Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2510135_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
7. januar 2022
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-204/20
Titel og kort sagsresumé
Bayer Intellectual Property (har ligheder med Sø- og
Handelsrettens sag C-224/20)
Emne:
Betingelser for ompakning af lægemidler i ny indpakning ved
parallelimport
Spørgsmål:
Spørgsmål 1: Skal artikel 47a i direktiv 2001/83/EF fortolkes således,
at det kan lægges til grund, at der for så vidt angår parallelimporterede
produkter ved fjernelse og ny anbringelse af
sikkerhedsforanstaltningerne i henhold til artikel 54, litra o, i direktiv
2001/83/EF er tale om sikkerhedsforanstaltninger, der svarer til de
oprindelige, når parallelimportøren enten foretager en »relabeling«
(anbringelse af selvklæbende etiketter på den oprindelige sekundære
emballage) eller »reboxing« (fremstilling af en ny sekundær
lægemiddelemballage), såfremt begge foranstaltninger i øvrigt opfylder
alle kravene i henhold til direktiv 2011/62/EU (herefter også
»direktivet om beskyttelse mod forfalskede lægemidler«) og den
delegerede forordning (EU) 2016/161 (herefter også »den delegerede
forordning«) og er lige så effektive for så vidt angår kontrol med
lægemidlets ægthed samt identifikation og tilvejebringelse af
dokumentation for, at lægemidlets pakning er ubrudt?
Spørgsmål 2: Såfremt det første spørgsmål skal besvares bekræftende:
Kan indehaveren af et varemærke henset til de nye regler om
beskyttelse mod forfalskede lægemidler modsætte sig, at
parallelimportøren ompakker varen i en ny ydre emballage (»reboxing«),
når parallelimportøren også har mulighed for at frembringe en
emballage, der kan markedsføres i importmedlemsstaten, ved blot at
anbringe nye selvklæbende etiketter på den originale sekundære
emballage (»relabeling«)?
Spørgsmål 3: Såfremt det andet spørgsmål skal besvares bekræftende:
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Sundhedsministeriet
Patent- og Varemærke-
styrelsen
Lægemiddelstyrelsen
Proces-
skridt
GA
Dato
13.01.22
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0002.png
Er det uden betydning, at den tilsigtede kundekreds i tilfælde af
»relabeling« kan se, at et af den oprindelige udbyders
sikkerhedselementer er blevet beskadiget, så længe det sikres, at
parallelimportøren er den ansvarlige herfor, og at denne har anbragt et
nyt sikkerhedselement på den originale sekundære emballage? Gør det i
denne forbindelse nogen forskel, om sporene efter åbningen først
bliver synlige, når den sekundære lægemiddelemballage åbnes?
Spørgsmål 4: Såfremt det andet og/eller det tredje spørgsmål skal
besvares bekræftende: Er ompakning i form af »reboxing« alligevel
objektivt nødvendig som omhandlet i de fem konsumptionsbetingelser
for så vidt angår ompakningen (jf. [udelades] dom af 11.7.1996, Bristol-
Myers Squibb m.fl., C‑ 427/93, C‑ 429/93 og C‑ 436/93,
EU:C:1996:282, præmis 79, og af 26.4.2007, Boehringer Ingelheim
m.fl., C‑ 348/04, EU:C:2007:249, præmis 21), når de nationale
myndigheder i deres aktuelle retningslinjer vedrørende gennemførelse
af bestemmelserne i direktivet om beskyttelse mod forfalskede
lægemidler eller andre tilsvarende offentlige kundgørelser anfører, at en
ny forsegling af åbnede emballager normalt ikke accepteres og under
alle omstændigheder kun kan accepteres undtagelsesvis og under
strenge betingelser?
C-224/20
Merck Sharp & Dohme e.a (Forelagt af Sø- og Handelsretten)
Emne:
Betingelser for ompakning af lægemidler i ny indpakning ved
parallelimport
Spørgsmål:
Spørgsmål 1: Skal artikel 15, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/2436/EU om varemærker og artikel 15, stk. 2, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2017/1001/EU om EU-
varemærker fortolkes således, at en varemærkeindehaver kan modsætte
sig fortsat markedsføring af et lægemiddel, som en parallelimportør har
ompakket i en ny, ydre pakning, hvorpå varemærket er genanbragt, hvis
i) importøren er i stand til at opnå en emballage, som kan markedsføres
og opnå effektiv adgang til markedet i importmedlemsstaten, ved at
bryde den oprindelige, ydre pakning for at anbringe nye mærkater på
den indre emballage og/eller udskifte indlægssedlen og herefter
genforsegle den oprindelige, ydre pakning med en ny anordning til
kontrol af, om emballagen er blevet brudt i henhold til artikel 47a i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF af 6. november
2001 om lægemidler (som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/62/EU) og artikel 16 i Kommissionens delegerede
forordning (EU) 2016/161 om sikkerhedselementer på lægemidlers
emballage?
ii) importøren ikke er i stand til at opnå en emballage, som kan
markedsføres og opnå effektiv adgang til markedet i
importmedlemsstaten, ved at bryde den oprindelige, ydre pakning for at
anbringe nye mærkater på den indre emballage og/eller udskifte
indlægssedlen og herefter genforsegle den oprindelige, ydre pakning
med en ny anordning til kontrol af, om emballagen er blevet brudt i
henhold til artikel 47a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/83/EF af 6. november 2001 om lægemidler (som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/62/EU) og artikel 16 i
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/161 om
sikkerhedselementer på lægemidlers emballage?
Spørgsmål 2: Skal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/83/EF om lægemidler (som ændret ved direktiv 2011/62/EU),
herunder særligt artikel 47a og artikel 54, litra o), fortolkes således, at en
ny anordning til kontrol af, om emballagen er blevet brudt
(”anbrudsanordning”), anbragt på den oprindelige lægemiddelpakning
(i forbindelse med en tillægsetikettering efter at den oprindelige
emballage har været åbnet på en sådan måde, at den oprindelige
anbrudsanordning er blevet helt eller delvist tildækket og/eller fjernet),
i artikel 47a, stk. 1, litra b's forstand "svarer til de oprindelige, for så
vidt angår muligheden for at kontrollere lægemidlets ægthed,
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Sundhedsministeriet
Lægemiddelstyrelsen
Til orientering:
Patent- og Varemærke-
styrelsen
GA
13.01.22
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0003.png
identifikation og at dokumentere, at lægemidlets pakning er ubrudt", og
iartikel 47a, stk. 1, litra b ii)'s forstand "er lige så effektive for så vidt
angår kontrol med ægthed samt identifikation af lægemidler og
tilvejebringelse af dokumentation for, at pakningen er ubrudt", hvis
lægemiddelpakningen (a) viser synbare tegn på, at den oprindelige
anbrudsanordning er blevet brudt, eller (b) dette kan erfares ved
berøring af produktet, herunder
i) ved den lovpligtige efterprøvelse af integriteten af
anbrudsanordningen foretaget af fremstillere, grossister, apotekere og
personer, der har tilladelse eller ret til at udlevere lægemidler til
offentligheden, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/62/EU, artikel 54a, stk. 2, litra d), og Kommissionens delegerede
forordning (EU) 2016/161, artikel 10, litra b), artikel 25 og 30, eller
ii) Efter at lægemiddelpakningen er blevet åbnet, f.eks. af en patient?
[…]
C-90/20
Apcoa Parking Danmark A/S (Forelagt af Højesteret)
Emne:
Momspligt vedr. kontrolgebyrer for overtrædelse af
parkeringsforskrifter.
