Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 369
Offentligt
2540509_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022-832
Ref. MBJOE
Den 8. marts 2022
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat,
OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af fugemasse i luft- og rum-
fartsindustrien samt til militære anvendelser i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) som proceskemikalie
til industriel produktion af fugemasse i luft- og rumfartsindustrien samt til militære anvendelser i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag).
Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse til virksomhederne PPG Europe B.V. fra Nederlan-
dene og Sealants Europe SAS fra Frankrig samt virksomheder, som aftager deres produkter. Tilla-
delsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til anvendelse af stoffet i en peri-
ode på 4 år fra solnedgangsdatoen. Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 2.
februar og efterfølgende sat til afstemning i skriftlig procedure med frist den 15. marts 2022. Forsla-
get forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelses-
niveauet. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de
tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den
konkrete sag er bekymringen ved anvendelse af stoffet ikke relateret til eksponering for arbejdsta-
gere eller mennesker via miljøet, men relateret til hormonforstyrrende effekter i miljøet af nedbryd-
ningsproduktet octylphenol. Konsekvenserne af udledning af octylphenol kan ikke kvantificeres so-
cioøkonomisk. Den samlede udledning af octylphenol estimeres til maksimalt at være 2,5 kg pr. år.
Der findes ikke alternativer til den specifikke anvendelse af stoffet. Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 4-
(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) som proceskemikalie til in-
dustriel produktion af fugemasse i luft- og rumfartsindustrien samt til militære anvendelser.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 369: Notat om komitésag vedr. godkendelse af OPE som proceskemikalie til industriel produktion af fugemasse i luft- og rumfartsindustrien samt til militære anvendelser
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 2. februar 2022 og efterfølgende sat til
afstemning i skriftlig procedure med frist den 15. marts 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomhederne PPG Europe B.V. fra Nederlandene og Sealants
Europe SAS fra Frankrig, samt virksomheder som aftager deres produkter, om fortsat produktion med
anvendelse af op til 500 kg (0,5 ton) om året af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (oc-
tylphenolethoxyleret, OPE):
1.
Til formulering af blandinger i industriel produktion af fugemasse i luft- og rumfartsindustrien
samt til militære anvendelser.
2.
Til anvendelse i industriel produktion af fugemasse i luft- og rumfartsindustrien samt til
militære anvendelser.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 369: Notat om komitésag vedr. godkendelse af OPE som proceskemikalie til industriel produktion af fugemasse i luft- og rumfartsindustrien samt til militære anvendelser
2540509_0003.png
PPG Europe og Sealants Europe fremsendte den 2. juli 2019 ansøgning om godkendelse af 4-(1,1,3,3-
tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) til ovennævnte anvendelser. Ansøg-
ningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Ke-
mikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC,
som den 24. december 2020 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
hormonforstyrrende i miljøet. RAC konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive.
RAC konkluderede desuden, at anvendelsen kan medføre en udledning til miljøet på op til 2,5 kg
OPE om året.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC finder ansøgers
substitutionsplan troværdig. SEAC har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele for
ansøgerne ved fortsat anvendelse udgør mindst 1,1 milliarder euro over en 1-årig periode. SEAC har
anbefalet en 4-årig frist for fornyet vurdering.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives 4 års godkendelse fra solnedgangsda-
toen d. 4. januar 2021 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekven-
ser
for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller samfundsøkono-
miske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da udlednin-
gen er minimeret, så vidt det er teknisk og praktisk muligt.
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet hø-
ringssvar fra Rådet for Grøn Omstilling, der mener, at fristen for fornyet godkendelse bør forkortes til
3 år og bemærker, at de socioøkonomiske fordele ved fortsat anvendelse på mindst 1,1 milliarder euro
over en 1-årig periode ikke virker troværdigt i forhold til fremstillingen af fugemasse.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes
under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 369: Notat om komitésag vedr. godkendelse af OPE som proceskemikalie til industriel produktion af fugemasse i luft- og rumfartsindustrien samt til militære anvendelser
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. Det bemærkes, at Kemikalieagen-
turets Socioøkonomiske Komité vurdering af de socioøkonomiske fordele bl.a. beror på, at hvis der
ikke gives godkendelse, vil dette medføre en afbrydelse af levering af den specifikke type fugemasse til
luft- og rumfartsindustrien i det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde i en periode på mindst 1
år, da sektoren er domineret af få producenter, og de omfattede virksomheder udgør en meget stor an-
del af det globale marked, hvilket gør det meget usandsynligt, at markedet kan overtages af andre virk-
somheder på kort sigt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og at der ikke findes
egnede alternativer til den specifikke anvendelse. Forslaget til gennemførelsesretsakt tager herudover
udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for
mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4