Notat
om
tilvalg af offerdirektivet
1. Baggrund
I Stockholm-programmet fra 2009 er det bl.a. anført, at rettighederne for ofre for forbrydelser i
straffesager skal styrkes, og Kommissionen opfordres til at undersøge, om det er hensigtsmæssigt at
evaluere og samle eksisterende rammeafgørelser om beskyttelse af ofre.
Baggrunden herfor er, at EU har skabt et område, hvor borgerne har mulighed for frit at bevæge sig
over medlemsstaternes grænser og for at bosætte sig, uddanne sig eller arbejde i en medlemsstat
efter eget ønske. Denne ret til fri bevægelighed har imidlertid bl.a. haft den konsekvens, at flere
borgere bliver involveret i straffesager i en anden medlemsstat end deres egen.
Den 18. maj 2011 fremsatte Kommissionen en offerpakke, som udover forslaget til et direktiv om
ofres rettigheder også indeholdt forslagene til forordning nr. 606/2013 om gensidig anerkendelse af
beskyttelsesforanstaltninger i civile sager og direktiv nr. 2011/99/EU om den europæiske
beskyttelsesordre
Direktivet om ofres rettigheder blev vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet den 15. maj 2014
som direktiv nr. 2012/29/EU om minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til
rettigheder, støtte og beskyttelse og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2001/220/RIA
(offerdirektivet).
Offerdirektivet blev vedtaget med hjemmel i Traktatens artikel 82, stk. 2, og er derfor omfattet af
Danmarks retsforbehold. Danmark deltog således ikke i vedtagelsen af direktivet, ligesom direktivet
ikke er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
For de medlemsstater, som deltager i direktivet, erstattes den i titlen nævnte rammeafgørelse af
direktivet. Det har været forudsat, at rammeafgørelsen ikke nødvendiggjorde lovændringer i dansk
ret.
1