Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3805 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2021-867
Den 4. juni 2021
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 22. juni 2021
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 24.
25. juni 2021 (udkast til konklusioner) .............2
2. Udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen ...............................................................4
3. Konferencen om Europas fremtid ................................................................................................6
4. Retsstatsprincippet i Polen /TEU art. 7, stk. 1. ...........................................................................8
5. Unionens grundlæggende værdier i Ungarn/TEU art. 7, stk. 1. ............................................... 11
1
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 24.
25. juni 2021 (udkast til konklusioner)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 forventes udkastet til konklusioner for mødet i Det
Europæiske Råd den 24. - 25. juni 2021 at blive drøftet. Udkastet til konklusioner foreligger endnu ikke, og
dagsordenen for mødet er fortsat under overvejelse. På nuværende tidspunkt er forventningen, at der på mødet i Det
Europæiske Råd den 24. -25. juni vil være en drøftelse af COVID-19-situationen, økonomisk genopretning og
migration. Derudover forventes en drøftelse af eksterne relationer med fokus på EU’s relation til
Tyrkiet og
Rusland.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 24. - 25. juni 2021. I henhold til
forretningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige
anliggender) møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 forventes udkastet til konklusioner for
mødet i Det Europæiske Råd den 24. - 25. juni 2021 at blive drøftet. Udkastet til konklusioner
foreligger endnu ikke, og dagsordenen for mødet er fortsat under overvejelse. På nuværende
tidspunkt er forventningen, at der på mødet i Det Europæiske Råd den 24. -25. juni vil være en
drøftelse af COVID-19-situationen, økonomisk genopretning og migration. Derudover
forventes en drøftelse af eksterne relationer med
fokus på EU’s relation til
Tyrkiet og Rusland.
COVID-19-koordination er fortsat et fast punkt på Det Europæiske Råds dagsorden og blev
senest drøftet på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 24.
25. maj. På Det
Europæiske Råd den 24.
25. juni forventes på nuværende tidspunkt en status på den generelle
COVID-19-håndtering, herunder vaccineproduktion og vaccineudrulning samt status på den
epidemiologiske situation i medlemslandene. Kommissionen forventes forud for mødet at
fremlægge en rapport om de erfaringer, der hidtil er gjort med COVID-19-pandemien i
opfølgning på den ekstraordinære videokonference for medlemmerne af det Europæiske Råd,
den 25.-26. februar i år. Der forventes endvidere en drøftelse af indsatsen med vaccinediplomati
og forventninger til udrulning af europæiske donationer.
Under drøftelsen af den økonomiske genopretning forventes fokus på status for
implementeringen af genopretningsinstrumentet Next Generation EU, herunder også status på
EU-landenes genopretningsplaner. Som led i det europæiske semester forventes Det Europæiske
Råd også at tage de årlige økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som helhed til
efterretning.
Under drøftelsen af migration forventes en status på situationen langs migrationsruterne.
EU’s relation til Tyrkiet
og situationen i det østlige Middelhavsområde blev senest drøftet på
videokonferencen for medlemmer af Det Europæiske Råd den 25. marts 2021, hvor man bl.a.
var enige om, at EU
under forudsætning af bl.a. fortsat nedtrapning i det østlige Middelhav og
konstruktivt samarbejde fra tyrkisk side
ville være rede til indgå i dialog med Tyrkiet omkring
2
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0003.png
en styrkelse af samarbejdet og tage yderligere beslutninger på Det Europæiske Råd i juni. Der
forventes på den baggrund en bred drøftelse af status for relationen mellem EU og Tyrkiet med
fokus på både spørgsmålet om nedtrapning i det østlige Middelhav, migration,
menneskerettigheder m.v. samt på dette grundlag endvidere en drøftelse af evt. beslutninger fra
EU’s side via-à-vis
Tyrkiet.
EU’s relation til Rusland
blev senest drøftet på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd
den 24. - 25. maj 2021. Her bad Det Europæiske Råd Kommissionen og den fælles
Udenrigstjeneste
om at udarbejde en rapport om EU’s relation til Rusland med henblik på at
forelægge relevante policy optioner som grundlag for den videre drøftelse på Det Europæiske
Råd i juni.
Det må forventes, at dagsordenen kan blive justeret frem mod mødet
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd den 24.
