Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 323
Offentligt
2530585_0001.png
NOTAT
28. januar 2022
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar til Europa-
Kommissionens høring vedrørende styrkelse af kvaliteten af virksom-
hedsrapportering og tilsyn hermed
Europa-Kommissionen har den 12. november 2021 igangsat en offentlig
høring om styrkelse af kvaliteten af virksomhedsrapportering for virksom-
heder af interesse for offentligheden og tilsynet hermed, på hvilken bag-
grund regeringen har udarbejdet et samlet dansk høringssvar. Høringen fo-
kuserer på virksomheder, der er defineret som virksomheder af interesse
for offentligheden, eksempelvis børsnoterede virksomheder, banker og for-
sikringsselskaber samt tilsynet med børsnoterede virksomheders rapporte-
ring.
Kommissionen anmoder i høringen interessenterne om at vurdere de gæl-
dende regler inden for virksomhedsledelse, lovpligtig revision og tilsyn
med henholdsvis revisorer og revisionsvirksomheder samt tilsyn med børs-
noterede virksomheders rapportering, herunder regnskaber samt at vurdere,
hvorvidt forskellige tiltag inden for disse områder vil øge kvaliteten og til-
liden til børsnoterede virksomheders rapportering.
Resultatet af høringen vil indgå i en konsekvensanalyse, som Kommissio-
nen vil udarbejde i 2022 med henblik på en eventuel ændring og styrkelse
af de gældende EU-regler.
Regeringens høringssvar
Generel indvirkning af EU-reglerne inden for virksomhedsledelse, lovplig-
tig revision og tilsyn med revisorer, revisionsvirksomheder og virksom-
hedsrapportering
Regeringen er enig i vigtigheden af høj kvalitet, og i at tillid til virksom-
hedsrapporteringen er afgørende for velfungerende finansielle markeder,
investeringer og økonomisk vækst.
Det er regeringens vurdering, at der i Danmark er en høj kvalitet og tillid
til virksomhedsrapporteringen, hvilket også understøttes af de høringssvar,
der er modtaget fra interessenterne. Generelt er det derfor vurderingen, at
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 323: Notat samt høringssvar vedr. styrkelse af kvaliteten af virksomhedsrapportering og tilsyn hermed
2530585_0002.png
2/4
de gældende EU-regler sikrer en høj kvalitet og tillid til virksomhedsrap-
porteringen.
Regeringen påpeger dog, at Kommissionens rapport om markedet for revi-
sion af regnskaber for virksomheder af interesse for offentligheden viser,
at markedskoncentrationen er høj i Danmark og en række andre EU-lande,
hvilket de gældende EU-regler ikke har formået at ændre. Det kan på sigt
skabe udfordringer for kvaliteten af revisionen, for virksomhedernes valg-
muligheder ved valg af ny revisor og for prisen for den lovpligtige revision,
hvis der ikke er tilstrækkelig konkurrence på markedet.
Regeringen peger endvidere på forskelle i de enkelte EU-landes tilsyn med
virksomhedsrapporteringen, som også er rejst i et brev fra ESMA til Kom-
missionen. EU-reglerne kunne med fordel sikre, at alle tilsynsmyndigheder
har tilstrækkelige beføjelser og ressourcer til at føre et ensartet tilsyn med
børsnoterede virksomheders regnskaber.
Ligeledes påpeger regeringen, at en eventuel ændring af EU-reglerne skal
tage hensyn til, at det skal være nemt for små- og mellemstore virksomhe-
der at drive virksomhed, ligesom der skal være fokus på, at de krav, virk-
somhederne pålægges, skal stå mål med gevinsterne, mens der skal være
mulighed for at forenkle reglerne.
Selskabsledelse (Corporate Governance)
Regeringen vurderer ikke, at det er nødvendigt med ændringer i de gæl-
dende regler om selskabsledelse, hvilket også understøttes af de modtagne
høringssvar.
Derudover påpeges det, at de enkeltsager, som der refereres til fra Kom-
missionens side, skyldes mangler i ledelsen af det konkrete selskab, og ikke
i den generelle regulering af corporate governance, mens en styrkelse af
revisionsudvalgets faglige kompetencer kunne bidrage til fortsat at sikre
virksomhedsrapportering af høj kvalitet.
