Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2463574_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
15. oktober 2021
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
Titel og kort sagsresumé
Deltager i PD
Proces-
skridt
Dato
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/10-21
2463574_0002.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
T-240/18
Titel og kort sagsresumé
Polskie Linie Lotnicze »LOT« mod Kommissionen
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse af 12. december
2017 i sag M.8672 (EASYJET/CERTAIN AIR BERLIN
ASSETS)
C(2017) 8766 final
annulleres.
Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Kommissionen tilpligtes inden for rammerne af svarskriftet at
besvare visse spørgsmål om afviklingen af undersøgelsen
vedrørende virkningerne af den omhandlede fusion på
konkurrencen og at fremlægge visse af de beviser, som afgørelsen
er støttet på.
HK mod Danmark og HK/Privat
Spørgsmål:
Skal artikel 3, stk. 1, litra a, i beskæftigelsesdirektivet fortolkes
således, at en politisk valgt sektorformand i en fagforening under
de ovenfor beskrevne faktiske omstændigheder er omfattet af
direktivets anvendelsesområde?
Polskie Linie Lotnicze »LOT« mod Kommissionen
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
Komisia za zashtita ot diskriminatsia
1) Fører fortolkningen af artikel 5, stk. 2, i De Forenede
Nationers konvention om handicappedes rettigheder og af artikel
2, stk. 1, 2 og 3, samt artikel 4, stk. 1, i Rådets direktiv
2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv til den konklusion, at det er lovligt, at en
person uden synsevne kan virke som domsmand og deltage i
straffesager, eller
2) Er en varigt blind persons konkrete handicap et kriterium, som
udgør et væsentligt og afgørende krav til virket som domsmand,
og som begrunder en forskelsbehandling og ikke udgør
diskrimination på grundlag af »handicap«?
Beeren-, Wild-, Feinfrucht
1. Skal artikel 211, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-
toldkodeksen (EU-toldkodeksen) (EUT 2013, L 269, s. 1)
fortolkes således, at den kun finder anvendelse på ansøgninger,
hvis bevillingsperiode med tilbagevirkende kraft ville gælde fra
den 1. maj 2016?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal EU-
toldkodeksens artikel 211 for så vidt angår ansøgninger om
bevilling med tilbagevirkende kraft, hvis bevillingsperiode ligger
inden den 1. maj 2016, kun anvendes, hvis ansøgningen om
bevilling med tilbagevirkende kraft ganske vist blev indgivet inden
de nye reglers ikrafttræden, men toldmyndighederne for første
gang afslog sådanne ansøgninger efter den 1. maj 2016?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares benægtende: Skal EU-
toldkodeksens artikel 211 for så vidt angår ansøgninger om
bevilling med tilbagevirkende kraft, hvis bevillingsperiode ligger
inden den 1. maj 2016, også anvendes, hvis toldmyndighederne
har givet afslag på sådanne ansøgninger allerede inden den 1. maj
Interessent
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Sags-
type
O-sag
Proces
-skridt
Dom
Dato
20.10.21
C-587/20
Beskæftigelsesministeriet
Social- og Ældreministeriet
F-sag
MF
20.10.21
T-296/18
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
Dom
20.10.21
C-824/19
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Social- og Ældreministeriet
O-sag
Dom
21.10.21
C-825/19
Toldstyrelsen
O-sag
Dom
21.10.21
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/10-21
2463574_0003.png
2016 og også har givet afslag derefter (med en anden
begrundelse)?
4. Såfremt det første og det andet spørgsmål besvares
bekræftende, og det tredje spørgsmål besvares benægtende: Skal
artikel 294, stk. 2, i Kommissionens forordning (EØF) nr.
2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til
Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-
toldkodeks (gennemførelsesforordningen til EFtoldkodeksen)
(EFT 1993, L 253, s. 1) fortolkes således, at
a) en bevilling med tilbagevirkende kraft fra den dato, hvor den
oprindelige bevillings gyldighedsperiode udløb, som fastsat i
bestemmelsens stk. 3, højst kunne meddeles således, at den gjaldt
fra et år før datoen for ansøgningens indgivelse, og
b) skal kravet i bestemmelsens stk. 3 om, at der skal foreligge et
dokumenteret økonomisk behov og at ansøgningen ikke må være
forbundet med forsøg på bedrageri eller åbenbar forsømmelighed,
også skal være opfyldt ved en fornyelse af en bevilling i henhold
til stk. 2?
C-402/20 P
Lipidos Santiga mod Kommissionen
Ophævelse af kendelsen afsagt af Retten (Fjerde Afdeling) den
11. juni 2020, Lipidos Santiga mod Kommissionen (sag T-
561/19), meddelt appellanten den 12. juni 2020, for så vidt som
sagen herved afvises.
