Europaudvalget 2020-21
S 1368
Offentligt
2384221_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. april 2021
Databeskyttelseskontoret
Anna Skovrup
2021-0033-0360
1953243
Besvarelse af spørgsmål nr. S 1368 fra medlem af Folketinget Eva Kjer
Hansen (V):
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1368, som medlem af Folke-
tinget Eva Kjer Hansen (V) har stillet til justitsministeren den 21. april 2021.
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
S 1368 - 2020-21 - Endeligt svar på S 1368: Mener ministeren, at det er tilfredsstillende, at Datatilsynet vejleder foreninger og virksomheder om persondataforordningen på LinkedIn, jf. svar på spørgsmål nr. S 1255?
Spørgsmål nr. S 1368 fra medlem af Folketinget Eva Kjer Hansen (V):
”Mener
ministeren, at det er tilfredsstillende, at Datatilsynet vej-
leder foreninger og virksomheder om persondataforordningen
på LinkedIn, jf. svar på spørgsmål nr. S 1255?”
Begrundelse:
”Der henvises til
besvarelsen på spørgsmål nr. S 1255 af 15.
april 2021.”
Svar
:
Det følger af databeskyttelsesforordningen, at Datatilsynet skal yde rådgiv-
ning og vejledning. Vejledningsindsatsen sker bl.a. gennem Datatilsynets
håndtering af telefoniske og skriftlige forespørgsler om reglerne. Herudover
holder Datatilsynet løbende mange møder med bl.a. interesse- og branche-
organisationer, men også enkeltstående dataansvarlige og databehandlere,
hvis der måtte være behov herfor. Endvidere sikres kendskab til lovgivnin-
gen gennem Datatilsynets hjemmeside, hvor tilsynet løbende offentliggør
relevant praksis og vejledning i relation til databeskyttelsesforordningen
m.v. Datatilsynet bruger også aktivt tilsynets LinkedIn-profil til at komme
ud med rådgivning og vejledning, hvor tilsynet bl.a. i ”mandagsmyten” hver
uge afliver en udbredt myte om GDPR.
Datatilsynets vejledningsindsats er med andre ord bredt funderet. Det er i
mine øjne positivt, at tilsynet som led i sin brede vejledningsindsats også
aktivt benytter sig af nye kanaler som f.eks. LinkedIn. Med hensyn til den
konkrete sag indeholdt Datatilsynets opslag på LinkedIn i øvrigt hovedsa-
geligt en gengivelse af den udtalelse fra Datatilsynet, som fremgik af den
artikel i Jyllands-Posten, der var nævnt i spørgsmål nr. S 1255.
Jeg kan i øvrigt henvise til delrapport I om national evaluering af databe-
skyttelsesreglerne, hvor Datatilsynets nuværende vejledningsindsats beskri-
ves nærmere.
Side 2/2