Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 217
Offentligt
2513612_0001.png
Kemikalier
Ref. MIAUM/HESEL
Den 12. januar 2022
MIM 16-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring med henblik på tilpasning til
den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende fornyelse af undtagelse 4.c for
anvendelsen af kviksølv i andre højtryksnatriumlamper til almenbelysning (de-
legeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 17.12.2021 fremsendt en delegeret retsakt om ændring med henblik på tilpas-
ning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af
8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr.
Med retsakten fornys undtagelse 4.c for anvendelsen af kviksølv i andre højtryksnatriumlamper til
almenbelysning i en tidsbegrænset periode, og den tilladte koncentration af kviksølv sættes ned. Den
delegerede retsakt vurderes at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark. Retsakten vurderes ikke at
have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Regeringen kan
støtte undtagelsen, da det ikke er teknisk muligt i praksis at eliminere eller substituere kviksølv i
denne anvendelse, og da beskyttelsesniveauet ikke vil være svækket. Regeringen kan derfor støtte, at
Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendel-
sen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 17.12.2021 fremsendt delegeret retsakt om tilpasning til den tekniske udvikling
af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra
a), som et delegeret direktiv. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og
IV til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder, i dette tilfælde indtil
14.02.2022. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Rådssekretariatet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 21.01.2022.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om midlertidige undtagelser fra
de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet eller fornyelse af eksisterende undtagelser.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 217: Notat om delegeret retsakt vedr. anvendelsen af kviksølv i andre højtryksnatriumlamper til almenbelysning
Direktivets bilag III og IV indeholder en optegnelse over de materialer og komponenter i elektrisk og
elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages eller fornyes på bilag III og IV
skal det fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved hjælp
af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse af
materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge af
substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele
herved.
Beslutninger om optagelse eller fornyelse af undtagelser og disses gyldighedsperioder skal tage hensyn
til alternativernes tilgængelighed, substitutionens socioøkonomiske indvirkning og enhver potentiel
indvirkning på innovationen.
Er ingen af ovenstående betingelser opfyldt, skal undtagelsen ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra b)
ophæves og fjernes fra bilag III og IV. I de tilfælde udløber undtagelsen tidligst tolv måneder og senest
atten måneder efter beslutningen er truffet.
Kommisionen modtog den 15. januar 2015 en ansøgning om fornyelse af undtagelse 4.c i RoHS-
direktivets bilag III for anvendelsen af kviksølv i andre højtryksnatriumlamper til almenbelysning. En
opdateret ansøgning blev sendt til Kommissionen den 20. januar 2020.
Undtagelsen gælder i alle produktkategorier af elektrisk og elektronisk udstyr, som direktivet dækker,
jf. RoHS bilag I.
Kviksølv anvendes i højtryksnatriumlamper med henblik på lysets farve og farvegivende egenskaber.
Kommissionens tekniske og videnskabelige vurdering fremhævede følgende forhold:
Der findes kviksølvfrie alternativer på systemniveau (til brug i nye LED-armaturer), men sådanne
alternativer er ikke kompatible med eksisterende højtryksnatriumlamper (HPS) (udskiftning af
komponenter). Derfor kan en tidlig udfasning af HPS-lamper føre til, at eksisterende HPS-arma-
turer når slutningen af deres levetid tidligt, og til generelle miljømæssige ulemper. Det blev også
konkluderet, at der stadig er behov for tid til at udvikle tilstrækkelige alternativer, og det blev der-
for anbefalet at forny undtagelsen med den maksimale varighed på yderligere fem år.
HPS-lamper med et reduceret kviksølvindhold i forhold til de nuværende niveauer findes i for-
skellige former og til forskellige wattforbrug. Undtagelsen bør derfor fornyes med et reduceret
kviksølvindhold.
Kommissionen har vurderet, at undtagelsen kan fornys for den specifikke anvendelse, da det er
vurderingen, at den ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH), og da kravet i artikel 5 stk. litra a) vurderes at være opfyldt med henvisning til, at
det ikke er teknisk muligt i praksis at substituere eller eliminere kviksølv i de relevante anvendelser.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 217: Notat om delegeret retsakt vedr. anvendelsen af kviksølv i andre højtryksnatriumlamper til almenbelysning
Kommissionen har vurderet, at undtagelsen kan fornys med reduceret kviksølvindhold fra 40 mg til 20
mg eller 25 mg afhængig af den specifikke anvendelse, da der allerede findes HPS-lamper på markedet,
hvor dette er sket. Ydermere har Kommissionen vurderet, at der er behov for en gyldighedsperiode på
fem år, da der på nuværende tidspunkt ikke findes pålidelige alternativer.
Det delegerede direktiv forventes ikke at få nogen negativ indvirkning på innovationen på området.
Kommissionen har hørt ekspertgruppen for delegerede retsakter under RoHS-direktivet den 1. septem-
ber 2016, den 29. oktober 2018 og den 21. oktober 2019.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil
14.02.2022, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrører
realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at retsakten er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af anvendelse af visse
farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr i EU (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af det delegerede direktiv medfører behov for tilpasning af RoHS-bekendtgørelsen ved im-
plementeringen af pågældende heri med en frist på seks måneder efter det delegerede direktivs ikraft-
træden.
Økonomiske konsekvenser
Fornyelsen forventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for
det offentlige eller EU’s budget
Fornyelsen af undtagelsen bevarer status quo, dog tilpasset den tekniske udvikling. Der forventes der-
for ikke nogen samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Vedtagelse af det delegerede direktiv vurderes at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark, da kviksølv
niveauet sænkes.
Høring
Et notat om retsakten har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
bemærkninger fra Rådet for Grøn Omstilling, som finder at den fastsatte periode for fornyelse af undta-
gelsen op 5 år bør reduceres til mellem 1 og 3 år afhængigt af produkterne. Det bemærkes hertil, at i de
tilfælde, hvor undtagelserne forlænges i 5 år, er substitution af kviksølv ikke teknisk muligt, og forlæn-
gelsesperioden fastsættes under hensyntagen hertil. I de tilfælde, hvor der forlænges med 3 år, er der
tale om områder, hvor der ikke på nuværende tidspunkt findes alternativer, men hvor indrømmelse af
en periode, til at tilvejebringe flere oplysninger om alternativer eller begrundelser for fortsat anvendelse
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 217: Notat om delegeret retsakt vedr. anvendelsen af kviksølv i andre højtryksnatriumlamper til almenbelysning
af kviksølv, vil medvirke til at understøtte både udviklingen af alternativer, men også behovet for at
kunne markedsføre sine produkter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en sænkelse af forbruget af kviksølv, samt en energibesparelse og dermed en styrkelse af
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udste-
delsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4