Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 367
Offentligt
2540444_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022-832
Ref. MBJOE
Den 8. marts 2022
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandling af reservedele til militære
flymotorer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til overfladebehandling af reservedele til militære flymotorer, der ikke længere
produceres i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse til den franske virksomhed Safran
Aircraft Engines. Tilladelsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat
at anvende stoffet indtil udgangen af 2029. Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-
komitéen d. 2. februar 2022 og efterfølgende sat til afstemning i skriftlig procedure med frist den 15.
marts 2022. Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af
særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor
der ikke findes alternativer. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter
på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til overfladebehandling af reservedele til militære flymotorer, der ikke længere produceres.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 367: Notat om komitésag vedr. godkendelse af chromtrioxid (Safran)
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 2. februar 2022 og er efterfølgende sat til
afstemning i skriftlig procedure med frist den 15. marts 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Safran Aircraft Engines fra Frankrig om
fortsat anvendelse af op til 13,5 kg (0.0135 tons) om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til overfladebehandling af reservedele til militære flymotorer, der ikke længeres
produceres.
Safran Aircraft Engines fremsendte den 28. august 2019 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelse. Solnedgangsdatoen for anvendelse til reservedele til produkter, der er udgået
af produktion, er den 1. marts 2023 i stedet for den 21. september 2017, og ansøger har dermed ansøgt
rettidigt før den relevante solnedgangsdato for den aktuelle anvendelse. Ansøgningen har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 10. december 2020
har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 367: Notat om komitésag vedr. godkendelse af chromtrioxid (Safran)
2540444_0003.png
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærkede, at
ansøger har arbejdet på substitution af chromtrioxid i den konkrete anvendelse i mere end 20 år,
og SEAC finder ansøgers substitutionsplan troværdig. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren
har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet,
der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet at fristen for fornyet vurdering sættes til
udgangen af 2029.
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering ved udgangen af 2029 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning, at ansøger gennemfører måleprogrammer for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Rådet for Grøn Omstilling, der mener, at fristen for fornyet vurdering bør være kortere
i lyset af at flymotorerne ikke længere produceres. Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at der
desuden bør lægges vægt på forudsætningen om anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen og at ansøger som beskrevet gennemfører
måleprogrammer for udledningen til miljøet.
Det bemærkes hertil, at ansøger har fremlagt en substitutionsplan, som SEAC har vurderet troværdig
og forventningen er, at anvendelsen substitueres ved udgangen af fristen for fornyet vurdering
('godkendelsesperioden'). Endvidere bemærkes, at de generelle forudsætninger for godkendelsen
lægges til grund for regeringens indstilling.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 367: Notat om komitésag vedr. godkendelse af chromtrioxid (Safran)
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og at de anvendte
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold for arbejdstagere er svarende til de danske
arbejdsmiljøkrav. Regeringen finder endvidere, at der ikke findes egnede alternativer til den specifikke
anvendelse.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4