Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 353
Offentligt
2537322_0001.png
NOTAT
2. marts 2022
2021-2599
Forslag til opdatering af kommissionens dele-
gerede forordning (EU) 2015/962 om supple-
rende regler til Europa Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2010/40/EU, for så vidt angår
tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro
trafikinformationstjenester
C(2022) 492
1. Resumé
EU kommissionen foreslår en opdatering af Kommissionens dele-
gerede forordning (EU) 2015/962 om supplerende regler til Eu-
ropa Parlamentets og Rådets direktiv 2010/40/EU, for så vidt
angår tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro trafikinforma-
tionstjenester (retsakt B).
Retsakt B, som følger af direktiv 2010/40/EU (ITS-direktivet),
stiller krav om, at en række trafik- og trafikantrelaterede data
gøres tilgængelige via et Nationalt Access Point (NAP). For nuvæ-
rende dækker retsakten alene TEN-T-vejnettet, hvilket i Danmark
betyder, at det i praksis har været dele af statsvejnettet (motor-
vejsnettet
i daglig tale kaldet ”det store
H”), der har været omfat-
tet.
I forbindelse med opdateringen vil Kommissionen udvide det geo-
grafiske dækningsområde til at dække alle veje med offentlig ad-
gang, heriblandt også kommunale veje. Alle kommuner vil derfor
skulle gøre relevante data de er i besiddelse af tilgængelige via
NAP. Endvidere ønskes retsakten udvidet til også at dække flere
typer data om fx overhalingsforbud for lastbiler, ladestandere og
tilgængelighed af parkeringspladser.
Forslaget forventes at have betydelige statsfinansielle og er-
hvervsøkonomiske konsekvenser, mens forslaget umiddelbart for-
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Delegeret retsakt om tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester
2537322_0002.png
Side 2/6
ventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Kon-
sekvenserne herved vil blive undersøgt nærmere. Forslaget for-
ventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet.
Regeringen støtter generelt forslaget idet opdateringen af Retsakt
B er med til at understøtte udviklingen mod digitalisering af
transportsektoren i Danmark og på tværs i EU samt på sigt er en
forudsætning for fremtidens forbundne og autonome køretøjer.
Rådet modtog Kommissionens forslag til delegeret forordning
den 2. februar 2022. Rådet har frist for indsigelse den 3. april
2022.
Det indstilles, at Vejdirektoratets dataudveksler, gøres til NAP for
hele Danmark, og at Danmark ikke gør indsigelse mod den dele-
gerede retsakt.
Regeringen vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge denne holdning til grund.
2. Baggrund
Kommissionen har forelagt en opdatering af kommissionens dele-
gerede forordning (EU) 2015/962 om supplerende regler til Eu-
ropa Parlamentets og Rådets direktiv 2010/40/EU, for så vidt an-
går tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro trafikinformati-
onstjenester (retsakt B).
Retsakt B er er underlagt ITS direktivet (Direktiv 2010/40/EU). I
ITS direktivet er der i artikel 3 beskrevet en række prioriterede for-
anstaltninger,
hvoraf Retsakt B nævnes ”b)
tilrådighedsstillelse af
EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester.”
Fælles for retsakterne (A, B, C og E) under ITS-direktivet er, at de
stiller krav om, at der etableres et nationalt adgangspunkt hvor-
igennem en række data skal gøres tilgængelige for alle.
Rådet modtog Kommissionens forslag til delegeret forordning den
2. februar 2022. Rådet har frist for indsigelse den 3. april 2022.
3. Formål og indhold
Formålet med opdateringen og med at gøre de beskrevne trafik- og
trafikantrelaterede data tilgængelige via et nationalt adgangspunkt
er at understøtte den stigende digitalisering af trafikafviklingen.
Flere tilgængelige data kan understøtte udviklingen af forbundne
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Delegeret retsakt om tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester
2537322_0003.png
Side 3/6
og autonome biler, understøtte innovation og kunstig intelligens
(AI) som i sidste ende kan øge trafiksikkerhed, mobilitet, samt bi-
drage til at nedbringe udledningen af CO2.
Retsakt B har indtil nu kun dækket data for TEN-T vejnettet, og
der har alene været krav om, at man skal udstille de data, man alle-
rede har.
I forbindelse med opdateringen af retsakt B vil Kommissionen ud-
vide det geografiske dækningsområde til at omfatte hele vejnettet
med undtagelse af private veje, der ikke indgår i TEN-T vejnettet
eller er udpeget som motorvej, hvilket vil betyde, at alle kommuner
skal gøre deres data tilgængelige via NAP.
Endvidere ønskes retsakten udvidet til også at dække flere typer
data om fx overhalingsforbud for lastbiler, ladestandere og tilgæn-
gelighed af parkeringspladser. Nogle af de nye datatyper benævnes
som
’afgørende data’.
I praksis forventes det at betyde, at alle de i retsakten beskrevne
data, som vejmyndighederne allerede har, skal gøres tilgængelige
via et nationalt adgangspunkt senest d. 1. januar 2028, men for de
data,
der er mærket som ”afgørende data”,
vil kravet allerede gælde
fra 1. januar 2025. Der stilles i første omgang ikke krav om at tilve-
jebringe og publicere data, som ikke allerede haves i et digitalt ma-
skinlæsbart format.