Spørgsmål:
Skal artikel 2, stk. 1, litra c, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28.
november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem fortolkes således,
at kontrolgebyrer for overtrædelse af forskrifter for parkering på privat
grund udgør et vederlag for en leveret ydelse, således at der foreligger
en momspligtig transaktion
Europa-Kommissionen mod Republikken Østrig
Emne:
Direkte sag mod Østrig om indeksering af børnefamilieydelse.
Påstande:
Det fastslås, at Republikken Østrig har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 7 og 67 i forordning (EF) nr. 883/2004 og sine
forpligtelser i henhold til artikel 4 i forordning nr. 883/2004 og artikel
7, stk. 2, i forordning (EU) nr. 492/2011, idet den har indført en
tilpasningsmekanisme med hensyn til familietillæg (Familienbeihilfe) og
børnefradrag for arbejdstagere (Kinderabsetzbetrag für Erwerbstätige),
hvis børn har fast bopæl i en anden medlemsstat.
Det fastslås, at Republikken Østrig desuden har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til artikel 7, stk. 2, i forordning nr. 492/2011,
idet den har indført en tilpasningsmekanisme med hensyn til
Familienbonus Plus, ægteskabsfradraget (Alleinverdienerabsetzbetrag),
eneforsørgerfradraget (Alleinerzieherabsetzbetrag) og
underholdsfradraget (Unterhaltsabsetzbetrag) for vandrende
arbejdstagere, hvis børn har fast bopæl i en anden medlemsstat.
Republikken Østrig tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Ligue des droits humains (PNR-direktivet)
Emne:
Forholdet mellem PNR-direktivets regler om karakteren af indhentede
oplysninger samt indsamling og opbevaring heraf, og Chartrets artikel
7, 8 og 52, stk. 1.
Spørgsmål:
1. Skal artikel 23 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel
forordning om databeskyttelse), sammenholdt med denne forordnings
artikel 2, stk. 2, litra d), fortolkes således, at den finder anvendelse på en
national lovgivning såsom lov af 25. december 2016 om behandling af
passageroplysninger, som gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2016/681 af 27. april 2016 om anvendelse af
passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) til at forebygge, opdage,
efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet samt
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Skattestyrelsen
Kammeradvokaten
Dom
20.01.22
C-328/20
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Skatteministeriet
Statsministeriet
GA
20.01.22
C-817/19
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Rigspolitiet
Til orientering:
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Søfartsstyrelsen
Transportministeriet
GA
27.01.22
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0004.png
Rådets direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om
transportvirksomheders forpligtelse til at fremsende oplysninger om
passagerer og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/65/EU af
20. oktober 2010 om meldeformaliteter for skibe, der ankommer til
eller afgår fra havne i medlemsstaterne, og om ophævelse af direktiv
2002/6/EF?
[…]
10. Såfremt Cour constitutionnelle (forfatningsdomstol) på grundlag af
besvarelserne af de foregående præjudicielle spørgsmål konkluderer, at
den anfægtede lov, der bl.a. gennemfører direktiv (EU) 2016/681, er i
strid med en eller flere af de forpligtelser, der følger af de i disse
spørgsmål nævnte bestemmelser, kan Cour constitutionnelle
(forfatningsdomstol) da midlertidigt opretholde virkningerne af lov af
25. december 2016 om behandling af passageroplysninger med henblik
på at undgå retsusikkerhed og muliggøre, at oplysninger, der forinden
er blevet indsamlet og lagret, stadig kan anvendes til de formål, der er
omhandlet i loven?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
C-177/19 P
C-178/19 P
C-179/19 P
Titel og kort sagsresumé
Ville de Paris, Ville de Bruxelles og Ayuntamiento de
Madrid mod Europa-Kommissionen (appel)
Spørgsmål:
—Den
Europæiske Unions Rets dom af 13. december 2018 i de
forenede sager T-339/16, T-352/16 og T-391/16 ophæves.—
Frifindelse.
—Sagsøgerne
tilpligtes at betale omkostningerne i forbindelse
med sagen for Domstolen og Retten.
—Subsidiært
ændres domskonklusionens punkt 3 i ovennævnte
dom således, at virkningen af den ordning, der er blevet
annulleret, opretholdes med en betydeligt længere maksimal
tidsfrist end 12 måneder, fra dommen har fået retskraft.
GILDA-UNAMS e.a.
Spørgsmål:
1) Udgør den forskellige behandling udelukkende af undervisere i
den katolske religion, såsom sagsøgerne, forskelsbehandling på
grund af religion som omhandlet i [chartrets] artikel 21 og direktiv
2000/78/EF, eller udgør den omstændighed, at arbejdstageren
kan fratages sit egnethedsbevis, en gyldig grund til, at undervisere
i den katolske religion, såsom sagsøgerne, behandles forskelligt i
forhold til de øvrige lærere, idet de førstnævnte ikke kan påberåbe
sig nogen af de hindrende foranstaltninger i henhold til § 5 i
rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der blev
indgået den 18. marts 1999 og er opført som bilag til Rådets
direktiv 1999/70/EF af 28. juni 1999 om rammeaftalen
vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er indgået af EFS,
UNICE og CEEP?
2) Såfremt det antages, at der foreligger direkte forskelsbehandling
som omhandlet i artikel 2, stk. 2, litra a), i direktiv 2000/78/EF på
grund af religion (artikel 1) og som omhandlet i [chartret], hvilke
Interessent
Miljøministeriet
Sags-
type
O-sag
Proces
-skridt
Dom
Dato
13.01.22
C-282/19
Beskæftigelsesministeriet
Økonomistyrelsen
O-sag
Dom
13.01.22
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0005.png
midler kan den nationale ret da anvende for at ophæve
konsekvenserne heraf, når der tages højde for, at alle andre lærere
end undervisere i den katolske religion er blevet omfattet af det
ekstraordinære ansættelsesprogram i lov nr. 107/15 og således har
opnået fastansættelse på grundlag af tidsubegrænsede kontrakter,
og skal den nationale ret navnlig fastslå, at der foreligger et
tidsubegrænset ansættelsesforhold mellem sagsøgerne og det
sagsøgte ministerium?
3) Skal § 5 i den rammeaftale, som er opført som bilag til direktiv
1999/70/EF, fortolkes således, at den er til hinder for en national
lovgivning som den omhandlede, i henhold til hvilken de
almindelige retsregler, der regulerer ansættelsesforhold og
sanktionerer misbrug hidrørende fra flere på hinanden følgende
tidsbegrænsede kontrakter ved automatisk ændring af den
tidsbegrænsede kontrakt til en tidsubegrænset kontrakt, hvis
ansættelsesforholdet fortsætter ud over en nærmere bestemt dato,
ikke finder anvendelse inden for skolesektoren, med særlig
henvisning til undervisere i den katolske religion, således at det er
tilladt at gøre brug af flere på hinanden følgende tidsbegrænsede
kontrakter på ubestemt tid, og kan især behovet for aftale med
stiftsbiskoppen udgøre en gyldig grund som omhandlet i
rammeaftalens § 5, stk. 1, litra a), eller skal den omhandlede
situation derimod opfattes som forskelsbehandling, som er
forbudt i henhold til [chartrets] artikel 21?
4) Såfremt spørgsmål 3 besvares bekræftende, er det da i medfør
af [chartrets] artikel 21, § 4 i den rammeaftale, som er opført som
bilag til direktiv 1999/70/EF, og/eller artikel 1 i direktiv
2000/78/EF tilladt at se bort fra bestemmelser, som er til hinder
for automatisk ændring af den tidsbegrænsede kontrakt til
entidsubegrænset kontrakt, hvis ansættelsesforholdet fortsætter ud
over en nærmere bestemt dato?
C-377/19
Benedetti Pietro e Angelo e.a.
