Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022-832
Ref. MBJOE
Den 8. marts 2022
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af an-
vendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenoletho-
xylat, OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af til lægemidler i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) som proceskemi-
kalie til industriel produktion af lægemidler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til fortsat anvendelse til virk-
somhederne AGC Biologics A/S, AGC Biologics GmbH og Swedish Orphan Biovitrum AB fra hen-
holdsvis Danmark, Tyskland og Sverige. Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag
XIV i REACH, til anvendelser af stoffet i perioder på henholdsvis 12 år, 12 år og 7 år fra solned-
gangsdatoen. Forslagene blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 2. februar og efterføl-
gende sat til afstemning i skriftlig procedure med frist den 15. marts 2022. Forslagene forventes ikke
at have nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslagene forventes at med-
føre øvrige efterlevelsesomkostninger på 6 mio. kr for AGC Biologics A/S i form af en engangsudgift
til yderligere risikohåndteringsforanstaltninger. Forslagene forventes ikke at have statsfinansielle
konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet. Regeringen ønsker generelt
at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag er bekymringen ved anven-
delse af stoffet ikke relateret til eksponering for arbejdstagere eller mennesker via miljøet, men rela-
teret til hormonforstyrrende effekter i miljøet af nedbrydningsproduktet octylphenol. Konsekven-
serne af udledning af octylphenol kan ikke kvantificeres socioøkonomisk. Den samlede udledning af
octylphenol estimeres til maksimalt at være 9,3 kg pr. år. De beskrevne risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold er ikke tilstrækkelige til at sikre, at udledningen til miljøet minimeres.
Kommissionen har derfor fastsat yderligere krav i godkendelsen. Regeringen vurderer, at de pålagte
krav vil føre til minimering af udledningen så vidt som teknisk og praktisk muligt. Der findes ikke
alternativer til de specifikke anvendelser af stoffet. Regeringen agter på den baggrund at støtte for-
slagene.