Regeringen har endvidere givet udtryk for, at indførelse af krav om en re-
visorerklæring om virksomhedens systemer og interne kontroller vil kunne
øge kvaliteten af virksomhedernes rapportering, men stiller spørgsmål ved,
om den forhøjede kvalitet står mål med omkostningen til en sådan erklæ-
ring.
Lovpligtig revision
Regeringen vurderer generelt, at de gældende EU-regler sikrer en høj kva-
litet i revisionen af regnskaber for virksomheder af offentlig interesse.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 323: Notat samt høringssvar vedr. styrkelse af kvaliteten af virksomhedsrapportering og tilsyn hermed
2530585_0003.png
3/4
Som anført ovenfor er der en høj koncentration på markedet for revision af
virksomheder af interesse for offentligheden, som på sigt både kan påvirke
kvaliteten af revisionen, men også virksomhedernes valgmuligheder ved
valg af en ny revisor. Selvom der ikke endnu har været konkrete sager, hvor
virksomhederne har haft problemer med at vælge en ny revisor, har der
været indikationer på, at det har været forbundet med udfordringer.
Regeringen har derfor peget på, at Kommissionen bør undersøge mulighe-
derne for en joint audit model, der kan medvirke til at få flere revisions-
virksomheder ind på markedet og på sigt give virksomhederne flere valg-
muligheder. Regeringen udtrykker endvidere støtte til etablering af et EU-
pas for godkendte revisorer og revisionsvirksomheder for ligeledes at give
virksomhederne flere muligheder ved valg af revisor.
Regeringen er positiv over for en harmonisering af reglerne for udskiftning
af revisionsvirksomheder og en reduktion af medlemslandenes valgmulig-
heder i EU-reglerne. Det er dog regeringens opfattelse, at revisors uaf-
hængighed er af afgørende betydning for kvaliteten og tilliden til revision
af virksomheder af interesse for offentligheden, og at levering af ikke-revi-
sionsydelser til revisionskunderne skaber en trussel mod uafhængigheden.
Regeringen kan derfor ikke støtte en begrænsning i medlemslandenes mu-
lighed for at skærpe reglerne for levering af ikke-revisionsydelser, med-
mindre det sker i forbindelse med en generel indsnævring af adgangen til
at levere ikke-revisionsydelser.
Tilsyn med revisorer og revisionsvirksomheder
Regeringen vurderer generelt, at de gældende EU-regler for tilsyn med re-
visorer og revisionsvirksomheder er tilstrækkelige til at udføre et effektivt
tilsyn.
Regeringen er dog positiv over for tiltag, der sikrer et ensartet tilsyn med
internationale revisionsnetværk. Regeringen er ligeledes positiv overfor at
sikre, at revisionsudvalg, som det er tilfældet i Danmark, er underkastet
tilsyn.
Tilsyn med børsnoterede virksomheders regnskaber
Regeringen påpeger vigtigheden af, at de skandaler, der har være fremme i
andre lande, ikke fører til forhastet regulering baseret på enkeltsager. Skan-
dalerne kan således f.eks. skyldes helt særlige forhold i de enkelte sager
eller forhold i de enkelte lande, som ikke nødvendigvis eksisterer i andre
lande.
Regeringen påpeger dog, at den gældende regulering delvis er baseret på
gennemsigtighedsdirektivet og delvis på mere detaljerede retningslinjer fra
ESMA, som ikke er juridisk bindende for medlemsstaterne.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 323: Notat samt høringssvar vedr. styrkelse af kvaliteten af virksomhedsrapportering og tilsyn hermed
4/4
Regeringen peger derfor på, at det kan overvejes at indarbejde ESMAs ret-
ningslinjer i den europæiske regulering, ligesom regeringen opfordrer
Kommissionen til at konsultere tilsynsmyndighederne og interessenterne
om, hvorvidt den gældende regulering begrænser effektiviteten i håndhæ-
velsen.
Regeringen er i den forbindelse positiv overfor at se på reglerne om de na-
tionale tilsynsmyndigheders rolle og mulighed for udveksling af oplysnin-
ger med andre myndigheder, samt at sikre at de nationale myndigheder har
tilstrækkelige ressourcer og beføjelser og forbedre samarbejdet mellem de
forskellige landes tilsynsmyndigheder.