Spørgsmål:
Er artikel 16 i forordning (EF) nr. 595/2004 i en situation som
den i hovedsagen omhandlede til hinder for en national
bestemmelse som artikel 9 i lovdekret nr. 49/2003 sammenholdt
med artikel 2, stk. 3, i lovdekret nr. 157 af 24. juni 2004, hvorefter
opkøberens regelmæssige månedlige indbetaling udgør det eneste
kriterium for fastlæggelsen af den prioriterede kategori af
producenter, hvortil uberettiget opkrævede beløb skal
tilbagebetales?
Subdelegación del Gobierno en Toledo
Emne:
Familiesammenføring med en tredjelandsstatsborger.
Spørgsmål:
1) Henset til at den spanske civillovbogs artikel 68 bestemmer, at
ægtefæller har pligt til at bo sammen, kan kravet om, at en spansk
statsborger, der ikke har udøvet sin ret til fri bevægelighed, skal
opfylde betingelserne i artikel 7, stk. 1, i kongeligt dekret nr.
240/2007 som en nødvendig betingelse for at få anerkendt
opholdsretten for vedkommendes ægtefælle, som ikke er
unionsborger, i overensstemmelse med artikel 7, stk. 2, i nævnte
kongelige dekret
såfremt disse betingelser ikke er opfyldt
da
udgøre en tilsidesættelse af artikel 20 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde, hvis den spanske statsborger
som følge af nægtelsen af denne ret er nødsaget til at forlade
Unionens område som helhed?
2) Under alle omstændigheder, uanset det foregående og
besvarelsen af det første spørgsmål og henset til Den Europæiske
Unions Domstols praksis, bl.a. dom af 8. maj 2018, C-82/16,
K.A. m.fl. mod Belgische Staat, er den spanske stats praksis,
hvorefter bestemmelsen i artikel 7 i kongeligt dekret nr. 240/2007
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
13.01.22
C-451/19
og C-
532/19
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
F-sag
GA
13.01.22
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0006.png
automatisk anvendes, og en tredjelandsstatsborger, som er et
mindreårigt barn af unionsborgers ægtefælle, der er
tredjelandsstatsborger, hvor unionsborgeren aldrig har udøvet
retten til fri bevægelighed, (disse ægtefæller har til gengæld en
spansk mindreårig søn, der heller ikke har udøvet retten til fri
bevægelighed), nægtes opholdstilladelse ene og alene af den
grund, at unionsborgeren ikke opfylder betingelserne i denne
bestemmelse, uden at der foretages en konkret og individuel
vurdering af, om der mellem unionsborgeren og
tredjelandsstatsborgeren er et sådant afhængighedsforhold, at det
af en eller anden grund og under hensyn til omstændighederne
ville betyde, at såfremt tredjelandsstatsborgeren nægtes ret til
ophold, vil være umuligt for unionsborgeren at blive adskilt fra
det familiemedlem, som vedkommende er afhængig af, og vil være
nødt til at forlade Unionens område, hvis retten til ophold afslås, i
strid med artikel 20 TEUF? Dette er så meget desto mere tilfældet
i en sag, hvor den spanske statsborger og hans ægtefælle, der er
tredjelandsstatsborger, er forældre til et mindreårigt spansk barn,
som ligeledes kan blive tvunget til at forlade spansk territorium
sammen med sine forældre?«
C-881/19
Tesco Stores ČR
Spørgsmål:
Skal den regel, der er fastsat i punkt 2, litra a), i bilag VII, del E, til
forordning nr. [1169/2011], fortolkes således, at for så vidt angår
en fødevare, der er bestemt for forbrugere i Tjekkiet, må en
sammensat ingrediens, som er opregnet i punkt 2, litra c), i bilag I,
del A, til direktiv [2000/36], kun anføres blandt produktets
ingredienser uden en præcis angivelse af dens sammensætning,
hvis denne sammensatte ingrediens mærkes præcist i
overensstemmelse med den tjekkiske sprogversion af bilag I til
direktiv 2000/36/EF?
Ministerstwo Sprawiedliwości
Spørgsmål:
1) Finder bestemmelserne i kapitel III i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december om tjenesteydelser
i det indre marked (herefter: »tjenesteydelsesdirektivet«), herunder
artikel 10, stk. 6, anvendelse på undersøgelser af
disciplinæransvaret for adwokaci (advokater) og udenlandske
advokater, som er optaget i advokatsamfundet, hvorunder
advokater kan idømmes bøde, få suspenderet deres
erhvervsvirksomhed eller blive ekskluderet fra advokatsamfundet,
og hvor udenlandske advokater særligt kan idømmes bøde, blive
suspenderet fra at yde juridisk bistand i Republikken Polen eller få
et forbud mod at yde juridisk bistand i Republikken Polen?
Såfremt spørgsmålet besvares bekræftende, finder Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
(herefter: »chartret«), herunder artikel 47, da anvendelse på
sådanne sager, som føres ved advokatnævnet, hvis afgørelser ikke
kan appelleres til de nationale domstole eller hvor sådanne
afgørelser kun undtagelsesvis kan appelleres, hvilket vil være i
form en kassationsanke til Sąd Najwyższy
(den øverste domstol),
herunder i tilfælde, hvor samtlige relevante forhold vedrører en
enkelt medlemsstat?
M.fl. spg.
C-110/20
Regione Puglia
Spørgsmål:
Skal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF af 30.
maj 1994 fortolkes således, at det er til hinder for en national
lovgivning som den omhandlede, der på den ene side fastsætter, at
tildeling af en tilladelse til efterforskning af kulbrinter i et område
Energistyrelsen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
13.01.22
C-55/20
Udenrigsministeriet
O-sag
Dom
13.01.22
O-sag
Dom
13.01.22
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0007.png
af en bestemt størrelse og i en bestemt periode
i den
foreliggende situation et område på 750 kvadratkilometer i seks år
udgør den optimale løsning, og på den anden side tillader, at
disse grænser kan overskrides ved, at en og samme aktør kan
meddeles flere efterforskningstilladelser i tilstødende områder,
forudsat at tildelingen er resultatet af adskilte administrative
procedurer?
C-147/20
Novartis Pharma GmbH mod Abacus Medicine A/S
Spørgsmål:
Det første spørgsmål:
Kan det føre til en kunstig opdeling af markederne som
omhandlet i Domstolens praksis, hvis de sikkerhedselementer på
en original ydre emballage/originalemballage, der er fastsat i
artikel 54, litra o), og artikel 47a i direktiv 2001/83/EF, kun kan
ændres af parallelforhandleren under bibeholdelse af denne
originalemballage og under overholdelse af artikel 47a, stk. 1, litra
b), i direktiv 2001/83/EF på en måde, så der resterer synlige spor
af, at emballagen har været brudt, efter at de oprindelige
sikkerhedselementer er blevet helt eller delvist fjernet eller
tildækket?
Det andet spørgsmål:
Er det relevant for besvarelsen af det første spørgsmål, om
tegnene på, at emballagen har været brudt, først bliver synlige, når
lægemidlerne kontrolleres grundigt af grossister og/eller personer,
som har autorisation eller berettigelse til at udlevere lægemidler til
offentligheden, f.eks. apoteker, i opfyldelse af deres forpligtelse i
henhold til artikel 10, 24 og 30 i forordning (EU) 2016/161, eller
kan overses ved en overfladisk kontrol?
Det tredje spørgsmål:
Er det relevant for besvarelsen af det første spørgsmål, om
tegnene på, at emballagen har været brudt, først bliver synlige, når
et lægemiddels emballage åbnes, f.eks. af patienten?
