjerde sanktionspakke i form af målrettede økonomiske sanktioner mod
listede personer og enheder ansvarlige for grove menneskerettighedskrænkelser og politisk
undertrykkelse vedtaget snarligt, forventeligt forud for rådsmødet. Der arbejdes parallelt med
opdraget om økonomiske sektorsanktioner med henblik på snarlig vedtagelse.
Den omfattende repression fra det belarusiske sikkerhedsapparat fraholder befolkningen fra at
demonstrere, og der har den seneste tid været en ny bølge af ransagninger og anholdelser rettet
mod menneskerettighedsforkæmpere i landet, herunder repræsentanter for det polske mindretal.
En række lovændringer er undervejs i det belarusiske system, som - hvis vedtaget - vil have en
negativ effekt på advokaters råderum og pressefriheden.
Kommissionen har forud for rådsmødet udsendt den ventede ”økonomisk plan for et
demokratisk Belarus”, der stiller økonomisk støtte og investeringer i Belarus i udsigt under
forudsætning af, at der finder en demokratisk transition sted. Planen skal sende et politisk signal
til den belarusiske befolkning om styrket kort- og langsigtet EU-støtte i transitionsperioden til
strukturelle juridiske og økonomiske reformer samt EU-investeringer i sundhed, infrastruktur,
vedvarende energi og digitalisering. Planen lægger endvidere op til styrkede politiske relationer
med Belarus, samt til etablering af en EU-Belarus rammeaftale.
2
Rådsmøde nr. 3804 (udenrigsanliggender) den 21. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/6-21
3. Formål og indhold
Der ventes en substantiel drøftelse af situationen i Belarus i lyset af den fortsat omfattende
repression i landet, herunder den ulovlige tvangslanding af et europæiskejet Ryanair fly og
efterfølgende arrestation af Roman Protasevich.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelse og implementering af flyveforbuddet, samt de ventede sanktionsudvidelser for
Belarus vurderes ikke at have betydning for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Flyveforbud, samt udvidelse af eksisterende sanktionsliste finder
retsanvendelse i dansk lov og implementeres af relevante danske myndigheder.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes bred anerkendelse af den hurtige vedtagelse og implementering af flyveforbuddet
samt opbakning til yderligere sanktioner, herunder mulige sektorsanktioner målrettet det
belarusiske regimes økonomi. Der forventes ligeledes bred opbakning til fortsat at støtte det
belarusiske civilsamfund og til at give befolkningen et klart perspektiv gennem den økonomiske
plan for et demokratisk Belarus.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har arbejdet for hurtig vedtagelse og implementering af sanktioner og flyveforbud
relateret til den ulovlige tvangslanding af Ryanair flyet den 23. maj 2021. Regeringen bakker op
om den fjerde sanktionspakke samt om arbejdet for sektorsanktioner mod Belarus, idet der fra
dansk side arbejdes for samtidigt at tage hensyn til den belarusiske befolkning. Fra dansk side er
det centralt, at presset på det belarusiske regime opretholdes, samtidigt med at EU viser sin
opbakning til og støtter den belarusiske befolkning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Belarus har seneste været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. oktober
2020.
3
Rådsmøde nr. 3804 (udenrigsanliggender) den 21. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/6-21
2412631_0004.png
2. Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet ventes en drøftelse af den aktuelle situation i Irak. Fokus vil være på det kommende parlamentsvalg
i oktober og en mulig EU-valgobservatørmission samt andre tiltag til styrkelse af EU´s position i Irak.
Drøftelsen forventes efterfulgt af en uformel frokostdrøftelse med den irakiske udenrigsminister.
2. Baggrund
Irak skal efter planen afholde parlamentsvalg til oktober. Valget skulle oprindeligt have fundet
sted i juni, men den irakiske valgkommission besluttede i januar at udskyde valget til oktober
efter anmodning fra den irakiske regering - bl.a. på grund af tekniske årsager, herunder særligt
sikringen af en transparent og retfærdig valghandling.
