Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2459006_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
8. oktober 2021
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-156/21
Titel og kort sagsresumé
Ungarn mod Parlamentet og Rådet
Påstande, C-156/21:
Sagsøgerens påstande
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) 2020/2092
af 16. december 2020 om en generel ordning med konditionalitet til
beskyttelse af Unionens budget (1) annulleres.
Subsidiært annulleres følgende bestemmelser i forordning 2020/2092:
Artikel 4, stk. 1.
Artikel 4, stk. 2, litra h
Artikel 5, stk. 2.
artikel 5, stk. 3, tredje punktum.
Artikel 5, stk. 3, sidste punktum.
Artikel 6, stk. 3 og 8.
Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at
betale sagsomkostningerne
Polen mod Parlamentet og Rådet
Påstande, C-157/21:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) 2020/2092
af 16. december 2020 om en generel ordning med konditionalitet til
beskyttelse af Unionens budget (1) annulleres i sin helhed.
Parlamentet og Rådet tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Finansministeriet
Proces-
skridt
MF
Dato
11.10.21
12.10.21
C-157/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Finansministeriet
MF
11.10.21
12.10.21
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/10-21
2459006_0002.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
T-153/19
Titel og kort sagsresumé
European Union Copper Task Force mod Kommissionen
—Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/1981
annulleres for så vidt som den fornyede godkendelsen af
kobberforbindelser som kandidater til substitution på et ulovligt
grundlag.
—Retsvirkningerne
af annullationen udvides til at omfatte
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/408
for så vidt som den gennemførte artikel 80, stk. 7, i forordning nr.
1107/2009 og optog kobberforbindelser på listen over
aktivstoffer, som er kandidater til substitution.
—Det
fastslås, at Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2018/1981 tilsidesatte proportionalitetsprincippet.
—Europa-Kommissionen
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
José Cánovas Pardo
1) Er det i strid med artikel 96 i forordning (EF) nr. 2100/94 at
fortolke bestemmelsen således, at de krav, der er omhandlet i
forordningens artikel 94 og 95, er at betragte som forældede, så
snart fristen på tre år fra det tidspunkt, hvorpå indehaveren, efter
at EF-sortsbeskyttelsen er blevet endeligt meddelt, har fået
kendskab til den krænkende handling og den person, der har
begået den, er udløbet, også selv om de krænkende handlinger er
vedblevet med at finde sted frem til det tidspunkt, hvor kravet
fremsættes?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal artikel
96 i forordning (EF) nr. 2100/94 da fortolkes således, at
forældelsesfristen alene finder anvendelse på de handlinger, der
har fundet sted uden for fristen på de tre seneste år inden kravets
fremsættelse, men ikke i forbindelse med de handlinger, der har
fundet sted inden for dette tidsrum?
3) Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende, vil der da
alene kunne gives medhold i kravet om ophør og ligeledes i kravet
om skadeserstatning for så vidt angår de handlinger, der har
fundet sted inden for de seneste tre år?
Viesgo Infraestructuras Energéticas
1) Hvorvidt, i overensstemmelse med Domstolens praksis
bl.a.
ved dom af 20. april 2010 (sag C-265/08, Federutility) og af 7.
september 2016 (sag C- 121/15, ANODE)
en national
regulering som fastsat i artikel 45, stk. 4, i lov 24/2013 af 26.
december, gennemført ved artikel 2 og 3 i kongeligt dekret
968/2014 af 21. november 2014, i medfør af hvilken
finansieringen af den sociale rabatordning er pålagt bestemte
aktører i elforsyningen
moderselskaberne for koncerner af
selskaber eller, eventuelt, selskaber, som samtidig udfører
produktions-, distributions- og markedsføringsvirksomhed for
elenergi
er forenelig med de krav, der er fastsat i artikel 3, stk. 2,
i direktiv 2009/72/EF, når nogle af disse forpligtede parter kun
har en meget beskeden vægt i sektoren som helhed, mens andre
enheder eller koncerner, som ville være bedre i stand til at påtage
sig disse omkostninger, enten som følge af deres nettoomsætning,
deres relative markedsandel i nogle af virksomhedsområderne,
eller fordi de udfører to af disse virksomheder samtidigt og på en
integreret måde, er fritaget for nævnte omkostninger.