Det fjerde spørgsmål: Skal artikel 5, nr. 3), i forordning (EU)
2016/161 fortolkes således, at den stregkode, der indeholder den
entydige identifikator som omhandlet i artikel 3, nr. 2), litra a), i
forordning (EU) 2016/161, skal være trykt direkte på emballagen,
og at artikel 5, nr. 3), i forordning (EU) 2016/161 derfor ikke er
overholdt, hvis en parallelforhandler anbringer den entydige
identifikator ved hjælp af en ekstra, udvendig mærkat på den ydre
originalemballage?
Impexeco m.fl.
Spørgsmål:
1) Skal artikel 34-36 TEUF fortolkes således, at i en situation,
hvor et mærkelægemiddel (referencelægemiddel) og et generisk
lægemiddel er markedsført af økonomisk forbundne
virksomheder inden for EØS, kan den omstændighed, at en
varemærkeindehaver gør indsigelse mod en parallelimportørs
fortsatte markedsføring af det generiske lægemiddel i
importstaten, idet parallelimportøren har ompakket dette ved at
anbringe varemærket for mærkelægemidlet (referencelægemiddel),
føre til en kunstig opdeling af markederne mellem
medlemsstaterne?
2) Såfremt dette spørgsmål besvares bekræftende, skal
varemærkeindehaverens indsigelse mod en sådan ommærkning i
så fald prøves på grundlag af BMSkriterierne?
3) Er det af betydning for besvarelsen af disse spørgsmål, at det
generiske lægemiddel og mærkelægemidlet (referencelægemiddel)
er identiske henholdsvis har samme terapeutiske virkning i
henhold til artikel 3, § 2, i den kongelige anordning af 19. april
2001 om parallelimport?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Sundhedsministeriet
Patent- og Varemærke-
styrelsen
Lægemiddelstyrelsen
F-sag
GA
13.01.22
C-253/20
og C-
254/20
Patent- og Varemærke-
styrelsen
Lægemiddelstyrelsen
O-sag
GA
13.01.22
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0008.png
C-353/20
Skeyes
Spørgsmål:
1. Skal forordning nr. 550/2004, og særligt artikel 8 heri, fortolkes
således, at den giver medlemsstaterne bemyndigelse til at
unddrage de hævdede tilsidesættelser af luftfartstjenesteudøverens
forpligtelse til at udøve tjenester fra den pågældende medlemsstats
retsinstansers kontrol, eller skal bestemmelserne i forordningen
fortolkes således, at de forpligter medlemsstaterne til at iværksætte
effektive retsmidler over for de hævdede tilsidesættelser, henset til
karakteren af de tjenester, der skal udføres?
2. Skal forordning nr. 550/2004, for så vidt den præciserer, at
»[u]døvelse af lufttrafiktjenester som omhandlet i denne
forordning er forbundet med udøvelse af en offentlig myndigheds
beføjelser, som ikke er af en økonomisk art, der kan begrunde
anvendelse af traktatens konkurrenceregler«, fortolkes således, at
den udelukker ikke alene de egentlige konkurrenceregler, men
ligeledes alle andre regler, der gælder for offentlige virksomheder,
der er aktive på et marked for varer og tjenesteydelser, som har en
indirekte indvirkning på konkurrencen, såsom de regler, der
forbyder hindringer for friheden til at oprette og drive egen
virksomhed og til at levere tjenester?
MARCAS MC
Spørgsmål:
1) Er det i overensstemmelse med retten til en retfærdig
rettergang, der er anerkendt som et almindeligt retsprincip i artikel
47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder (herefter »chartret«), og med retssikkerhedsprincippet,
proportionalitetsprincippet og princippet om beskyttelse af den
berettigede forventning, når en medlemsstats skattemyndigheds
praksis, hvorefter en skattemyndighed i forbindelse med en
efterfølgende kontrol af en skattepligtig persons angivelse
uden
at den skattepligtige persons overtrædelse af en specifik
regnskabsmæssig bestemmelse eller en materielretlig regel
vedrørende den skat, der er genstand for kontrol, er blevet
fastslået, og uden at det skyldige skattebeløb er blevet ændret i
forhold til det, der er opgjort i angivelsen for de år, som den
økonomiske virksomhed vedrører
uden at begrunde det, fastslår
eksistensen af en skattedifference, der skal afholdes af en
skattepligtig person, udelukkende af den grund, at denne ikke har
udarbejdet sin angivelse under hensyntagen til blandt de
regnskabsprincipper, der er indeholdt i medlemsstatens
regnskabslov, to beskatningsprincipper i henhold til
skattemyndighedens krav, men at den skattepligtige person ved at
gøre brug af sin skønsmargen har gjort det på grundlag af andre
principper, som denne har anset for at regulere regnskabsføringen
af sin økonomiske virksomhed?
2) Kan artikel 2, stk. 3, og artikel 31 i direktiv 78/660/EØF
(fjerde direktiv) i lyset af retten til en retfærdig rettergang, der er
anerkendt i chartrets artikel 47, og af retssikkerhedsprincippet,
proportionalitetsprincippet og princippet om beskyttelse af den
berettigede forventning, der er anerkendt som almindelige EU-
retlige principper, fortolkes således, at det i tilfælde af en
økonomisk virksomhed, der vedrører flere regnskabsår, såfremt
en skattemyndighed erstatter de regnskabsprincipper, som er valgt
af en skattepligtig person, med andre regnskabsprincipper og som
følge heraf foretager en ændring i regnskabsposteringen, der
ligeledes påvirker skatteangivelserne for de tilgrænsende år, er
obligatorisk, at denne ligeledes udvider sin kontrol til de
regnskabsår, som den økonomiske virksomhed vedrører, og som
skattemyndighedens konklusioner vedrørende den periode, der er
genstand for kontrol, følgelig påvirker? Ved udførelsen af en
efterfølgende kontrol af en skattepligtig persons angivelse skal
skattemyndigheden i det regnskabsår, der er genstand for kontrol,
Transportministeriet
O-sag
GA
13.01.22
C-363/20
Skatteministeriet
O-sag
Dom
13.01.22
8
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0009.png
da tage hensyn til de poster, der er blevet ændret ved en
supplerende angivelse i det foregående år, med det resultat at der
foreligger en overbetaling fra den skattepligtige persons side som
følge af, at denne har betalt skatten før forfaldstidspunktet, eller
er en adfærd, hvorefter en skattemyndighed fastslår eksistensen af
en skattegæld, der skal afholdes af en skattepligtig person, selv om
der foreligger en overbetaling, i overensstemmelse med de anførte
principper og med forbuddet mod misbrug af rettigheder i
chartrets artikel 54?
M.fl. spg.
C-415/20,
C-419/20
og C-
427/20
Gräfendorfer Geflügel - und Tiefkühlkost m.fl.
Sag C-415/20 vedrører:
1. Foreligger medlemsstaternes forpligtelse i henhold til EU-retten
til at tilbagebetale afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten,
med tillæg af renter, også i tilfælde, hvor grunden til
tilbagebetalingen ikke er, at Den Europæiske Unions Domstol har
fastslået, at retsgrundlaget er i strid med EU-retten, men derimod
Domstolens fortolkning af en (under-)position i den kombinerede
nomenklatur?
2. Kan principperne for det EU-retlige rentekrav, som Den
Europæiske Unions Domstol har udviklet, også overføres til
betalingen af eksportrestitutioner, som myndigheden i
medlemsstaten har nægtet i strid med EU-retten?
Sag C-419/20 vedrører:
Foreligger der også en tilsidesættelse af EU-retten, der er en
betingelse for det EU-retlige rentekrav, som Den Europæiske
Unions Domstol har udviklet, såfremt en myndighed i en
medlemsstat ved anvendelse af EU-retten fastsætter en afgift, men
en ret i en medlemsstat senere fastslår, at de faktiske
forudsætninger for opkrævningen af afgiften ikke foreligger?
