Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2500621_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. december 2021
EU-retskontoret
Phung Zhi Lilly Ngo
2021-614-2062
2242595
Notat til Europaudvalget og Retsudvalget om afgivelse af indlæg i
EU-Domstolens præjudicielle sag, C-350/21, Spetsializirana pro-
kuratura
1. Indledning
En bulgarsk ret har forelagt EU-Domstolen to præjudicielle spørgsmål
om fortolkningen af artikel 5, stk. 1, og artikel 15, stk. 1, i direktiv nr.
2002/58/EF
1
(e-databeskyttelsesdirektivet). Det første spørgsmål an-
går, om det er i overensstemmelse med de nævnte bestemmelser at
foretage generel og udifferentieret lagring af trafik- og lokaliserings-
data for en periode på 6 måneder med henblik på bekæmpelse af grov
kriminalitet, hvis der opsættes visse garantier. Det andet spørgsmål
angår bl.a., om det er i overensstemmelse med samme bestemmelser,
at adgang til lagrede trafik- og lokaliseringsdata ikke er begrænset til
det strengt nødvendige, og at de personer, hvis data de retsforfølgende
myndigheder får adgang til, ikke har ret til at blive underrettet herom.
2. Sagernes faktiske omstændigheder
Spørgsmålene er rejst i forbindelse med en bulgarsk straffesag, hvor
anklagemyndigheden har anmodet om adgang til trafikdata om fem
personer, der er mistænkt for i berigelsesøjemed at drive handel med
cigarer uden afgiftsbanderole som led i en kriminel gruppe.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikations-
sektor.
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-350/21, Spetsializirana prokuratura
2500621_0002.png
3. Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Regeringen vil afgive indlæg i sagen, da den vedrører EU-medlems-
staternes muligheder for at pålægge teleudbydere at lagre og opbevare
trafik- og lokaliseringsdata (logning) samt adgang hertil til brug for
efterforskning og retsforfølgning af grov kriminalitet.
Den danske regering har sammen med en lang række medlemsstater
tidligere adskillige gange argumenteret for, at teleudbyderne skal
kunne pålægges at foretage generel og udifferentieret lagring af trafik-
og lokaliseringsdata til brug for bekæmpelse af grov kriminalitet.
På trods heraf har EU-Domstolen anlagt og fastholdt en fortolkning af
e-databeskyttelsesdirektivets bestemmelser, hvorefter grov kriminali-
tet ikke kan begrunde en sådan generel og udifferentieret lagring. I
dom af 6. oktober 2020, La Quadrature du Net
2
, fastslog Domstolen,
at det eneste, der kan begrunde en generel og udifferentieret lagring af
trafik- og lokaliseringsdata, er en trussel mod den nationale sikkerhed,
som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig. Med henblik
på at bekæmpe grov kriminalitet må der ifølge Domstolen alene fore-
tages målrettet lagring i form af eksempelvis personbestemt eller geo-
grafisk målrettet lagring.
Regeringen har på baggrund af Domstolens praksis foreslået en revi-
sion af de danske logningsregler. Lovforslaget blev fremsat den 18.
november 2021 med henblik på ikrafttrædelse den 1. januar 2022
3
. Det
foreslås, at der fremover vil skulle gælde en todelt ordning for regi-
strering og opbevaring af trafikdata.
For det første foreslås en ordning, hvorefter Rigspolitiet meddeler ud-
bydere pålæg om at foretage målrettet personbestemt og geografisk
registrering og opbevaring af trafikdata (målrettet registrering og op-
bevaring).
2
Jf. EU-Domstolens dom af 6. oktober 2020 i de forenede sager, C-511/18, C-512/18 og
C-520/18, La Quadrature du Net m.fl.
3
Jf. Folketingstidende, 2021-22, A, L93
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-350/21, Spetsializirana prokuratura
For det andet foreslås en ordning med generel og udifferentieret regi-
strering og opbevaring, hvorefter justitsministeren bemyndiges til ef-
ter forhandling med erhvervsministeren at kunne fastsætte regler, der
pålægger udbydere at foretage generel og udifferentieret registrering
og opbevaring af trafikdata, når der foreligger tilstrækkeligt konkrete
omstændigheder, der giver anledning til at antage, at Danmark står
over for en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må an-
tages at være reel og aktuel eller forudsigelig (generel og udifferenti-
eret registrering og opbevaring).