2) Hvorvidt det er foreneligt med proportionalitetsprincippet som
fastlagt i den nævnte artikel 3, stk. 2, i direktiv 2009/72/EF, at en
Interessent
Miljøministeriet
Sags-
type
O-sag
Proces
-skridt
Dom
Dato
13.10.21
C-186/18
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
14.10.21
C-683/19
Energistyrelsen
O-sag
Dom
14.10.21
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/10-21
2459006_0003.png
national regulering, som medfører en forpligtelse til finansiering af
en social rabatordning, ikke er fastlagt som en undtagelse eller
med tidsbegrænset virkning, men på ubestemt tid, og uden en
godtgørelses- eller kompensationsforanstaltning.
C-29/20
Biofa
Er det med godkendelsen af et aktivstof ved en
gennemførelsesforordning i henhold til artikel 9, stk. 1, litra a) i
forordning (EU) 528/2012 bindende fastsat for en retssag i en
medlemsstat, at det stof, der ligger til grund for godkendelsen,
som omhandlet i artikel 3, stk. 1, litra a), i forordning (EU)
528/2012 er bestemt til at virke på anden vis end blot ved fysisk
eller mekanisk påvirkning, eller påhviler de faktiske konstateringer
af, om betingelserne i artikel 3, stk. 1, litra a), i forordning (EU)
528/2012 er opfyldt, den domstol i medlemsstaten, som skal
træffe afgørelse i sagen, også efter udstedelse af en
gennemførelsesforordning?
Landespolizeidirektion Steiermark
1. Skal den nationale ret i en straffesag, som føres med det formål
at beskytte en monopolordning, prøve den relevante
sanktionsbestemmelse i lyset af den frie udveksling af
tjenesteydelser, når retten allerede tidligere har sammenholdt
monopolordningen med EU-Domstolens principper, og denne
undersøgelse har vist, at monopolordningen er lovlig?
2. Såfremt svaret på det første spørgsmål er bekræftende:
2. a) Skal artikel 56 TEUF fortolkes således, at den er til hinder
for en national bestemmelse, som foreskriver obligatorisk
pålæggelse af en bøde pr. spilleautomat uden absolut loft over
bødernes samlede beløb for erhvervsmæssig udbydelse af
hasardspil, som er forbudt i medfør af lov om hasardspil?
2. b) Skal artikel 56 TEUF fortolkes således, at den er til hinder
for en national bestemmelse, som foreskriver obligatorisk
pålæggelse af en bøde pr. spilleautomat på mindst 3.000 EUR for
erhvervsmæssig udbydelse af hasardspil, som er forbudt i medfør
af lov om hasardspil?
2. c) Skal artikel 56 TEUF fortolkes således, at den er til hinder
for en national bestemmelse, som foreskriver pålæggelse af en
forvandlingsstraf pr. spilleautomat uden absolut loft over
forvandlingsstraffenes samlede omfang for erhvervsmæssig
udbydelse af hasardspil, som er forbudt i medfør af lov om
hasardspil?
2. d) Skal artikel 56 TEUF fortolkes således, at den er til hinder
for en national bestemmelse, som i tilfælde af pålæggelse af
sanktion for erhvervsmæssig udbydelse af hasardspil, som er
forbudt i medfør af lov om hasardspil, betaling af et bidrag til
sagsomkostningerne på 10% af de pålagte bøder?
3. Såfremt svaret på det første spørgsmål er benægtende:
3. a) Skal artikel 49, stk. 3, i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder fortolkes således, at den er til hinder
for en national bestemmelse, som foreskriver obligatorisk
pålæggelse af en bøde pr. spilleautomat uden absolut loft over
bødernes samlede beløb for erhvervsmæssig udbydelse af
hasardspil, som er forbudt i medfør af lov om hasardspil?
3. b) Skal artikel 49, stk. 3, i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder fortolkes således, at den er til hinder
for en national bestemmelse, som foreskriver obligatorisk
pålæggelse af en bøde pr. spilleautomat på 3.000 EUR for
erhvervsmæssig udbydelse af hasardspil, som er forbudt i medfør
af lov om hasardspil?
