Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3813 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
2445759_0001.png
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Foreløbig dagsorden - forskning
1. Rådskonklusioner om den globale tilgang til forskning og innovation
Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i forandring .................. 2
2. Politisk drøftelse om styringsmodel (governance) for det Europæiske
Forskningsrum (ERA) .............................................................................................. 5
3. september 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Inger Schow
Tel. 72 31 82 97
[email protected]
Ref.-nr.
255797
Side 1/6
Rådsmøde nr. 3813 (konkurrenceevne) 28. - 29. september 2021 - Bilag 2: Samlenotat vedr. konkurrenceevne 28-29/9-21, forskningsdelen
2445759_0002.png
1. Rådskonklusioner om den globale tilgang til forskning og innovati-
on
Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i for-
andring
KOM-dok foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådskonklusionerne udspringer af Kommissionens meddelelse af den 18. maj om
den globale tilgang til forskning og innovation
Europas strategi for internationalt
samarbejde i en verden i forandring.
Med meddelelsen fremlægger Kommissionen en ny strategi, som skal imøde-
komme nye globale tendenser, som betyder, at EU’s handlerum i internationale
forsknings- og innovationssamarbejder befinder sig i et forandret globalt miljø.
Formålet med rådskonklusionerne er at sætte en retning for samarbejdet, herun-
der med fokus på at bevare åbenhed i internationalt forsknings- og innovations-
samarbejde og samtidig fremme lige vilkår og gensidighed understøttet af grund-
læggende værdier.
Regeringen byder meddelelsen om den globale tilgang til forskning og innovation
velkommen og støtter dens formål. Regeringen støtter vedtagelse af rådskonklu-
sionerne.
Regeringen støtter et stærkere fokus på Unionens strategiske interesser i interna-
tionalt forsknings- og innovationssamarbejde.
Regeringen støtter en klog, balanceret og realistisk EU-tilgang til internationalt
samarbejde med større opmærksomhed på etiske og sikkerhedsmæssige risici og
dilemmaer. Princippet om strategisk autonomi bør dog ikke føre til protektionisme.
Internationalt samarbejde bør være så åbent som muligt; så lukket som nødven-
digt.
2. Baggrund
Baggrunden for rådskonklusionerne er Kommissionens meddelelse af 18. maj
2021 om den globale tilgang til forskning og innovation
Europas strategi for in-
ternationalt samarbejde i en verden i forandring.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til rådskonklusioner er at sætte en retning for samarbejdet
med fokus på at bevare åbenhed i internationalt forsknings- og innovationssamar-
bejde og samtidig fremme lige vilkår og gensidighed understøttet af grundlæggen-
de værdier.
Rådskonklusionerne byder Kommissionens meddelelse velkommen og understre-
ger indledningsvist behovet for at inddrage såvel interessenter som medlemssta-
terne i det videre arbejde med at implementere Kommissionens strategi.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/6
Rådsmøde nr. 3813 (konkurrenceevne) 28. - 29. september 2021 - Bilag 2: Samlenotat vedr. konkurrenceevne 28-29/9-21, forskningsdelen
2445759_0003.png
Rådskonklusionerne støtter, at strategien implementeres i forskellige spor. Herun-
der støttes det, at EU's bilaterale samarbejder inden for forskning og innovation
skal have fokus på gøre internationalt samarbejde mere foreneligt med europæi-
ske interesser og værdier, samt at de skal respektere EU's åbne strategiske auto-
nomi.
Rådskonklusionerne anerkender, at Kommissionens strategi vil være rettesnor for
gennemførelsen af Horisont Europa, EU’s rammeprogram for forskning
og innova-
tion, og understreger behovet for at inddrage medlemsstaterne i de initiativer, der
igangsættes via rammeprogrammet.
Rådskonklusionerne bakker op om igangsættelse af en række af de tiltag, der blev
foreslået i Kommissionens strategi, og understreger også her behovet for inddra-
gelse af medlemsstaterne. Det drejer sig om kommende initiativer vedr.:
principper for internationalt forskningssamarbejde
retningslinjer for håndtering af udenlandsk indblanding rettet mod EU's
forsknings- og videregående uddannelsesinstitutioner samt
et adfærdskodeks for brug af intellektuel ejendomsret i en international
sammenhæng.
Kommissionen forventes at fremlægge initiativer på disse områder i 2021-2022.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
7.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7.2 Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne vurderes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske, stats-
finansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
7.3 Beskyttelsesniveauet i Danmark
Rådskonklusionerne vurderes ikke i sig selv at have andre væsentlige konsekven-
ser, herunder konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, mil-
jø, sundhed, forbrugerbeskyttelse og udviklingslandene.
8. Høring
Samlenotatet har været sendt i høring i EU-specialudvalg for forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/6
Rådsmøde nr. 3813 (konkurrenceevne) 28. - 29. september 2021 - Bilag 2: Samlenotat vedr. konkurrenceevne 28-29/9-21, forskningsdelen
2445759_0004.png
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil støtte vedtagelsen af råds-
konklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder meddelelsen om den globale tilgang til forskning og innovation
velkommen og støtter dens formål. Regeringen støtter vedtagelse af rådskonklu-
sionerne.
