Europaudvalget 2020-21
S 913
Offentligt
2336201_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Lovsekretariat
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2016-16729
HPA
15-02-2021
Svar på § 20-spørgsmål til skriftlig besvarelse nr. S 913 stillet
den 9. februar 2021 af Anne Valentina Berthelsen (SF) til
udenrigsministeren.
Spørgsmål
Er det korrekt som udlagt i Politiken den 10. februar 2021, at
udenrigsministeren mener, at MERCOSUR-aftalen kan bruges til at presse
Brasilien på klima, miljø etc., og skal det forstås sådan, at
udenrigsministeren mener, at man kan presse Brasilien, før aftalen indgås
eller efter, og i sidstnævnte tilfælde, præcis hvordan mener
udenrigsministeren, at aftalen kan bruges til at presse Brasilien, når den
først er indgået?
Svar
Som det fremgår af svar på spørgsmål S 892 er aftalens kapitel om handel
og bæredygtig udvikling juridisk bindende og har en særlig
tvistbilæggelsesmekanisme. Aftalen giver dermed EU et nyt håndtag til
bl.a. at tage implementering af Parisaftalen op med Mercosur-landene. Vi
skal holde grundigt øje med, at Mercosur-landene overholder deres
forpligtelser, og at civilsamfundet inddrages i overvågningen. Det
bemærkes endvidere, at Parisaftalen ikke indeholder juridiske
håndhævelsesmekanismer.
Hvis landene ikke lever op til deres forpligtigelser under Mercosur-aftalen
kan EU igangsætte en tvistbilæggelsesprocedure. Jeg støtter tiltag, der kan
sikre en effektiv håndhævelse. Aftalen giver på den måde EU flere og mere
robuste håndtag til at adressere udfordringerne med bl.a. afskovning og
bæredygtighed end vi har i dag.
Mercosur-aftalen er ikke en perfekt aftale, der løser alle problemer i
regionen, men den trækker i den rigtige retning med bindende forpligtelser
om bl.a. Parisaftalen og andre vigtige konventioner om bl.a. miljø og
arbejdstagerrettigheder og vil være af stor strategisk, politisk og
økonomisk betydning.
I valget mellem status quo og nye tiltag for klima, arbejdstagerrettigheder
og mere fair vilkår, foretrækker jeg det sidste. Vi vinder ikke ved at lade
være med at lave aktiv handelspolitik. Tværtimod.
S 913 - 2020-21 - Endeligt svar på S 913: Er det korrekt som udlagt i Politiken den 10. februar 2021, at udenrigsministeren mener, at MERCOSUR-aftalen kan bruges til at presse Brasilien på klima, miljø etc., og skal det forstås sådan, at udenrigsministeren mener, at man kan presse Brasilien, før aftalen indgås eller efter, og i sidstnævnte tilfælde, præcis hvordan mener udenrigsministeren, at aftalen kan bruges til at presse Brasilien, når den først er indgået?
2
Vi må ikke overlade den globale handelspolitik til andre aktører, der ikke
vægter klima-, miljø- og sociale hensyn, ved at forhindre nye EU-
handelsaftaler. Vi skal tværtimod bruge vores kræfter på hele tiden at gøre
EU-aftalerne bedre og stærkere. Jeg vil derfor fortsat presse på for, at
Mercosur-aftalen kommer til at fremme fri, fair og bæredygtig handel.
Regeringen er i tæt kontakt med EU-Kommissionen og de øvrige EU-
medlemslande om indholdet af Mercosur-aftalen, hvor vi arbejder for, at
aftalen ledsages af en erklæring, der bekræfter stærke bestemmelser om at
udvikle handelsforholdet på en måde, der bidrager til bæredygtig
udvikling. Mercosur-aftalen er ikke det sidste og endegyldige punktum for
europæisk engagement med Sydamerika og indsatsen for en mere
bæredygtig og fair handelspolitik, som det ofte portrætteres i debatten. Det
er snarere den første side i et nyt kapitel. Den mulighed bør vi ikke
fraskrive os.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod