Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3816 - RIA Bilag 1
Offentligt
2449766_0001.png
Samlenotat
vedrørende de sager under Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort, der forven-
tes behandlet på indenrigsdelen af rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8. oktober 2021
Udfordringer med screening og frihedsberøvelse ved grænsen. S. 2
KOM dokument foreligger ikke
= Politisk drøftelse
Situationen i Afghanistan
opfølgning. S. 5
KOM dokument foreligger ikke
= Orientering fra Formandskabet og Kommissionen
Den eksterne dimension af migration S. 11
a) Migrationshandleplaner: status
KOM dokument foreligger ikke
= Orientering fra Kommissionen og Formandskabet
b) Migrationssituationen på de forskellige ruter
KOM dokument foreligger ikke
=
Udveksling af synspunkter
1
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
2449766_0002.png
Udfordringerne med screening og frihedsberøvelse ved grænsen
KOM dokument foreligger ikke
= Politisk drøftelse
Nyt notat
1. Resumé
En central del af drøftelserne om forslaget til screeningsprocedureforordningen, der blev frem-
sat af Kommissionen den 23. september 2020 som en del af Kommissionens forslag til en euro-
pæisk asyl- og migrationspagt, har været muligheden for frihedsberøvelse under screeningen,
herunder (1) i hvilket omfang ansvaret for at sikre tredjelandsstatsborgerens tilstedeværelse
skal pålægges den pågældende medlemsstat, og (2) hvorvidt spørgsmålet om frihedsberøvelse
skal reguleres i screeningsprocedureforordningen. På rådsmødet ventes en politisk drøftelse af
udfordringerne i forslaget med screening og frihedsberøvelse på grænsen.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2020) 612 endelig af 23. september 2020 fremsat forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af screening af tredjelandsstatsborgere
ved de ydre grænser
1
.
Forslaget er fremsat som led i Kommissionens forslag til en ny pagt om asyl og migration.
Forhandlinger af forslaget er indledt på teknisk niveau. Det slovenske formandskab har i den
forbindelse ønsket en politisk drøftelse af udfordringerne i forslaget med screening og friheds-
berøvelse på grænsen.
3. Formål og indhold
Det slovenske formandskab har lagt op til en politisk drøftelse af udfordringerne med screening
og frihedsberøvelse ved grænsen i forbindelse med Kommissionens forslag til forordning om
indførelse af screening af tredjelandsstatsborgere ved de ydre grænser. Udfordringerne består
bl.a. i, hvorledes spørgsmålet om frihedsberøvelse skal reguleres, og hvilken forpligtelse en
regulering vil medføre for den ansvarlige medlemsstat. Udfordringerne har været drøftet ind-
gående på teknisk niveau, og der ses hverken enighed blandt medlemsstaterne om, i hvilken
grad den pågældende medlemsstat skal pålægges ansvar for at sikre tredjelandsstatsborgerens
1
Forslaget til forordning er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V,
artikel 77, stk. 2, litra b) og d). Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anven-
delse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for og ikke finder anvendelse
i Da ark ”retsfor e-
holdet” . Da forord i ge i idlertid udgør e videreudvikli g af S he ge regler e, træffer Da ark i de seks å eder
efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokollens
artikel 4 ”opt i ” .
Side
2/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
tilstedeværelse, eller i hvilken grad frihedsberøvelse i forbindelse med screening skal reguleres
i forslaget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant for den politiske drøftelse.
6. Gældende dansk ret
Der ses ikke grundlag for at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
Kommissionen har dog i deres forslag til screeningsprocedureforordningen oplyst, at der i pe-
rioden 2021-2027 ventes udgifter afholdt af EU-budgettet for ca. 418 mio. euro. Danmark fi-
nansierer ca. 2 pct. af EU’s budget. Forslaget har dermed statsfinansielle konsekvenser gennem
EU’s budget på ca.
62 mio. kr.
8. Høring
Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS) er i november 2020 blevet fore-
lagt samlenotat om den samlede migrations- og asylpagt. Endvidere har grund- og nærhedsno-
tatet om screeningprocedureforslaget i november 2020 været forelagt udvalget. Sagen om
screeningprocedureforslaget er endvidere forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandrings-
samarbejde (SPAIS) den 22. februar 2021.