Sag C-427/20 vedrører:
Foreligger der også en tilsidesættelse af EU-retten, der er en
betingelse for det EU-retlige rentekrav, som Den Europæiske
Unions Domstol har udviklet, såfremt en national myndighed i
strid med EU-rettens bestemmelser fastsætter en afgift, og en ret i
en medlemstat fastslår denne tilsidesættelse af EU-retten?
HEITEC
Spørgsmål:
1. Kan det ikke blot ved en klage, der skal indgives til en
myndighed eller en domstol, men også ved en adfærd, der
hverken involverer en myndighed eller domstol, udelukkes, at der
indtræder passivitet/tålt brug som omhandlet i artikel 9, stk. 1 og
2, i direktiv 2008/95/EF samt artikel 54, stk. 1 og 2, og artikel
111, stk. 2, i forordning (EF) nr. 207/2009?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Udgør et
påkrav, hvorved indehaveren af det ældre tegn inden iværksættelse
af søgsmål forlanger, at indehaveren af det yngre tegn forpligter
sig til at undlade at benytte tegnet og indgår en aftale om betaling
af konventionalbod i tilfælde af, at denne forpligtelse overtrædes,
en adfærd, der er til hinder for, at der kan opstå passivitet/tålt
brug som omhandlet i artikel 9, stk. 1 og 2, i direktiv 2008/95/EF
samt artikel 54, stk. 1 og 2, og artikel 111, stk. 2, i forordning (EF)
nr. 207/2009?
3. Er det afgørende tidspunkt ved beregningen af den femårige
periode med passivitet/tålt brug som omhandlet i artikel 9, stk. 1
og 2, i direktiv 2008/95/EF samt artikel 54, stk. 1 og 2, og artikel
111, stk. 2, i forordning (EF) nr. 207/2009 i tilfælde af
domstolsprøvelse det tidspunkt, hvor søgsmålet indbringes, eller
det tidspunkt, hvor den sagsøgte modtager stævningen? Har det i
denne forbindelse nogen betydning, at den sagsøgte på grund af
forhold, der må tilskrives indehaveren af det ældre varemærke,
først modtager stævningen efter udløbet af fristen på fem år?
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
GA
13.01.22
C-466/20
Patent- og
Varemærkestyrelsen
O-sag
GA
13.01.22
9
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0010.png
4. Omfatter fortabelsen af rettigheder i henhold til artikel 9, stk. 1
og 2, i direktiv 2008/95/EF samt artikel 54, stk. 1 og 2, og artikel
111, stk. 2, i forordning (EF) nr. 207/2009 ud over retten til at
forlange undladelse af brug af varemærket også afledte
varemærkeretlige krav om f.eks. skadeserstatning, oplysninger og
destruktion?
C-514/20
Koch Personaldienstleistungen
Spørgsmål:
Er artikel 31, stk. 2, i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder og artikel 7 i direktiv 2003/88/EF til
hinder for bestemmelser i en kollektiv overenskomst, hvorefter
der ved beregning af, om en arbejdstager har ret til
overarbejdstillæg, og i givet fald for hvor mange timer, kun
inddrages det antal arbejdstimer, der faktisk er præsteret, og ikke
også det antal timer, hvor arbejdstageren har afholdt sin årlige
betalte ferie?
Nachalnik na Rayonno upravlenie Silistra
Spørgsmål:
Skal artikel 39 og navnlig artikel 39, stk. 3, i Rådets afgørelse
2007/533/RIA af 12. juni 2007 om oprettelse, drift og brug af
anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II)
fortolkes således, at den tillader en national bestemmelse og
administrativ praksis, hvorefter det kompetente håndhævende
organ kan og skal afvise håndhævelsen, hvis der er belæg for at
antage, at indberetningen til SIS ikke er omfattet af de formål,
som den blev registreret for at opnå, og navnlig ikke af formålene
med artikel 38, stk. 1?
Association France Nature Environnement
Spørgsmål:
»Skal artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 fortolkes således, at den giver
medlemsstaterne mulighed for, når de godkender et program eller
et projekt, ikke at tage hensyn til deres midlertidige kortsigtede
virkninger, som er uden langsigtede konsekvenser for
overfladevandets tilstand?
I bekræftende fald, hvilke betingelser skal disse programmer og
projekter da opfylde, jf. direktivets artikel 4, og navnlig artikel 4,
stk. 6 og 7?«
HK/Danmark et HK/Privat
Emne:
Spørgsmål om hvorvidt en politisk valgt sektorformand i en
fagforening er omfattet af beskæftigelsesdirektivet
Spørgsmål:
Skal artikel 3, stk. 1, litra a, i beskæftigelsesdirektivet fortolkes
således, at en politisk valgt sektorformand i en fagforening under
de ovenfor beskrevne faktiske omstændigheder er omfattet af
direktivets anvendelsesområde?
Europa-Kommissionen mod Den Slovakiske Republik
Påstande:
Det fastslås, at Den Slovakiske Republik har tilsidesat artikel
8, stk. 2, og artikel 10, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/49/EF af 25. juni 2002 om vurdering og styring af
ekstern støj, sammenholdt med bilag VI til dette direktiv, idet den
har undladt at udarbejde handlingsplaner og at sende
Kommissionen et resumé af handlingsplaner for 445 større veje.
Det fastslås, at Den Slovakiske Republik har tilsidesat artikel 8,
stk. 2, og artikel 10, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/49/EF af 25. juni 2002 om vurdering og styring af
ekstern støj, sammenholdt med bilag VI til dette direktiv, idet den
Beskæftigelsesministeriet
O-sag
Dom
13.01.22
C-520/20
Justitsministeriet
O-sag
GA
13.01.22
C-525/20
Miljøministeriet
O-sag
GA
13.01.22
C-587/20
Udenrigsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Social- og Ældreministeriet
F-sag
GA
13.01.22
C-683/20
Miljøministeriet
O-sag
Dom
13.01.22
10
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0011.png
har undladt at udarbejde handlingsplaner og at sende
Kommissionen et resumé af handlingsplaner for 16 større
jernbaner.
Den Slovakiske Republik tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
C-118/20
Wiener Landesregierung
Spørgsmål:
1. Er en situation, hvor en fysisk person, der, som
revisionsappellanten i hovedsagen, har givet afkald på sit
statsborgerskab i en medlemsstat i Den Europæiske Union
og
dermed på sit unionsborgerskab
for at opnå statsborgerskab i en
anden medlemsstat i overensstemmelse med et tilsagn om
tildeling af statsborgerskab i den anden medlemsstat, som denne
person har ansøgt om, og hvor den pågældendes mulighed for at
generhverve unionsborgerskabet efterfølgende bortfalder som
følge af, at dette tilsagn tilbagekaldes, efter sin natur og sine
konsekvenser omfattet af EU-retten, således at EU-retten skal
overholdes ved tilbagekaldelsen af tilsagnet om tildeling?
Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende:
2. Er de kompetente nationale myndigheder, herunder i givet fald
de nationale domstole, i forbindelse med afgørelsen om
tilbagekaldelsen af tilsagnet om tildeling af statsborgerskab i
medlemsstaten forpligtet til at fastslå, om tilbagekaldelsen af
tilsagnet, hvorved muligheden for generhvervelse af
unionsborgerskabet bortfalder, henset til følgerne for den berørte
person ud fra et EU-retligt synspunkt er forenelig med
proportionalitetsprincippet?
Thelen Technopark Berlin
Spørgsmål:
1) Følger det af EU-retten, navnlig af artikel 4, stk. 3 TEU, artikel
288, stk. 3, TEUF og artikel 260, stk. 1, TEUF, at artikel 15, stk.
