Europaudvalget 2020-21
Videokonference 15/3-21 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
Uformel videokonference for EU’s udenrigsministre og indenrigsministre den 15. marts
2021 - samlenotat
Den eksterne dimension af EU’s migrationspolitik under den nye migration-
og
asylpagt:
Dagordenspunkt 1(a): Gensidigt fordelagtige partnerskaber med tredjelande
migration som
kerneelement i bilaterale relationer; 1(b) Styrkelse af koordination og samarbejde mellem EU-aktører for at
opnå migrationsmålsætningen.
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På den uformelle videokonference (udenrigsanliggender samt retlige- og indre anliggender) d. 15. marts forventes
en
drøftelse af den eksterne dimension af EU’s migrationspolitik under den nye migrations-
og asylpagt.
Drøftelsen deles i to underpunkter med fokus på hhv. gensidigt fordelagtige partnerskaber med tredjelande og
styrkelse af koordination og samarbejde mellem EU-aktører for at opnå migrationsmålsætninger.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 23. september 2020 deres forslag til en større reformpakke på
asyl- og migrationsområdet - den såkaldte europæiske migrations- og asylpagt. I forhold til det
tidligere forslag til reform af det fælles europæiske asylsystem, der kuldsejlede i 2016, er der i
Kommissionens aktuelle udspil et større fokus på den eksterne dimension med fokus på
samarbejdet med tredjelande langs migrationsruterne. Herudover adresserer migration- og
asylpagten bl.a. styrkelse af kontrollen med de ydre grænser, bekæmpelse af menneskesmugling
og sekundære bevægelser, samt adressering af grundlæggende årsager til irregulær migration.
Der lægges med den fælles videokonference op til en tættere sammenkobling mellem de
forskellige fokusområder for hhv. indenrigs- og udenrigsministrene på den eksterne dimension,
og hvordan migration kan indgå som et tværgående fokus for EU's bilaterale samarbejde med
relevante tredjelande.
Der er blandt medlemslandene enighed om vigtigheden af den eksterne dimension som
afgørende for at bekæmpe irregulær migration mod Europa og fremme tilbagesendelse. Der
tegner sig imidlertid et stigende behov for at drøfte og få større klarhed over indholdet af
migrations- og asylpagtens centrale målsætning om at etablere skræddersyede bredspektrede
migrationspartnerskaber med en række prioritetslande samt at få styrket koordinationen af den
eksterne dimension både
mellem medlemsstaterne og EU’s institutioner, men også internt
blandt EU-aktører. Endelig ses behov for at få skitseret de næste skridt, herunder hvordan en
række af målsætningerne forfølges i forbindelse med implementeringen af EU's nye
udviklingsinstrument NDICI.
For så vidt angår dagsordenspunktet vedr. partnerskaber med tredje lande har
EU’s fælles
Udenrigstjeneste og Kommissionen, som input til videokonferencen betonet behovet for
etableringen af ligeværdige og balancerede partnerskaber med landene langs migrationsruterne.
Med den nye tilgang skal samarbejdet med tredjelande øges på tværs af indsatsområder. Der
lægges op til en bredspektret dialog med partnerlandene, som trækker på en række værktøjer
inkl. handel, visum, regulær migration og udviklingssamarbejde, og som sikrer gensidigt
Videokonference (udenrigsanliggender) den 15. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for udenrigsministre og indenrigsministre 15/3-21
fordelagtige partnerskaber. Det er centralt for, at EU kan forbedre samarbejdet med
partnerlandene om grænsekontrol og håndtering af irregulær migration, herunder tilbagetagelse.
For så vidt angår dagsordenspunktet vedr. styrket koordination af den eksterne dimension er
der bred enighed om at bedre koordination er afgørende i styrkelsen af det europæiske asyl- og
migrationssystem. En bedre koordination mellem EU-aktører, der arbejder med udenrigs-,
udviklings- og sikkerhedspolitiske aspekter af migrationsdagsordenen bidrager til at forebygge
og bekæmpe irregulær migration mod Europa.