Sagen om udfordringerne med screening og frihedsberøvelse ved grænsen er endelig forelagt
Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS) den 20. september 2021. Dansk
Flygtningehjælp (DRC) har fremsat følgende bemærkninger i den anledning:
DRC Dansk Flygtningehjælp mener, at asylansøgere, som kommer til Europa, skal indkvarte-
res under værdige og ordentlige forhold. Mennesker, som er på flugt fra forfølgelse og krig,
skal ikke kriminaliseres, og der bør derfor ikke ske frihedsberøvelse af asylansøgere i forbin-
delse med screeningsprocedurer. Som udgangspunkt skal frihedsberøvelse begrænses mest
muligt og altid være i overensstemmelse med internationale regler. Frihedsberøvelse bør altid
forudsætte en konkret og individuel vurdering af det enkelte menneskes forhold, herunder even-
tuelle sårbarheder. DRC Dansk Flygtningehjælp understreger i den forbindelse, at børn aldrig
bør blive frihedsberøvet.
Side
3/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til
spørgsmålet om screening og frihedsberøvelse ved grænsen. Der er dog trukket skarpe linjer
blandt visse medlemsstater dels fsva. en eksplicit forpligtelse til at frihedsberøve i forbindelse
med screeningen, og dels hvorvidt spørgsmålet skal reguleres i forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for medlemsstaters forpligtelse til at sikre gennemførel-
sen af screeningen ved de ydre grænser. I den forbindelse kan frihedsberøvelse være nødvendigt
under overholdelse af internationale forpligtelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg (FEU) er den 9. december 2020 forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 14. december 2020 blevet forelagt den samlede migrations- og asylpagt
herunder screeningforslaget.
Endvidere fik FEU den 30. november 2020 oversendt grund- og nærhedsnotatet om screenings-
forslaget.
Side
4/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
2449766_0005.png
Situationen i Afghanistan - opfølgning
KOM dokument foreligger ikke
= Orientering fra Formandskabet og Kommissionen
Revideret notat. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
I forbindelse med rådsmødet for indenrigsministre den 8. oktober 2021 forventes en drøftelse
af situationen i Afghanistan og opfølgning fra det seneste ekstraordinære rådsmøde den 31.
august 2021, hvor rådet vedtog en erklæring om situationen i Afghanistan. Formandskabet har
ikke lagt op til drøftelser i forbindelse med dagordenspunktet. Det forventes, at formandskabet
og Kommissionen forelægger den seneste status på udviklingen i Afghanistan med særlig fokus
på de emner, der blev fremlagt i erklæringen fra rådsmødet i august.
2. Baggrund
Situationen i Afghanistan og opfølgning er et punkt på dagordenen på rådsmødet for indenrigs-
ministre den 8. oktober 2021.
Udviklingen i Afghanistan i en migrationskontekst blev senest drøftet på et ekstraordinært råds-
møde den 31. august 2021, hvor rådet vedtog en erklæring om migrationsrelaterede aspekter af
situationen i Afghanistan. Erklæringen understreger blandt andet behovet for, at EU samarbej-
der med internationale partnere, herunder FN, om at stabilisere regionen samt at yde humanitær
hjælp i Afghanistan og nærområderne med fokus på de mest sårbare dele af befolkningen. Er-
klæringen fremhæver, at EU og medlemslandene vil øge de finansielle bidrag til relevante in-
ternationale organisationer. Erklæringen understreger desuden, at EU vil styrke støtten til tred-
jelande, herunder nabolandene og transitlande, som er værter for et stort antal irregulære mi-
granter og flygtninge med henblik på at opbygge kapacitet til at yde beskyttelse, tilvejebringe
værdige og sikre modtagelsesforhold og skabe bedre leveforhold for både flygtninge og værts-
samfund. Erklæringen støtter også op om samarbejde med disse lande for at forebygge illegal
migration og fordrivelse fra regionen mod EU, herunder ift. grænsehåndtering og forebyggelse
af menneskesmugling. EU's agenturer herunder EU’s
asylagentur,
EASO, skal spille en central
rolle. Der åbnes op for at anvende genbosætning på frivillig basis med fokus på særligt sårbare
personer, herunder kvinder og børn. Nødvendigheden af at sikre EU's ydre grænser med nød-
vendig støtte fra Frontex og vigtigheden af
foretagelse af sikkerhedschecks i EU’s databaser,
herunder Eurodac, blev ligeledes fremhævet.