1, stk. 2, litra g), og stk. 3, i direktiv 2006/123 om tjenesteydelser i
det indre marked har direkte virkning i forbindelse med en
verserende retssag mellem privatpersoner således, at de nationale
bestemmelser i § 7 i den tyske Verordnung über die Honorare für
Architekten- und Ingenieurleistungen (bekendtgørelse om
honorarer for arkitekt- og ingeniørydelser, herefter »HOAI«), som
er i strid med dette direktiv, og hvorefter de minimumssatser for
arkitekters og ingeniørers projekterings- og tilsynsydelser, der er
fastsat i denne honorarordning
bortset fra visse
undtagelsestilfælde
er bindende, og en honoraraftale med lavere
satser end minimumssatserne, der indgås i kontrakter med
arkitekter og ingeniører, er ugyldig, ikke længere finder
anvendelse?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende:
a) Udgør Forbundsrepublikken Tysklands regulering af bindende
minimumssatser for arkitekters og ingeniørers projekterings- og
tilsynsydelser i HOAI’s § 7 en tilsidesættelse af etableringsfriheden
i henhold til artikel 49 TEUF eller andre generelle EU-retlige
principper?
b) Såfremt det andet spørgsmål, litra a), besvares bekræftende:
Følger det af en sådan tilsidesættelse, at de nationale bestemmelser
om bindende minimumssatser (i den foreliggende sag HOAI’s §
7) ikke længere finder anvendelse i en verserende sag mellem
private?
Deutsche Lufthansa AG mod Europa-Kommissionen
(appel)
Påstande:
—Kendelse
afsagt af Retten den 17. maj 2019 i sag T-764/15
ophæves.
—Påstanden
i første instans tages til følge, og den
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Justitsministeriet
O-sag
Dom
18.01.22
C-261/20
Miljøministeriet
Erhvervsstyrelsen
O-sag
Dom
18.01.22
C-594/19 P
Transportministeriet
O-sag
Dom
20.01.22
11
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0012.png
tilgrundliggende Kommissionsafgørelse SA.32833 af 1. oktober
2014 annulleres.
—Subsidiært
hjemvises sagen til Retten til afgørelse.
—Kommissionen
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
C-37/20 og
C-601/20
Sovim
Spørgsmål:
»Spørgsmål 1: Er artikel 1, nr. 15), litra c), i direktiv (EU)
2018/843, om ændring af artikel 30, stk. 5, første afsnit, i direktiv
(EU) 2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod
anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge eller
finansiering af terrorisme, om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 og om ophævelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF samt
Kommissionens direktiv 2006/70/EF, for så vidt som denne
bestemmelse pålægger medlemsstaterne at gøre oplysningerne om
reelt ejerskab tilgængelige i alle tilfælde for ethvert medlem af
offentligheden, uden at der begrundes en legitim interesse, gyldig
a. i lyset af retten til respekt for privatliv og familieliv som sikret
ved artikel 7 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder (»chartret«) fortolket i overensstemmelse med Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, henset til
de formål, der fremgår af bl.a. 30. og 31. betragtning til direktiv
2018/843, og som særligt vedrører bekæmpelsen af hvidvask af
penge og finansiering af terrorisme, og b. i lyset af retten til
beskyttelse af personoplysninger som sikret ved chartrets artikel 8,
idet den bl.a. har til formål at sikre, at personoplysninger
behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold
til den registrerede, og at der er formålsbegrænsning for
indsamling og behandling af data samt dataminimering?
Spørgsmål 2: 1. Skal artikel 1, nr. 15), litra g), i direktiv 2018/843
fortolkes således, at de ekstraordinære omstændigheder, hvortil
denne bestemmelse henviser, og hvorunder medlemsstaterne kan
indrømme en undtagelse til en sådan adgang til alle eller dele af
oplysningerne om det reelle ejerskab, hvor offentlighedens adgang
ville udsætte den reelle ejer for uforholdsmæssig stor risiko, risiko
for svig, bortførelse, pengeafpresning eller andre former for
afpresning, chikane, vold eller intimidering, alene kan forefindes,
hvis der fremlægges bevis for en uforholdsmæssig stor risiko for
svig, bortførelse, pengeafpresning, andre former for afpresning,
chikane, vold eller intimidering, som er ekstraordinær, faktisk
overhængende for den konkrete person, der er den reelle ejer,
samt alvorlig, reel og aktuel?
2. Såfremt dette spørgsmål besvares bekræftende, er artikel 1, nr.
15), litra g), i direktiv 2018/843, fortolket således, da gyldig, i lyset
af retten til respekt for privatliv og familieliv som sikret ved
chartrets artikel 7 og af retten til beskyttelse af personoplysninger
som sikret ved chartrets artikel 8?
[…]
M.fl. spg.
C-165/20
Air Berlin
Spørgsmål:
1. Skal direktiv 2003/87/EF og direktiv 2008/101/EF henset til
20. betragtning til direktiv 2008/101/EF fortolkes således, at de
er til hinder for at annullere en gratistildeling af luftfartskvoter til
en luftfartøjsoperatør for 2018, 2019 og 2020, når tildelingen er
sket for 2013-2020, og luftfartøjsoperatøren har indstillet sine
luftfartsaktiviteter i 2017 på grund af konkurs? Skal artikel 3f, stk.
1, i direktiv 2003/87/EG fortolkes således, at annullationen af
tildelingsafgørelsen efter indstilling af luftfartsaktiviteterne på
grund af konkurs afhænger af, om luftfartsaktiviteterne fortsættes
af andre luftfartøjsoperatører? Skal artikel 3f, stk. 1, i direktiv
Klima- Energi- og
Forsyningsministeriet
Energistyrelsen
Miljøministeriet
Justitsministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
GA
20.01.22
O-sag
Dom
20.01.22
12
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0013.png
2003/87/EF fortolkes således, at der er tale om en fortsættelse af
luftfartsaktiviteterne, når der (for så vidt angår det konkursramte
luftfartsselskabs forretning med korte og mellemlange ruter)
delvis er foretaget salg af landingsrettigheder i såkaldte
koordinerede lufthavne (»slots«) til tre andre
lufttransportoperatører?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Er
bestemmelserne i artikel 10, stk. 5, artikel 29, artikel 55, stk. 1, litra
a), og stk. 3, samt artikel 56 i forordning (EU) 389/2013
forenelige med direktiv 2003/87/EF og direktiv 2008/101/EF og
gyldige, for så vidt som de er til hinder for at udstede gratis
luftfartskvoter, der er blevet tildelt, men endnu ikke udstedt,
såfremt luftfartsoperatøren indstiller luftfartsaktiviteterne på
grund af konkurs?
3. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal
direktiv 2003/87/EF og 2008/101/EF fortolkes således, at det i
henhold til EU-retten er bydende nødvendigt at annullere
afgørelsen om gratistildeling af luftfartskvoter?
4. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende og såfremt
det tredje spørgsmål besvares benægtende: Skal artikel 3c, stk. 3a),
artikel 28a, stk. 1 og 2, samt artikel 28b, stk. 2, i direktiv
2003/87/EF som ændret ved direktiv (EU) 2018/410 fortolkes
således, at den tredje handelsperiode ikke udløber ved udgangen
af 2020 men derimod først i 2023?
5. Såfremt det fjerde spørgsmål besvares benægtende: Kan en ret
til mertildeling af gratis emissionskvoter til luftfartøjsoperatører
for tredje handelsperiode efter udløbet af tredje handelsperiode
opfyldes med en ret til tildeling for fjerde handelsperiode, hvis
eksistensen af en sådan ret til tildeling først fastslås retsligt efter
udløbet af tredje handelsperiode, eller bortfalder en ret til
tildeling, som endnu ikke er opfyldt, med udløbet af tredje
handelsperiode?
