Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2517194_0001.png
Januar 2022
2021-4406
Danmarks bidrag til Europa-Kommissionens
opfordring til indsendelse af dokumentation
med henblik på konsekvensanalyse
Europa-Kommissionen igangsatte den 20. december 2021 en of-
fentlig høring til brug for initiativet ’Bedre beskyttelse af passage-
rer og deres rettigheder’ og som led i Kommissionens ’Sustainable
and Smart Mobility Strategy’.
Kommissionen ønsker i den forbindelse at modtage bemærkninger
fra nationale myndigheder, den brede offentlighed og relevante in-
teressenter, således at Kommissionen kan få en forståelse for de
gældende udfordringer og mulige løsninger.
Den danske regering takker for denne mulighed og imødekommer
Kommissionens initiativ om bedre beskyttelse af passagerer og de-
res rettigheder.
Passagerettigheder på luftfartsområdet
Danmark er stor fortaler for, at revisionsarbejdet med forordning
(EF) nr. 261/2004 genoptages hurtigst muligt, hvilket blandt andet
skyldes den samfundsudvikling, der er sket siden dens ikrafttræ-
delse, inklusiv den nuværende coronapandemi, hvor det har vist
sig, at passagerrettighedsforordningen ikke har kunnet rumme de
udfordringer, der kan være forbundet med et totalt kollaps af luft-
farten.
Danmark har således sammen med en række andre medlemslande
senest i efteråret 2021 i forbindelse med European Court of Audi-
tors’ rapport om flypassagerrettigheder under covid-19-pande-
mien, kraftigt opfordret til en revision af forordningen.
Danmark støtter fortsat det overordnede formål med Kommissio-
nens ændringsforslag fra 2013 om at sikre en mere ensartet admi-
nistration og håndhævelse af passagerernes rettigheder gennem
mere klare og enkle regler. Danmark finder dog, at der er udfor-
dringer, der kræver særlig opmærksomhed.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 241: Transportministeriets orientering og høringssvar vedr. bedre beskyttelse af passagerer og deres rettigheder
2517194_0002.png
Side 2/5
Forordningens anvendelsesområde:
Af særlig relevans for Danmark kan nævnes forordningens anven-
delse i Grønland. EU-Domstolen har i sag (C-537/17:
Wegener
mod Royal Air Maroc)
fortolket forordningens anvendelsesom-
råde fsva. retten til kompensation, når en passager oplever en hæn-
delse på en flyvning uden for EU, når den samlede rejse starter i et
EU-land.
Denne fortolkning skaber i særdeleshed udfordringer for den grøn-
landske indenrigstrafik, der opererer under helt særlige infrastruk-
turforhold. De arktiske grønlandske infrastrukturforhold er af en
sådan karakter, at fleksibilitet i forhold til tilrettelæggelse af flypro-
grammer er af afgørende betydning, især i relation til befolkningen
i de fjerntliggende byer.
Det er Danmarks overbevisning, at der ikke er taget højde for disse
særegne forhold i Grønland, som qua Wegener-dommen nu også er
omfattet af forordningens anvendelsesområde, og at forsinkelser
og aflysninger, der opstår på en indenrigsflyvning i Grønland, der-
for ikke bør være omfattet af kompensationsretten.
Usædvanlige omstændigheder:
Danmark finder, at der er behov for en præcisering af begrebet
”usædvanlige omstændigheder”. I den forbindelse kan det oplyses,
at Danmark ikke støtter udarbejdelsen af en udtømmende liste
over usædvanlige omstændigheder, da det vil være umuligt at for-
udse alle tænkelige scenarier. Dette viser pandemien med al tyde-
lighed også.
Der bør i stedet arbejdes på en dynamisk og ikke-udtømmende
oversigt, der kan justeres enkelt og løbende. En sådan liste vil være
til fordel for passagerer, luftfartsselskaber og håndhævelsesmyn-
digheder, da det vil skabe klarhed over rettigheder, forpligtelser og
sikre en mere ensartet håndtering af klagesager.
Uanset om der udarbejdes en udtømmende eller ikke-udtømmende
liste, er det vigtigt for Danmark at sikre, at eksterne og interne
strejker medtages på oversigten, da det ellers risikerer at påvirke
balancen i den danske arbejdsmarkedsmodel. Behovet herfor blev
understreget med den afsagte dom;
C-28/20: Airhelp mod SAS,
hvori det blev fastslået, at lovligt iværksatte strejker ikke kan anses
som en usædvanlig omstændighed.
Billetudbydere:
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 241: Transportministeriets orientering og høringssvar vedr. bedre beskyttelse af passagerer og deres rettigheder
2517194_0003.png
Side 3/5
Køber passagerer billetter gennem billetudbydere/Online Travel
Agencies er det en kendt udfordring, at disse passagerer ikke altid
modtager information om eks. ændringer i eller aflysning er flyaf-
gange fra luftfartsselskaberne, da luftfartsselskaberne til tider ikke
er i besiddelse af passagerernes kontaktoplysninger.
Den nuværende pandemi har dog også givet yderligere udfordrin-
ger for passagerer i forbindelse flyaflysninger og deraf refusion af
flybillettens købspris. Der kan opstå situationer, hvor luftfartssel-
skaber udbetaler refusion til formidleren på baggrund af eksiste-
rende aftaler og processer mellem disse, men hvor passageren en-
ten ikke modtager refusion eller kun modtager en delvis refusion,
da formidleren fratrækker diverse gebyrer. I det tilfælde hvor pas-
sageren ikke modtager refusion fra formidleren, vil har Trafiksty-
relsen som klageinstans i Danmark pålagt luftfartsselskaberne at
udbetale den fulde refusion til passagerene
uagtet at udbetaling
allerede er sket, og at luftfartsselskabet dermed pålægges en dob-
belt udbetaling. Dette gøres for at sikre passagerernes rettigheder,
og da der er mulighed for at gøre regreskrav gældende jf. forord-
ningens artikel 13.
Sådanne situationer håndteres forskelligt i medlemslandene, da de
nationale håndhævelsesmyndighederne har forskellige beføjelser.
Dette er med til at skabe uklarhed om passagerernes rettigheder,
og tydeliggør behovet for en ensartet håndhævelse af reglerne og
giver desuden et godt billede af de udfordringer, der kan opstå, når
flere regelsæt ikke spiller sammen.
Bedre sikring af refusionsretten i tilfælde af masseaflysninger
I lyset af de massive udfordringer med tilbagebetaling af flybilletter
for aflyste flyrejser, som passagerer i hele EU har oplevet og stadig
oplever som følge af covid-19-pandemien og de heraf afledte mas-
seaflysninger, vil den danske regering afslutningsvist opfordre
Kommissionen til at undersøge mulighederne for at stille passage-
rer på tværs af EU garanti om refusion af flybilletter. Sådanne ga-
rantier bør kunne stilles i situationer med og uden konkurs- eller
insolvensramte flyselskaber, når luftfartsbranchen rammes på en
måde som den, der er set under covid-19-pandemien. En sådan ga-
ranti vil formentlig gøre passagerer mere tilbøjelige til at købe fly-
billetter, da de ikke skal overveje risikoen for at stå månedsvis
uden deres penge i tilfælde af aflysninger.
Afsluttende bemærkninger:
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 241: Transportministeriets orientering og høringssvar vedr. bedre beskyttelse af passagerer og deres rettigheder
2517194_0004.png
Side 4/5
Det er vigtigt generelt at påpege, at retsområdet for flypassagerret-
tigheder skal forblive transparent af hensyn til både passagerer,
luftfartsselskaber og nationale håndhævelsesmyndigheder, og at
området ikke bør gøres mere komplekst ved eksempelvis overregu-
lering.
Der bør samtidig findes en passende balance mellem luftfartssel-
skabernes økonomiske kapacitet på den ene side og beskyttelsen af
passagerernes rettigheder på den anden side.
Passagerrettigheder på bus- og jernbaneområdet
Den danske regering skal herudover henlede opmærksomhed på
vigtigheden af, at de nugældende passagerrettighedsforordninger
på bus- og jernbaneområdet til stadighed vil udmønte sig i over-
ordnet form, såfremt Kommissionen træffer beslutning om at
fremsætte forslag om ny lovgivning på området, således at der bli-
ver skabt rum for, at medlemsstaterne fortsat kan fastsætte mere
konkrete og potentielle nye passagerrettigheder. Dette er især cen-
tralt for indenrigsrejser, hvor konkurrence på tværs af medlemssta-
terne med tilhørende behov for ens vilkår ikke er tilstede. På
samme måde er det vigtigt at understrege, at Kommissionen re-
spekterer medlemsstatens mulighed for at regulere indenrigsrejser
nærmere.
Herudover skal det bemærkes, at den danske regering finder, at en
konkret EU-indsats vedrørende initiativet om bedre beskyttelse for
passagerer og deres rettigheder er relevant for så vidt angår trans-
port på tværs af nationale grænser, og at initiativet dermed kan
være med til at sikre en harmoniseret, europæisk standard for pas-
sagerrettigheder.
Beskyttelse mod konkurs eller insolvens i forbindelse
med pakkerejser
Reglerne om konkursbeskyttelse af pakkerejser i direktiv (EU)
2015/2302 er i Danmark implementeret i rejsegarantifondsloven.
Det følger af § 5, stk. 1, i lov om en rejsegarantifond, at hvis en rej-
sende har indgået aftale om en pakkerejse, kan den rejsende få be-
løb, der er betalt for pakkerejsen, godtgjort af Rejsegarantifonden,
hvis rejsearrangørens økonomiske forhold har medført, at pakke-
rejsen ikke kan påbegyndes, eller afbrydes, ligesom fonden skal
sørge for hjemtransport, hvis rejseudbyderens økonomiske forhold
medfører, at dette ikke er sikret. Bestemmelsen gennemfører dele
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 241: Transportministeriets orientering og høringssvar vedr. bedre beskyttelse af passagerer og deres rettigheder
2517194_0005.png
Side 5/5
af de bestemmelser, der vedrører konkursbeskyttelse af pakkerej-
ser i Pakkerejsedirektivet.
Efter rejsegarantifondslovens § 5, stk. 5, kan fonden derudover yde
den rejsende en rimelig godtgørelse for tab, der skyldes en rejseud-
byders økonomiske forhold.
På baggrund af denne bestemmelse, har Rejsegarantifonden fast-
lagt en praksis for at dække andre pakkerejser end dem, der ikke
kan påbegyndes eller må afbrydes på grund af en indtruffet kon-
kurs. Rejsegarantifonden dækker således bl.a. også gavekort (vou-
chers) og rejser, der er retmæssigt aflyst/afbestilt før konkursen,
men hvor den rejsende ikke har fået forudbetalingen for en pakke-
rejse refunderet, inden konkursen indtraf.
Der er tale om en mangeårig praksis, der blev lovhjemlet i 1996,
idet der var ønske om også at beskytte de forbrugere, som på grund
af konkursen ikke kan benytte et forudbetalt gavekort (hvor det er
angivet, at det skal benyttes til køb af en pakkerejse), eller som ikke
kan få refunderet forudbetalingen vedrørende en pakkerejse, som
før konkursen var blevet afbestilt af kunden eller aflyst af rejseud-
byderen.
Den danske regering finder det vigtigt, at det fortsat er muligt for
medlemsstaterne at dække tilbagebetalingskrav for pakkerejser,
der er retmæssigt aflyst inden rejsearrangørens konkurs.