Side
5/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
2449766_0006.png
Erklæringen nævner også, at Kommissionens nuværende udkast til en handleplan for Afghani-
stan skal prioriteres og revideres i lyset af den seneste udvikling. Desuden opfordres Kommis-
sionen til at vurdere, hvorledes
EU’s flerårige finansielle rammeprogram
kan bringes i anven-
delse i forhold til finansiel bistand til Afghanistan.
Erklæringen opfordrer også EU og medlemsstaterne til at forebygge ukontrollable migrations-
bevægelser og at modgå incitamenter til illegal migration, såsom via målrettede informations-
kampagner. Sikkerhedsspørgsmålet nævnes også, herunder med fokus på at EU og medlems-
staterne bør gøre deres yderste for at sikre, at situationen i Afghanistan ikke udgør en ny sik-
kerhedstrussel for EU. Løbende monitorering af situationen, udveksling af oplysninger i over-
ensstemmelse med nationale kompetencer samt screening
på EU’s ydre grænse
af alle evakue-
rede fra Afghanistan er afgørende i den forbindelse.
Rådet vil følge udviklingen inden for beskyttelse, migration og sikkerhed tæt. Endelig under-
streger erklæringen, at Rådet vil adressere forsøg på at instrumentalisere illegal migration i
politisk øjemed samt andre hybridtrusler.
Migration
Overordnet vurderes det vanskeligt at forudsige udviklingen i flygtninge- og migrations-
strømme fra Afghanistan til EU. Det mest sandsynlige scenarie er pt., at en eventuel stigning i
ankomster til EU vil bestå i allerede flygtede afghanere, der håber, at den aktuelle krise har øget
deres chancer for at opnå asyl i EU, og afghanere, der udrejser direkte fra hjemlandet. Sidst-
nævnte gruppe er det fortsat vanskeligt at vurdere det forventede omfang af, blandt andet fordi
det afhænger af, hvilke begrænsninger Taleban indfører ved grænseovergange, og fordi den
sikkerhedsmæssige situation i Afghanistan er volatil. Derudover forventes afghanere, der har
fået afvist deres asylansøgning eller som følge af stigende anerkendelsesprocenter, at genan-
søge om asyl. Ifølge Europol har afghanere effektive menneskesmuglernetværk i Europa.
Udviklingen i Afghanistan har betydelig bevågenhed hos både Kommissionen og EU’s med-
lemslande, også ud fra en migrationsvinkel. Ingen ønsker en gentageles af 2015. EU-kommis-
sionen har oplyst, at man øger den nuværende bevilling for humanitære indsatser i og omkring
Afghanistan fra 50 til 200 millioner euro.
Afghanistan har i en årrække været en af de største modtagere af dansk bistand. Der var i 2021
afsat ca. 409 mio. kr. i samlet udviklingsbistand til Afghanistan. Heraf var 140 mio. kr. huma-
nitær støtte igennem forskellige FN-organisationer
og danske NGO’er. Umiddelbart efter Ta-
lebans overtagelse udmøntede Danmark (15. aug. og 1. sep.) yderligere humanitær støtte på 120
mio. kr. til FNs humanitære landefond for Afghanistan, FNs flygtningeorganisation (UNHCR),
Internationalt Røde Kors samt til Verdensfødevareprogrammet (WFP) til etablering af en hu-
manitær luftbro til og i Afghanistan (gennem United Nations Humanitarian Air Service, UN-
HAS).
Side
6/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
2449766_0007.png
I forbindelse med FN-konferencen om den humanitære situation i Afghanistan den 13. septem-
ber i Genève annoncerede ministeren for udviklingssamarbejde yderligere 240 mio. kr. i huma-
nitær støtte til hhv. UNICEF, UNFPA samt NGO’er (og en reserve). Med det seneste bidrag
bringes den samlede danske humanitære støtte til Afghanistan siden starten af 2021 op på ca.
500 mio. kr.
I forhold til det danske beredskab og i tilfælde af nye store flygtninge- og migrantstrømme mod
Danmark vil den midlertidige grænsekontrol, der i dag gennemføres på henholdsvis lande- og
søgrænsen mod Tyskland og Sverige, kunne styrkes med henblik på effektivt at forebygge og
sætte ind over for udlændinges forsøg på ulovlig indrejse samt at gennemføre afvisning eller
udvisning.