3. c) Skal artikel 49, stk. 3, i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder fortolkes således, at den er til hinder
for en national bestemmelse, som foreskriver pålæggelse af en
forvandlingsstraf pr. spilleautomat uden absolut loft over
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
14.10.21
C-231/20
Transportministeriet
Justitsministeriet
O-sag
Dom
14.10.21
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/10-21
2459006_0004.png
forvandlingsstraffenes samlede omfang for erhvervsmæssig
udbydelse af hasardspil, som er forbudt i medfør af lov om
hasardspil?
3. d) Skal artikel 49, stk. 3, i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder fortolkes således, at den er til hinder
for en national bestemmelse, som i tilfælde af pålæggelse af bøde
for erhvervsmæssig udbydelse af hasardspil, som er forbudt i
medfør af lov om hasardspil, foreskriver betaling af et bidrag til
sagsomkostningerne på 10% af de pålagte bøder?
C-233/20
Job-medium
I.1 Er en national bestemmelse, hvorefter der ikke er ret til
feriegodtgørelse [»Urlaubsersatzleistung«] for det løbende (sidste)
arbejdsår, hvis arbejdstageren, uden at der foreligger en vigtig
grund, før tiden og ensidigt bringer arbejdsforholdet til ophør
(»fratrædelse«) (»Austritt«), forenelig med artikel 31, stk. 2, i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder (EUT
2010, C 83, [s. 389]) og artikel 7 i […]direktiv 2003/88/EF?
1.2. Såfremt dette spørgsmål besvares benægtende:
1.2.1. Skal det i så fald tillige efterprøves, om det var umuligt for
arbejdstageren at afholde ferien?
1.2.2. Efter hvilke kriterier skal denne efterprøvelse foretages?
Miljøministeriet
Ministeriet for Landbrug,
Fødevarer og Fiskeri
O-sag
Dom
14.10.21
C-244/20
INSS (Pension de veuvage fondée sur le concubinage)
1. Skal artikel 3, stk. 2, i direktiv 79/7 af 18. december 1978 om
gradvis gennemførelse af princippet om ligebehandling af mænd
og kvinder med hensyn til social sikring, hvorefter ydelser til
efterladte samt familieydelser udelukkes fra direktivets
anvendelsesområde, kendes ugyldig, eller anses for ugyldig,
eftersom bestemmelsen er i strid med et af EU-rettens
grundlæggende principper, nemlig princippet om ligestilling af
mænd og kvinder, der er forankret som en af Den Europæiske
Unions grundlæggende værdier i artikel 2 og 3 i traktaten om Den
Europæiske Union, i artikel 19 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde og som grundlæggende rettighed i artikel
21, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder samt i Domstolens mangeårige og faste praksis?
2. Skal artikel 6 i traktaten om Den Europæiske Union og artikel
17, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, sammenholdt med artikel 1 i tillægsprotokol nr. 1 til
den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder
og grundlæggende frihedsrettigheder, undertegnet i Rom den 4.
november 1950, fortolkes således, at disse bestemmelser er til
hinder for en national foranstaltning som den i hovedsagen
omhandlede (som er indført på grundlag af den af Tribunal
Constitucional (forfatningsdomstol) afsagte dom nr. 40/2014 af
11.3.2014, den nationale retspraksis, hvorved dommen er blevet
fortolket, og den ændring af lovgivningen, der har fundet sted
med henblik på opfyldelse heraf), hvorefter det
i praksis og som
følge af det generelle manglende kendskab til kravet om
formalisering og manglen på en overgangsperiode i forbindelse
med opfyldelsen heraf
i første omgang er blevet umuliggjort og
sidenhen er gjort særdeles vanskeligt at opnå adgang til den
enkepension på grundlag af et papirløst samlivsforhold, der er
fastsat i Código Civil Catalán (den catalanske civillovbog)?