25. juni 2021 ventes ikke i sig selv at
indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det
Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet,
der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne vurderes, når
der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til konklusioner, kendes andre landes holdninger ikke på
nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Der er tale om en vigtig drøftelse af udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd, som
finder sted få dage før mødets afholdelse. Fra dansk side vil man arbejde for at fremme danske
synspunkter i forhold til den kendte dagsorden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0004.png
2. Udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen
8771/21
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. juni forventes en bred drøftelse om status for
EU’s udvidelse
med
fokus på det vestlige Balkan.
2. Baggrund
På mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 24. marts 2020 blev der opnået enighed om
indledning af optagelsesforhandlinger med Albanien og Nordmakedonien. Rådskonklusionerne
udtrykte i den forbindelse opbakning til Kommissionens meddelelse om en ny metode for
udvidelsesforhandlinger med det vestlige Balkan. Rådskonklusionerne beskrev endvidere en
række krav, som de to kandidatlande hver især skal leve op til, inden optagelsesforhandlingerne
kan påbegyndes. Det gælder ikke mindst ift. Albanien.
Kommissionen har i en meddelelse den 12. maj 2021 fremlagt sin vurdering af Albaniens
fremskridt i EU-integrationsprocessen. Kommissionen vurderer, at Albanien i tilstrækkelig grad
har leveret på de betingelser, der blev fastlagt i rådskonklusionerne i marts 2020.
Før de første regeringskonferencer, der markerer den formelle start på
optagelsesforhandlingerne, kan afholdes, skal Rådet nå til enighed om de forhandlingsrammer,
der skal strukturere optagelsesforhandlingerne. Sagen er imidlertid strandet på grund af et
medlemslands veto mod forhandlingsrammen for Nordmakedonien. Selvom vetoet ikke
vedrører forhandlingsrammen for Albanien, kan den heller ikke godkendes, da en række lande
ikke har ønsket at opsplitte vedtagelsen af forhandlingsrammerne for de to lande.
Der planlægges afholdt regeringskonferencer med kandidatlandene Montenegro og Serbien
samme dag som rådsmødet. Begge lande forhandler pt. om optagelse i EU, og de har begge
erklæret, at de ønsker at forhandle videre under den nye metode for udvidelsen, som blev indført
i marts 2020. Der er fundet en model for, hvorledes de to landes eksisterende
forhandlingsrammer kan tilpasses den nye metode. Denne model vil blive formelt bekræftet på
de nævnte regeringskonferencer.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at give medlemsstaterne en mulighed for bredt at drøfte EU’s
udvidelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
4
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en generel drøftelse på rådsmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om de udkast til forhandlingsrammer med Albanien og Nordmakedonien,
der blev forhandlet sidste år, men som ikke kunne vedtages grundet vetoet fra en enkelt
medlemsstat. Regeringen tager Kommissionens meddelelse om, at Albanien har opfyldt de krav,
der blev stillet af Rådet i marts 2020, til efterretning. Regeringen støtter på den baggrund
afholdelsen af regeringskonferencer med Albanien og Nordmakedonien, når der kan opnås
enighed om forhandlingsrammerne. Regeringen vil arbejde for, at såvel forhandlingsrammerne
med Albanien og Nordmakedonien som implementeringen af den ny metode for udvidelsen med
Montenegro og Serbien er i overensstemmelse med de principper, der blev knæsat i den nye
metode. Det gælder ikke mindst ift. følgende elementer: 1) udvidelsesprocessen skal være baseret
på en strengt meritbaseret tilgang, 2) det skal være muligt at skrue processen tilbage, hvis
udviklingen tilsiger det (reversibilitet), og 3) der skal større fokus på den reelle implementering og
håndhævelse af reformer, særligt inden for de væsentlige områder, der vedrører demokratiske
institutioner og retsstatsprincipper.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog den 3. juni 2021 et grund- og nærhedsnotat om
Kommissionens vurdering af Albaniens fremskridt i EU-integrationsprocessen. Punktet
udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen har senest været forelagt for Folketingets
Europaudvalg til orientering den 15. april 2021.
5
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0006.png
3. Konferencen om Europas fremtid
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i margin.