Sikkerhedsaspekter
Der er også en forventning om, at man på mødet vil få en orientering fra European Counter
Terrorism Centre (ECTC) om, hvorvidt den aktuelle situation udgør en øget trussel i forhold
til, at terrorister baseret i Afghanistan vil kunne søge mod EU under dække af at være flygt-
ninge.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet ventes at være en opfølgning på den drøftelse, der fandt sted under det
ekstraordinære rådsmøde den 31. august 2021. Formandskabet har ikke lagt op til drøftelser. I
stedet forventes formandskabet og Kommissionen at fremlægge den seneste status på udviklin-
gen i Afghanistan samt at give en generel opfølgning siden vedtagelsen af erklæringen på det
ekstraordinære rådsmøde i august.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af situationen i Afghanistan vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinan-
sielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl-og indvandringssamarbejde den 20. septem-
ber 2021. I den anledning har Dansk Flygtningehjælp fremsat følgende bemærkninger.
Side
7/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
2449766_0008.png
Dansk Flygtningehjælp gentager, at situationen i Afghanistan og relaterede fordrivelse skal
adresseres som en beskyttelseskrise med fokus på sikkerheden og beskyttelsen af de berørte
frem for på en potentiel stigning i asylansøgere i Europa. Resultatet af det seneste ekstraordi-
nære rådsmøde bekræftede behovet for at gentage og understrege dette punkt. Det er stærkt
bekymrende at se EU-lederes optagethed af at forhindre mennesker i at nå sikkerhed i Europa,
og at mennesker, som flygter fra situationen i Afghanistan, i den forbindelse italesættes som
illegale migranter.
Dansk Flygtningehjælp påpeger, at langt de fleste fordrevne afghanere i øjeblikket, og med høj
sandsynlighed også fremover, vil blive huset i nabolandene. Iran er per juli 2021 vært for
800.000 registrerede flygtninge og op til 3 millioner andre fordrevne afghanere. I Pakistan er
der 1,4 millioner registrerede flygtninge og op til 2 millioner andre fordrevne afghanere. Der-
udover er der tæt på 5,5 millioner internt fordrevne i Afghanistan.
Dansk Flygtningehjælp understreger desuden at, EU har en vigtig rolle at spille for at sikre, at
nabolandene holder grænserne åbne og tillader flygtninge og asylansøgere fra Afghanistan at
søge beskyttelse. Krav for at komme ind i nabolandene, såsom visa og anden dokumentation,
er fortsat restriktive. Derudover frygter mange rejsen til grænseovergange på grund af Taleban-
ske checkpoints.
Dansk Flygtningehjælp mener det er afgørende, at grænser holdes åbne for at sikre adgang til
beskyttelse og mindske risikoen for, at flygtninge bliver presset ud på farlige migrationsruter i
hænderne på menneskesmuglere. Indsatser mod menneskesmugling påvirker ikke kun betin-
gelserne og råderummet for kriminelle smuglernetværk, men har også både direkte og indirekte
konsekvenser for flygtninges sikkerhed og rettigheder. Anvendelse af menneskesmuglere skal
ses i sammenhæng med fraværet af sikre og regulære veje til sikkerhed. Politikker, der fokuse-
rer på at bremse og standse mobilitet fra nærområderne, kan utilsigtet øge efterspørgslen efter
menneskesmugling eller tilskynde smuglere til at bruge mere usikre ruter, hvilket øger ekspo-
neringen af de mennesker, der søger sikkerhed. Vi gendeler i denne sammenhæng Dansk Flygt-
ningehjælps og Mixed Migration Centres (MMC) fælles anbefalinger til håndtering af menne-
skesmugling.
Endvidere angives som afgørende, at den humanitære bistand til Afghanistan og til nabolandene
opskaleres
hurtigt via alle relevante aktører. Den annoncerede øgede bistand fra EU’s og DK’s
humanitære budget er velkomment. Det skal dog bemærkes, at humanitær bistand i regionen
ikke kan betragtes som en erstatning for, at Europa tilbyder beskyttelse i overensstemmelse med
EU's og internationale forpligtelser eller bruges som et middel til at afskrække sårbare og ud-
satte mennesker fra at søge beskyttelse udenfor regionen.
Desuden nævner Dansk Flygtningehjælp, at beskyttelse i andre regioner, herunder i nabolan-
dene til Afghanistan, er afhængig af, at EU også påtager sig ansvar for flygtninge, da andre
landes vilje til at være vært for et stort antal fordrevne i modsat fald vil blive udhulet. Det er
afgørende, at den lille andel af fordrevne, der ankommer til Europa, får hurtig adgang til fair
asylprocedure i overensstemmelse med europæiske staters forpligtelser i henhold til EU- og
folkeretten.
