Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2502345_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2021
Formueretskontoret
Terese Trangbæk Døssing
2021-72-0361
2223998
Notat til Europaudvalget, Retsudvalget og Erhvervsudvalget om inter-
vention i sag for EU-Domstolen C-540/21, Kommissionen mod Slova-
kiet
Indledning og baggrund
Kommissionen har den 27. august 2021 anlagt sag mod Slovakiet ved EU-
Domstolen med påstand om, at Slovakiet ved vedtagelsen af § 33 a i lov nr.
170/2018 (om pakkerejser, tilknyttede turismetjenester og visse betingelser
for turismeerhverv), indsat ved lov nr. 136 af 20. maj 2020, har tilsidesat
sine forpligtelser i henhold til artikel 12, stk. 2, artikel 12, stk. 3, litra b), og
artikel 12, stk. 4, i pakkerejsedirektivet
1
, sammenholdt med direktivets arti-
kel 4.
Dette skyldes, at § 33 a, stk. 7, i den pågældende lov bestemmer, at rejsear-
rangøren inden den 31. august 2021 skal indgå aftale med den rejsende om
ombytning af pakkerejsen. Hvis rejsearrangøren ikke inden nævnte dato når
til enighed med den rejsende om ombytning, anses rejsearrangøren i hen-
hold til § 33 a, stk. 9, for at have trukket sig fra aftalen om pakkerejsen og
skal betale den rejsende hele den betaling, som rejsearrangøren modtog i
medfør af aftalen om pakkerejsen, snarest muligt og senest den 14. septem-
ber 2021.
Ved ovennævnte lovgivning får rejsearrangøren tilsyneladende en længere
frist for tilbagebetaling til forbrugeren, end den 14-dages frist, der følger af
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/2302 af 25. november 2015 om pak-
kerejser og sammensatte rejsearrangementer samt om ændring af forordning (EF) nr.
2006/2004 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU og om ophævelse af
Rådets direktiv 90/314/EØF
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Notat om intervention i sag for EU-Domstolen C-540/21, Kommissionen mod Slovakiet
pakkerejsedirektivet. Det skyldes, at fristen først begynder at løbe fra den
31. august 2021.
Til støtte for påstanden om, at Slovakiet har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til de nævnte bestemmelser i pakkerejsedirektivet, anfører Kom-
missionen, at den rejsende i henhold til artikel 12, stk. 2, i pakkerejsedirek-
tivet har ret til at opsige aftalen om pakkerejsen inden pakkerejsens begyn-
delse uden at betale noget opsigelsesgebyr i tilfælde af uundgåelige og eks-
traordinære omstændigheder, der indtræffer på rejsedestinationen eller i
umiddelbar nærhed heraf, og som væsentligt berører leveringen af pakke-
rejsen, eller som i væsentlig grad berører befordringen af passagerer til de-
stinationen. I henhold til pakkerejsedirektivets artikel 12, stk. 3, litra b), har
rejsearrangøren samme ret til at opsige aftalen om pakkerejsen, når rejsear-
rangøren er forhindret i at opfylde aftalen på grund af uundgåelige og eks-
traordinære omstændigheder.
Endvidere bestemmer artikel 12, stk. 4, i pakkerejsedirektivet, at rejsearran-
gøren skal foretage refusioner til den rejsende hurtigst muligt og under alle
omstændigheder senest 14 dage efter, at aftalen om pakkerejsen er opsagt.
Pakkerejsedirektivets artikel 4 forbyder ligeledes medlemsstaterne at ind-
føre bestemmelser, der fraviger dem, der er fastsat i direktivet, herunder
strengere eller lempeligere bestemmelser, for at sikre et andet beskyttelses-
niveau for rejsende.
Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Regeringen er enig med Kommissionen i, at medlemslandene skal over-
holde reglerne i pakkerejsedirektivet, og at en lovgivning, der tillader ud-
skydelse af 14-dages fristen for tilbagebetaling til forbrugeren, vil være i
strid med pakkerejsedirektivets artikel 12, stk. 2, artikel 12, stk. 3, litra b)
og artikel 12, stk. 4, sammenholdt med direktivets artikel 4.
Tilsyneladende tilsidesætter den slovakiske lovgivning de nævnte bestem-
melser, da fristen for rejsearrangørens tilbagebetaling til forbrugeren først
begynder at løbe fra den 31. august 2021.
Det er regeringens opfattelse, at fristen for tilbagebetaling på 14 dage ikke
bør kunne udskydes på grund af en krise som eksempelvis COVID-19-epi-
demien, da det vil være på bekostning af det høje forbrugerbeskyttelsesni-
veau, som er et af formålene med pakkerejsedirektivet, jf. artikel 1. Rege-
ringen er desuden af den opfattelse, at formålet med artikel 12 er, at
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 156: Notat om intervention i sag for EU-Domstolen C-540/21, Kommissionen mod Slovakiet
forbrugerne skal nyde en særligt høj beskyttelse i tilfælde af ekstraordi-
nære og uundgåelige omstændigheder, som f.eks. en sundhedskrise som
COVID-19-epidemien.
Hvis EU-Domstolen skulle komme frem til, at den slovakiske lovgivning er
i overensstemmelse med artikel 12, vil det således have betydning for ni-
veauet af forbrugerbeskyttelse efter pakkerejsedirektivet. Endvidere vil det
føre til en tidsmæssig forskydning af tidspunktet, hvor forbrugeren modta-
ger refusion, hvilket vil føre til en forskellig retsstilling på tværs af Unionen
i strid med pakkerejsedirektivets formål om harmonisering.
Regeringen har argumenteret for en tilsvarende fortolkning af pakkerejsedi-
rektivets artikel 12 i den præjudicielle sag C-407/21, UFC - Que choisir og
CLCV.
Det er regeringens opfattelse, at regeringen bør intervenere i denne sag til
støtte for Kommissionen, eftersom det under COVID-19-epidemien i Dan-
mark har været vigtigt for regeringen, at hjælpen til pakkerejsebranchen har
været i overensstemmelse med gældende regler i pakkerejseloven og pak-
kerejsedirektivet.
Under COVID-19-epidemien har rejsebureauerne således været forpligtede
til at refundere kunderne for en aflyst eller afbestilt rejse indenfor 14 dage.
For at understøtte branchen etablerede regeringen en låneordning i Rejsega-
rantifonden, således at rejseudbydere med behov for ekstra likviditet havde
mulighed for at tage lån for at sikre tilbagebetalingen af kunderne inden for
14 dage. Det har været medvirkende til, at rejseudbyderne har kunnet over-
holde forpligtelserne i pakkerejsedirektivet og dermed opretholde et højt ni-
veau af forbrugerbeskyttelse.
Håndteringen af pakkerejsebranchens udfordringer under COVID-19 i Dan-
mark har således vist, at det er muligt at hjælpe pakkerejsebranchen uden at
gå på kompromis med forbrugerbeskyttelsen
På denne baggrund intervenerer regeringen i sagen til støtte for Kommissi-
onen.
Side 3/3