1. Resumé
Konferencen blev officielt åbnet den 9. maj 2021 og den første borgerbegivenhed er planlagt til den 17. juni i
Lissabon, mens den første plenarforsamling vil finde sted den 19. juni i Strasbourg. Bestyrelsen med ansvaret for
den daglige tilrettelæggelse af Konferencen har vedtaget Konferencens forretningsorden, herunder for
plenarforsamlingerne, borgerpanelerne og bestyrelsens interne arbejdsmetode. Det er endnu uvist, hvad fokus vil
være på rådsmødet, men den foreløbige forventning er, at formandskabet vil orientere om den seneste udvikling og
de næste skridt efter den første plenarforsamling.
2. Baggrund
Kommissionsformand Ursula von der Leyen har givet løfte om afholdelse af en såkaldt
Konference om Europas Fremtid. Konferencen skulle have været lanceret i foråret 2020 men
blev udskudt som følge af COVID-19. Europa-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen
fremlagde deres respektive mandater for Konferencen sidste år. Efter lang tids forhandlinger
blev de tre institutioner enige om en fælles erklæring om rammerne for Konferencen, som bl.a.
fastsætter tidsrammen og strukturen for styringen af Konferencen. Formanden for Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen underskrev erklæringen den 10. marts 2021, hvormed
vejen politisk var banet for, at den praktiske planlægning af Konferencen kunne begynde.
Konferencen blev officielt indledt den 9. maj 2021 med en delvis digital åbningsceremoni i
Strasbourg. Den nedsatte bestyrelse (”Executive Board”) med ansvaret for den daglige ledelse af
Konferencen har indtil videre afholdt en række møder, senest d. 26. maj 2021. Bestyrelsen har
bl.a. vedtaget forretningsordenen for Konferencen og dens organer, tiltrådt Kommissionens
centrale, digitale platform for borgerdialoger, som blev officielt lanceret den 19. april 2021, og
truffet beslutning om første plenarforsamling den 19. juni i Strasbourg. Det portugisiske
formandskab har inviteret til en borgerbegivenhed forud for plenarforsamlingen i Lissabon den
17. juni, hvor medlemslandenes borgerrepræsentanter er inviteret til at deltage.
Danmark er gået forrest i et fælles indspil til Konferencen i form af et non-papir sammen med 11
andre medlemslande, som deler de danske ambitioner om, at Konferencen skal fokusere på at
fremme et effektivt EU, der leverer konkrete, politiske resultater til gavn for borgerne. Non-
papiret fastslår desuden, at Konferencen bl.a. også bør have til formål at øge EU’s demokratiske
legitimitet, herunder gennem øget åbenhed om EU’s lovgivningsarbejde samt ved at overveje
muligheder for at styrke de nationale
parlamenters rolle i EU’s daglige arbejde.
3. Formål og indhold
På nuværende tidspunkt er det endnu uvist, hvad der konkret vil være i fokus på rådsmødet
(almindelige anliggender) den 22. juni 2021. Den foreløbige forventning er, at formandskabet vil
orientere om den seneste udvikling og de næste skridt efter den første plenarforsamling den 19.
juni.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog i henholdsvis januar og juli 2020 resolutioner om sine ønsker og
forventninger til Konferencen. Parlamentet ønsker, at Konferencen beskæftiger sig med en bred
6
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0007.png
vifte af emner, herunder også institutionelle spørgsmål, blandt andet i relation til emner som
transnationale lister ved valg til Europa-Parlamentet og spidskandidater til posten som
kommissionsformand. Europa-Parlamentet tilsluttede sig den 4. marts 2021 fælleserklæringen
om rammerne for Konferencen, som formanden for Rådet, Europa-Parlamentet og
Kommissionen underskrev den 10. marts 2021.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Tilrettelæggelsen af Konferencen om Europas Fremtid ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Konferencen kan munde
ud i målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser, såfremt de
følges op med konkrete forslag til beslutninger. Konsekvenserne af disse vil først kunne
vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vides endnu ikke konkret, hvad der vil være i fokus på rådsmødet den 22. juni 2021.