C-572/20
ACC Silicones
Spørgsmål:
I. Er artikel 63 TEUF (tidligere artikel 56 EF) til hinder for en
national skatteretlig bestemmelse som den i hovedsagen
omhandlede, hvorefter der af et selskab, der er hjemmehørende i
udlandet, og som modtager udbytte af kapitalandele og ikke når
minimumsandelen i kapitalen i et selskab i henhold til artikel 3,
stk. 1, litra a), i direktiv 90/435 om en fælles beskatningsordning
for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater (som
ændret ved direktiv2003/123), med henblik på tilbagebetaling af
kapitalindkomstskat kræves dokumentation i form af en attest fra
den udenlandske skattemyndighed for, at kapitalindkomstskatten
ikke kan modregnes hos selskabet eller hos en selskabsdeltager,
der direkte eller indirekte ejer andele i selskabet, eller kan
fradrages som driftsudgift eller som erhvervsmæssig udgift, og
for, hvorvidt en modregning, et fradrag eller en fremførsel rent
faktisk heller ikke har fundet sted, når en sådan dokumentation
med henblik på tilbagebetaling af kapitalindkomstskat ikke kræves
af et selskab, der er hjemmehørende i indlandet, og som ejer en
kapitalandel af samme størrelse?
II. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Er
proportionalitetsprincippet og princippet om den effektive til
hinder for kravet om den attest, der er nævnt i det første
spørgsmål, når den i udlandet hjemmehørende modtager af
udbytte af såkaldte porteføljekapitalandele, reelt ikke har mulighed
for at fremlægge en sådan attest?
Europa-Kommissionen mod European Food SA m.fl.
(appel)
Påstande:
—Dom
afsagt af Retten (Anden udvidede Afdeling) den 18. juni
Skatteministeriet
O-sag
GA
20.01.22
C-638/19 P
Miljøministeriet
O-sag
Dom
25.01.22
13
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0014.png
2019 i de forenede sager T-624/15, T-694/15 og T-704/15,
European Food m.fl. mod Kommissionen, ophæves.
—Det
første anbringendes første led og det andet anbringendes
første led, der er fremsat i sag T-704/15, forkastes.
—Det
andet anbringendes første og andet led, der er fremsat i sag
T-624/15 og sag T-694/15, forkastes.
—De
forenede sager T-624/15, T-694/15 og T-704/15 hjemvises
til Retten med henblik på stillingtagen til de anbringender, der
ikke allerede er blevet vurderet.
—Afgørelsen
om sagsomkostningerne i første instans og under
appelsagen udsættes.
C-181/20
VYSOČINA WIND
Spørgsmål:
1. Skal artikel 13 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/19/EU af 4. juli 2020 om affald af elektrisk og elektronisk
udstyr (WEEE) fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder
for, at en medlemsstat pålægger brugerne forpligtelsen til at
finansiere omkostningerne ved indsamling, behandling,
nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af WEEE, som stammer
fra fotovoltaiske paneler, der er bragt i omsætning før den 1.
januar 2013, og ikke producenterne?
2. I tilfælde af et bekræftende svar på det første spørgsmål er det
med henblik på vurderingen af betingelserne for en medlemsstats
ansvar for den skade, som forvoldes borgere ved en tilsidesættelse
af EU-retten
relevant, sådan som det er tilfældet i hovedsagen,
at en medlemsstat selv har fastsat regler for finansiering af affald
fra fotovoltaiske paneler før vedtagelsen af et direktiv, hvilket
direktiv medførte, at fotovoltaiske paneler blev omfattet af EU-
rettens anvendelsesområde og at producenterne herved blev
pålagt forpligtelsen til at afholde omkostningerne forbundet
hermed, herunder for så vidt angår paneler, der var blevet bragt i
omsætning før udløbet af fristen for gennemførelsen af direktivet
(og selve vedtagelsen af retsakten på EU-retligt niveau)?
Novartis Europharm mod Kommissionen
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse af 4. april 2016 (C(2016)
2083(final)) annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at bære sine egne
omkostninger og betale de af Novartis afholdte omkostninger.
Sātiņi-S
Spørgsmål:
1) Skal artikel 30, stk. 6, litra a), i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1305/2013 af 17. december 2013 om støtte
til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og
om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 fortolkes
således, at tørvebundsarealer er fuldstændig udelukkede fra
Natura 2000-betalingerne?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, er
tørvebundsarealer da omfattede af landbrugs- og
skovbrugsområderne?
3) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal artikel
30 i forordning nr. 1305/2013 da fortolkes således, at en
medlemsstat kan udelukke tørvebundsarealer fuldstændigt fra
Natura 2000-betalingerne, og at sådanne nationale bestemmelser
er forenelige med det fastsatte kompensationsformål for de
pågældende betalinger i forordning nr. 1305/2013?
4) Skal artikel 30 i forordning nr. 1305/2013 fortolkes således, at
en medlemsstat kan begrænse udbetalingen af støtte for Natura
2000-områder ved at fastsætte, at støtten alene ydes i forbindelse
med begrænsning af en specifik type af økonomisk virksomhed,
Miljøministeriet
O-sag
Dom
25.01.22
T-303/16
Lægemiddelstyrelsen
O-sag
Dom
26.01.22
C-234/20
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
27.01.22
14
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0015.png
som f.eks. alene skovbrugsvirksomhed for så vidt angår
skovområder?
5) Skal artikel 30, stk. 1, i forordning nr. 1305/2013, sammenholdt
med artikel 17 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, fortolkes således, at en person, under
henvisning til sine planer om en ny økonomisk virksomhed, har
ret til en Natura 2000-betaling, når vedkommende ved
erhvervelsen af ejendommen allerede havde kendskab til de
begrænsninger, som ejendommen var underlagt?
C-238/20
Sātiņi-S
Spørgsmål:
1) Tillader retten til en rimelig erstatning som følge af
begrænsningen af ejendomsretten, der er sikret ved artikel 17 i
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder,
at den erstatning, som en stat yder for tab for akvakulturen i et
Natura 2000-område, som er forårsaget af fugle, der er beskyttet i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle,
er væsentligt lavere end de tab, der faktisk er lidt?
2) Udgør den erstatning, som en stat yder for tab for akvakulturen
i et Natura 2000-område, som er forårsaget af fugle, der er
beskyttet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle,
statsstøtte i artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmådes forstand?
3) Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende, finder det
loft på 30 000 EUR for de minimis-støtte, der er fastsat i artikel 3,
stk. 2, i Kommissionens forordning (EU) nr. 717/2014 af 27. juni
2014 om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde anvendelse på de minimis-
støtte i fiskeri- og akvakultursektoren, da anvendelse på en
erstatning som den i hovedsagen omhandlede?
Finanzamt T
Spørgsmål:
1. Skal den bemyndigelse, som tildeles medlemsstaterne i artikel 4,
stk. 4, andet afsnit, i Rådets sjette direktiv af 17. maj 1977 om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter, for at betragte personer, som er etableret i
indlandet, og som i retlig forstand er selvstændige, men som
finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til
hinanden, som én enkelt afgiftspligtig person, udøves således,
a) at behandlingen som én enkelt afgiftspligtig person sker hos en
af disse personer, som er den afgiftspligtige person for alle disse
personers omsætning, eller således,
b) at behandlingen som én enkelt afgiftspligtig person altid
idet
der derved må accepteres et væsentligt tab af afgiftsprovenu
skal
føre til en momsgruppe, som er adskilt fra de personer, der er
nært knyttet til hinanden, og som udgør en fiktiv konstruktion,
der udelukkende oprettes med henblik på momsen?