3. Formål og indhold
På videokonferencen forventes en drøftelse af den eksterne dimension af EU’s
migrationspolitik under migration- og asylpagten med fokus på gensidigt fordelagtige
partnerskaber med tredjelande. Drøftelsen ventes at have fokus på at skabe yderligere klarhed
over indholdet og implementeringen af migrationspartnerskaberne, sikre en fælles forståelse
samt skitsere de næste skridt i arbejdet med den eksterne dimension.
Derudover ventes en drøftelse af, hvordan koordination og samarbejde mellem EU- aktører
kan styrkes for at opnå pagtens migrationsmålsætninger. Det forventes således, at den fælles
videokonference vil italesætte den afgørende betydning af den eksterne dimension af pagten for
at styrke asyl- og migrationspolitikken, herunder særligt betydningen af en styrkelse af
samarbejde og koordinering blandt EU-aktører.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS). Dansk Flygtningehjælp er fremkommet med en udtalelse vedrørende punktet omkring
styrkelse af koordination og samarbejde mellem EU-aktører for at opnå
migrationsmålsætningen. Dansk Flygtningehjælp er enig i vigtigheden af den eksterne
dimension som en væsentlig del af en sammenhængende EU politik på asyl og
migrationsområdet og anerkender vigtigheden af koordination og samarbejde mellem EU-
aktører. Udtalelsen udtrykker dog også bekymring for det nuværende fokus på tilbagesendelse
og begrænsning af irregulær migration på bekostning af en bredere og mere holistisk indsats for
at styrke flygtningebeskyttelse og håndtere fordrivelse og dermed opnå globale og fælles
Videokonference (udenrigsanliggender) den 15. marts 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for udenrigsministre og indenrigsministre 15/3-21
løsninger. Udtalelsen udtrykker også en bekymring over, hvordan interne politiske mål får
stigende indflydelse på eksterne anliggender, og at eksterne politikker og samarbejder i højere
grad bør funderes på egne mål såsom EU’s globale strategi og Lives in Dignity samt globale
aftaler såsom SDG’erne og de globale
kompakter. Endelig peger udtalelsen på vigtigheden af
European Council for Refugees and Exiles’ (ECRE) analyse af Forslag til Forordning om Asyl
og Migrationsforvaltning, der fremhæver, at det bør sikres at EU aktører på det eksterne
område samt relaterede målsætninger bør guide og rammesætte de eksterne politikker på asyl-
og migrationsområdet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være bred enighed blandt medlemslandene om nødvendigheden af at udmønte
indsatserne under den eksterne dimension, og at det bl.a. forudsætter styrkelse af samarbejde og
koordination blandt EU-aktører. Flere medlemslande ventes at fremhæve behovet for at
anvende den fulde udenrigs- og udviklingspolitiske værkstøjskasse i migrationsdialogen med
tredjelande. En mindre gruppe lande ventes i lighed med Danmark at fremhæve
nødvendigheden af anvendelse af konditionalitet (noget-for-noget tilgangen) som vigtig i
relationen til tredjelande mhp. at opnå konkrete resultater i samarbejdet bl.a. i forhold til
udsendelse.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støttes en styrkelse af den eksterne dimension af migrations- og asylpagten,
herunder partnerskabstilgangen samt behovet for at styrke samarbejdet og koordineringen af
migrationsindsatser og dialoger blandt EU’s aktører.
Regeringen mener i tråd med visionen om et retfærdigt og humant asylsystem, at migration bør
være hovedprioriteten for EU i samarbejdet med oprindelseslandene og landene langs
migrationsruterne, og at den brede udenrigs- og udviklingspolitik gennem en noget-for-noget
tilgang bør bidrage til, at udfordringer med irregulær migration i stigende grad håndteres uden
for EU’s ydre grænser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den eksterne dimension af EU’s migrationspolitik har ikke tidligere været forelagt for
Folketingets Europaudvalg.