Samlenotat vedrørende EU's udviklingsfinansielle arkitektur
1. Resume
På ECOFIN 16. april 2021 ventes en præsentation af hovedresultaterne af en uafhængig analyse, der gennemgår og
vurderer mulighederne for at reformere EU’s udviklingsfinansielle
arkitektur via tre optioner, hhv. 1) en europæisk
udviklings- og klimabank (European Climate and Sustainable Development Bank, ECSDB) forankret i Den
Europæiske Bank for Udvikling og Genopretning (EBRD), 2) en ECSDB som nyt datterselskab under Den Europæiske
Investeringsbank (EIB) samt 3) forbedringer af den eksisterende udviklingsfinansielle arkitektur inden for eksisterende
rammer og ressourcer.
Præsentationen ventes at danne grundlag for en efterfølgende overordnet drøftelse i ECOFIN om EU's udviklingsfinansielle
arkitektur. EU-formandskabet ventes pba. drøftelsen i ECOFIN og FAC(udvikling) at udarbejde rådskonklusioner
mhp. vedtagelse i løbet af maj, evt. i skriftlig rådsprocedure.
2. Baggrund
I april 2019 nedsatte Rådet
1
på fransk-tysk foranledning en
Højniveaugruppe af Vise Personer
(HVP) med mandat til at foretage en uvildig vurdering af EU’s arkitektur for
udviklingsfinansiering og nuværende udviklingsfinansielle instrumenter forvaltet af hhv.
Kommissionen, Den Europæiske Investeringsbank (EIB) og Den Europæiske Bank for Udvikling
og Genopretning (EBRD)
2
. Rapporten blev offentliggjort 8. oktober 2019. I rapporten
vurderede HVP, at EU råder over vigtige finansielle institutioner, men at disse ikke bidrager i
tilstrækkelig grad til at tackle de store eksterne klima- og udviklingsmæssige udfordringer,
som EU står overfor. HVP-rapporten fandt ligeledes, at det nuværende system er præget af
uigennemskuelighed og stærke institutionelle særinteresser, der skaber fragmentering og
overlap. Lignende vurderinger
blev fremsat i den såkaldte ”Camdessus
Rapport”
i 2010
3
.
HVP-rapporten fra 2019 kom med nye og opdaterede anbefalinger til, hvordan EU bedst
effektiviserer og reformerer den nuværende udviklingsfinansielle indretning for bedst muligt at
adressere de klima- og udviklingsmæssige udfordringer i lande uden for EU, herunder særligt i
lavindkomstlande og skrøbelige stater. Målet er ikke at øge udlånet i lande uden for EU
generelt, men at øge aktivitetsniveauet i lande med et større udviklingsefterslæb, navnlig i
Afrika.
HVP-rapporten indeholdte en række kortsigtede anbefalinger og tre langsigtede scenarier. De
kortsigtede anbefalinger
indebærer, at der skal skabes et stærkt udviklingspolitisk centrum i
EU. Det skal bl.a. ske ved at Rådet og Det Europæiske Råd styrker ejerskabet for
udviklingspolitikken, at Kommissionen får en større synlig og koordinerende rolle inden for
udviklingsfinansiering
samt, at der laves en overordnet branding og fortælling om EU’s globale
strategi og relateret udviklingsfinansiering.
HVP-rapporten vurderede tre mulige,
langsigtede
alternative optioner for at oprette en ny
Europæisk Bank for Klima og Bæredygtig Udvikling ("European
Climate and Sustainable
Development Bank", ECSDB):
1
2
Nedsat med Rådets afgørelse (EU) 2019/597 af 9. april 2019.
EBRD er europæisk udviklingsbank etableret i 1991 efter Berlinmurens fald, der investerer i projekter i Europa og dets nærområder bl.a.
inden for landbrug, transport, grøn omstilling mv. Ejerkredsen er består af både lande inden for EU og uden for EU, som fx USA, Japan,
Canada m.fl. samt EIB og EU ved Kommissionen.
3
"Mid-term
Review of EIB’s external mandate 2007-2013:
Report and recommendations of the Steering Committee of Wise persons",
februar 2010.