3. Skal et så grundlæggende EU-retligt princip som princippet om
ligestilling af mænd og kvinder, der anses for en grundlæggende
værdi i henhold til artikel 2 og 3 i traktaten om Den Europæiske
Union, og forbuddet mod forskelsbehandling på grundlag af køn,
der er anerkendt som en grundlæggende rettighed i artikel 21 i
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder,
sammenholdt med artikel 14 i den europæiske
Social- og Ældreministeriet
O-sag
Dom
14.10.21
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/10-21
2459006_0005.png
menneskerettighedskonvention, fortolkes således, at
bestemmelserne er til hinder for en national foranstaltning som
den i hovedsagen omhandlede (som er indført på grundlag af den
af Tribunal Constitucional (forfatningsdomstol) afsagte dom nr.
40/2014 af 11.3.2014, den nationale retspraksis, hvorved dommen
er blevet fortolket, og den ændring af lovgivningen, der har fundet
sted med henblik på opfyldelse heraf), hvorefter det
i praksis og
som følge af det generelle manglende kendskab til kravet om
formalisering og manglen på en overgangsperiode i forbindelse
med opfyldelsen heraf
i første omgang er blevet umuliggjort og
sidenhen er gjort særdeles vanskeligt at opnå adgang til den
enkepension på grundlag af et papirløst samlivsforhold, der er
fastsat i den catalanske civillovbog, til skade for langt flere kvinder
end mænd?
M.fl.
C-373/20
Dyrektor Z. Oddziału Regionalnego Agencji
Restrukturyzacja i Modernizacji
Er de nationale myndigheders forståelse af begrebet »permanente
græsarealer« i artikel 2, litra c), i Kommissionens forordning (EF)
nr. 1120/2009 af 29. oktober 2009 om
gennemførelsesbestemmelser til enkeltbetalingsordningen i afsnit
III i Rådets forordning (EF) nr. 73/2009 om fælles regler for den
fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte til landbrugere
og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere (EUT
2009, L 316, s. 1), hvorefter naturlige periodiske oversvømmelser
eller delvise oversvømmelser af enge og græsgange beliggende i
det særlige naturbeskyttelsesområde (Natura 2000-området
Iński
landskabspark), fører til såkaldt »omdrift« på disse arealer, hvilket
resulterer i afbrydelse af perioden på fem år (eller længere), hvor
»omdrift« ikke må anvendes, hvilket følgelig danner grundlag for
at fratage eller reducere betalinger for miljøvenligt landbrug til
landbrugeren samt yderligere økonomiske konsekvenser i
forbindelse med afbrydelsen af den femårige
gennemførelsesperiode for et miljøvenligt landbrugsprogram,
korrekt?
Agenzia delle dogane e dei monopoli et Ministero
dell'Economia e delle Finanze
Udgør artikel 25, stk. 2, i kongeligt dekret nr. 2316 af 24.
december 1934, som erstattet af artikel 24, stk. 3, i lovdekret nr.
6/2016 (gennemførelse af direktiv 2014/40/EU om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og
relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF)
for så vidt angår den del, hvor det bestemmes, at »[e]nhver, der
sælger eller udleverer tobaksvarer eller elektroniske cigaretter eller
genopfyldningsbeholdere til elektroniske cigaretter, som
indeholder nikotin, eller nye kategorier af tobaksvarer, til personer
under 18 år, pålægges en administrativ finansiel sanktion på
500,00 til 3 000,00 EUR og 15 dages suspension af bevillingen til
udøvelse af aktiviteten«
en tilsidesættelse af
proportionalitetsprincippet og forsigtighedsprincippet i EU-
retten, sådan som de fremgår af artikel 5 TEU og artikel 23, stk. 3,
i samt 21. og 60. betragtning til direktiv 2014/40, idet den
omhandlede bestemmelse giver forrang for
forsigtighedsprincippet uden at afveje det mod
proportionalitetsprincippet, hvorfor de økonomiske aktørers
interesser forringes uforholdsmæssigt til gavn for beskyttelsen af
retten til sundhed, således at der ikke sikres den rimelige balance
mellem de forskellige grundlæggende rettigheder, så meget desto
mere når sanktionen ved en tilsidesættelse af 8. betragtning til
direktivet ikke effektivt forfølger formålet om at nedbringe
rygeprævalensen blandt unge?