Det af appellanten anlagte søgsmål fremmes til
realitetsbehandling og sagen hjemvises til Retten til afgørelse
vedrørende sagens realitet.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostninger i
denne sag og i sagen for Retten.
Namur-Est Environment
1. Falder en afgørelse, »hvormed der gives tilladelse til
forstyrrelsen af dyr og forringelsen af disse arters levesteder med
henblik på drift af et stenbrud«, og den afgørelse, hvormed der
gives tilladelse til eller afslag på denne drift (samlet tilladelse), ind
under samme tilladelse [som omhandlet i artikel 1, stk. 2, litra c),] i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet for det samme projekt [som
omhandlet i samme direktivs artikel 1, stk. 2, litra a)], såfremt
denne drift på den ene side ikke kan foregå uden den første af
disse afgørelser, og såfremt den myndighed, der har kompetence
til at udstede samlede tilladelser, på den anden side bevarer
muligheden for at anlægge en strengere bedømmelse af
virkningerne på miljøet af denne drift i forhold til de parametre,
som er fastlagt af ophavsmanden til den første afgørelse?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, ønskes det
oplyst, om de krav, der stilles i dette direktiv, navnlig i dets artikel
2, 5, 6, 7 og 8, er tilstrækkeligt overholdt, når fasen med deltagelse
af offentligheden ligger senere end vedtagelsen af den afgørelse,
»hvormed der gives tilladelse til forstyrrelsen af dyr og
forringelsen af disse arters levesteder med henblik på drift af et
stenbrud«, men tidligere end vedtagelsen af den primære
afgørelse, som giver bygherren ret til at drive stenbruddet?
PL Holdings
»Indebærer artikel 267 TEUF og 344 TEUF som fortolket i
Achmeadommen, at en voldgiftsaftale er ugyldig, hvis den er
indgået mellem en medlemsstat og en investor
når der i en
investeringsaftale findes en voldgiftsbestemmelse, der er ugyldig
på grund af, at aftalen blev indgået mellem to medlemsstater
som følge af, at medlemsstaten af egen fri vilje undlod at
Energistyrelsen
O-sag
Dom
21.10.21
C-463/20
Miljøministeriet
O-sag
GA
21.10.21
C-109/20
Udenrigsministerietiet
O-sag
Dom
26.10.21
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/10-21
2463574_0004.png
nedlægge indsigelse mod voldgiftsrettens kompetence efter, at
investoren indledte voldgiftssagen?«
C-123/20
Ferrari
1. Kan der som følge af en offentliggørelse af et helhedsbillede af
et produkt i henhold til artikel 11, stk. 1, og stk. 2, første punktum,
i forordning (EF) nr. 6/2002 opstå ikke-registrerede
EFdesignrettigheder til enkelte dele af produktet?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Hvilket
retligt kriterium skal der anvendes inden for rammerne af
vurderingen af den individuelle karakter i henhold til artikel 4, stk.
2, litra b), og artikel 6, stk. 1, i forordning (EF) nr. 6/2002 ved
fastlæggelsen af helhedsindtrykket for så vidt angår en
komponent, der
som eksempelvis en del af et køretøjskarosseri
inkorporeres i et sammensat produkt? Kan der navnlig lægges
vægt på, om komponentens udseende, således som det opfattes af
en informeret bruger, ikke udviskes fuldstændig i det sammensatte
produkts udseende, men har en vis formmæssig selvstændighed
og enhed, som gør det muligt at identificere et æstetisk
helhedsindtryk, der er uafhængigt af den overordnede
udformning?
Volvo et DAF Trucks
1) Skal artikel 101 TEUF og effektivitetsprincippet fortolkes
således, at de er til hinder for en fortolkning af en national
bestemmelse, hvorefter søgsmålsfristen på 5 år, der er fastsat i
direktivets artikel 10, samt artikel 17 om retslig vurdering af tabet,
ikke finder anvendelse med tilbagevirkende kraft, idet den
fastsætter skæringstidspunktet for den tilbagevirkende kraft på
tidspunktet for sanktionen og ikke på tidspunktet for anlæggelsen
af søgsmålet[?]
2) Skal artikel 22, stk. 2, i direktiv 2014/104/EU og udtrykket
»tilbagevirkende kraft« fortolkes således, at direktivets artikel 10
finder anvendelse på et søgsmål som det i hovedsagen
omhandlede, der, selv om det er anlagt efter ikrafttrædelsen af
direktivet og gennemførelsesbestemmelserne, ikke desto mindre
vedrører tidligere faktiske omstændigheder eller sanktioner[?]