Medlemslandene ventes dog at kunne tage formandskabets orientering om den seneste udvikling
til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning er, at fokus for Konferencen bør rettes mest muligt mod politisk indhold
og mod behovet for at levere konkrete, politiske resultater gennem EU-samarbejdet, herunder
inden for de strategiske prioriteter, som tidligere er vedtaget af Det Europæiske Råd, og inden
for eksisterende traktatmæssige rammer. Omvendt bør Konferencens fokus på institutionelle
spørgsmål begrænses. Derudover vil regeringen arbejde for at fremme horisontale målsætninger
så som en styrket rolle for nationale
parlamenter og øget åbenhed omkring EU’s
lovgivningsarbejde.
For regeringen er det samtidig en prioritet at sikre stærk inddragelse af borgerne og en stærk,
selvstændig rolle for de nationale parlamenter i Konferencen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering hhv.: 21. januar 2020,
den 8. juli 2020, den 9. oktober 2020, den 21. januar 202, den 11. februar 2021, den 19. marts
2021, 15. april 2021 og 6. maj 2021.
7
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0008.png
4. Retsstatsprincippet i Polen /TEU art. 7, stk. 1.
KOM (2017) 0835
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i margin.
1. Resumé
I december 2017 aktiverede Europa-Kommissionen proceduren efter Lissabontraktatens artikel 7, stk. 1, over for
Polen. Baggrunden er, at den polske regering har gennemført en række retsreformer, som ifølge Kommissionen
udgør en systemisk trussel mod retsstatsprincippet, der er en af EU’s grundlæggende værdier. Sagen er under
løbende behandling i Rådet (almindelige anliggender) og på rådsmødet den 22. juni 2021 forventes afholde en
fjerde høringssession af Polen.
2. Baggrund
Kommissionen besluttede i december 2017 at aktivere artikel 7, stk. 1, i Traktaten om den
Europæiske Union (TEU) over for Polen. Baggrunden er, at den polske regering har gennemført
en række retsreformer, som ifølge Kommissionen udgør en systemisk trussel mod det
grundlæggende retsstatsprincip. Det var første gang, at proceduren i TEU artikel 7 blev aktiveret
over for et medlemsland.
Hovedpunkterne i kritikken fra Kommissionen
som deles af et flertal af medlemslandene
vedrører særligt den politiske indflydelse på det polske retssystem. Den er konkret kommet til
udtryk i form af bl.a. udskiftning af dommere gennem fremskyndet pensionering og risiko for
øget politisk indflydelse på fremtidige udnævnelser af dommere i Polen. Kommissionen
vurderer, at reformerne samlet set risikerer at skabe tvivl om det polske retsvæsens
uafhængighed. Et flertal af medlemslande har bakket op om Kommissionen og har løbende
tilkendegivet deres bekymring over retsstatssituationen i Polen.
Første del af proceduren efter artikel 7, stk. 1, er en høring af Polen i Rådet (almindelige
anliggender). Tre sessioner af denne høring har været afholdt i hhv. juni, september og december
2018. Rådet er desuden adskillige gange blevet orienteret af Kommissionen om status på sagen,
herunder senest på rådsmødet (almindelige anliggender) i september 2020.
Polen har senest i begyndelsen af februar 2020
efter iværksættelsen af artikel 7-proceduren
vedtaget ny lovgivning, som bl.a. udvider mulighederne for at anvende disciplinærsanktioner
mod polske dommere, der f.eks. udtrykker offentlig kritik af ændringerne i det polske retsvæsen,
eller som træffer beslutninger, der er påkrævede for at håndhæve EU-retten. Venedig-
Kommissionen under Europarådet vurderer i en hasteudtalelse fra juni 2020, at de seneste
reformer yderligere vil svække det polske retssystems uafhængighed. Derudover er der gennem
den seneste tid truffet en række kontroversielle afgørelser i disciplinærsager, som er med til at
stille spørgsmålstegn ved uafhængigheden af det polske retssystem.
Artikel 7 i Traktaten om Den Europæiske Union
Proceduren indebærer, at Rådet på begrundet forslag af en tredjedel af medlemsstaterne, Europa-
Parlamentet eller Europa-Kommissionen med et flertal på fire femtedele af sine medlemmer
(minus det pågældende land, dvs. aktuelt 22 medlemslande), og efter godkendelse af Europa-
Parlamentet, kan fastslå, at der er en klar fare for, at et medlemsland groft overtræder de værdier,
der er nævnt i TEU art. 2. Inden da hører Rådet det berørte medlemsland og kan efter samme
fremgangsmåde rette henstillinger til medlemslandet.
