Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 285
Offentligt
2524406_0001.png
Den 3. februar 2022
FVM 144
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 for så
vidt angår maksimalgrænseværdier for hydrogencyanid i hørfrø, mandler og
cassavarødder (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af
grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (komitésag). Forslaget fastsætter for
hørfrø, mandler og cassavarødder grænseværdier for det naturlige forekommende stof
hydrogencyanid. Forslaget er fremsat på baggrund af en risikovurdering fra den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). DTU Fødevareinstituttet vurderer, at forslaget vil have en effekt
i forhold til at nedbringe forbrugernes eksponering for hydrogencyanid. Forslaget vurderes at styrke
beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget. Forslaget
forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med forventet frist den 9. marts 2022. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006
om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer, for så vidt angår
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for hydrogencyanid (blåsyre) i hørfrø, mandler og
cassavarødder samt afledte produkter (eksempelvis knuste, hakkede kerner af hørfrø/ mandler samt
cassavamel).
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om
fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
udtaler sig med kvalificeret flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for hydrogencyanid i hørfrø, mandler og cassavarødder
2524406_0002.png
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med forventet frist den 9. marts 2022.
Formål og indhold
Hørfrø, mandler og cassavarødder indeholder naturligt forekommende toksiner, såkaldte cyanogene
glykosider, som kan frigive det toksiske stof hydrogencyanid (blåsyre), hvis de findeles eller tygges.
Denne type stoffer er også kendt fra abrikoskerner og bittermandler.
De sundhedsmæssige konsekvenser ved for højt indtag af hydrogencyanid er akut forgiftning med
påvirkning af blodtryk, åndedræt og centralnervesystemet.
Forekomsten af stoffet i ovenstående fødevarer har hidtil primært været reguleret af artikel 14 i
fødevareforordningen 178/2002, hvor det fremgår, at fødevarer ikke må markedsføres, hvis de er farlige.
I aromaforordningen 1334/2008 er der en grænseværdi for hydrogencyanid i nougat, marcipan og
marcipanerstatning og lignende varer på 50 mg/kg, for konserverede stenfrugter på 5 mg/kg og for
alkoholholdige drikkevarer på 35 mg/kg. Der blev i 2017 fastsat en grænseværdi for hydrogencyanid i
abrikoskerner på 20 mg/kg.
I 2019 konkluderede EFSA i en risikovurdering, at der ikke kan udelukkes en overskridelse af den akutte
referencedosis for hydrogencyanid ved indtagelse af hørfrø, mandler og cassava, og at der derfor bør
fastsættes maksimale grænseværdier for hydrogencyanid i disse produkter.
Generelt fastsættes grænseværdierne ud fra ALARA princippet (As Low As Reasonably Achievable)
altså så lavt som det er praktisk muligt samtidig med, at man skal sikre fødevareforsyningen.
Forslaget vil være gældende fra 1. oktober 2022. Produkter markedsført lovligt inden denne dato kan
forblive på markedet indtil udløb af holdbarhedsdatoen.
Følgende maksimalgrænseværdier for hydrogencyanid foreslås:
Hydrogencyanid
Maksimalgrænseværdi
(mg/kg)
Fødevarer
Uforarbejdede hele, stødte, formalede, knækkede og hakkede
250
hørfrø
Uforarbejdede hele, stødte, formalede, knækkede og hakkede
150
hørfrø, der markedsføres til den endelige forbruger (*)
Uforarbejdede hele, stødte, formalede, knækkede og hakkede
35
mandler, der markedsføres til den endelige forbruger (*)
Cassavarødder (friske, skrællede)
50
Cassavamel (tapioca)
10
(*) Grænseværdien gælder ikke for uforarbejdede bitter-mandler og uforarbejdede hørfrø (hele, stødte,
formalede, knækkede og hakkede), der markedsføres til den endelige forbruger i små mængder med
advarslen: Kun til anvendelse til madlavning og bagning. Spis dem ikke rå.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 285: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for hydrogencyanid i hørfrø, mandler og cassavarødder
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af forordning nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af
grænseværdier for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og
forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomise
konsekvenser.
DTU Fødevareinstituttet vurderer, at forslaget vil have en effekt i forhold til at nedbringe forbrugernes
eksponering for hydrogencyanid.
DTU angiver dog, at hvis mandler indeholder 35 mg hydrogencyanid per kg mandler, så kan en person,
der vejer 50 kg, ikke spise ”de anbefalede” 30 g mandler, uden at overskride den akutte reference dosis.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at anbefalingen i Danmark lyder: ”Spis
ca. 30 g nødder om dagen.
Det svarer til omkring en håndfuld. Varier mellem forskellige slags, f.eks. valnødder,
hasselnødder,
mandler, cashewnødder og jordnødder”. Anbefalingen er altså 30 g blandende nødder om
dagen, og som alt andet, bør man også i forhold til indtag af nødder spise varieret.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen i januar 2022. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der i EU fastsættes grænseværdier for forurenende stoffer, der
bidrager til at øge forbrugersikkerheden. Det er samtidig afgørende for regeringen, at grænseværdier
fastsættes på baggrund af videnskabeligt baserede risikovurderinger foretaget af EFSA. En vedtagelse af
forslaget skønnes samlet set at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. På den baggrund kan
regeringen tilslutte sig forslaget, idet man kan acceptere mindre ændringer foretaget i de afsluttende
forhandlinger i form af ændring af grænseværdien under forudsætning af, at ændringerne vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3