Regeringen støtter et stærkere fokus på Unionens strategiske interesser i interna-
tionalt forsknings- og innovationssamarbejde.
Regeringen støtter en klog, balanceret og realistisk EU-tilgang til internationalt
samarbejde med større opmærksomhed på etiske og sikkerhedsmæssige risici og
dilemmaer. Princippet om strategisk autonomi bør dog ikke føre til protektionisme.
Internationalt samarbejde bør være så åbent som muligt; så lukket som nødven-
digt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingests Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/6
Rådsmøde nr. 3813 (konkurrenceevne) 28. - 29. september 2021 - Bilag 2: Samlenotat vedr. konkurrenceevne 28-29/9-21, forskningsdelen
2445759_0005.png
2. Politisk drøftelse om styringsmodel (governance) for det Europæi-
ske Forskningsrum (ERA)
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det slovenske formandskab lægger op til en drøftelse af styringsmodellen for Det
Europæiske forskningsrum (ERA).
Det er forventningen, at drøftelsen vil tage udgangspunkt i et diskussionspapir,
som ikke er modtaget ved fremsendelse af samlenotatet.
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen støtter et enkelt og effektivt
styringssystem, hvor form følger funktion. Det er regeringens holdning, at ERA
bedst implementeres ved en stærk forankring i både medlemsstater og hos Kom-
missionen. Derfor finder regeringen, at medlemsstaterne forsat skal have en afgø-
rende indflydelse i implementeringen af ERA. Regeringen er i udgangspunktet
positiv over for en mere struktureret inddragelse af interessenter.
2. Baggrund
Det europæiske forskningsrum blev etableret i 2000 som en del af Lissabonstrate-
gien for vækst og beskæftigelse. Det sigter mod at opbygge et fælles videnskabe-
ligt og teknologisk område i EU, skabe et indre marked for viden, der fremmer den
fri bevægelighed for forskere, videnskabelig viden og innovation, og tilskynde til et
mere konkurrencedygtigt europæisk erhvervsliv. Siden 2009 har det været et ud-
trykkeligt mål i Traktaten at virkeliggøre Det Europæiske Forskningsrum, som det
fremgår af artikel 179 i TEUF.
Den 30. september 2020 fremlagde Kommissionen sin meddelelse om en vision
for et nyt europæiske forskningsrum
1
. Meddelelsen havde til formål at bidrage til
etableringen af et nyt europæisk forskningsrum, der kan opfylde ambitionen om at
gennemføre overgangen til et bæredygtigt, digitalt og modstandsdygtigt Europa.
Den 1. december 2020 vedtog Rådet sine konklusioner om Kommissionen med-
delelse
2
og bekræftede bl.a. opfordringen om at udvikle en politisk dagsorden og
styringsmodel for ERA. Det slovenske formandskab forventes at præsentere et
udkast til rådskonklusioner om en styringsmodel for ERA i løbet af efteråret 2021.
3. Formål og indhold
Den 27. juli 2021 præsenterede Kommissionen sit forslag til en rådshenstilling om
en pagt for forskning og innovation i Europa. Hensigten med Pagten er, at med-
lemsstaterne giver deres tilsagn til at mobilisere forsknings- og innovationspolitik-
ker for at imødekomme Europas udfordringer, navnlig den grønne og digitale om-
stilling og genopretningen efter COVID-19-pandemien. Pagten vil dermed fungere
som en rettesnor for gennemførelse og ajourføring af nye politiske retningslinjer
og bidrage til at vurdere de fremskridt, der gøres.
1
2
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Se KOM (2020) 628 endelig.
Se 13567/20.
Side 5/6
Rådsmøde nr. 3813 (konkurrenceevne) 28. - 29. september 2021 - Bilag 2: Samlenotat vedr. konkurrenceevne 28-29/9-21, forskningsdelen
2445759_0006.png
Som ét af initiativerne i forslaget til pagten fremgår det, at Kommissionen vil indfø-
re en styrket overvågnings- og koordineringsmekanisme for at sikre fremskridt i
prioriteterne for det europæiske forskningsrum. Dette har til hensigt at indføre en
mere strategisk planlægnings-, implementerings- og overvågningsfase så policy-
cyklussen giver større merværdi.
Den præcise rolle- og ansvarsfordeling mellem medlemsstater og Kommission
beskrives ikke i detaljer i pagten, men dette forventes udfoldet i yderligere detaljer
i løbet af efteråret 2021.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, økonomiske eller samfunds-
mæssige konsekvenser.
8. Høring
Samlenotat har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning.Der er
ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil bakke op om drøftelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen støtter et enkelt og effektivt
styringssystem, hvor form følger funktion. Det er regeringens holdning, at ERA
bedst implementeres ved en stærk forankring i både medlemsstater og i Kommis-
sionen. Derfor finder regeringen, at medlemsstaterne forsat skal have en afgøren-
de indflydelse i implementeringen af ERA. Regeringen er i udgangspunktet positiv
over for en mere struktureret inddragelse af interessenter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/6