8
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0009.png
Det Europæiske Råd kan ligeledes ved enstemmighed og på forslag af en tredjedel af
medlemslandene eller Kommissionen og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet
og efter at
have opfordret dette medlemsland til at fremsætte sine bemærkninger
fastslå, at et
medlemsland groft og vedvarende overtræder værdierne nævnt i TEU art. 2. Hvis en grov og
vedvarende overtrædelse måtte blive fastslået af Det Europæiske Råd, kan Rådet med kvalificeret
flertal beslutte at suspendere visse af medlemslandets rettigheder, herunder dets stemmeret.
3. Formål og indhold
Sagen forventes at komme på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. juni
2021 som en høring.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande har løbende udtrykt bekymring over retsstatssituationen i Polen på
rådsmøderne og formået at fastholde sagen på dagsordenen. Enkelte lande har været mere
tilbageholdende eller har
for ganske fås vedkommende
støttet Polen i sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er meget bekymret over retsstatssituationen i Polen og er generelt enig i
Kommissionens kritikpunkter af Polens retsreformer. Regeringen har løbende udtrykt bekymring
i forbindelse med bilaterale møder med repræsentanter for den polske regering.
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op til EU’s grundlæggende værdier,
herunder demokrati og retsstatsprincippet.
EU’s grundlæggende værdier er afgørende for
legitimiteten i samarbejdet mellem EU’s medlemsstater, herunder eksempelvis også
troværdigheden ift. beslutninger om det indre marked samt den europæiske arrestordre. Dertil
kommer, at danske virksomheder og borgere har konkret interesse i et velfungerende og
uafhængigt retsvæsen i Polen.
Regeringen bakker derfor aktivt op om, at man gennemfører høringssessioner i Rådet efter
artikel 7, samt at sagen generelt holdes på dagsordenen i Rådet for at opretholde det politiske
pres.
9
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. maj 2020.
10
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0011.png
5. Unionens grundlæggende værdier i Ungarn/TEU art. 7, stk. 1.
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i margin.
1. Resumé
Europa-Parlamentet vedtog ved afstemning den 12. september 2018 at aktivere proceduren i Lissabontraktatens
artikel 7, stk. 1, over for Ungarn. Sagen, som handler om Ungarns
efterlevelse af EU’s grundlæggende værdier,
behandles derfor aktuelt af Rådet (almindelige anliggender). På rådsmødet den 22. juni 2021 forventes afholdt
den tredje høringssession af Ungarn.
2. Baggrund
Europa-Parlamentet vedtog den 12. september 2018 at aktivere artikel 7, stk. 1, i Traktaten om
den Europæiske Union (TEU) over for Ungarn ved at sende et begrundet forslag til Rådet. For
beslutningen stemte 448, mens 197 stemte imod. Ungarn blev dermed det andet medlemsland
imod hvilket, der er åbnet en procedure efter TEU artikel 7, stk. 1.
Sagen handler om Ungarns efterlevelse af EU’s grundlæggende værdier. Europa-Parlamentet
har
som baggrund for afstemningen udarbejdet en rapport
(”Sargentini-rapporten”; 2017/2131
(INL)), som kritiserer forholdene i Ungarn på en række områder:
- Den måde hvorpå forfatningen og valgsystemet fungerer
- Retsvæsenets uafhængighed
- Korruption og interessekonflikter
- Privatlivets fred og databeskyttelse
- Ytringsfrihed
- Akademisk frihed
- Religionsfrihed
- Foreningsfrihed
- Retten til ligebehandling
- Rettigheder for personer, der tilhører mindretal, herunder romaer og jøder
- Migranters, asylansøgeres og flygtninges grundlæggende rettigheder
- Økonomiske og sociale rettigheder
I henhold til TEU artikel 7, stk. 1, kan Rådet ved afstemning beslutte, at der er en ”klar fare” for,
at Ungarn groft overtræder de grundlæggende værdier, der er nævnt i TEU artikel 2. I så fald er
Rådet forpligtet til først at høre Ungarn. Artikel 7 indeholder ikke tidskrav for disse dele af
proceduren.