2. Såfremt alternativ a) er det korrekte svar på det første
spørgsmål: Følger det af Den Europæiske Unions Domstols
retspraksis vedrørende virksomheden uvedkommende formål
som omhandlet i artikel 6, stk. 2, i Rådets sjette direktiv af 17. maj
1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter (Domstolens dom af 12.2.2009, VNLTO, C-
515/07, EU:C:2009:88), at en afgiftspligtig person,
a) som dels udøver en økonomisk aktivitet og i denne forbindelse
leverer ydelser mod vederlag som omhandlet i artikel 2, nr. 1, i
Rådets sjette direktiv af 17. maj 1977 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter og
b) dels samtidig udøver en aktivitet, som påhviler ham som
offentlig myndighed, og for hvilke han i henhold til artikel 4, stk.
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Energistyrelsen
O-sag
Dom
27.01.22
C-269/20
Skatteministeriet
O-sag
GA
27.01.22
15
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0016.png
5, i Rådets sjette direktiv af 17. maj 1977 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter ikke anses
som afgiftspligtig person, i henhold til artikel 6, stk. 2, litra b), i
Rådets sjette direktiv af 17. maj 1977 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter ikke skal
pålægges afgift for levering af en vederlagsfri tjenesteydelse fra
den pågældende afgiftspligtige persons økonomiske
aktivitetsområde til området for dennes myndighedsopgaver som
omhandlet i artikel 6, stk. 2, litra b), i Rådets sjette direktiv af 17.
maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter?
C-347/20
Zinātnes parks
Spørgsmål:
1) Skal begrebet »selskabets tegnede kapital« i artikel 2, nr. 18),
litra a), i Kommissionens forordning nr. 651/2014 af 17. juni
2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre
marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108, sammenholdt
med andre EU-retlige bestemmelser om virksomheders
aktiviteter, fortolkes således, at der ved fastlæggelsen af selskabets
tegnede kapital alene skal lægges vægt på oplysninger, som er
blevet offentliggjort efter de fremgangsmåder, der er fastsat i den
nationale lovgivning i de enkelte medlemsstater, når henses til, at
sådanne oplysninger derfor kun kan anses for at have virkning fra
dette tidspunkt?
2) Skal der ved vurderingen af begrebet »kriseramt virksomhed« i
artikel 2, nr. 18), i Kommissionens forordning (EØF) nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel
107 og 108 lægges vægt på de betingelser, der er fastsat i
forbindelse med proceduren for udvælgelse af projekter til
europæiske fonde, om, hvilke dokumenter der skal fremlægges for
at godtgøre den pågældende virksomheds økonomiske situation?
3) Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende, er en
national lovgivning på området for projektudvælgelse, som
fastsætter, at projekter ikke kan gøres til genstand for
præciseringer, efter at de er indgivet, forenelig med principperne
om gennemsigtighed og ikke-forskelsbehandling i artikel 125, stk.
3, litra a), nr. ii), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1303/2013 af 17. december 2013 om fælles bestemmelser for Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske
Socialfond, Samhørighedsfonden, Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond og om generelle bestemmelser
for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den
Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden og Den Europæiske
Hav- og Fiskerifond og om ophævelse af Rådets forordning (EF)
nr. 1083/2006?
BVAEB
Spørgsmål:
1. Skal begrænsningen af det tidsmæssige anvendelsesområde for
kravet om ligebehandling af mænd og kvinder i henhold til
dommen i sag C-262/88, Barber, og i henhold til protokol nr. 33
ad artikel 157 TEUF og artikel 12 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om gennemførelse af
princippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd og
kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv (herefter
»direktiv 2006/54«) fortolkes således, at en (østrigsk)
pensionsmodtager ikke retmæssigt eller kun (delvist) for så vidt
angår den del af kravet, der vedrører ansættelsesperioder, som
ligger efter den 1. januar 1994, kan påberåbe sig kravet om
ligebehandling for at gøre gældende, at lovgivning som den i
hovedsagen anvendte om en regulering af
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
27.01.22
C-405/20
Beskæftigelsesministeriet
O-sag
GA
27.01.22
16
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 195: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 7/1-22
2510135_0017.png
tjenestemandspensioner, som blev fastsat for året 2018, har
medført en forskelsbehandling af vedkommende?
2. Skal kravet om ligebehandling af mænd og kvinder (i henhold
til artikel 157 TEUF, sammenholdt med artikel 5 i direktiv
2006/54) fortolkes således, at en indirekte forskelsbehandling som
den, der
muligvis
følger af den lovgivning om
pensionsreguleringen af 2018, som finder anvendelse i
hovedsagen, også under hensyntagen til allerede tidligere fastsatte
lignende foranstaltninger og det betydelige tab, som er forårsaget
af den kumulative virkning af disse foranstaltninger, i forhold til
en inflationsbetinget regulering af pensionernes realværdi (i det
foreliggende tilfælde på 25%), er begrundet, navnlig
for at forhindre en »kløft« mellem højere og lavere pensioner
(som vil opstå i tilfælde af en regelmæssig regulering med en
enhedssats), selv om denne vil være rent nominel og ikke ændre
forholdet mellem beløbene,
for at gennemføre et generelt »socialt element« i form af en
styrkelse af købekraften for modtagere af lavere pensioner, selv
om a) dette formål også vil kunne opfyldes uden at begrænse
reguleringen af højere pensioner, og b) lovgiver ikke på samme
måde har fastsat en sådan foranstaltning med henblik på også at
styrke købekraften ved inflationsreguleringen af lavere
tjenestemandslønninger (til ugunst for reguleringen af højere
tjenestemandslønninger) og heller ikke har vedtaget lovgivning
om et sammenligneligt indgreb i reguleringen af værdien af
pensioner i medfør af andre erhvervstilknyttede sociale
sikringsordninger (uden statslig deltagelse) for at opnå en styrkelse
af købekraften for lavere pensioner (til ugunst for reguleringen af
højere pensioner),
for at bevare og finansiere »ordningen«, selv om
tjenestemandspensionerne ikke skyldes af et forsikringsselskab i
henhold til en forsikringsmæssigt organiseret og bidragsfinansieret
ordning, men derimod af forbundsstaten som de pensionerede
tjenestemænds arbejdsgiver som løn for udført arbejde, og det
afgørende dermed ikke er bevarelsen eller finansieringen af en
ordning, men i sidste ende kun budgetmæssige overvejelser,
fordi det udgør en selvstændig begrundelse, eller fordi det
(forud herfor) på forhånd kan udelukkes, at der er tale om
indirekte forskelsbehandling på grund af køn som omhandlet i
direktiv 2006/54 til skade for mænd, hvis det forhold, at mænd
statistisk er berørt i væsentligt højere grad inden for gruppen af
modtagere af højere pensioner, kan tilskrives, at kvinder især i
fortiden typisk ikke havde lige muligheder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv, eller
fordi lovgivningen er lovlig som en positiv foranstaltning som
omhandlet i artikel 157, stk. 4, TEUF?
C-43/21
FCC Česká republika
Spørgsmål:
Skal artikel 3, nr. 9, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/75/ EU af 24. november 2010 om industrielle emissioner
(integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening) fortolkes
således, at udtrykket »væsentlig ændring« af et anlæg også omfatter
forlængelse af deponeringsperioden på et
affaldsdeponeringsanlæg, selvom der ikke samtidig sker nogen
ændring i anlæggets godkendte maksimale areal og den samlede
tilladte kapacitet?
Miljøministeriet
Klima-, Energi-, og
Forsyningsministeriet
O-sag
GA
27.01.22
17