Situationen i Irak er fortsat præget af ustabilitet. I januar gennemførte ISIL et større terrorangreb
på et marked i det centrale Bagdad, hvor mere end 30 personer blev dræbt og over 100 såret. Det
var det første selvmordsangreb i Bagdad i næsten to år. Der har de seneste uger også være øgede
spændinger og konfrontationer mellem demonstranter og væbnede militser i gaderne i de større
byer.
Danmark har sammen med en kreds af ligesindede EU-medlemslande arbejdet målrettet for
opfølgning på konklusioner fra det ekstraordinære rådsmøde for udenrigsanliggender i januar
2020, der blandt andet tog sigte på at styrke EU´s rolle i Irak gennem intensiveret politisk dialog
herunder højniveau-besøg
samt styrket indsats på sikkerhedsområdet. Sidstnævnte bl.a.
gennem EU´s civile rådgivningsmission (EUAM), der sigter på kapacitetsopbygning i de civile
grene af den irakiske sikkerhedssektor. EUAM er EU´s flagskib i Irak og aktiviteterne
gennemføres i tæt samarbejde med NATO´s trænings- og rådgivningsmission i Irak (NMI). EU
yder endvidere et substantielt bidrag til stabilisering i Irak samt humanitær og udviklingsbistand.
Irak har, trods store udfordringer, en central placering i Mellemøsten og udgør en vigtig aktør ift.
nabolandet Iran og terrorbekæmpelsen i regionen. Danmark har siden 2014 ydet markante
militære og civile bidrag til bekæmpelsen af ISIL og stabiliseringen af Irak og Syrien, bl.a. i regi af
den globale koalition mod ISIL. Dansk tilstedeværelse i regionen handler ikke mindst om at
fastholde presset på ISIL, så terrororganisationen ikke igen får fodfæste. Danmark har aktuelt
lederskabet af NMI. Som led i det danske NMI-lederskab genåbnedes den danske ambassade i
Irak i oktober 2020.
3. Formål og indhold
Rådets drøftelse forventes at fokusere på: i) Vigtigheden at EU’s fortsatte støtte til den
nuværende regering; ii) den politiske situation i Irak, herunder det kommende parlamentsvalg i
oktober og muligheden for en EU-valgobservatørmission; iii) Iraks overordnede betydning for
den bredere stabilitet i regionen, herunder ift. terrorisme og migration.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4
Rådsmøde nr. 3804 (udenrigsanliggender) den 21. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/6-21
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der kan generelt forventes enighed om behovet for støtte til den nuværende regering samt
behovet for en aktiv og synlig EU-rolle i Irak. I den forbindelse forventes flere medlemslande
bl.a. igen at understrege behovet for, at
EU’s udenrigsrepræsentant
indtager en mere aktiv rolle
ift. Irak, herunder aflægger besøg til Bagdad.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges vægt på, at EU indtager en aktiv og synlig rolle i Irak. Det gælder både en
klar politisk støtte til den nuværende regering, samt understøttelsen af afviklingen af
parlamentsvalget
bl.a. i form af en EU-valgobservatørmission. Fra dansk side er det ligeledes
vigtigt, at EU og EU’s medlemslande bidrager med stabiliseringsstøtte til Irak. Rådsmødet finder
sted på et tidspunkt, hvor udenrigsministeren netop har aflagt bilateralt besøg i Bagdad.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Irak har seneste været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. januar 2020.
5
Rådsmøde nr. 3804 (udenrigsanliggender) den 21. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/6-21
2412631_0006.png
3. Latinamerika og Caribien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en bred drøftelse af EU's relation til Latinamerika og Caribien som opfølgning på drøftelsen på
rådsmødet for udenrigsanliggender i oktober 2020, herunder status for den politiske udvikling og identificering af
prioriteter for et øget EU-engagement i regionen samt muligheden for et eventuelt topmøde.