Rådet (almindelige anliggender) begyndte på rådsmødet den 16. september 2019 en høring af
Ungarn i henhold til proceduren i TEU art. 7, stk. 1. Ved rådsmødet (almindelige anliggender)
den 10. december 2019 blev anden session af denne høring afholdt. Sagen har desuden været på
dagsordenen i Rådet (almindelige anliggender) i form af en status flere gange i 2018, 2019 og
2020.
Ungarn har senest vedtaget en ny lov den 27. april 2021, som overfører adskillige statsejede
universiteter til private fonde. Bestyrelserne i de private fonde er udpeget af regeringen, og
fremtidige bestyrelsesmedlemmer skal udpeges af den siddende bestyrelse. Det sker efter
international kritik af den ungarske regeringens indgreb i den akademisk frihed, og efter at
11
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0012.png
Ungarn den 6. oktober 2020 blev dømt af EU-Domstolen for bl.a. at begrænse den akademiske
frihed i relation til sagen om Central European University. Derudover har Ungarn gennemført en
forfatningsændring den 15. december
2020, vedrørende definitionen på ”familien”, som vurderes
at forværre forholdene for LGBTI-personer i det ungarske samfund.
Artikel 7 i Traktaten om Den Europæiske Union
Proceduren i TEU artikel 7, stk. 1, indebærer, at Rådet på begrundet forslag af enten en tredjedel
af medlemsstaterne, Europa-Parlamentet eller Europa-Kommissionen med et flertal på fire
femtedele af sine medlemmer (minus det pågældende land, dvs. aktuelt 22 medlemslande), og
efter godkendelse af Europa-Parlamentet, kan fastslå, at der er en klar fare for, at et medlemsland
groft overtræder de værdier, der er nævnt i TEU art. 2. Inden da hører Rådet det berørte
medlemsland, og Rådet kan efter samme fremgangsmåde rette henstillinger til medlemslandet.
Det Europæiske Råd kan ligeledes ved enstemmighed og på forslag af en tredjedel af
medlemslandene eller Kommissionen og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet
og efter at
have opfordret dette medlemsland til at fremsætte sine bemærkninger
fastslå, at et
medlemsland groft og vedvarende overtræder værdierne nævnt i TEU art. 2. Hvis en grov og
vedvarende overtrædelse måtte blive fastslået af Det Europæiske Råd, kan Rådet med kvalificeret
flertal beslutte at suspendere visse af medlemslandets rettigheder, herunder stemmerettigheder.
3. Formål og indhold
Sagen forventes at komme på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. juni
2021 som en høring af Ungarn.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Proceduren efter artikel 7, stk. 1, er igangsat af Europa-Parlamentet, der den 12. september 2018
vedtog det begrundede forslag til Rådet. Der er redegjort nærmere for Europa-Parlamentets
vurdering under ”baggrund” ovenfor.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande har løbende udtrykt bekymring over situationen i Ungarn og støtte til
artikel 7-proceduren. Enkelte lande har været mere tilbageholdende eller har
for ganske fås
vedkommende
støttet Ungarn i sagen.
12
Rådsmøde nr. 3805 (almindelige anliggender) den 22. juni 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/6-21
2412161_0013.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er på en række områder bekymret over situationen i Ungarn og bakker på den
baggrund op om at føre dialog med Ungarn under proceduren efter artikel 7, stk. 1, om
kritikken. Regeringen har også løbende udtrykt bekymring i forbindelse med bilaterale møder
med repræsentanter for den ungarske regering.
Regeringen finder det generelt afgørende, at alle medlemslande lever op til EU’s grundlæggende
værdier, herunder retsstatsprincippet og demokrati. EU’s
grundlæggende værdier er afgørende
for legitimiteten i samarbejdet mellem EU’s medlemsstater og for det praktiske samarbejde,
herunder eksempelvis også hvad angår det indre marked.
Regeringen lægger samtidigt vægt på, at forholdene i Ungarn vurderes ud fra et solidt og
velbelyst grundlag.
Fra dansk side har man i de seneste år jævnligt udtrykt bekymring over lovgivning i Ungarn på
eksempelvis medie-, NGO- og universitetsområdet som følge af kritik fra bl.a. Europa-
Kommissionen, Venedigkommissionen,
OSCE’s Kontor for Demokratisk Institutioner og
Menneskerettigheder (ODHIR), Helsinki-komitéen, UNHCR og Europarådets
menneskerettighedskommissær.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. maj 2020.
13