Dansk Flygtningehjælp understreger i den forbindelse, at nuværende praksis ved EU’s eksterne
grænser med push-backs og kollektive udvisninger er i modstrid med EU-lov og international
Side
8/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
2449766_0009.png
flygtningeret. Det understreges, at politiske
udtalelser om støtte til landene ved EU’s eksterne
grænser, der legitimer push-back og kollektive udvisninger, er bekymrende, da de underminerer
retten til asyl og princippet om non-refoulement.
Dansk Flygtningehjælp understreger også, at med begivenhederne i Afghanistan har vi set en
hidtil uset indsats for at evakuere, tilbyde sikre veje og byde afghanske flygtninge velkommen.
I tilgift til denne første indsats bør EU nu tilskynde EU-medlemsstater til at give tilsagn om
genbosættelsespladser for afghanske flygtninge og udvide mulighederne for familiesammenfø-
ring. Dette er afgørende for at sikre, at nabolandene, der allerede er vært for et stort antal flygt-
ninge, ikke bærer beskyttelsesansvaret alene.
Dansk Flygtningehjælp mener i denne forbindelse, at EU og dets medlemsstater bør sikre, at
genbosætning ikke gøres betinget af værtslandets/transitlandets samarbejde om tilbagetagelse
eller grænsekontrol, og at tilsagn er et supplement til nuværende genbosætningskvoter. EU-
medlemsstaternes fokus bør således være på at sikre beskyttelse til de afghanere, som har brug
for hjælp, fremfor
at diskutere, hvordan såkaldte “pull effekter” kan undgås.
Dansk Flygtnin-
gehjælp mener, at det i den nuværende situation er misvisende at tale om pull-faktor.
Endelig fremfører Dansk Flygtningehjælp, at alle deportationer til Afghanistan, fra EU og re-
gionen, bør standses i overensstemmelse med UNHCR's seneste position vedr. tilbagelsendelse
til Afghanistan. Deportationer bør også suspenderes til stater, hvor der er risiko for videre ud-
visning til Afghanistan, idet sådanne udsendelser ville være i strid med princippet om non-
refoulement.
Sagen har tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 24.
august 2021.
Dansk Flygtningehjælp (DRC) fremsatte følgende bemærkninger i den anledning:
DRC understreger, at den forværrede situation i Afghanistan og relaterede fordrivelse skal
adresseres som en beskyttelseskrise med fokus på sikkerheden og beskyttelsen af de berørte
frem for på en potentiel stigning i asylansøgere i Europa. DRC fremhæver også nødvendighe-
den af, at EU påtager sig rimelig ansvarsfordeling for flygtninge, herunder hurtig adgang til en
fair asylprocedure i overensstemmelse med europæiske staters forpligtelser i henhold til EU-
og folkeretten. Desuden påpeges nødvendigheden af opskalering af den humanitære bistand til
Afghanistan og til nabolandene via alle relevante aktører. Endelig er det afgørende for DRC, at
grænser holdes åbne for at sikre adgang til beskyttelse og mindske risikoen for, at flygtninge
bliver presset ud på farlige migrationsruter i hænderne på menneskesmuglere.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred enighed om vigtigheden af fortsat at følge op på alle elementerne i erklæ-
ringen og behovet for at følge udviklingen meget tæt. Det forventes enighed om behovet for at
udveksle informationer og drøfte, hvorledes EU og medlemsstaterne bedst samarbejder om
støtte til Afghanistan samt forebygger mulige flygtninge- og migrationsstrømme mod Europa.
Side
9/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
2449766_0010.png
En bred kreds af europæiske lande har udtalt sig forsigtigt og med fokus på ikke at komme til
at skabe en pull-effekt i forbindelse med politiske udmeldinger og konkrete initiativer. Fokus
har været på at håndtere en evt. flygtninge- og migrationskrise så tæt på Afghanistan som muligt
gennem støtte til nabolande og lande langs migrationsruterne. En række lande har udtalt sig
kritisk over for EU-Kommissionens og migrationskommissærens tilkendegivelser om yderli-
gere sikre og lovlige adgangsveje til EU, herunder genbosætning med henvisning til, at en po-
tentiel tilstrømning af afghanske flygtninge bør forhindres ved at yde bistand i nærområderne.