Ministeriet for Landbrug,
Fødevarer og Fiskeri
O-sag
Dom
14.10.21
C-452/20
Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
O-sag
GA
14.10.21
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/10-21
2459006_0006.png
C-556/20
Schneider Electric e.a.
Er bestemmelserne i artikel 4 i direktiv 90/435/EF af 23. juli
1990, henset navnlig til direktivets artikel 7, stk. 2, til hinder for en
bestemmelse såsom artikel 223e i code général des impôts, der
med henblik på en korrekt gennemførelse af en ordning, der har
til formål at ophæve den økonomiske dobbeltbeskatning af
udbytte, indfører en mekanisme med indeholdelse i forbindelse
med moderselskabets videreudlodning af udbytte, som er blevet
udloddet af datterselskaber, der er hjemmehørende i en anden
EU-medlemsstat?
Openbaar Ministerie (Droit d’être entendu par l’autorité
judiciaire d’exécution)
I. Moet artikel 27, derde lid, aanhef en onder g, en vierde lid,
Kaderbesluit 2002/584/JBZ, gelezen in het licht van het recht op
effectieve rechterlijke bescherming, zo worden uitgelegd dat:
- een overgeleverde persoon zijn recht om te worden gehoord
met betrekking tot een verzoek om toestemming voor uitbreiding
van de feiten moet kunnen uitoefenen in de uitvaardigende
lidstaat wanneer een rechterlijke autoriteit van die lidstaat hem
hoort over eventuele afstand van de bescherming van het
specialiteitsbeginsel als bedoeld in artikel 27, derde lid, aanhef en
onder f, Kaderbesluit of
- die persoon zijn recht om te kunnen worden gehoord moet
kunnen uitoefenen in de lidstaat die hem eerder heeft
overgeleverd bij de uitvoerende rechterlijke autoriteit in de
procedure over het verlenen van toestemming voor uitbreiding
van de feiten?
II. Indien een overgeleverde persoon zijn recht om te worden
gehoord met betrekking tot de beslissing op een verzoek om
toestemming voor uitbreiding van de feiten, als bedoeld in artikel
27, vierde lid, Kaderbesluit 2002/584/JBZ, moet kunnen
uitoefenen in de lidstaat die hem eerder heeft overgeleverd, op
welke wijze moet die lidstaat hem daartoe dan in staat stellen?
Polskie Linie Lotnicze »LOT« mod Kommissionen
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse af 12. december
2017 i sag M.8672 (EASYJET/CERTAIN AIR BERLIN
ASSETS)
C(2017) 8766 final
annulleres.
Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Kommissionen tilpligtes inden for rammerne af svarskriftet at
besvare visse spørgsmål om afviklingen af undersøgelsen
vedrørende virkningerne af den omhandlede fusion på
konkurrencen og at fremlægge visse af de beviser, som afgørelsen
er støttet på.
HK mod Danmark og HK/Privat
Spørgsmål:
Skal artikel 3, stk. 1, litra a, i beskæftigelsesdirektivet fortolkes
således, at en politisk valgt sektorformand i en fagforening under
de ovenfor beskrevne faktiske omstændigheder er omfattet af
direktivets anvendelsesområde?
Polskie Linie Lotnicze »LOT« mod Kommissionen
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
Komisia za zashtita ot diskriminatsia
1) Fører fortolkningen af artikel 5, stk. 2, i De Forenede
Nationers konvention om handicappedes rettigheder og af artikel
2, stk. 1, 2 og 3, samt artikel 4, stk. 1, i Rådets direktiv
2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
Skatteministeriet
O-sag
GA
14.10.21
C-428/21
PPU og
C-429/21
PPU
Justitsministeriet
O-sag
GA
14.10.21
T-240/18
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
Dom
20.10.21
C-587/20
Beskæftigelsesministeriet
Social- og Ældreministeriet
F-sag
MF
20.10.21
T-296/18
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
Dom
20.10.21
C-824/20
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Social- og Ældreministeriet
O-sag
Dom
21.10.21
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/10-21
2459006_0007.png
beskæftigelse og erhverv til den konklusion, at det er lovligt, at en
person uden synsevne kan virke som domsmand og deltage i
straffesager, eller
2) Er en varigt blind persons konkrete handicap et kriterium, som
udgør et væsentligt og afgørende krav til virket som domsmand,
og som begrunder en forskelsbehandling og ikke udgør
diskrimination på grundlag af »handicap«?