3) Når der anvendes en bestemmelse som den i artikel 76 i Ley de
Defensa de la Competencia (lov om beskyttelse af konkurrencen),
skal artikel 17 i direktiv 2014/104/EU om retslig vurdering af
tabet da fortolkes således, at der er tale om en processuel
bestemmelse, der finder anvendelse i hovedsagen, hvor søgsmålet
er anlagt efter ikrafttrædelsen af den nationale
gennemførelsesbestemmelse[?]
Unitatea Administrativ Teritorială D.
1. Skal bestemmelserne i artikel 2, nr. 1), i direktiv 2003/88/EF
om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden
fortolkes således, at det tidsrum, hvori arbejdstageren følger
obligatoriske erhvervsuddannelseskurser efter sin normale
arbejdstid, i uddannelsesorganisationens lokaler, uden for sin
arbejdsplads og uden at udføre sine arbejdsopgaver, udgør
»arbejdstid«?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal
bestemmelserne i artikel 31, stk. 2, i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder og bestemmelserne i artikel
2, nr. 2), artikel 3, artikel 5 og artikel 6 i direktiv 2003/88/EF da
fortolkes således, at de er til hinder for en national lovgivning,
som fastsætter krav om, at arbejdstageren følger
erhvervsuddannelseskurser, uden at arbejdsgiveren har pligt til at
overholde arbejdstagerens hvileperiode med hensyn til det
tidsrum, hvori uddannelsen gennemføres?
Eco Fox m.fl.
Udgør en sekundær retsakt, såsom det med ministerielt dekret nr.
Patent- og
Varemærkestyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
C-267/20
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
GA
28.10.21
C-909/19
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
C-915/19
C-916/19
Energistyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/10-21
2463574_0005.png
C-917/19
37/2015 vedtagne reglement, som er anfægtet i den foreliggende
sag, og som
ved direkte anvendelse af domme fra Consiglio di
Stato om delvis annllation af tidligere reglementer, som allerede
var anmeldt til Kommissionen
»med tilbagevirkende kraft« har
reguleret anvendelsen af en lavere punktafgift på biodiesel, idet
det med tilbagevirkende kraft har ændret kriterierne for opdeling
af lettelsen blandt de ansøgende virksomheder, uden at forlænge
afgiftslettelsens varighed, en statsstøtteforanstaltning, der
forudgående skal anmeldes til Europa-Kommissionen i henhold
til artikel 107 TEUF og 108 TEUF, Rådets forordning (EF) nr.
659/1999 af 22. marts 1999, med ændringer, Kommissionens
forordning (EF) nr. 794/2004 af 21. april 2004 og andre eventuelt
relevante [EU-retlige] bestemmelser?
KAHL m.fl.
Sag C-197/20 vedrører:
1. Kan de forklarende bemærkninger til underposition 1521 90 99
i den kombinerede nomenklatur finde anvendelse, for så vidt som
ordet »smeltet« forekommer deri?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal
begrebet »rå« som omhandlet i underposition 1521 90 91 i den
kombinerede nomenklatur fortolkes således, at bivoks, som er
blevet smeltet i eksportlandet, og hvorfra der i forbindelse med
smeltningen mekanisk udskilles fremmedlegemer, idet der stadig
resterer fremmedlegemer i bivoksen, skal tariferes i denne
underposition?
Sag C-216/20 vedrører:
De faktiske omstændigheder og begrundelsen for forelæggelsen
svarer i det væsentlige til sag C-197/20, og de præjudicielle
spørgsmål er identiske.
Magistrat der Stadt Wien
1) Hvordan skal begrebet »yngleområde« som omhandlet i
habitatdirektivets artikel 12, stk. [1], litra [d]), forstås, og hvordan
skal et »yngleområde« afgrænses geografisk fra andre steder?
2) Hvilke faktorer skal tages i betragtning ved fastlæggelsen af, om
og i givet fald for hvilket tidsrum forekomsten af et yngleområde
er tidsbegrænset?
3) Hvilke kriterier skal tages i betragtning ved fastlæggelsen af, om
der gennem en bestemt handling eller undladelse er sket en
beskadigelse eller ødelæggelse af et yngleområde?
4) Hvilke kriterier skal tages i betragtning ved fastlæggelsen af, om
et »rasteområde« som omhandlet i habitatdirektivets artikel 12,
stk. [1], litra [d]), er blevet beskadiget eller ødelagt?
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
C- 197/20
C-216/20
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Toldstyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
C-357/20
Miljøministeriet
Energistyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
5