Folketingets Lovsekretariat
Hans Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 178
12. november 2020
Folketingsmedlem Hans Andersen (V) har den 4. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. S 194, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 194:
”Hvad
agter ministeren at gøre for at sikre, at Europa-Kommissionens forslag til en
europæisk mindsteløn hverken griber »direkte eller indirekte« »ind i den danske ar-
bejdsmarkedsmodel«, som ministeren tidligere har udtalt?”
Svar:
Det var helt forventet, at forslaget fra Europa-Kommissionen om mindsteløn ville
komme. Men det er ikke noget, som vi fra dansk side har efterspurgt. Lønspørgs-
mål overlader vi i Danmark til arbejdsmarkedets parter. Og sådan skal det naturlig-
vis blive ved med at være. Det har jeg også gjort meget klart i min løbende dialog
med Europa-Kommissionen.
Det er afgørende for regeringen, at direktivet hverken nu eller på sigt vil medføre
regulering, der kan underminere den danske arbejdsmarkedsmodel
–
hverken di-
rekte eller indirekte. Jeg vil derfor også tage alle midler i brug for at sikre, at den
danske model kan bestå
–
også i fremtiden. Arbejdsmarkedets parter skal fortsat
kunne forhandle uden politisk indblanding.
Regeringen ønsker først og fremmest klarhed over hjemmelsgrundlaget. Derfor har
EU-formandskabet på opfordring fra Danmark bedt Rådets Juridiske Tjeneste om
en skriftlig vurdering af hjemmelsgrundlaget for direktivet. Det er netop et område,
hvor der ikke skal herske usikkerhed eller tvivl, og som vil være afgørende for,
hvordan forslaget behandles efterfølgende.
Regeringen vil endvidere vurdere, om nærhedsprincippet er overholdt. Folketinget
vil senest d. 23. november modtage et notat med regeringens vurdering af, hvordan
forslaget forholder sig til nærhedsprincippet.
Vi har fra regeringen side også fokus på det konkrete indhold i direktivforslaget.
Selvom Kommissionen har forsøgt at imødekomme Danmark ved at gøre det klart i
direktivet, at man ikke kan tvinge landene til at indføre lovbestemt mindsteløn eller
almengøre overenskomster, er der fortsat elementer i direktivet, som er bekym-
rende, og som på sigt kan få direkte og indirekte konsekvenser for den danske ar-
bejdsmarkedsmodel.