10. Regeringens generelle holdning
Udviklingen i Afghanistan er stærkt foruroligende. Regeringen følger udviklingen i Afghani-
stan tæt. Det er afgørende, at Danmark arbejder tæt sammen med EU og andre medlemsstater
og det internationale samfund mhp. at sikre fælles tilgang til Afghanistan og nærområderne.
Fokus skal være at hjælpe i nærområderne. For regeringen er det væsentligt, at der opbygges
kapacitet i nærområderne og langs ruterne ift. at yde beskyttelse, opbygge værdige modtage-
forhold samt sikre levevilkår, som begrænser incitamenter til at søge videre mod Europa. Den
volatile situation både i Afghanistan og spørgsmålet om, hvorledes nabolande adresserer even-
tuelle flygtningestrømme gør, at EU skal være opmærksomme på eventuelle nye flygtninge og
migrationsbevægelser mod Europa, herunder sikkerhedsmæssige aspekter, der kan være for-
bundet hermed.
Regeringen støtter derfor målet om at styrke EU’s ydre grænser. Desuden er
det afgørende,
at kommunikationen og tiltagene fra Kommissionen, EU’s udenrigstjeneste og
medlemsstaterne ikke udgør en pull faktor
Regeringen mener derfor, at det er afgørende, at Danmark
udover egne indsatser med huma-
nitære og udviklingsmidler i Afghanistan og nærområderne
også aktivt understøtter fælles
europæiske indsatser, der skal modvirke et sådan pres, samt at Danmark om nødvendigt er klar
til at håndtere massive flygtninge- og migrationsbevægelser, hvis de opstår.
Det er i den forbindelse centralt, at Danmark i den nuværende situation søger så brede alliancer
som muligt, herunder med store europæiske lande. En sådan fælles tilgang kan også medvirke
til at sikre, at der fra EU-Kommissionen ikke sendes signaler, der kan medvirke til, at flere
afghanere søger mod Europa (pull-faktor).
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 30. august 2021.
Side
10/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
Den eksterne dimension af migration, herunder a) Status på migrationshandleplanerne
og b) Migrationssituationen på de forskellige ruter
KOM dokument foreligger ikke
= Informationspunkt (a) samt politisk drøftelse (b)
Nyt notat
1. Resumé
I forbindelse med rådsmødet for indenrigsministre den 8. oktober 2021 forventes en drøftelse
af den eksterne dimension af EU’s migrationspolitik.
Der er to underpunkter under dagsor-
denspunktet, hvoraf det første er et informationspunkt vedrørende status på udarbejdelsen af
handleplaner for prioriterede tredjelande, der har til formål at styrke koordinationen og sam-
arbejdet mellem medlemsstaterne og EU samt internt mellem de forskellige EU-aktører. Det
andet punkt vedrører den aktuelle situation langs migrationsruterne mod EU. Som ramme for
opdateringen på status for handeplanerne og drøftelsen af den aktuelle migrationssituation
forventes, at formandskabet vil udarbejde to bagrunddokumenter.
2. Baggrund
På rådsmødet for indenrigsministre den 8. oktober er migrationshandleplaner og den aktuelle
migrationssituation på dagsordenen.
Status på migrationshandleplanerne
Der var både under
’jumbo’-rådsmødet
for indenrigs- og udenrigsministre den 15. marts og det
europæiske råds møde den 24. og 25. juni 2021 bred enighed om behovet for øget koordinering
mellem medlemsstaterne og EU samt internt blandt de forskellige EU-aktører. På
’jumbo-
råds-
mødet blev Kommissionen anmodet om at udarbejde handleplaner herfor. Efterfølgende blev
det besluttet, at der i første omgang skal udarbejdes migrationshandleplaner for indsatserne i ni
prioritetslande (Afghanistan, Bosnien Hercegovina, Irak, Libyen, Marokko, Niger, Nigeria, Tu-
nesien og Tyrkiet). De ni lande er udvalgt, da de repræsenterer en geografisk balance mellem
hovedruterne for den illegale migration mod EU. Udkast til handleplaner for tre lande (Afgha-
nistan, Bosnien Hercegovina og Tunesien) er allerede blevet forelagt medlemsstaterne. Kom-
missionen har understreget, at handleplanerne har karakter af at være levende dokumenter, der
vil kunne ændre sig undervejs, og at de anses mere for at være rammeværk end endelige hand-
leplaner. Det er det slovenske formandsskabs intention at præsentere udkast til alle ni handle-
planer, inden mødet i Det Europæiske Råd senere i oktober måned.