2. Baggrund
EU’s udenrigsrepræsentant Borrell
har lagt op til en bred politisk drøftelse af relationerne til
Latinamerika og Caribien for at styrke
EU’s engagement i regionen,
der har en samlet befolkning
tæt på 700 mio. mennesker og er en væsentlig politisk og økonomisk partner for EU. Drøftelsen
ventes at berøre en række emner af betydning for forholdet, herunder COVID-19 og de afledte
socioøkonomiske konsekvenser, den politiske udvikling i regionen inklusiv retsstatssituationen
samt EU’s associeringsaftaler med regionen og EU-Mercosur-aftalen.
Endelig kan forventes en
drøftelse af EU's strategi for politisk samarbejde i regionen på højt niveau. I december 2020 blev
der afholdt et EU-Latinamerika udenrigsministermøde i Berlin, men det er seks år siden, at der
blevet afholdt et topmøde mellem regionerne.
Latinamerika og Caribien er hårdt ramt af COVID-19, og EU har truffet en række
foranstaltninger for at hjælpe regionen under Team Europe-initiativet til blandt andet at mindske
effekterne af pandemien. EU's indsats er rettet mod at afbøde krisens humanitære,
sundhedsmæssige, sociale og økonomiske konsekvenser. Mere end 2,4 mia. euro er afsat fra EU,
EU's medlemsstater og den Europæiske Investeringsbank, men regionen er fortsat præget af
nedlukninger, høje smitte- og dødstal samt en overbelastet sundhedssektor.
Vaccinationsprogrammer er først nu ved at blive udrullet i større omfang, og i lande som f.eks.
Brasilien er kun ca. 10 pct. af befolkningen vaccineret.
Der kan på rådsmødet endvidere forventes en kort orientering om status for EU’s
associeringsaftaler med regionen. Forhandlingerne om moderniseringen af handelsdelen af
associeringsaftalerne med Mexico og Chile forventes afsluttet i løbet af 2021, mens EU-
Mercosur-aftalen tidligst forventes forelagt medlemsstaterne og Europa-Parlamentet i 2022.
Kommissionen arbejder på en supplerende politisk erklæring med Mercosur om klima- og
miljøforpligtelser
uden at genåbne selve aftalen. Gennemføres aftalerne vil de være et vigtig
strategisk, økonomisk og geopolitisk signal, der forstærker EU's samarbejde med regionen.
Den politiske krise i Venezuela, herunder indskrænkningerne af det demokratiske
rum samt den voksende humanitære krise i landet bl.a. som følge af pandemien forventes
ligeledes berørt. EU's ambassadør er fortsat udvist af landet som følge af, at EU tilføjede 19
personer i Venezuela til
EU’s
sanktionsliste i februar 2021. I nabolandet Colombia har der
gennem flere uger været sociale uroligheder og strejker. EU opfordrer regeringen til at indgå i
dialog, afstå fra vold og overholde menneskerettighederne.
For Danmark og for EU er det vigtigt at fastholde regionens fokus på bæredygtig grøn omstilling
og genopbygning samt at landene fastholder fokus på at øge ambitionerne i forbindelse med
Paris-aftalen.
6
Rådsmøde nr. 3804 (udenrigsanliggender) den 21. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/6-21
3. Formål og indhold
Udenrigsministrene ventes at have en drøftelse af EU's strategiske relationer til Latinamerika og
Caribien samt en status på COVID-19’s
konsekvenser for regionen
og prioriteter for
samarbejdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes opbakning til, at EU fortsat forstærker relationerne til partnere i Latinamerika og
Caribien, herunder prioriterer det politiske engagement og fortsat bidrager til at afbøde
konsekvenserne af COVID-19-krisen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om EU’s indsats i forhold til Latinamerika og Caribien, der generelt
komplementerer danske prioriteter i det bilaterale engagement. Latinamerika og Caribien er
vigtige partnere, ikke mindst når det gælder fastholdelsen af et regelbaseret multilateralt system,
fair og bæredygtig handel samt i forhold til klimadagsordenen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s
relationer med Latinamerika og Caribien har seneste været forelagt for Folketingets
Europaudvalg til orientering den 9. oktober 2020.
7