Det skal dog bemærkes, at der foreligger et forslag til en opdatering
af det overordnede rammedirektiv (ITS direktivet), hvorigennem
Kommissionen ønsker at skabe mulighed for, at der ikke alene kan
stilles krav om, at vejmyndigheder og -operatører skal dele de data
de allerede har i et digitalt maskinlæsbart format, men også at der
kan stilles krav om, at de skal tilvejebringe, og dele, de data der er
angivet
som ”afgørende data”, såfremt de ikke allerede har dem.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet vurderes overholdt, da området allerede regu-
leres på EU-niveau.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Delegeret retsakt om tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester
2537322_0004.png
Side 4/6
Trafik- og trafikant-rettede data anvendes bl.a. til ruteplanlægning
til transport på tværs af landegrænser og adgangen til disse data
bør derfor reguleres på fælles europæisk plan.
6. Gældende dansk ret
Forslaget kræver ikke ændringer i dansk ret.
Det gældende ITS-direktiv er gennemført i dansk ret ved bekendt-
gørelse nr. 26 af 16/01/2012 om rammerne for indførelse af intelli-
gente transportsystemer på vejtransportområdet og for grænsefla-
derne til andre transportformer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget kræver ikke ændringer i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventes, ud fra Vejdirektoratets nuværende kendskab til rets-
akten, at alle de i retsakten beskrevne data, som vejmyndighederne
allerede har, skal gøres tilgængelige via et nationalt adgangspunkt
senest den 1. januar 2028. For
de data der er mærket som ”afgø-
rende
data”
som f.eks. frihøjder og hastighedsbegrænsninger vil
kravet allerede gælde fra 1. januar 2025.
For kommunerne vil der op mod og efter 1. januar 2025 være en
ressourcemæssig konsekvens ved at skulle identificere, bearbejde
og udstille de data der i retsakten er mærket som ”afgørende”. Fra
januar 2028 vil også kommunernes øvrige trafik- og trafikantret-
tede data skulle udstilles, hvilket vil medføre et øget ressourcetræk
for kommunerne i perioden op til denne dato og herefter.
Vejdirektoratet forventer inden for egne ressourcemæssige rammer
at kunne bistå kommunerne i et begrænset omfang med informati-
oner om f.eks. standarder og datakvalitet ved eksempelvis af af-
holde workshops for kommunerne. Vejdirektoratet forventer ikke
at skulle bidrage med egentlig support, kvalitetssikring af data eller
opfølgning i forhold til overholdelse af Retsakt B i forhold til kom-
munerne.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Delegeret retsakt om tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester
2537322_0005.png
Side 5/6
Der stilles i første omgang ikke krav om at tilvejebringe og publi-
cere data, som ikke allerede haves hos vejmyndighederne.
Hvis det i forbindelse med opdateringen af selve det overliggende
ITS-direktiv bliver aktuelt, at vejmyndighederne skal fremskaffe
henholdsvis ”afgørende”
og øvrige relevante data for hele vejnettet,
vil det kunne forventes at have ressourcemæssige konsekvenser for
kommunerne og i den forbindelse har nogle kommuner tilkendegi-
vet en forventning om Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT).
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Vejdirektoratet er fra samarbejde med Erhvervsstyrelsen blevet be-
kendt med, at virksomhederne efterspørger flere data på et større
vejnet og at data samles på et samlet dansk NAP. Det er Vejdirekto-
ratets vurdering, at dette i høj grad er sammenfaldende med det
der foreslås i opdateringen af Retsakt B.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil medføre en større mængde af trafik- og trafikantret-
tede data som f.eks. hastighedsgrænser, frihøjder og data om vejar-
bejde på en større del af det europæiske vejnet, hvilket vil medvirke
til en smidigere ruteplanlægning både for erhvervs- og privatbili-
ster samt en øget regularitet i transportsektoren.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Retsakten stiller jf. artikel 12 endvidere krav om, at der fra national
side skal udføres kontrol med, at relevante aktører efterlever rets-
akten. Hvorledes dette arbejde ønskes organiseret og finansieret er
pt. uafklaret. Opgaven formodes at være skalerbar. Det kan derfor
ikke vurderes, hvilke omkostninger der kan blive forbundet her-
med, men de vurderes begrænsede.
Der foreligger ikke nærmere oplysninger om de sikkerhedsmæssige
aspekter af den foreslåede samling af data i et Nationalt Access Po-
int (NAP).
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 353: Delegeret retsakt om tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester
2537322_0006.png
Side 6/6
9. Generelle forventninger til andres lande holdnin-
ger
Andre lande har udtrykt enighed med den danske holdning, hvor
man fagligt set bakker op om forslaget, men ser en række udfor-
dringer i forhold til, at der ikke er nogen lovhjemmel til at hånd-
hæve retsakten over for kommuner og (internationale) private ak-
tører, og at det derfor er nødvendigt med yderligere initiativer/lov-
givning for at sikre en reel efterlevelse af retsaktens forpligtigelser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget, idet forslaget understøtter re-
geringens vækstplan for handel og logistik, samt digitaliserings-
partnerskabet anbefalinger.
Regeringen noterer sig, at der med initiativet vil blive stillet øgede
krav til indhentning af data, som ikke understøttes i dag. Der tages
forbehold for omfanget af initiativet, som vil blive undersøgt nær-
mere, herunder de statsfinansielle og de IT-sikkerhedsmæssige
konsekvenser.
Regeringen vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge denne holdning til grund.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Euro-
paudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.