Migrationssituationen på de forskellige ruter
Antallet af illegale ankomster over Middelhavet faldt i 2020 for femte år i træk, og det samlede
indrejsetal befandt sig på et lavere niveau, end inden migrantkrisen i 2015. I 2021 (ultimo au-
gust) er der imidlertid sket en stigning i antallet af irregulært indrejste sammenlignet med 2020.
Side
11/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
Sammenlignet med i 2020 og 2019 (før den COVID-19 relaterede nedlukning) er der således
set en stigning i ankomsterne på henholdsvis 36 % og 5%. I 2021 er der indtil videre ankommet
ca. 72.000 til EU via middelhavsruterne, mens der i samme periode sidste år (januar-september
2020) ankom ca. 60.000 (UNHCR). Der er således set en stigning i antallet af ankomster i 2021,
men dette vurderes at være en naturlig konsekvens af, at COVID-19-restriktioner er blevet lem-
pet.
Der er i 2021 også sket et skifte i ruterne, som irregulære migranter og flygtninge benytter over
Middelhavet. Den vestlige Middelhavsrute, der ved udgangen af 2020 var den største af de tre
hovedruter, er nu overgået af den centrale Middelhavsrute, hvor der er registreret en markant
stigning i antallet af ankomster til Italien. Den østlige Middelhavsrute har fortsat det laveste
indrejsetal af alle de tre ruter.
Trods lavt ankomsttal er der fortsat stor opmærksomhed på den østlige Middelhavsrute, da de
politiske spændinger mellem Tyrkiet og Grækenland samt uforudsigeligheden i forhold til si-
tuationen i og omkring Afghanistan skaber usikkerhed om. Talebans magtovertagelse har dog
hidtil snarere ført til en stigning i antallet af internt fordrevne i Afghanistan end flygtninge
derfra. Pt. er antallet illegale indrejser i Grækenland (5.309) på et langt lavere niveau end inden
flygtningekrisen i 2015, mens der er ankommet flere irregulære migranter til Cypern (5.553)
end til Grækenland.
Den centrale Middelhavsrute til Italien har hidtil i 2021 oplevet en stigning i indrejsetallet på
ca. 108 % sammenlignet med samme periode i 2020. I 2021 er ca.38.000 irregulære migranter
ankommet til Italien. Antallet af indrejste til Italien i 2021 har således allerede oversteget an-
tallet af ankomster for 2020. Indrejsetallet er dog stadig langt lavere end under årene 2014 til
2017. Frontex vurderer, at presset på den centrale Middelhavsrute til Italien vil vare ved. An-
tallet af indrejste til Malta i 2021 (464) befinder sig ligesom i 2020 (2.281) på et lavt niveau.
Antallet af indrejste over den vestlige Middelhavsrute (20.502) er i 2021 steget med ca. 47 %
sammenlignet med samme periode i 2020. Det bemærkes dog, at de massive ankomster til den
spanske enklave i Marokko, Ceuta, i maj (estimeret til mellem 7.500-9.000 personer) ikke er
inkluderet i opgørelsen. De kanariske Øer har modtaget ca. 45 % af de indrejste over den vest-
lige rute.
3. Formål og indhold
Status på migrationshandleplanerne
Formandskabet lægger op til, at de skal informere om status på udarbejdelsen af udkastene til
migrationshandleplaner. Det er forventningen, at formandsskabet vil oplyse om de tre udkast
til migrationshandleplaner, der allerede foreligger, samt om medlemsstaternes modtagelse
heraf. Det er også forventningen, at formandskabet vil understrege vigtigheden af, at handle-
planerne udarbejdes hurtigt, og at der skabes enighed herom. Det er er i den henseende forvent-
ningen, at formanskabet vil understrege migrationshandleplanernes betydning for at kunne opnå
Side
12/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
pagtens migrationsmålsætninger på den eksterne dimension. Det forventes endelig, at formand-
skabet vil udarbejde et baggrundspapir, der kan danne rammen for dagsordenspunktet.
Migrationssituationen på de forskellige ruter
Drøftelsen om den aktuelle situation langs migrationsruterne forventes at skulle give en generel
forståelse af migrationssituationen netop nu samt den forventede udvikling. Drøftelserne for-
ventes at være præget af, hvilken betydning situationen i Afghanistan vil kunne få for den ille-
gale migration og fordrivelse mod EU. Det forventes, at formandskabet vil udarbejde et drøf-
telsespapir, der kan danne rammen for dagsordenspunktet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl-og indvandringssamarbejde den 20. septem-
ber 2021. I den anledning har Dansk Flygtningehjælp fremsat følgende bemærkninger.