C-825/19
Beeren-, Wild-, Feinfrucht
1. Skal artikel 211, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-
toldkodeksen (EU-toldkodeksen) (EUT 2013, L 269, s. 1)
fortolkes således, at den kun finder anvendelse på ansøgninger,
hvis bevillingsperiode med tilbagevirkende kraft ville gælde fra
den 1. maj 2016?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal EU-
toldkodeksens artikel 211 for så vidt angår ansøgninger om
bevilling med tilbagevirkende kraft, hvis bevillingsperiode ligger
inden den 1. maj 2016, kun anvendes, hvis ansøgningen om
bevilling med tilbagevirkende kraft ganske vist blev indgivet inden
de nye reglers ikrafttræden, men toldmyndighederne for første
gang afslog sådanne ansøgninger efter den 1. maj 2016?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares benægtende: Skal EU-
toldkodeksens artikel 211 for så vidt angår ansøgninger om
bevilling med tilbagevirkende kraft, hvis bevillingsperiode ligger
inden den 1. maj 2016, også anvendes, hvis toldmyndighederne
har givet afslag på sådanne ansøgninger allerede inden den 1. maj
2016 og også har givet afslag derefter (med en anden
begrundelse)?
4. Såfremt det første og det andet spørgsmål besvares
bekræftende, og det tredje spørgsmål besvares benægtende: Skal
artikel 294, stk. 2, i Kommissionens forordning (EØF) nr.
2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til
Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-
toldkodeks (gennemførelsesforordningen til EFtoldkodeksen)
(EFT 1993, L 253, s. 1) fortolkes således, at
a) en bevilling med tilbagevirkende kraft fra den dato, hvor den
oprindelige bevillings gyldighedsperiode udløb, som fastsat i
bestemmelsens stk. 3, højst kunne meddeles således, at den gjaldt
fra et år før datoen for ansøgningens indgivelse, og
b) skal kravet i bestemmelsens stk. 3 om, at der skal foreligge et
dokumenteret økonomisk behov og at ansøgningen ikke må være
forbundet med forsøg på bedrageri eller åbenbar forsømmelighed,
også skal være opfyldt ved en fornyelse af en bevilling i henhold
til stk. 2?
Lipidos Santiga mod Kommissionen
Ophævelse af kendelsen afsagt af Retten (Fjerde Afdeling) den
11. juni 2020, Lipidos Santiga mod Kommissionen (sag T-
561/19), meddelt appellanten den 12. juni 2020, for så vidt som
sagen herved afvises.
Det af appellanten anlagte søgsmål fremmes til
realitetsbehandling og sagen hjemvises til Retten til afgørelse
vedrørende sagens realitet.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostninger i
denne sag og i sagen for Retten.
Namur-Est Environment
1. Falder en afgørelse, »hvormed der gives tilladelse til
forstyrrelsen af dyr og forringelsen af disse arters levesteder med
henblik på drift af et stenbrud«, og den afgørelse, hvormed der
gives tilladelse til eller afslag på denne drift (samlet tilladelse), ind
under samme tilladelse [som omhandlet i artikel 1, stk. 2, litra c),] i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
Toldstyrelsen
O-sag
Dom
21.10.21
C-402/20 P
Energistyrelsen
O-sag
Dom
21.10.21
C-463/20
Miljøministeriet
O-sag
GA
21.10.21
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/10-21
2459006_0008.png
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet for det samme projekt [som
omhandlet i samme direktivs artikel 1, stk. 2, litra a)], såfremt
denne drift på den ene side ikke kan foregå uden den første af
disse afgørelser, og såfremt den myndighed, der har kompetence
til at udstede samlede tilladelser, på den anden side bevarer
muligheden for at anlægge en strengere bedømmelse af
virkningerne på miljøet af denne drift i forhold til de parametre,
som er fastlagt af ophavsmanden til den første afgørelse?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, ønskes det
oplyst, om de krav, der stilles i dette direktiv, navnlig i dets artikel
2, 5, 6, 7 og 8, er tilstrækkeligt overholdt, når fasen med deltagelse
af offentligheden ligger senere end vedtagelsen af den afgørelse,
»hvormed der gives tilladelse til forstyrrelsen af dyr og
forringelsen af disse arters levesteder med henblik på drift af et
stenbrud«, men tidligere end vedtagelsen af den primære
afgørelse, som giver bygherren ret til at drive stenbruddet?