Det foreslås endvidere, at reglerne om adgang til registrerede og op-
bevarede oplysninger ændres, så de er i overensstemmelse med EU-
retten. Det vil bl.a. indebære, at det efter forslaget alene vil være mu-
ligt at få adgang til oplysninger, der er registreret efter registrerings-
og opbevaringspligterne i de foreslåede bestemmelser i retsplejeloven
eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af disse bestemmelser,
hvis det sker med henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet eller
beskyttelse af den nationale sikkerhed. Dette gælder dog ikke oplys-
ninger om en slutbrugers adgang til internettet, som med retskendelse
vil kunne tilgås med henblik på bekæmpelse af al kriminalitet.
Regeringen vil på den baggrund afgive indlæg i sagen, hvor det ind-
ledningsvist understreges, at det at regeringen er ved at indrette sine
nationale regler i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis,
ikke ændrer ved, at regeringen gerne havde set en anden retstilstand,
hvor medlemsstaterne kan pålægge teleudbydere at lagre trafik- og lo-
kaliseringsdata generelt og udifferentieret med henblik på at imøde-
komme de reelle behov, som de retshåndhævende myndigheder har
for effektivt at kunne bekæmpe grov kriminalitet.
I indlægget vil regeringen benytte lejligheden til at argumentere for,
at den retstilstand, som regeringen er ved at indføre i sine nye natio-
nale regler, er i overensstemmelse med EU-retten som senest fortolket
af EU-Domstolen i La Quadrature du Net-dommen.
Regeringen vil i den forbindelse argumentere for, at det må anses som
både begrundet og proportionalt at give adgang til oplysninger, der er
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-350/21, Spetsializirana prokuratura
2500621_0004.png
lovligt lagret ud fra hensynet til
den nationale sikkerhed,
med henblik
på at bekæmpe
grov kriminalitet.
Denne fortolkning understøttes bl.a.
af den højeste administrative
domstol i Frankrig, Conseil d’États, for-
tolkning af La Quadrature du Net-dommen, hvorefter franske dom-
stole vil kunne give myndighederne adgang til oplysninger lagret af
hensyn til national sikkerhed med henblik på bekæmpelse af grov kri-
minalitet.
En sådan fortolkning finder efter regeringens opfattelse endvidere
støtte i dele af EU-Domstolens praksis, hvor Domstolen bl.a. har ud-
talt, at adgang til data, som kan benyttes til at drage præcise slutninger
om en persons færden, kan begrundes ud fra hensynet til bekæmpelse
af
grov kriminalitet
eller forebyggelse af alvorlige trusler mod den of-
fentlige sikkerhed
4
.
Endvidere vil regeringen argumentere for, at de retssikkerhedskrav,
der eksempelvis stilles i dansk ret i forbindelse med selve adgangen
til data, herunder særligt krav om retskendelse og krav til alvoren af
den begåede kriminalitet, samt opbevaringsperioden på 1 år, taler for,
at adgangen til data er yderst kontrolleret og dermed også proportio-
nal.
Det bemærkes, at spørgsmålet om, hvorvidt oplysninger lagret ud fra
hensynet til national sikkerhed kan tilgås med henblik på bekæmpelse
af grov kriminalitet, ligeledes er rejst i de forenede sager C-793/19 og
C-794/19, SpaceNet m.fl., samt sag C-140/20, Commissioner of the
Garda Síochána and Others, hvor regeringen også afgav indlæg. Ge-
neraladvokaten fremkom med sit forslag til afgørelsen den 18. novem-
ber 2021.
4
Jf. bl.a. EU-Domstolens dom af 2. marts 2021 i sagen C-746/18, Prokuratuur, præmis 35,
og EU-Domstolens dom af 2. oktober 2018 i sagen C-207/16, Ministerio Fiscal, præmis 54.
Side 4/4