Dansk Flygtningehjælp er generelt bekymret over den stigende sikkerhedsliggørelse af flygt-
ninge og migranter både ift. EU's ydre grænser og i EU's samarbejde med oprindelses- og tran-
sitlande, som karakteriserer tilgangen i den nye EU-pagt. Fokus på dette politikområde bør altid
være at beskytte mennesker uanset migrationsstatus i værts- og transitlande, på farten såvel som
dem, der ankommer til EU. Dansk Flygtningehjælp opfordrer til, at dette er udgangspunktet i
de tilsigtede migrationshandleplaner.
Dansk Flygtningehjælp gentager, at irregulære bevægelser generelt er udtryk for mangel på
tilgængelig beskyttelse, herunder adgang til ordentlig asylsagsbehandling og varige løsninger.
Grænselukninger og inddæmningsstrategier gør adgangen til beskyttelse vanskeligere og frem-
mer menneskesmugling i mangel af lovlige ruter. Selvom det kan begrænse ankomster til EU
på bestemte ruter, vil det fortsat fange flygtninge og migranter i farlige situationer og skubbe
dem ind på mere farlige ruter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Status på migrationshandleplanerne
Side
13/14
Rådsmøde nr. 3816 (retlige og indre anliggender) den 7.- 8. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Rådsmøde RIA 7-8/10-21 - pkt. 5 - 7
Der foreligger udelukkende tilkendegivelser fra medlemsstaterne om migrationshandleplanen
på Afghanistan, der præsenteredes i juli måned. Udkastene til migrationshandleplaner vedrø-
rende Bosnien-Hercegovina og Tunesien har endnu ikke været genstand for drøftelse.
Medlemsstaterne har udtrykt generel opbakning til udkastet til migrationshandleplan vedrø-
rende Afghanistan. Medlemsstaterne er af den opfattelse, at handleplanen indeholder de grund-
læggende elementer, der er blevet anmodet om under de tidligere rådsmøder. I lyset af den
seneste udvikling i Afghanistan har flere medlemsstater dog anført, at handleplanen med fordel
kan styrkes på en række områder.
Migrationssituationen på de forskellige ruter
Der er generel enighed blandt medlemsstaterne om, at udviklingen på den centrale Middelhavs-
rute og i Afghanistan er bekymrende, samt at det fordrer, at der iværksættes tiltag for at mod-
virke yderligere irregulære tilstrømninger mod EU.
Medlemsstaterne fremhæver dog typisk vigtigheden af de ruter, der har størst betydning for
deres lande, og frontlinjestaterne er af den opfattelse, at presset på deres grænser, der udgør den
ydre Schengen-grænse, ikke blot er et nationalt, men også et EU-anliggende. De ønsker således
yderligere assistance og støtte fra de øvrige medlemsstater, der også ønsker fokus på det pres,
som de udsættes for, i form af sekundære bevægelser fra netop frontlinjestaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Status på migrationshandleplanerne
Regeringen byder formandskabets indsats for at udarbejde udkast til migrationshandleplaner
velkommen, da det er et vigtigt element i implementeringen af den eksterne dimension af mi-
grations- og asylpagten. Regeringen ser dog også ligesom flere andre medlemsstater behov for,
at de foreliggende udkast til migrationshandleplaner styrkes på en række områder. Regeringen
opfordrer f.eks. til, at mere målrettede, ambitiøse og konkrete mål inkluderes i planerne, da det
vil øge muligheden for at monitorere fremskridt og resultater.
Migrationssituationen på de forskellige ruter
Regeringen ønsker, at indsatser adresserer illegal migration, inden den når EU’s
ydre grænser.
Det er regeringens vurdering, at udfordringerne med illegal migration således løses bedst ved
at styrke bistanden til og kapaciteten i nærområderne og landene langs migrationsruterne. Re-
geringen taler ligeledes for en styrkelse af kontrollen med
EU’s ydre grænser, herunder særligt
at der fokuseres på screening af irregulære migranter ved de ydre grænser. Endelig mener re-
geringen, at indsatserne for at udsende personer, der ikke har krav på international beskyttelse,
er vigtige for at modvirke den illegale migration til EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt.
Side
14/14