Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 303
Offentligt
2527013_0001.png
Den 9. februar
MIM 27-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af Kommissionsforordning (EU) 2018/985 om
overgangsbestemmelser for visse skov- og landbrugstraktorer monteret med en
motor med en motoreffekt på 56kW og op til 130 kW med henblik på at
adressere Covid-19 følgevirkninger (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger - C(2022) 54 final
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en delegeret retsakt om at forlænge visse overgangsperioder
for omsætning af overgangsmotorer til brug i skov- og landbrugstraktorer grundet forstyrrelser i
produktionskæder som følge af Covid-19. Den delegerede retsakt vurderes ikke at have
nævneværdige konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 167/2013 som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-
Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan
forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-
Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om
indsigelse med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Trinkrav (stages) til arbejdsmaskiner fastsætter grænseværdier for, hvor meget motoren må forurene
(luftforurening), ligesom Euronormerne gør for vejgående køretøjer. Trinkravene er gradvist blevet
skærpet, og fra 2019-2021 træder trinkrav V i kraft. Ikrafttrædelsesdatoerne for trinkrav V indføres
rullende for respektive effektkategorier over et par år for at give fabrikanterne et passende tidsrum ved
overgangen til det nye emissionstrin, samtidig med at den administrative byrde for
godkendelsesmyndighederne reduceres. Effektkategorierne er nærmere fastsat i forordning 1628/2016
bilag 3 og udtrykker en given motors effekt i kW.
Motorer til brug i skov- og landbrugstraktorer følger regler for mobile ikke vejgående maskiner jf.
artikel 19(3) i forordning 167/2013 samt den udmøntende kommissionsforordning 985/2019.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Notat om delegeret retsakt om skov- og landbrugstraktorer
Overgangsbestemmelserne i kommissionsforordning 985/2019 artikel 13 stk. 5 fastsætter en række
overgangsbestemmelser om at bringe motorer til brug i land- og skovbrugstraktorer i omsætning på
det europæiske marked i overgangen mellem to trinkrav. Forslaget omfatter motorkategori NRE med
en motoreffekt fra og med 56kW og op til 130kW.
Forslaget har til formål at forlænge overgangsperioden for lovlig omsætning af overgangsmotorer og -
maskiner, der opfylder det tidligere trinkrav. Kommissionen tilkendegiver i forslaget, at covid-19-
krisen har forstyrret produktionskæderne i branchen, særligt for dele til de nye motorer, der skal leve
op til det nyeste trinkrav V. Ligeledes vurderes det vanskeligt at få overgangsmotorer bragt i
omsætning. Kommissionen vurderer på den baggrund, at den nuværende situation kan have
økonomiske konsekvenser for erhvervet, såfremt reglerne ikke tilpasses.
Den samlede overgangsperiode til omsætning af overgangsmotorer er 24 måneder og foreslås
forlænget med yderligere ni måneder. Hermed forlænges perioden for lovlig omsætning af skov- og
landbrugstraktorer med en motor, der opfylder det foregående trinkrav frem til 30. september 2022.
I overgangsperioden er ligeledes indbygget en deadline for, hvornår maskinproducenter senest skal
have fabrikeret deres traktor, hvis de vil anvende en overgangsmotor. Overgangsperioden på 18
måneder for fabrikation af skov- og landbrugstraktorer med en overgangsmotor foreslås forlænget
med yderligere seks måneder
frem til 31. december 2021. Hermed lovliggøres salg af traktorer med
overgangsmotorer som ikke kunne opfylde den oprindelige fabrikationsdato den 30. juni 2021 og
derfor har en datomærkning i sidste halvår 2021.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
Forslaget ændrer i en forordning med direkte retsvirkning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Konsekvenser
for erhvervet vil i givet fald være positive som følge af, at overgangsperioden forlænges og dermed yder
mere fleksibilitet inden for reglerne.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU
nævneværdigt.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 303: Notat om delegeret retsakt om skov- og landbrugstraktorer
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der ikke indkom høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om de andre medlemsstaters holdninger, men det forventes, at de
fleste medlemsstater vil stille sig positiv over for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig positiv over for at yde en større fleksibilitet til motor- og maskinfabrikanter af
skov- og landbrugstraktorer i lyset af de forstyrrelser i produktionskæderne, som covid-19-krisen har
affødt.
Regeringen finder det rimeligt at forlænge overgangsperioden med henholdsvis ni og seks måneder,
men noterer sig samtidig, at perioden ikke bør forlænges yderligere, da man ikke ønsker at bremse
overgangen til det nyeste trinkrav V.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3