Europaudvalget 2020-21
S 119
Offentligt
2267779_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
26. oktober 2020
2020-8296
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Folketingsmedlem Torsten Schack Pedersen (V) har den 21. oktober 2020 stil-
let mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 119:
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at SAS også tilbagebetaler
pengene til deres erhvervskunder som eksempelvis rejsebureauer, som selv skal
tilbagebetale deres kunder for aflyste rejser?
Svar:
Luftfartsselskaberne har utvivlsomt været underlagt et hidtil uset pres i forbin-
delse med COVID-19-pandemien, men
som jeg også tidligere sagt i andre
sammenhænge
er tålmodigheden over for luftfartsselskaberne ved at slippe
op.
Derfor har jeg også bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen iværksætte en ny
sagsbehandlingsprocedure, der indebærer, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
vil udstede påbud til luftfartsselskaber, der på systematisk vis ikke vælger at
overholde flypassagerrettighedsforordningens regler om refusion. Hvis påbud-
det til det enkelte luftfartsselskab ikke overholdes, vil Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen tage konkret stilling til, om der skal ske politianmeldelse af det enkel-
te luftfartsselskab.
Jeg har ikke mulighed for at tage de samme initiativer for så vidt angår er-
hvervskunder.
Flypassagerrettighedsforordningen regulerer flypassagerernes rettigheder i
forbindelse med boardingafvisninger, nedgraderinger, forsinkelser og aflysnin-
ger. Forordningen regulerer alene forholdet mellem luftfartsselskaber og fly-
passagerer. Forholdet mellem luftfartsselskaber og rejsebureauer er derimod
ikke reguleret af forordningen.
Jeg har derfor som transportminister ikke nogen beføjelser til eksempelvis at
påkræve luftfartsselskaberne at refundere ubenyttede flybilletter til rejsebu-
reauerne hurtigere. På samme måde udspringer også Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsens beføjelser af denne forordning, og styrelsen har derfor heller ikke
beføjelserne til at udstede påbud over for luftfartsselskaberne til at refundere
S 119 - 2020-21 - Endeligt svar på S 119: Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at SAS også tilbagebetaler pengene til deres erhvervskunder som eksempelvis rejsebureauer, som selv skal tilbagebetale deres kunder for aflyste rejser?
2267779_0002.png
Side 2/2
pengene til rejsebureauerne hurtigere, men alene beføjelsen til at udstede på-
bud i relation til de krav, passagererne måtte have over for luftfartsselskaberne.
At luftfartsselskaberne ikke tilbagebetaler pengene til deres erhvervskunder,
som eksempelvis rejsebureauer, som selv skal tilbagebetale deres kunder for
aflyste rejser, er en kontraktretlig problemstilling mellem luftfartsselskaberne
og rejsebureauerne.
Rejsebureauernes handlemuligheder udspringer derfor i høj grad af, hvad der
er aftalt mellem bureauerne og luftfartsselskaberne i en situation, hvor et luft-
fartsselskab aflyser en afgang, og passageren i den forbindelse har krav på at få
refunderet flybilletten.
Såfremt man som rejsebureau har lagt ud over for passagererne i forbindelse
med refusion af passagerernes flybilletter, og luftfartsselskaberne ikke tilbage-
betaler pengene til bureauet, er det muligt, at bureauet kan gøre et regreskrav
gældende ved domstolene over for luftfartsselskaberne.
Jeg kan dog forstå på blandt andet nyhedsmediet check-in.dk, at SAS den 23.
oktober 2020 oplyste rejsebureauerne om, at SAS den 27. oktober 2020 genåb-
ner de sædvanlige refunderingsprocedurer for rejsebureauerne. Det er derfor
min forventning, at rejsebureauerne ikke vil skulle vente meget længere på at få
refunderet flybilletterne for de afgange, der er blevet aflyst af SAS i kølvandet
på COVID-19.
Jeg vil herudover anbefale rejsebureauerne at sikre sig i kontrakterne, når de
fremadrettet indgår aftale med luftfartsselskaberne, således at der tages højde
for situationer som denne, hvor luftfartsselskaberne ikke refunderer pengene
til rejsebureauerne inden for rimelig tid.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht