Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 243
Offentligt
2517673_0001.png
Til Folketingets Europaudvalg og Uddannelses- og Forskningsudvalget
Den danske regerings svar på Europa-Kommissionens åbningsskri-
velse nr. 2021/2203 vedrørende den danske gennemførsel af direktiv
2018/958/EU om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny re-
gulering af erhverv
EU-Kommissionen har ved brev af 2. december 2021, ref. INFR(2021)2203, frem-
sendt Kommissionens åbningsskrivelse til den danske regering vedrørende den
danske gennemførsel af direktiv 2018/958/EU om en proportionalitetstest forud for
vedtagelse af ny regulering af erhverv (herefter proportionalitetstestdirektivet)
1
.
I åbningsskrivelsen anfører Kommissionen, at Danmark på fire punkter har tilside-
sat forpligtelser i henhold til proportionalitetstestdirektivet i strid med EU-retten.
1.
Anvendelsesområdet for direktiv 2018/958/EU
Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til di-
rektivets artikel 2, stk. 1, for så vidt at de nationale gennemførelsesforanstaltninger
ikke omfatter alle organer, herunder foranstaltninger truffet af faglige sammenslut-
ninger eller organer og parlamentariske initiativer, der har kompetence til at regu-
lere og/eller foreslå regulering af erhverv, og således finder ingen af direktivets
materielle bestemmelser anvendelse på sådanne regler.
Hertil bemærkes i besvarelsen, at ved inkorporering af proportionalitetstestdirektivet
i anerkendelsesloven blev lovens anvendelsesområde udvidet således, at direktivet
finder anvendelse på alle danske love og administrative bestemmelser, der begræn-
ser adgang til eller udøvelsen af et lovreguleret erhverv, der falder ind under anven-
delsesområdet for anerkendelsesdirektivet, eller en af de måder, hvorpå dette er-
hverv kan udøves, herunder anvendelsen af erhvervsmæssige titler og den er-
hvervsmæssige virksomhed, der er tilladt i medfør af de pågældende titler, jf. aner-
kendelseslovens kapitel 2 a og direktivets artikel 2, stk. 1.
2. Proceduremæssige garantier for proportionalitetsvurderingerne
2.1. Objektiv og uafhængig vurdering
Kommissionen anfører, at proportionalitetsvurderinger i henhold til direktivets arti-
kel 4, stk. 5, skal gennemføres på en objektiv og uafhængig måde, og at en sådan
objektivitet og uafhængighed navnlig skal sikres, hvor beføjelsen til at regulere og
foretage sådanne vurderinger helt eller delvist er delegeret til en bestemt faglig
sammenslutning eller et bestemt organ (jf. betragtning 14 i direktivet). Kommissio-
nen finder, at der med den danske inkorporering af direktivet i dansk ret, ikke er
nogen bestemmelser i de nationale foranstaltninger, som præciserer, hvordan for-
målet med artikel 4, stk. 5, vil blive sikret i praksis eller relaterer til eksisterende
national lovgivning, der omhandler status og adfærd for ansatte i faglige organisa-
tioner.
Det understreges i besvarelsen til dette punkt, at alle lovregulerede erhverv hører
under et ministerområde i Danmark, og at den relevante myndighed på området har
ansvaret for at sikre, at reguleringen af adgangen til og udøvelsen af erhvervet er i
1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr. 2021-5992
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/958/EU af 28. juni 2018 om en proportiona-
litetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv.
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. gennemførelse af direktiv om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv (sag nr. 2021/2203)
2517673_0002.png
overensstemmelse med EU-retten. Også i tilfælde, hvor der måtte være adgang for
faglige organisationer til at fastsætte nærmere bestemmelser, der kan begrænse
adgangen til eller udøvelsen af et lovreguleret erhverv, vil det pågældende lovregu-
lerede erhverv høre under en ansvarlig myndighed.
2.2.Overvågning af proportionalitet efter vedtagelsen
Kommissionen anfører, at proportionalitetstestdirektivet foreskriver, at medlemssta-
ter skal overvåge proportionaliteten af nye eller ændrede bestemmelser, som be-
grænser adgang til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv efter vedtagelsen heraf.
Kommissionen bemærker, at der bør være en form for systematisk eller regelmæs-
sig revision over tid, med henblik på at overvågningsforpligtelsen kan opfylde sit mål
om at sikre, at de vedtagne bestemmelser forbliver i overensstemmelse med pro-
portionalitetsprincippet i lyset af potentielle udviklinger.
Det bemærkes hertil, at ansvaret for at overholde forpligtelserne i henhold til pro-
portionalitetstestdirektivet ligger hos den myndighed, hvor de regler, der begræn-
ser adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, hører under, samt at
alle lovregulerede erhverv hører under et ministerområde i Danmark. Et fagmini-
sterium har en generel pligt til at føre tilsyn med den virkning, som fagministeriets
lovgivning har i praksis, jf. Justitsministeriets Vejledning om Lovkvalitet, pkt. 8.6.
Det oplyses derudover, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen fremover, i forbin-
delse med den årlige indberetning til Folketinget og EU-Kommissionen, vil indhente
bidrag fra de kompetente myndigheder om deres arbejde med forhold, der er om-
fattet af proportionalitetstestdirektivet, herunder også i relation til myndighedernes
arbejde med at påse, at direktivet overholdes i situationer, hvor der måtte være ad-
gang for faglige organisationer til at fastsætte nærmere bestemmelser, der kan be-
grænse adgangen til eller udøvelsen af et givent lovreguleret erhverv. Hermed sik-
res en yderligere systematisk og regelmæssig tværgående koordinering i overens-
stemmelse med artikel 4, stk. 6.
Det vurderes på den baggrund, at der i Danmark er de nødvendige mekanismer til
at sikre den løbende overvågning af proportionaliteten af nye eller ændrede bestem-
melser, som begrænser adgang til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv efter
vedtagelsen heraf, og at denne overvågning lever op til kravet om systematisk eller
regelmæssig revision over tid, med henblik på at overvågningsforpligtelsen kan op-
fylde sit mål om at sikre, at de vedtagne bestemmelser forbliver i overensstemmelse
med proportionalitetsprincippet i lyset af potentielle udviklinger.
3. Oplysninger til og inddragelse af interessenter
Kommissionen bemærker, at proportionalitetstestdirektivet foreskriver en forplig-
telse for medlemsstaterne til, forud for indførelse af nye eller ændring af eksiste-
rende love eller administrative bestemmelser, som begrænser adgang til eller udø-
velsen af lovregulerede erhverv, ved hjælp af passende midler at stille oplysninger
til rådighed for borgere, tjenestemodtagere og andre relevante interessenter, her-
under dem, der ikke er udøvere af erhvervet. Kommissionen opfordrer til, at det
præciseres, hvordan Danmark sikrer, at reglen er effektiv i praksis, herunder hvor-
dan loven finder anvendelse på organer, der ikke er involveret i anerkendelsespro-
cessen, som f.eks. det nationale parlament og faglige organisationer eller organer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. gennemførelse af direktiv om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv (sag nr. 2021/2203)
2517673_0003.png
Det bemærkes hertil, at proportionalitetstestdirektivet i sin helhed gælder for alle,
der regulerer adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, uanset om det
er regulering, der er på initiativ fra regeringen, offentlige myndigheder, såkaldt pri-
vate forslag fremsat af medlemmer af Folketinget eller bestemmelser fra faglige
organisationer. Det bemærkes endvidere i forhold til regulering, der hidrører fra re-
geringen og offentlige myndigheder, at disse
når de sendes i ekstern høring
offentliggøres på høringsportalen.
Det vurderes på den baggrund, at der i Danmark er de nødvendige mekanismer til
at sikre den løbende inddragelse og oplysning af interessenter i forbindelse med
vurderingen af proportionaliteten af nye eller ændrede bestemmelser, som begræn-
ser adgang til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, og at denne inddragelse af
interessenter lever op til kravet om at stille oplysninger til rådighed for borgere, tje-
nestemodtagere og andre relevante interessenter, herunder dem, der ikke er udø-
vere af erhvervet.
4. Effektive retsmidler
Kommissionen anfører, at medlemsstaterne er forpligtet til at sikre, at der er effek-
tive retsmidler til rådighed med hensyn til de forhold, der er omfattet af direktivet, i
overensstemmelse med de procedurer, der er fastsat i national ret, herunder at de
nationale domstole i overensstemmelse med de procedurer, der er fastlagt i national
ret og forfatningsmæssige principper, bør være i stand til at vurdere proportionalite-
ten af de krav, der falder ind under direktivets anvendelsesområde, for at sikre en-
hver fysisk eller juridisk persons ret til effektive retsmidler over for begrænsninger
af friheden til at vælge et erhverv, af etableringsfriheden og af friheden til at levere
tjenesteydelser.
Kommissionen finder, at det er uklart, hvorvidt og hvordan disse retsmidler allerede
er fastsat i national ret eller specifikt er blevet indført for at opfylde forpligtelserne i
henhold til direktivet.
Det vurderes, at der i national ret er fastsat garantier for effektive retsmidler, herun-
der at de nationale domstole i overensstemmelse med de procedurer, der er fastlagt
i national ret og forfatningsmæssige principper, er i stand til at vurdere proportiona-
liteten af de krav, der falder ind under proportionalitetstestdirektivets anvendelses-
område. Dermed vurderes det, at enhver fysisk eller juridisk persons ret til effektive
retsmidler over for begrænsninger af friheden til at vælge et erhverv, af etablerings-
friheden og af friheden til at levere tjenesteydelser er sikret.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse
med det ovenfor anførte.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3