Europaudvalget 2020-21
S 194
Offentligt
2279911_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 178
12. november 2020
Folketingsmedlem Hans Andersen (V) har den 4. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. S 194, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 194:
”Hvad
agter ministeren at gøre for at sikre, at Europa-Kommissionens forslag til en
europæisk mindsteløn hverken griber »direkte eller indirekte« »ind i den danske ar-
bejdsmarkedsmodel«, som ministeren tidligere har udtalt?”
Svar:
Det var helt forventet, at forslaget fra Europa-Kommissionen om mindsteløn ville
komme. Men det er ikke noget, som vi fra dansk side har efterspurgt. Lønspørgs-
mål overlader vi i Danmark til arbejdsmarkedets parter. Og sådan skal det naturlig-
vis blive ved med at være. Det har jeg også gjort meget klart i min løbende dialog
med Europa-Kommissionen.
Det er afgørende for regeringen, at direktivet hverken nu eller på sigt vil medføre
regulering, der kan underminere den danske arbejdsmarkedsmodel
hverken di-
rekte eller indirekte. Jeg vil derfor også tage alle midler i brug for at sikre, at den
danske model kan bestå
også i fremtiden. Arbejdsmarkedets parter skal fortsat
kunne forhandle uden politisk indblanding.
Regeringen ønsker først og fremmest klarhed over hjemmelsgrundlaget. Derfor har
EU-formandskabet på opfordring fra Danmark bedt Rådets Juridiske Tjeneste om
en skriftlig vurdering af hjemmelsgrundlaget for direktivet. Det er netop et område,
hvor der ikke skal herske usikkerhed eller tvivl, og som vil være afgørende for,
hvordan forslaget behandles efterfølgende.
Regeringen vil endvidere vurdere, om nærhedsprincippet er overholdt. Folketinget
vil senest d. 23. november modtage et notat med regeringens vurdering af, hvordan
forslaget forholder sig til nærhedsprincippet.
Vi har fra regeringen side også fokus på det konkrete indhold i direktivforslaget.
Selvom Kommissionen har forsøgt at imødekomme Danmark ved at gøre det klart i
direktivet, at man ikke kan tvinge landene til at indføre lovbestemt mindsteløn eller
almengøre overenskomster, er der fortsat elementer i direktivet, som er bekym-
rende, og som på sigt kan få direkte og indirekte konsekvenser for den danske ar-
bejdsmarkedsmodel.
S 194 - 2020-21 - Endeligt svar på S 194: Hvad agter ministeren at gøre for at sikre, at Europa-Kommissionens forslag til en europæisk mindsteløn hverken griber »direkte eller indirekte« »ind i den danske arbejdsmarkedsmodel«, som ministeren tidligere har udtalt?
Et direktiv vil skulle implementeres i dansk ret, og det er helt essentielt, at det ikke
på sigt får den konsekvens, at lønmodtagere i Danmark får tillagt individuelle ret-
tigheder.
Beskæftigelsesministeriet arbejder derfor fortsat på, at analysere forslaget og dets
konsekvenser for den danske model
bl.a. i tæt samarbejde med arbejdsmarkedets
parter.
Jeg vil endvidere sørge for løbende at holde møder med mine kolleger i andre med-
lemslande og skabe alliancer
ligesom jeg har gjort det over det sidste år. Regerin-
gen er blandt andet i tæt dialog med den svenske regering om sagen.
Samtidig er et tæt samarbejde med Folketinget og arbejdsmarkedets parter også
vigtigt for regeringen i denne sag. Folketinget er løbende blevet orienteret om sa-
gen, og senest har Europaudvalget, Beskæftigelsesudvalget og de danske euro-
paparlamentarikere været inviteret til en teknisk gennemgang af direktivet.
Jeg sætter stor pris på den tætte dialog, vi har om sagen i Folketinget, med de dan-
ske medlemmer af Europa-Parlamentet og ikke mindst arbejdsmarkedets parter. En
tæt dialog, som jeg håber vil fortsætte fremadrettet, og jeg ser frem til de videre
drøftelser.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2