C-109/20
PL Holdings
»Indebærer artikel 267 TEUF og 344 TEUF som fortolket i
Achmeadommen, at en voldgiftsaftale er ugyldig, hvis den er
indgået mellem en medlemsstat og en investor
når der i en
investeringsaftale findes en voldgiftsbestemmelse, der er ugyldig
på grund af, at aftalen blev indgået mellem to medlemsstater
som følge af, at medlemsstaten af egen fri vilje undlod at
nedlægge indsigelse mod voldgiftsrettens kompetence efter, at
investoren indledte voldgiftssagen?«
Ferrari
1. Kan der som følge af en offentliggørelse af et helhedsbillede af
et produkt i henhold til artikel 11, stk. 1, og stk. 2, første punktum,
i forordning (EF) nr. 6/2002 opstå ikke-registrerede
EFdesignrettigheder til enkelte dele af produktet?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Hvilket
retligt kriterium skal der anvendes inden for rammerne af
vurderingen af den individuelle karakter i henhold til artikel 4, stk.
2, litra b), og artikel 6, stk. 1, i forordning (EF) nr. 6/2002 ved
fastlæggelsen af helhedsindtrykket for så vidt angår en
komponent, der
som eksempelvis en del af et køretøjskarosseri
inkorporeres i et sammensat produkt? Kan der navnlig lægges
vægt på, om komponentens udseende, således som det opfattes af
en informeret bruger, ikke udviskes fuldstændig i det sammensatte
produkts udseende, men har en vis formmæssig selvstændighed
og enhed, som gør det muligt at identificere et æstetisk
helhedsindtryk, der er uafhængigt af den overordnede
udformning?
Volvo et DAF Trucks
1) Skal artikel 101 TEUF og effektivitetsprincippet fortolkes
således, at de er til hinder for en fortolkning af en national
bestemmelse, hvorefter søgsmålsfristen på 5 år, der er fastsat i
direktivets artikel 10, samt artikel 17 om retslig vurdering af tabet,
ikke finder anvendelse med tilbagevirkende kraft, idet den
fastsætter skæringstidspunktet for den tilbagevirkende kraft på
tidspunktet for sanktionen og ikke på tidspunktet for anlæggelsen
af søgsmålet[?]
2) Skal artikel 22, stk. 2, i direktiv 2014/104/EU og udtrykket
»tilbagevirkende kraft« fortolkes således, at direktivets artikel 10
finder anvendelse på et søgsmål som det i hovedsagen
omhandlede, der, selv om det er anlagt efter ikrafttrædelsen af
direktivet og gennemførelsesbestemmelserne, ikke desto mindre
vedrører tidligere faktiske omstændigheder eller sanktioner[?]
3) Når der anvendes en bestemmelse som den i artikel 76 i Ley de
Defensa de la Competencia (lov om beskyttelse af konkurrencen),
skal artikel 17 i direktiv 2014/104/EU om retslig vurdering af
Udenrigsministerietiet
O-sag
Dom
26.10.21
C-123/20
Patent- og
Varemærkestyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
C-267/20
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
GA
28.10.21
8
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/10-21
2459006_0009.png
tabet da fortolkes således, at der er tale om en processuel
bestemmelse, der finder anvendelse i hovedsagen, hvor søgsmålet
er anlagt efter ikrafttrædelsen af den nationale
gennemførelsesbestemmelse[?]
9